Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 19:18
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een gopro hero 6 in mijn bezit. Met deze gopro wil ik op vakantie gaan filmen in 4k en 2.7k.
Nu heb ik een test filmpje gemaakt in 4k, toen de gopro aan de pc gehangen om het filmpje van 11 sec er van af te halen en op te slaan op de pc, dit lukt allemaal. Alleen als ik het filmpje wil afspelen hoor ik alleen maar geluid en zie ik een zwartbeeld. filmpjes in lagere kwaliteit kan ik wel afspelen. nu heb ik niet de nieuwst pc maar wil weten of het nou aan mijn pc, software of beeldscherm ligt. Ik weet dat mijn beeld scherm geen 4k aankan. dit is een beeldscherm met een vga aansluiting van een paar 10tjes. En dat hoeft ook niet omdat ik alleen de filmpjes aan elkaar wil plakken om ze hierna af te spelen op een 4k televisie. Ik wil dit graag weten omdat ik dan weet wat ik moet upgrade, niet dat ik straks met een beter beeldscherm zit en het alsnog niet kan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
dit een een speccy van mijn pc.
http://speccy.piriform.com/results/GujtNzV8tySUxkNZdktSOeX
Als sd op de gopro gebruik ik een SanDisk extreme, Opslagcapaciteit: 64 GB Leessnelheid: 90 MB/s Schrijfsnelheid: 60 MB/s UHS Class 3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb handbreak geprobeerd ik kan dan wel de video afspelen maar dan hapert hij heel erg en komen er vlakken in het filmpje.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarmee speel je het af? Heeft die player wel de goede codecs aan boord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CPU en GPU kunnen het niet aan, om 4K materiaal op lagere resolutie weer te geven moet de boel naar beneden geschaald worden, dit kost rekenkracht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals @Wim-Bart aangeeft; je machine kan dit absoluut niet aan om native 4K te scalen. Ook weet ik niet welke codecs het zijn maar als de GoPro gebruikt maakt van H265 bijvoorbeeld of VP9, ben je "redelijk" het bokje met je systeem.

Toevallig een vergelijkbare vraag vandaag; over hoe 4K materiaal af te spelen en dan met name H264/H265: Upgrade HTPC voor 4K

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Daar was ik al bang voor. Ik heb gevonden dat de go pro HEVC code gebruik om 4k te filmen. Wat raden jullie mij aan om te doen aan mijn pc? Wil ook weer niet al te veel geld kwijt zijn voor alleen een vakantie filmpje te bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:33
Voor het afspelen zou een nieuwe videokaart in de vorm van een 1030 al volstaan, maar bewerken is een heel ander dingetje. 4K bewerken, dan moet je je CPU ook zeker upgraden. En met 8 gig ram wordt dat ook een lastig verhaal. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar het wordt een zeer frustrerende opgave. Zelfs previews op je timeline zullen vaak moeten bufferen tussendoor bijvoorbeeld. Ook voor het bewerken zou ik sowieso een 1050ti aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door spokje op 06-06-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
Downscalen naar 1080p met je edit-tool(dat hoeft niet soepel te lopen, dat draait gewoon tot je klaar bent) en dan dat editen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

waarom 4k opnemen. Dat downscalen om te bewerken.
Dan gewoon meteen 1080p opnemen.

Voor afspelen kun je idd kijken naar een videocard. Deze neemt het decoderen over.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
ik wil graag 4k filmen omdat ik het op een grote 4k tv wil afspelen als vakantie film. Ik ben zelf helemaal niet zo thuis in pc onderdelen. ik weet wel hoe je iets moet aansluiten alleen weet nooit goed welke onderdelen ik nodig zou moeten hebben. ik moet dus sowieso een nieuwe videokaart en een cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Nieuwe cpu houdt ook een nieuw moederbord en ram in. Met de videokaart erbij zit je bijna aan een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
dat loopt dan al snel op richting de 500 euro denk ik zo. of zou het voor iets minder kunnen heb wel een grote kast waar veel ruimte in zit. Rond de 400 euro zou ik er wel voor over hebben maar anders word het iets te gek voor alleen een vakantie filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Ik heb me systeem geüpdate er zit nu een i7 7700k in en 8 gb ram 3200 mghz.
Ik kan nu de filmpjes gewoon op me pc afspelen. Alleen als ik de quick app van gopro gebruik blijft hij aangeven dat me systeem niet voldoet. Wat ik erg raar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarschijnlijk omdat die app ook naar een GPU zoekt. Hij vraagt een OpenGL 3.2 of hoger volgens de specs, hoewel ik me kan voorstellen dat voor HEVC wat meer vraagt. Zit je nog steeds op die 7800-series kaart (we weten niet eens welke het is). Die kaart komt uit 2012, en heeft best een rijke feature set, maar hardware decoden HEVC zal niet zomaar gaan... Controleer om zeker te zijn ook de drivers eens. Maar er zijn waarschijnlijk meer edit tools als 4K écht een wens blijft (1080p workflows zijn een stuk eenvoudiger en indien je niet op 65" of groter zit én dichter dan 3 meter zit, zie je het verschil doorgaans toch niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Dankje je voor de reactie. Ik heb een 7870 jokercard. Ja de kaart is oud en zal waarschijnlijk veel moeite hebben idd. Maar ik dacht omdat ik het ook kan afspelen op de pc waarom lukt het niet in de app. De drivers heb ik geüpdatet dus dat zit gelukkig goed. Ik ga denk net wat je zegt toch maar kijken naar een andere programma om te bewerken. lees dat Quick bij veel mensen voor veel frustratie zorgt. Ik wil het afspelen op een 4k curve tv 65" waarschijnlijk zie je dan wel verschil tussen 4k en 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

@timotimo in je andere topic is en in dit topic, heb ik je meerdere malen verteld wat er nodig is voor 4K decoding en afspelen. Ook is er in je andere topic gesproken over een GTX1050 bijvoorbeeld.

4K afspelen ga je eenvoudigweg niet redden met je huidige Ati kaart; is er een duidelijke reden (die nog nergens genoemd staat?) dat je onze adviezen allemaal "genegeerd" hebt en nu komt vragen waarom het niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotimo
Ik heb het zeker niet genegeerd er komt ook een andere videokaart aan. Alleen omdat het op de gopro site niet stond dacht ik dat het afspelen wel moest lukken. natuurlijk snap ik ook wel dat bewerken hier nooit mee zal kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

timotimo schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:04:
Ik heb het zeker niet genegeerd er komt ook een andere videokaart aan. Alleen omdat het op de gopro site niet stond dacht ik dat het afspelen wel moest lukken. natuurlijk snap ik ook wel dat bewerken hier nooit mee zal kunnen.
In alle eerlijkheid; ik vind de requirements op site A en B altijd maar wat uit de lucht gegrepen. Er zal vast een reden zijn dat Intel of AMD of Nvidia hun eigen (zeer duidelijke) lijn trekken en aangeven wat elke chip van elke familie wel/niet kan.

4K is, met enige nuance, al een jaar of 3 een hoofdpijndossier op GoT. Over het algemeen werkt het vlekkeloos als je "net" de specs hebt die we door schade & schande geleerd en gepost hebben en dan ook nog eens met het random sausje van bepaalde codecs hierbij.

Vind het ook "jammer" van GoPro; uiteindelijk is natuurlijk hun enig commerciele doel om camera's te verkopen en hun naam te laten zien; niet om elke koper "op maat" een advies te geven. Vandar dat ik begon met uit de lucht gegrepen requirements helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
@spokje Ik zou geen GT 1030 aanraden, die heeft geen hardware-encoder aan boord. De GTX 1050 en hoger wel, wat handig is als je het renderen wilt versnellen (Nvidia Video Encode and Decode GPU Support Matrix).

pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC

Een modernere cpu en meer werkgeheugen gaan ook helpen, maar dat wordt een wat duurdere operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:04
Als eerste kun je eens de nieuwste versie van vlc player proberen. Er zitten wat optimalisaties voor 4k in de nieuwste versie.
Ik kan me ook voorstellen omdat je scherm geen 4k aankan, het downscalen veel vraagt. Je zou eens kunnen kijken of je daar opties voor hebt bv door een andere resolutie (niet optimaal voor je scherm, maar wel voor downscalen) te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Kijk of je ook dit gedownload hebt
https://www.microsoft.com...eo-extension/9n4wgh0z6vhq

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shbeuving
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-07 21:39
Misschien heb ik eroverheen gelezen... Maar heeft iemand HandBrake al eens getest?
Volgens GoPro kun je de H265 / HEVC omzetten naar H.264, iets wat dan wel bruikbaar is op oudere processoren...
https://gopro.com/help/ar...-to-h-264-using-handbrake

Ik ben zelf aan het overweg een GoPro te kopen, dat vind m'n vriendin prima... maar als ik de computer ook moet om gaan bouwen... Dan wordt t niet wat... 8)7
Pagina: 1