iPhone 5C accu gezwollen, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Het scherm van een iPhone 5C wordt omhoog gedrukt door de accu, die staat helemaal bol. Ik heb de telefoon van de medewerker al vervangen door een 5S, die 5C's bevielen toch niet dus waren we toch al bezig met de 5C's uit te faseren.

In dit topic wordt gesproken over het zwellen, dan roken en dan ontbranden van de accu: Batterij zwelt op...

Dat weet ik wel, maar wat doe ik met deze telefoon? We lopen liever niet het risico dat ie hier op kantoor ligt en vannacht in de fik vliegt. Zo maar in de container gooien idem, het bedrijf verwerkt hout en karton dus dat is ook geen strak plan (containers staan allemaal naast elkaar). Een chemobox hebben we niet.

In de luchtvaart is de cabinecrew getraind om de telefoon in een bak water te gooien, maar deze rookt niet. In een luchtdicht zakje opbergen lijkt me ook geen goed plan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

Gewoon naar de milieustraat brengen? Hebben jullie niet een proces voor het afvoeren van oude hardware?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oude hardware ja, oude mobieltjes niet. De mobieltjes van 7 jaar terug liggen hier allemaal in een grote doos.

De telefoon naar de millieustraat brengen kan natuurlijk, maar er staat nog data op de telefoon. De telefoon gaat niet meer aan. Maar als iemand 'm daar vind, en de accu vervangt kun je waarschijnlijk weer bij de data. Niet handig i.v.m. privacy wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38

Rmg

Batterij naar de milieustraat brengen dan. Telefoon in de oude doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik had niet de juiste torx schroevendraaier, toestel was bovenaan al los gekomen en het scherm een centimeter omhoog gekomen door de accu.

Heb de telefoon nu geheel opengebroken en voorzichtig met een platte schroevendraaier de accu los gepeuterd van het chassis. Accu is er nu dus uit.

Tijdens de operatie maar vast een bak water naast gezet, maar dat was niet nodig :P

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 04-06-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

FastFred schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:28:
De mobieltjes van 7 jaar terug liggen hier allemaal in een grote doos.
Met accu's nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@KDL sommigen wel, sommigen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Voor modelbouwaccu's heb je LiPo safe bags. Die zijn bedoeld om een accu veilig in te bewaren tijdens laden/vervoer om brand te voorkomen. Misschien een idee om daar eentje van te kopen voor in het vervolg?

Water is trouwens geen goed idee, zoek maar eens op 'lithium and water' op YouTube.
Een emmer zand was beter geweest.

P.S. Gefeliciteerd met het taartje naast je naam ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Heb de gemeente gebeld met de vraag waar ik met dit soort afval heen moet: chemobox. Maar ze begrepen ook wel dat dat in dit geval niet handig is. Andere oplossing dan wat telefoonzaken nabellen en vragen hoe zij hier mee omgaan hadden ze ook niet.

Zo'n safebag is nog niet eens zo'n gek idee, die kosten ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Euhm, de default oplossing voor vrijwel ieder bedrijf, en volgens mij is hier echt geen uitzondering op, is afleveren bij een datavernietiger. Die vernietigen de telefoon milieuvriendelijk en je krijgt er een certificaat voor terug. Waarom zou je van de default oplossing afwijken? Als mijn blikje cola op is, dan gooi ik hem toch ook in de prullenbak? Als mijn papierversnipperaar vol zit, dan gooi ik de inhoud toch ook bij het oud papier?

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 04-06-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 12:35
https://nl.ifixit.com/Gui...Replacement/21745?lang=en

De accu eruit halen en vervolgens voor onderdelen verkopen? OEM schermen zijn niet overal goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FastFred accu vervangen met behulp van oa deze tips https://www.ifixit.com/Gu...Battery+Replacement/21745
Accu koop je al voor prikkie en het toestel is een org. niet meer waard. (zoals je zegt dat er Data op kan staan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Accu's kan je verwijderen en naar een verzamelpunt brengen, telefoons kan je of zelf onklaar maken of naar een datavernietiger brengen (maar dan kan je ook de accu's laten zitten).

Telefoons in een doos laten liggen is vragen om problemen:

- Accu problemen? Dan gaan ze allemaal dus tegelijk in de fik, geen goed plan
- Data eng? Als iemand die hele doos vol telefoons jat heb je dus een veel groter probleem dan als je ze vernietigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Precies wat hierboven staat, inderdaad. Breng ze naar een datavernietiger.

En als je dat niet wil, maak ze zelf onklaar, door de chips op het moederbord stuk te maken bijvoorbeeld. iFixit heeft altijd wel een tutorial beschikbaar hoe je bij het moederbord geraakt. In toestellen van glas en metaal is het vaak lastiger, maar gezien het toestel toch weggegooid gaat worden kan je er ook wat hardhandiger mee omgaan :+

Daarna kan je de boel gewoon netjes recyclen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

MsD

Bel zoiets als Stichting Aap maar eens. Denk dat dit soort bedrijven het helemaal niet erg vinden om veel en oude telefoons te krijgen.
En ik denk ook dat je met zo'n bedrijf wel een datadestructiegarantie kan regelen.
Pagina: 1