Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Vraag

• stefan3006
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 22:59
Hallo Allen,

Gisteren nieuwe pc in elkaar gestoken met volgende onderdelen:
- Gigabyte B360M-D3H
- I3-8300
- 8GB (2x4GB) Corsair vengeance

Bij het aanschakelen krijg ik 5 korte beeps te horen.
Die zou duiden op een CPU probleem of mobo zelf maar zonder andere Coffee lake onderdelen moeilijk te achterhalen.

wat ik al gedaan heb:

- volledig demonteren van het systeem, CPU, en socket nakijken of zichtbare gebreken en systeem terug opbouwen.
- boxed cooler ipv after market cooler geinstalleerd (Skylake probleem uitsluiten)
- uit de case getest met andere voeding.
- RAM latjes apart getest in de 4 dimm-slots
- zonder discrete graka

na vele uren testen, lezen en nog meer testen toch al een stap dichter bij gekomen,
Het probleem doet zich nooit voor als de monitor is aangesloten via de onboard D-SUB en er geen aparte graka aanwezig is.
Een andere video outlet, discrete graka alsook geen monitor aansuiten geeft de 5 beeps.

Als er een disk met Windows installatie gekoppeld is, gaat die wel verder booten.
In geval dat er een discrete graka aanwezig is, krijg ik wel beeld zodra windows opgestart is.

Mijn vraag is echter nog steeds dezelfde, is het mobo defect of toch de CPU...

Hulp is zeer welkom :-)

Stefan

[ Voor 0% gewijzigd door stefan3006 op 10-06-2018 13:59 . Reden: typo ]

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik heb helaas het antwoord niet voor je, maar hier heeft iemand (vrijwel) hetzelfde probleem:
CPU power kabel verkeerde aansluitingen?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Exacte specs van het geheugen?

• stefan3006
Wekko306 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:33:
Ik heb helaas het antwoord niet voor je, maar hier heeft iemand (vrijwel) hetzelfde probleem:
CPU power kabel verkeerde aansluitingen?
Wekko: is niet het probleem, ben niet aan men proefstuk toe. maar toch bedankt. ;)
McFastFood schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:16:
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.
hallo Lars,

geeft allemaal geen verschil, zijn de eerste dingen die ik zelf al getest had. Alles werkt perfect zolang ik via D-sub m'n monitor aansluit en geen losse graka er in stop.
Uszka schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:18:
Exacte specs van het geheugen?
Corsair Vengeance LPX 8GB (2x4GB) 3000Mhz CL15

het probleem zit ergens op het mobo of op de CPU.
Op dit moment denk ik het mobo aangezien alles werkt via D-Sub en de cpu volgens mij alleen maar beelden doorstuurt ongeacht de uitgang. Of ben ik hier fout.

Stefan

[ Voor 6% gewijzigd door stefan3006 op 10-06-2018 20:44 ]

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Lijkt me een moederbord probleem, als je via d-sub wel in Windows komt?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe build. Eerst kreeg ik altijd 5x piep, teruggestuurd naar webshop en deze hebben de BIOS geΓΌpdatet. Hij start nu via onboard VGA, maar zodra ik er een GPU in stop weigert hij dienst met 5x piep.

Nieuwe voeding helpt niet. Andere GPU ook niet.

Moederbord: Gigabyte H310M DS2
CPU: Intel Pentium Gold G5400 (staat op supported lijst moederbord)
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT (staat op supported lijst moederbord, maar is kennelijk een BIOS update voor nodig)

Nog geen oplossing gevonden dus.. Morgen maar weer contact opnemen met de webshop.

• stefan3006
michiel_ schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:14:
Ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe build. Eerst kreeg ik altijd 5x piep, teruggestuurd naar webshop en deze hebben de BIOS geΓΌpdatet. Hij start nu via onboard VGA, maar zodra ik er een GPU in stop weigert hij dienst met 5x piep.

Nieuwe voeding helpt niet. Andere GPU ook niet.

Moederbord: Gigabyte H310M DS2
CPU: Intel Pentium Gold G5400 (staat op supported lijst moederbord)
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT (staat op supported lijst moederbord, maar is kennelijk een BIOS update voor nodig)

Nog geen oplossing gevonden dus.. Morgen maar weer contact opnemen met de webshop.
wat doet die van jouw als je de monitor los koppelt? ook 5x beepen?

Mijn idee was ook eerst een BIOS issue, dus zodra ik merkte dat die via VGA wel ging direct naar laatste versie geupdate maar helaas geen verschil.
Ik ben al een aantal uren aan het googlen maar zonder veel resultaat.
Het lijkt er wel op dat de Gigabyte kwaliteit in deze reekt niet is wat ik gewoon ben van hen...

Ik denk dat ik dit mobo alvast ga RMAen en een asus bordje in de plaats ga nemen.

Stefan

[ Voor 3% gewijzigd door stefan3006 op 10-06-2018 21:32 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Ondanks dat gigabyte iets zegt over "CPU error" (https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816) lijkt het erop dat het waarschijnlijk aan het geheugen ligt.
Wellicht dat je setup niet snapt dat het 3000MHz geheugen teruggeklokt moet worden naar 2666?

https://www.google.nl/sea...QpwUIIA&biw=2363&bih=1289
(probeer bv eens de truc van het filmpje)

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 10-06-2018 22:58 ]

• stefan3006
mitsumark schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:57:
Ondanks dat gigabyte iets zegt over "CPU error" (https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816) lijkt het erop dat het waarschijnlijk aan het geheugen ligt.
Wellicht dat je setup niet snapt dat het 3000MHz geheugen teruggeklokt moet worden naar 2666?

https://www.google.nl/sea...QpwUIIA&biw=2363&bih=1289
(probeer bv eens de truc van het filmpje)
hoe verklaar je dan dat het probleem zich niet voordoet wanneer de monitor is aangesloten op de onboard VGA output, maar zonder monitor of via andere output het niet meer werkt?

ga het morgen zeker bekijken, maar heb zo m'n twijfels ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Geen idee, misschien snapt de processor niet hoe die digitale dingen moet aansturen als ie blijft hangen in het geheugenprobleem, terwijl analoog signaal altijd doorkomt?

• stefan3006
mitsumark schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:44:
Geen idee, misschien snapt de processor niet hoe die digitale dingen moet aansturen als ie blijft hangen in het geheugenprobleem, terwijl analoog signaal altijd doorkomt?
Dus als ik een latje erin stop met native speed 2400MHz zou het in orde moeten zijn volgens jouw?
Ga kijken of ik zo'n latje kan halen.

Stefan

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wat doet die van jouw als je de monitor los koppelt? ook 5x beepen?
Heb ik niet meer kunnen testen. Hij is inmiddels retour webshop met de vraag om te ruilen voor een ander merk (MSI)..

[ Voor 6% gewijzigd door michiel_ op 11-06-2018 17:38 ]

Pagina: 1