Beste Tweakers,
Ik bezig om zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak. Het betreft een schilddak, dus het plaatsen van panelen is wat lastiger. De voorkant van het huis georiënteerd op het zuiden met ongeveer 160 graden.
Het oorspronkelijke plan was om 18 panelen op de zuidwest zijde te plaatsen, maar dit bleek niet mogelijk. Ook creëert de schoorsteen schaduw wat de opbrengst omlaag kan brengen. Het alternatief is 8 panelen aan de voorkant en 10 aan de zuidwest zijde
Foto van de zuidwest zijde met 10 panelen:

Foto van de voorkant met 8 panelen:

Ik heb 2 offertes op dit moment. 1 voor 18 panelen en 1 voor 20 panelen.
De offerte voor 18 panelen is (zonder btw):
18x Trina Solar Poly 275Wp - 2177
Omvormer Goodwe 4200D NS - 665
Montage Materiaal - 668
Montage - 952
De offterte voor 20 panelen is (zonder btw):
20x Trina Solar Poly 275Wp - 2362
Omvormer Goodwe 5000-DT - 952
Montage Materiaal - 727
Montage - 985
Advies waar ik naar op zoek ben.
Optimale legplan - ik zal morgen nog even kijken of ik de exacte dakafmetingen kan opduiken in de bouwpapieren.
Keuze van de panelen - de keuze is voor panelen die veel Wp opleveren per Euro. Zijn er nog betere opties?
Omvormer - heeft het zin om een 3-fase omvormer te nemen? Mijn meterkast is al wel 3-fase,
Kosten van de offerte - zijn deze een beetje redelijk?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties
Ik bezig om zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak. Het betreft een schilddak, dus het plaatsen van panelen is wat lastiger. De voorkant van het huis georiënteerd op het zuiden met ongeveer 160 graden.
Het oorspronkelijke plan was om 18 panelen op de zuidwest zijde te plaatsen, maar dit bleek niet mogelijk. Ook creëert de schoorsteen schaduw wat de opbrengst omlaag kan brengen. Het alternatief is 8 panelen aan de voorkant en 10 aan de zuidwest zijde
Foto van de zuidwest zijde met 10 panelen:
Foto van de voorkant met 8 panelen:
Ik heb 2 offertes op dit moment. 1 voor 18 panelen en 1 voor 20 panelen.
De offerte voor 18 panelen is (zonder btw):
18x Trina Solar Poly 275Wp - 2177
Omvormer Goodwe 4200D NS - 665
Montage Materiaal - 668
Montage - 952
De offterte voor 20 panelen is (zonder btw):
20x Trina Solar Poly 275Wp - 2362
Omvormer Goodwe 5000-DT - 952
Montage Materiaal - 727
Montage - 985
Advies waar ik naar op zoek ben.
Optimale legplan - ik zal morgen nog even kijken of ik de exacte dakafmetingen kan opduiken in de bouwpapieren.
Keuze van de panelen - de keuze is voor panelen die veel Wp opleveren per Euro. Zijn er nog betere opties?
Omvormer - heeft het zin om een 3-fase omvormer te nemen? Mijn meterkast is al wel 3-fase,
Kosten van de offerte - zijn deze een beetje redelijk?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties