Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDePinguin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste Tweakers,

Ik ben vandaag begonnen met het bouwen van mijn eigen PC.
Om kosten te besparen heb ik de harddrives en de voeding van mijn oude PC overgezet.
Maar nu kom ik er bij het installeren van de voedingskabels op het mobo achter dat ik geen kabeltje heb wat overeen komt met de CPU aansluiting op me mobo!
Kan iemand mij vertellen of ik iets over het hoofd zie?

Het gaat hier om een B360M D3H gigabyte moederbord met een TX650W corsair powersupply.
Ik wil de 4+4 connector gebruiken omdat er 8 pins op me mobo zitten.
Echter heeft mijn connector de volgende aansluitingen (O voor vierkant, U voor hoefijzer:
UUOU
UUUO

En mijn mobo vereist:
UOOU
OUUO

Kan ik deze 4+4 aansluiting alsnog gebruiken?
Of mist deze PSU gewoon de juiste aansluiting?

Edit rest van componenten:
CPU: i5-8400 Boxed
Mobo: Gigabyte B360M D3H
RAM: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
GPU: Gigabyte 1060 GTX 6GB

[ Voor 8% gewijzigd door PimDePinguin op 09-06-2018 18:03 ]

Beste antwoord (via PimDePinguin op 09-06-2018 17:23)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Geen problemen, kan je gewoon gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Als je voeding geen 8pins cpu plug heeft kan je de helft van die 4+4 aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 09-06-2018 17:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Uszka schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:21:
Bedenk me net dat de hoefijzer gewoon in het vierkantje past.
Ene zal wel een eps12v en de andere een atx12v zijn. Die zijn compatible inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zorg er voor dat je de handleidingen van je moederbord en PSU er bij pakt en de pinout controleert. Zolang + op + komt en - op - is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDePinguin
Uszka schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:21:
Top! Heb het meteen geprobeerd maar hij geeft nu 5 piepjes en komt niet in de BIOS :?
Aangezien 5 piepjes problemen met de CPU aangeven vraag ik me af of het dan toch niet aan deze voeding mismatch ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke cpu?
Welk ram?

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 09-06-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

waarschijnlijk doelt Uszka op, dat je mogelijk een ryzen gen2 cpu in een moederbord probeert met een outdated bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
SpamLame schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:31:
waarschijnlijk doelt Uszka op, dat je mogelijk een ryzen gen2 cpu in een moederbord probeert met een outdated bios versie.
Op B360? Dat zal niet.
Zie zonet dat alle Coffee Lake cpu's vanaf de release worden ondersteund dus dat zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Uszka schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:43:
[...]

Op B360? Dat zal niet.
Zie zonet dat alle Coffee Lake cpu's vanaf de release worden ondersteund dus dat zal het niet zijn.
Mijn ogen, ze worden oud ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Misschien dat TS al een 8086K te pakken heeft? Hoewel dan een B360 niet direct de logische keus is.

@TS: Meer info over de gebruikte componenten is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Misschien een Sky- of Kabylake gebruikt.

De enige die ons dat kan vertellen is @PimDePinguin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDePinguin
Heb aantal onderdelen gekocht nav de BBG mei 2018:
CPU: i5-8400 Boxed
Mobo: Gigabyte B360M D3H
RAM: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
GPU: Gigabyte 1060 GTX 6GB

Hoor graag van jullie wat het probleem zou kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het geheugen is het probleem. Op B360 loopt het niet sneller dan 2666, stop er dan ook niet sneller in. Althans, dat is mijn ervaring met Gigabyte borden zo kort na de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDePinguin
Uszka schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:09:
Het geheugen is het probleem. Op B360 loopt het niet sneller dan 2666, stop er dan ook niet sneller in. Althans, dat is mijn ervaring met Gigabyte borden zo kort na de release.
Hmmm dat zou wel flink balen zijn.
Ik heb zelf namelijk geen ander setje DDR4 liggen om dit te testen.
Is dit ook te testen met een DDR2 of DDR3 setje of gaat het dan helemaal verkeerd?

