Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 14:02
Beste Tweakers,

Ik bezig om zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak. Het betreft een schilddak, dus het plaatsen van panelen is wat lastiger. De voorkant van het huis georiënteerd op het zuiden met ongeveer 160 graden.

Het oorspronkelijke plan was om 18 panelen op de zuidwest zijde te plaatsen, maar dit bleek niet mogelijk. Ook creëert de schoorsteen schaduw wat de opbrengst omlaag kan brengen. Het alternatief is 8 panelen aan de voorkant en 10 aan de zuidwest zijde

Foto van de zuidwest zijde met 10 panelen:

Zuidwest

Foto van de voorkant met 8 panelen:

Voorkant

Ik heb 2 offertes op dit moment. 1 voor 18 panelen en 1 voor 20 panelen.

De offerte voor 18 panelen is (zonder btw):

18x Trina Solar Poly 275Wp - 2177
Omvormer Goodwe 4200D NS - 665
Montage Materiaal - 668
Montage - 952

De offterte voor 20 panelen is (zonder btw):

20x Trina Solar Poly 275Wp - 2362
Omvormer Goodwe 5000-DT - 952
Montage Materiaal - 727
Montage - 985

Advies waar ik naar op zoek ben.

Optimale legplan - ik zal morgen nog even kijken of ik de exacte dakafmetingen kan opduiken in de bouwpapieren.

Keuze van de panelen - de keuze is voor panelen die veel Wp opleveren per Euro. Zijn er nog betere opties?

Omvormer - heeft het zin om een 3-fase omvormer te nemen? Mijn meterkast is al wel 3-fase,

Kosten van de offerte - zijn deze een beetje redelijk?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het dak heeft onbenutte ruimte, door zijn vorm, maar is eigenlijk ook ideaal liggend voor spreiding over heel de dag, met 3 bruikbare vlakken. (handig als salderen is vervallen/versoberd en meer direkt verbruik)

Ik lees niets over zuid-oost vlak?

3-fase is een mogelijkheid, echter zie ik niet hoe de 2e offerte dat (goed) voor elkaar wil spelen.
Bij 32 Vmpp per paneel en 10 panelen kom je aan 320 Vmpp. Dat is aan de lage kant voor een 3-fase omvormer. Die willen vaak 580 Vmpp als ideaal (in geval van SMA)

Neem je daarentegen Panasonic Hit Kuro, dan heb je 57 Vmpp per paneel.
Daarmee kom je met 10 panelen al aan 570 Vmpp. Bijna ideaal dus, voor een 3-fase omvormer.

Lang verhaal kort:
Indien het mijn dak zou zijn....
- Panasonic hit kuro 325 Wp + SMA STP (tripower)
2x 10 (dus parallel) op mppt 1 ingang en 1x 10 op mppt 2 ingang

Daar hangt echter wel een ander prijskaartje aan dan goedkope poly panelen.
Maar geeft ook meer plezier denk ik...(en opbrengst)

Edit: er bestaan ook dit soort panelen:
https://energieanders.nl/...-paneel-100wp-detail.html
(geen idee of het wat is...)
Maar meteen ook nadeel: is die fabrikant failliet, dan zit je met je mooie afwijkende panelen... die niet vervangbaar zijn.

Maar zonder maten van het dak, is het gokken allemaal.
De schoorsteen op zuid-west lijkt me amper schaduw te geven...
Als die schaduw geeft op panelen is de zonstand zodanig, dat de panelen ook weinig doen op dat moment.

En voordat de opmerkingen komen, over wel of geen 3-fase:
Ik kies 3-fase, als er 3-fase ligt, omdat je dan mooi over 3-fase tegelijk terugleverd.
Voordeel daarvan is, minder spanningsverhoging nodig door omvormer. In de toekomst wordt dat mogelijk steeds belangrijker, door meer aanbod van zonneparken en windmolens.
Bij 253 VAC stopt de omvormer ermee. Dat zal eerder zijn bij een 1-fase omvormer. (hoog vermogen op 1 fase)
Hoewel alle kWh op 1 hoop gegooid word door de meter, heb je toch "werkelijk" direkter verbruik op de 3-fases

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 07:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag
Hoewel alle kWh op 1 hoop gegooid word door de meter, heb je toch "werkelijk" direkter verbruik op de 3-fases
Bij lage vermogens aan verbruik wel, maar bij de hoge vermogens weer niet.
Het maakt echt niets uit, enige is dat een 3 fase omvormer wel veel duurder is. :)

