Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Data & robotstofzuiger: 1984 of handig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z4uit
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-07-2018
Hallo allemaal,

Omdat wij een vrij groot hard vloeroppervlak hebben en vaak moeten stoffen/stofzuigen om de boel een beetje stofvrij te houden, overwegen we een robotstofzuiger te kopen. Ik ben persoonlijk helemaal niet van het "internet of things" en ik houd privacy-gevoelige data graag voor mezelf. Nu kwam iRobot iets minder dan een jaar geleden in opspraak i.v.m. het verkopen van de indeling van het huis zoals de stofzuiger die registreert: https://community.consume...en-deze-data-verkoopt-577

Vandaar dat ik een discussie wil starten rond de volgende vragen:

- Heeft iemand van jullie gekeken naar welke data er daadwerkelijk worden verzonden/ontvangen door een robotstofzuiger? Niet alleen tijdens gebruik, maar ook bij bijv. het updaten?
- Zijn er ook modellen/merken die wel goed het huis/de kamer in kaart kunnen brengen, maar daarvoor niet aan het internet gekoppeld hoeven (of zelfs kunnen) worden?
- Er zijn blijkbaar ook opt-out opties, moet je die met elke firmware update weer opnieuw selecteren? Werkt de opt-out echt?

Ik kon hierover verrassend weinig vinden, al vond ik een korte discussie op o.a. tweakers:https://tweakers.net/nieuws/105319/irobot-voorziet-roomba-980-van-wifi-ondersteuning.html

Volgende dingen zijn off-topic:
- Of je een robotstofzuiger überhaupt moet willen
- Waarom wifi/internetverbinding zo handig is voor een robotstofzuiger

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!

P.s. beetje onpraktisch om de vraag in de titel tot off-topic te bombarderen, kan ik de titel nog aanpassen of had ik dat eerder moeten zien?

Z4uit wijzigde deze reactie 10-06-2018 21:44 (4%)
Reden: Kan titel niet aanpassen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Ik heb de Xiaomi Mi Vacuum (robotstofzuiger) 2016 maar deze vertrouw ik geen byte internet toe. Hij doet het prima 100% offline, dus zo zal hij zijn leven slijten. Xiaomi heeft (ook) als businessplan het slijten van diensten m.b.v. hun producten. Hun privacy policy is dermate breed dat het verzamelen van info vrij staat en hun app wil alle mogelijke permissies die er zijn. Dus ja, ik hou dat dingetje maar lekker offline ;)

Verder heb ik, om dezelfde reden, geen smart apparatuur in huis. Ik snap echt niet dat men hier zo naïef (mening) in meegaat, allemaal. Maar goed, ik snap het bestaan van al die data aggregators zoals Facebook, Instagram, Google *, Microsoft *, Amazon Alexa, Samsung smart devices, LG smart devices, etc. ook niet. Waarom blijft men denken dat het gratis is?

offtopic:
@Z4uit Je kunt een titlefix aanvragen via een 'topic report' (Rapporteer), bovenaan de pagina.

Evanescent wijzigde deze reactie 10-06-2018 21:48 (33%)

Ruimteverspilling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 06:46

Aganim

I have a cunning plan..

Mijn inmiddels 2-3 jaar oude Hombot heeft geen wifi aan boord, firmware updaten gaat via een USB stick. Geen enkele zorg dus over eventuele datalekkages en mappen van kamers gaat prima in zijn intern geheugen, daar heeft ie geen wolk voor nodig. Mijn Hombot is van zichzelf 'smart'. :+

Geen idee hoe het echter is gesteld met de nieuwe serie die in het afgelopen jaar is uitgekomen.

Subnautica onderzoeken in alle rust? No More Vehicle Attacks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:18

Yucon

*broem*

Neato Botvac stofzuigers zijn erg goed, en je heb ze in zowel connected als niet-connected variant. Ze mappen hun omgeving maar de niet connected varianten kunnen dat natuurlijk niet doorsturen. Ze zijn wel flink aan de prijs.

De Eufy is minder slim (stuitert wat rond, maar dat werkt toch best aardig heb ik gemerkt) maar is met circa 200 euro een stuk goedkoper en ook niet connected. Als je een harde vloer met weinig obstakels hebt zou ik eigenlijk eerst eens die proberen want waarschijnlijk ben je dan relatief goedkoop gewoon klaar.

