Hallo Allen,
Gisteren nieuwe pc in elkaar gestoken met volgende onderdelen:
- Gigabyte B360M-D3H
- I3-8300
- 8GB (2x4GB) Corsair vengeance
Bij het aanschakelen krijg ik 5 korte beeps te horen.
Die zou duiden op een CPU probleem of mobo zelf maar zonder andere Coffee lake onderdelen moeilijk te achterhalen.
wat ik al gedaan heb:
- volledig demonteren van het systeem, CPU, en socket nakijken of zichtbare gebreken en systeem terug opbouwen.
- boxed cooler ipv after market cooler geinstalleerd (Skylake probleem uitsluiten)
- uit de case getest met andere voeding.
- RAM latjes apart getest in de 4 dimm-slots
- zonder discrete graka
na vele uren testen, lezen en nog meer testen toch al een stap dichter bij gekomen,
Het probleem doet zich nooit voor als de monitor is aangesloten via de onboard D-SUB en er geen aparte graka aanwezig is.
Een andere video outlet, discrete graka alsook geen monitor aansuiten geeft de 5 beeps.
Als er een disk met Windows installatie gekoppeld is, gaat die wel verder booten.
In geval dat er een discrete graka aanwezig is, krijg ik wel beeld zodra windows opgestart is.
Mijn vraag is echter nog steeds dezelfde, is het mobo defect of toch de CPU...
Hulp is zeer welkom :-)
Stefan
Gisteren nieuwe pc in elkaar gestoken met volgende onderdelen:
- Gigabyte B360M-D3H
- I3-8300
- 8GB (2x4GB) Corsair vengeance
Bij het aanschakelen krijg ik 5 korte beeps te horen.
Die zou duiden op een CPU probleem of mobo zelf maar zonder andere Coffee lake onderdelen moeilijk te achterhalen.
wat ik al gedaan heb:
- volledig demonteren van het systeem, CPU, en socket nakijken of zichtbare gebreken en systeem terug opbouwen.
- boxed cooler ipv after market cooler geinstalleerd (Skylake probleem uitsluiten)
- uit de case getest met andere voeding.
- RAM latjes apart getest in de 4 dimm-slots
- zonder discrete graka
na vele uren testen, lezen en nog meer testen toch al een stap dichter bij gekomen,
Het probleem doet zich nooit voor als de monitor is aangesloten via de onboard D-SUB en er geen aparte graka aanwezig is.
Een andere video outlet, discrete graka alsook geen monitor aansuiten geeft de 5 beeps.
Als er een disk met Windows installatie gekoppeld is, gaat die wel verder booten.
In geval dat er een discrete graka aanwezig is, krijg ik wel beeld zodra windows opgestart is.
Mijn vraag is echter nog steeds dezelfde, is het mobo defect of toch de CPU...
Hulp is zeer welkom :-)
Stefan
[ Voor 0% gewijzigd door stefan3006 op 10-06-2018 13:59 . Reden: typo ]