In mijn beleving alleen 3 fase gebruiken als je boven de 25A gaat terug leveren op de aansluiting.
7-8000 Wp en hoger dus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Moet je eens verhuizen naar ouddorp... ;)
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
Als alle buren er ook zo over denken...suc6

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 08:38 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:36:
@Rol-Co
Moet je eens verhuizen naar ouddorp... ;)
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
Als alle buren er ook zo over denken...suc6
Ja wie gaat daar nou wonen.... ;)

Jouw 3 fase gaat ook op zwart als je buren allemaal enkel fase hebben en het netvoltage over de 253 gaat, met enkel fase kan je dan nog op de 2 andere gaan zitten.
Als het net bagger is gaat ook 3 fase niet helpen.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Rol-Co schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:56:
[...]

Ja wie gaat daar nou wonen.... ;)
_O-

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Er stond nog een huis te koop in de buurt.
(maar doe maar niet....met je 1-fase omvormer(s))
;)

Edit:
Mijn 3-fase omvormer levert 1000 watt op 1-fase. In geval van een 1-fase omvormer is dit 3000 watt
Watt denk je dat meer spanningsverhogend werkt (in je eigen netwerk?) De 1 of de 3 fase omvormer?
De spanning op de omvormer gaat het om he?

Maar in plaats van mijn standpunten af te vallen, zou je ook een advies kunnen geven?
Daar heeft de topicstarter meer aan.

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 09:12 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag @JoKo

Is het zo slecht?
Ik duw het hier ook richting de 244 hoor, dat is ook vrij hoog.

Edit:
Ik lever 3000 op mijn enkel fase maar mijn boiler/red duo/vaatwasser/wm is 2000W dus lever ik 1000W aan het net waar jij 1000 verbruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 03-06-2018 09:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Dus je hebt alle grote vermogens op 1 fase zitten en je moet nadenken over wat je aanzet?
Lijkt me niet handig....

Hier zit alles netjes verdeeld over de 3-fases inderdaad.
Laat ik nou per fase iets meer verbruiken. (dan op dat moment geleverd door PV, want / 3)
Het kWh van de meter blijft hetzelfde (dat zijn jouw woorden)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Kun je het netvoltages midden op de dag eens meten terwijl er totaal geen schaduw is?

Qua kosten en string voltage efficiëntie is enkelfase een stuk meer op zijn plaats. Het kan allemaal op een 5 kW enkelfase omvormer als je selectiviteit op je 3x25A netaansluiting niet belangrijk vind. (zoals ik)

En anders 2 kleine omvormers.

Ik vind panelen met 5" cellen zoals Panasonic Kuro de meerprijs niet waard.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Dan Stark schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:37:
Foto van de zuidwest zijde met 10 panelen:

[afbeelding]
Er lijken misschien geen 18 maar wel 14 panelen op te passen.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:59:
@Rol-Co

Maar in plaats van mijn standpunten af te vallen, zou je ook een advies kunnen geven?
Daar heeft de topicstarter meer aan.
Ja hoor :)

12 panelen op de zuid west zijde, 8 op de voorkant op een 2mmpt omvormer, wel 1 die veel vermogen kwijt kan op 1mppt.
Dan veel bang voor buck 310Wp Q-cel 20x 150,- ex btw

Of als je makkelijk wilt alle 20 ja-solar met ingebouwde SE optimiser op een hd wave 4000.

• busscherski
@Rol-Co , wist je dat ik die panelen ook heb op een schild dak? Ze zien er uit als 2 kleine panelen.

https://tweakers.net/ext/...mn3qbzCpnKoEm5/medium.jpg

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:34:
Het kan allemaal op een 5 kW enkelfase omvormer als je selectiviteit op je 3x25A netaansluiting niet belangrijk vind. (zoals ik)

En anders 2 kleine omvormers.

Ik vind panelen met 5" cellen zoals Panasonic Kuro de meerprijs niet waard.
Misschien dat jij selectiviteit niet belangrijk vind......maar een ander vind dat wel
2.1.4.1
De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
http://wetten.overheid.nl...graaf2.1.4_Artikel2.1.4.1

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:51:
@Rol-Co , wist je dat ik die panelen ook heb op een schild dak? Ze zien er uit als 2 kleine panelen.

https://tweakers.net/ext/...mn3qbzCpnKoEm5/medium.jpg
Wist ik niet, maar kan het ook niet van elke tweaker onthouden natuurlijk :+

Bevallen ze?