Yucon wijzigde deze reactie 10-06-2018 21:54 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18-06 06:37
Dit is dus een perfect voorbeeld van de potentiële waarde van de AVG: bij aanschaf van de stofzuiger zou volledig transparant moeten zijn welke data wordt verzameld en voor welke doeleinden.

Vanuit de "privacy by default" mag er helemaal niets verzameld worden wat niet strikt noodzakelijk is voor de primaire taken (en ja, ik weet dat 90% van de AVG grijs gebied is).

Dan is er ook nog "privacy by design" - de ontwerper moet zich afvragen waarom bepaalde data wordt verzameld als die niet noodzakelijk is voor het functioneren.

En ja, ik reken de indeling van je huis, net als je IP-adres, tot persoonsgegeven.

Verder helemaal geen verstand van robotstofzuigers (sleur zelf nog vrolijk elke week dat ding door het huis heen), maar als ik jouw post zo lees is dit het eerste wat bij me opkomt (sorry, afgelopen maanden een beetje AVG-gedrilld :))

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Wel een leuke toepasselijke documentaire: VPRO Thema: Game of Phones

Evanescent wijzigde deze reactie 11-06-2018 00:43 (3%)

Ruimteverspilling

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Ik heb recent een tweedehands Roomba 650 op de kop getikt. Die heeft geen communicatiemogelijkheden en maakt niet eens een kaart aan, maar is toch te programmeren om 1x per dag op een ingsteld tijdstip de boel te gaan aanvegen. Werkt uiteraard minder goed dan een robot die wel een kaart maakt, maar garandeert wel de privacy.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Z4uit
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-07-2018
@Evanescent, @Aganim , en @Yucon zijn deze stofzuigers wel in te stellen op een bepaald tijdstip? En gaan ze automatisch opladen of moet je dat zelf doen?

@Albantar Had je specifiek gezocht naar een model zonder communicatiemogelijkheden? Zo ja, hoe heb je daarop geselecteerd, kan je verschillende merken en modellen gemakkelijk vergelijken of kan dit alleen indirect (geen wifi functionaliteit, update via usb, etc.)?

Off-topic: @sjroorda de AVG beschermt volgens mij vrij weinig, licht alleen in. De verantwoordelijkheid ligt nog steeds voor het grootste deel bij de consument die de abstracte gevolgen van betalen met persoonlijke gegevens moeilijk in kan schatten. Wat mij betreft maar een hele kleine verbetering, maar ik ben misschien wat pessimistisch over dit onderwerp.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

quote:
Z4uit schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:17:
@Albantar Had je specifiek gezocht naar een model zonder communicatiemogelijkheden? Zo ja, hoe heb je daarop geselecteerd, kan je verschillende merken en modellen gemakkelijk vergelijken of kan dit alleen indirect (geen wifi functionaliteit, update via usb, etc.)?
Nee, ik had niet specifiek gezocht naar een model zonder communicatiemogelijkheden. Maar dat kan je inderdaad wel doen. Als de robot geen wifi heeft en geen app om het ding te besturen / programmeren, dan kan je er al vrij zeker van zijn dat hij niet met de buitenwereld communiceert.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

quote:
@Evanescent, @Aganim , en @Yucon zijn deze stofzuigers wel in te stellen op een bepaald tijdstip? En gaan ze automatisch opladen of moet je dat zelf doen?
De Xiaomi Mi Vacuum 2016 kun je wel in Domoticz hangen om te schedulen. Wil je de app van Xiaomi zelf gebruiken, heb je 'natuurlijk' internet nodig. Ik start hem echter helemaal zelf, want die van mij heeft geen netwerk.

Ruimteverspilling

• Gotiniens
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:56

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik vroeg me dit recent ook af over de Xiaomi stofzuiger:

Gotiniens in 'productreview: Xiaomi Roborock S50 review door blowk'

@Evanescent Werkt de app van de Xiaomi wel binnenshuis als hij geen internet heeft? Bepaalde features van de app vind ik wel redelijk belangrijk, maar hoeven niet gebruikt te worden als ik niet thuis ben.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

@Gotiniens Nope, dat werkt niet.

Evanescent wijzigde deze reactie 11-06-2018 15:23 (36%)

Ruimteverspilling

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:18

Yucon

*broem*

quote:
Eufy iig wel, en die botvac denk ik ook.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True