Ben trouwens ook benieuwd hoe je hierachter bent gekomen zodat ik hier in de toekomst rekening mee kan houden.
Heb namelijk even rondgezocht op Tweakers en bij de fabrikant maar zie daar enkel vermelding staan van DDR4 en niet specifiek de snelheid die de mobo aan kan (of ik kijk heel scheel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Nee natuurlijk niet. past fysiek gezien niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
DDR2 en 3 gaan niet passen.
Bij B150 en B250 borden van Gigabyte was het precies hetzelfde. Diverse systemen gebouwd maar bij Gigabyte moet je met de non OC borden niet teveel afwijken van de de geheugensnelheid van de chipset.
Op de geheugen QVL van de B360M-D3H staat niets sneller dan 2666. Dat zegt niet alles maar geeft ook geen garantie dat sneller dan 2666 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
Uszka schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:45:
DDR2 en 3 gaan niet passen.
Bij B150 en B250 borden van Gigabyte was het precies hetzelfde. Diverse systemen gebouwd maar bij Gigabyte moet je met de non OC borden niet teveel afwijken van de de geheugensnelheid van de chipset.
Op de geheugen QVL van de B360M-D3H staat niets sneller dan 2666. Dat zegt niet alles maar geeft ook geen garantie dat sneller dan 2666 werkt.
Zijn die Gigabyte borden daar zo gevoelig voor? Ik heb nog nooit gehad dat een setje niet gewoon automatisch lager clockte, maar heb dan ook geen Gigabyte gebruikt.

Weet je zeker dat je RAM sticks goed aangedrukt zitten? En in de juiste slots? Even met 1 stick proberen? Zit je CPU goed en heb je de 24pin connector goed aangesloten? Die dingen zou ik eerst snel even nalopen, mocht dat het niet zijn idd maar ander RAM bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDePinguin
Wekko306 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:15:
[...]

Zijn die Gigabyte borden daar zo gevoelig voor? Ik heb nog nooit gehad dat een setje niet gewoon automatisch lager clockte, maar heb dan ook geen Gigabyte gebruikt.

Weet je zeker dat je RAM sticks goed aangedrukt zitten? En in de juiste slots? Even met 1 stick proberen? Zit je CPU goed en heb je de 24pin connector goed aangesloten? Die dingen zou ik eerst snel even nalopen, mocht dat het niet zijn idd maar ander RAM bestellen.
Vind het ook een beetje vaag dat dit setje niet automatisch lager geclockt maar ik vermoed dat het probleem wel bij het RAM ligt.

Heb zojuist de volgende dingen gedaan namelijk:
  • - Interne voeding kabels opnieuw aangesloten
  • - RAM als enkel setje gebruikt en met beide sticks alle 4 de slots geprobeerd
  • - Zonder GPU en ram aangezet, resulteert in 3 lange piepjes --> geheugen probleem
  • - CMOS gereset
Maar ik blijf deze 5 korte piepjes houden, toch maar even rondvragen of iemand anders in mijn buurt een setje DDR4 heeft om te testen...

iig bedankt voor de hulp en mochten er mensen nog andere ideeën hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
PimDePinguin schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:23:
[...]

Vind het ook een beetje vaag dat dit setje niet automatisch lager geclockt maar ik vermoed dat het probleem wel bij het RAM ligt.

Heb zojuist de volgende dingen gedaan namelijk:
  • - Interne voeding kabels opnieuw aangesloten
  • - RAM als enkel setje gebruikt en met beide sticks alle 4 de slots geprobeerd
  • - Zonder GPU en ram aangezet, resulteert in 3 lange piepjes --> geheugen probleem
  • - CMOS gereset
Maar ik blijf deze 5 korte piepjes houden, toch maar even rondvragen of iemand anders in mijn buurt een setje DDR4 heeft om te testen...

iig bedankt voor de hulp en mochten er mensen nog andere ideeën hebben hoor ik het graag!
Ik heb een gigabyte x470 bord wat ook geen 3000Mhz geheugen accepteerde in het begin, die startte een paar keer opnieuw op en dan had ie een snelheid gevonden waarop ie wilde werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycorps
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
hoe is dit nu nog verder verlopen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
leuk topic hoor maar word er echt een tx650 ingezet? Die dingen werden 10 jaar geleden al geproduceerd dus het is echt niet iets wat ik in mijn nieuwe pc zou willen hebben. Weet ook niet of het wel compatbile is met modernere powerstates?

EDIT
(of met heeft het over een refresh ervan die wel nieuwe is, waarvan ik tot net het bestaan nog niet wist 8)7 )

[ Voor 20% gewijzigd door aminam op 09-07-2018 13:46 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1