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:53:
Misschien dat jij selectiviteit niet belangrijk vind......maar een ander vind dat wel
Klopt, ik had het kunnen nuanceren / uitleggen. Ik wou @Dan Stark vooral laten weten dat de mogelijkheid er is. Hij kan zelf de topics opzoeken die dit onderwerp behandelen.

@Rol-Co Ja ze bevallen goed.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:28:
@Rol-Co
Dus je hebt alle grote vermogens op 1 fase zitten en je moet nadenken over wat je aanzet?
Lijkt me niet handig....

Hier zit alles netjes verdeeld over de 3-fases inderdaad.
Laat ik nou per fase iets meer verbruiken. (dan op dat moment geleverd door PV, want / 3)
Het kWh van de meter blijft hetzelfde (dat zijn jouw woorden)
Nee, dat zit gewoon verdeeld, ik heb ook iets meer in huis denk ik, en meer personen die iets tegelijk doen.
Voor de meter maakt het niet uit nee, maar we hadden het over netbelasting en eigen verbruik toch?

Voorbeeld 6000Wp op dak:
Zomerdag, panelen draaien op een 4500W continue.
Op een 3 fase omvormer is dat 1500 per fase, dus bij mijn eerder genoemde verbruikers 500W van het net.
Op 2 enkel fase in mijn geval is dat 2250W per fase dus lever ik nog 250W terug.

Dus de netbelasting is hoger in zo'n geval met 3 fase omvormer.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:17:
[...]

....
Dus de netbelasting is hoger in zo'n geval met 3 fase omvormer.
Wat weer goed is voor de netvoltage te laten zakken...
:X (hier heeft topicstarter toch niks aan?)

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:24:
[...]

Wat weer goed is voor de netvoltage te laten zakken...
:X (hier heeft topicstarter toch niks aan?)
Klopt, daarom mijn 2 ideeën al gegeven.

Met zo'n dakvlak, en dan 2 verschillende orrientaties en niet gelijk in aantal ging ik wel voor SE om je eerlijk te zeggen, paneeltjes met ingebouwde SE optimiser en een 4000 is al groot zat, misschien zelfs een 3680 al voldoende.
Als hij denkt later op dat platte dakje nog wat te leggen, dan kan hij beter de 4000 pakken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Op 3-fase aansluiting met 3x25A mag je maar 16A afzekeren per fase anders niet selectief...
Dus max 3680 watt 1-fase omvormer (of gewoon een 3-fase omvormer nemen)
AUijtdehaag in "Offerte zonnepanelen"

Ik maak de wetten niet.....
Hoe zal de brandverzekering hiermee omgaan?

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 10:41 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dus is een 4000 en lager prima :)
Die kan makkelijk op een 16A groep, prima selectief. Iets minder selectief zou 20A zijn maar ook dat is geen probleem.

• Dan Stark
Ik heb de maten van het dak weten te vinden. Alleen zegt dat nog niets over de bruikbare ruimte.

De dakhelling is 40 graden
Het kleine dak (zuidoost en noordwest) is 10 en 7 en 7 meter. Rechte driehoek.
Het grote dak (zuidwest - noordoost) is 12.6 en 7 en 2.7 en 7 meter. Vorm is een parallellogram.

De schaduw is te zien op de foto. Is inderdaad niet heel veel. Het andere grote dak staat op noordoost en lijkt dus minder interessant.

Het 3-fase verhaal volg ik nog steeds niet helemaal. De voorkeur gaat nu uit naar de offerte met 18 panelen en daar is de 3-fase omvormer dus niet nodig.
Kun je het netvoltages midden op de dag eens meten terwijl er totaal geen schaduw is?
Op een zonnige dag? Dus niet vandaag. Er zijn wel veel woningen met zonnepanelen hier in de wijk. Ook wel met 30+ panelen.

Iemand nog een mening over de panelen zelf? Ik had ze uitgezocht vanwege de gunstige Eur/Wp. Zelf vind ik de poly panelen ook niet lelijk. Uiteraard moet je de montage kosten wel meenemen daarin, dus misschien is een ander paneel uiteindelijk wel voordeliger. De Panasonic panelen lijken mij wel te duur. Ik zou wel graag voor rond de 5000 (ex btw) klaar zijn.
Rol-Co schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:41:
12 panelen op de zuid west zijde, 8 op de voorkant op een 2mmpt omvormer, wel 1 die veel vermogen kwijt kan op 1mppt.
Dan veel bang voor buck 310Wp Q-cel 20x 150,- ex btw
Heb je hier dan geen 3-fase omvormer nodig? De verkoper vertelde dat dat nodig was bij een hoger Wp (bv 5500+).

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark

Je hebt 2 orientaties en de zon staat maar op 1 tegelijk, in de zomer hooguit een beetje tegelijk maar dan is het vaak zo warm en je dakhoek teveel afwijkend t.o.v de zon dat je dat vermogen ook niet haalt.
Je kan best uitgaan van ongeveer de zuidwest zijde vol gas, dus 12x 300=3600, dan kan 14 panelen ook nog zelfs, dan kan je het nog wel met een 4000-4200 af.

Noord oost kan ook interessant zijn als je daar dezelfde hoeveelheid legt, beide bijv 12-14 panelen op 1 omvormer (4000Wac) maar het moeten gelijke strings blijven met dezelfde panelen.
De 8 op de voorkant zou ik dan wel apart op een ander (goedkoop) omvormertje doen, of 4 aps-500 micro omvormers maar is wel weer duurder.

Bang for buck
https://www.solar-bouwmar...82418&filter%5B%5D=382412

• busscherski
Dan Stark schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:22:
Heb je hier dan geen 3-fase omvormer nodig? De verkoper vertelde dat dat nodig was bij een hoger Wp (bv 5500+).
Als het allemaal in 1 oriëntatie ligt klopt dit.

Ik heb geen verstand van solaredge maar daarmee kun je denk ik wel uit met een 3 fase omvormer.

Bij een normale enkelfase string omvormer wil je het mpp Voltage bij voorkeur rond 380 V hebben en bij 3 fase rond 600 V. Als je lager of hoger zit heeft je omvormer een lager rendement. Hoeveel lager documenteren de omvormer fabrikanten slecht.

8 x 31V is slechts 248V. Een 3 fase omvormer start dan vaak wel gewoon maar heeft een merkbaar lager rendement dan een enkelfase. De verkoper maakt het rendement niet zoveel uit, zolang het maar werkt klaag je niet.

Daarom beginnen we over enkelfase omvormers. Omdat je 2 vlakken hebt die niet tegelijk pieken zou een enkelfase 5 kW met 2 mpp trackers waarvan 1 minstens 3 kW aan kan gewoon werken. Natuurlijk is dat wel tegen selectiviteit regels (@AUijtdehaag heeft een punt) dus als je daar vragen over hebt zoek dan even op het forum (die discussie wil ik hier niet voeren).

2 enkelfase omvormers is wel volgens selectiviteit regels (zelfs als ze op dezelfde fase komen...) en gaan werken op een gunstig voltage, dus hoog rendement.

• Dan Stark
Zouden er voorop misschien meer panelen passen als deze in landscape worden geplaatst?

Ik denk dat er op de zijkant wel 15 moeten kunnen ( 8 - 5 - 2).

Anyway, ik begrijp dus dat het beter zou zijn als er op beide daken 10 panelen zullen passen. En dan zou dit wel met een enkelfase omvormer moeten kunnen.

Qua verbruik denk ik rond de 4200-4500 kWh uit te komen. Vandaar nu de keuze voor de 275 Wp panelen. Als het gelijke aantal panelen belangrijk is zou ik natuurlijk wel voor 8+8 kunnen gaan van de 300 Wp variant.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark

Of de voorkant nog niets en later nog eens naar kijken of je het nodig hebt :)
De andere 2 dakvlakken vol leggen met 2x 12-13 all black 300W paneeltjes op een 4000 omvormer.
Enkel fase of 3 fase maakt niet uit, het kan allebei, wel kan je dit met een single mppt omvormer af.

• Dan Stark
@Rol-Co

Wat is daar dan het voordeel van ten opzichte van het gebruiken van de zuidwest kant en de voorkant? Het zal wel een stuk duurder zijn? De voorkant zal het meeste rendement hebben qua zonuren.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark
De eenvoud :) en toch 24-26x 300Wp op dak (7800Wp) wat met één simpele 4000-4200 omvormertje een 5850 kWh p/j opbrengt. (Geschat gemiddelde van 75%) Maar kan goed meer zijn, je zit goed vrij zo te zien en nog geen bomen.

En de voorkant nog een mooi aanzicht, laten we eerlijk zijn, dat tetris achtig leggen is niet het fraaiste toch?

Kom je uit op ongeveer.

26x150,- =3900,- panelen
26x40,- = 1040,- montage materiaal
Omvormer 750,-
Montage...... 1000,- ??

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 04-06-2018 19:38 ]

• Dan Stark
Dit is de situatieschets. Hij is georiënteerd op het noorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HLUaQ1WF5J4JVuhQLEvgU7To/thumb.jpg

Hoe kan ik de verwachte opbrengst bepalen voor een dakdeel?

Ik dacht zelf dat de panelen noordoost het niet zo goed zouden doen ivm de oriëntatie. Er zal weinig schaduw zijn. Het is nieuwbouw, dus er zijn nog geen bomen.

Dat komt dan rond de 6600 Euro. Ongeveer de helft duurder dan wanneer ik uitga van 10 zuidwest en 8 voor, maar dat was natuurlijk met panelen van rond de 120 Euro per stuk.

Voor leggen is inderdaad niet mooi. Ik zal er nog even over na moeten denken.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark

Er staat een schema in het pv topic waar je dat goed op kan zien.
De prijzen zijn nog wat ruim genomen hoor, montage zal iets lager zijn, montage materiaal en omvormer kan ook nog wat goedkoper en je krijgt de btw terug, al met al zal het wat minder zijn gok ik. Eventueel kan je ook 2x12 doen maar vol is het mooiste om te zien.

Je kan altijd later nog voor doen als je wilt, apart op een kleine omvormer. Maar met deze 2 dakdelen heb je van smorgensvroeg tot savonds laat zon op je panelen in deze tijd van het jaar. En waarschijnlijk voldoende voor je verbruik plus nette voorkant van dat mooie huis. :)

• Dan Stark
Ik heb vanmiddag 234V gemeten. Na ook me wat verder in te lezen lijkt mij een 3 fase omvormer ook niet op zijn plaats. Dan zou ik wel 20 panelen op een string moeten hebben, of panelen met een hoog voltage.

@Rol-Co
Volgens de verkoper zou er schaduw ontstaan door de schoorsteen en die raadt daarom SolarEdge met optimizer aan. Dit lijkt mij dan weer niet nodig. Het dak op noordoost is sowieso groot genoeg, want die heeft geen schoorsteen. Wel een klein ontluchtingsroostertje, maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Het liefst blijf ik dan wel bij de 4200 omvormer. Moet deze ook kunnen bij een (zuid)west/zuid(oost) opstelling? Waarschijnlijk zou ik dan 9 West, 9 Zuid leggen. Of meer als dat past op de omvormer.

Bij de Oost/West opstelling zou ik sowieso met de 4200 omvormer kunnen. Dan kom ik waarschijnlijk uit bij 12+12 of 14+14.

Qua panelen blijf ik toch wel het liefst bij de 275 panelen, want die lijken mij het meest kostenefficiënt. Misschien dat ik dan toch wel voor de all black ga, omdat dat net iets mooier lijkt.

Als ik er zo niet uitkom dan zal ik misschien nog even een andere partij contacteren voor wat offertes.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark
Ja SE zijn ze gek op maar kost je minimaal 50,- per paneel extra wat je nooit terugverdiend, 9-9 zou kunnen op een 3600 of 4200 inderdaad al is het voltage wel aan de lage kant, 9x30v is 270V en de meeste omvormers willen rond de 360-400, vandaar de 12-14 panelen per kant.
Maar het kan wel.

300Wp all black kost 141,- ex btw, zijn die 275 dan 25,- per paneel goedkoper?

• Dan Stark
@Rol-Co

De voorkant kan max 9 panelen hebben. Vandaar die 9+9. Heel misschien 10. Westkant moeten er wel 14-15 op kunnen.

De offertes die ik heb gehad voor de Trina Solar waren ongeveer:

275 Poly - 120
275 All Black - 130
300 All Black - 157

Als ik ze voor 141 kan krijgen dan maakt dat het wel interessanter inderdaad. Hier schuin tegenover staat een soortgelijk huis met 15-15 panelen (zonder schoorsteen) en dat lijkt wel beter eerlijk gezegd. Ik zou er dan 12-14 doen. Die SE is vast niet nodig toch ook?

• Rol-Co

Rol-Co

Geen poly maar mono nemen all black, en dat schoorsteentje is einde dag toch op zuid west? Ik zou me er niet druk om maken.
Zoveel mogelijk naar de voorkant van het huis leggen en dus het minste last van hebt. Neem eventueel een wat duurdere sma omvormer ipv SE, die heeft optitrack wat helpt tegen die schoorsteen.

2x12-14 lijkt mij het mooist en er is vaak nog wel wat te onderhandelen met dat aantal.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 07-06-2018 05:37 ]

• Dan Stark
All black gaat dan puur om het uiterlijk?

Die schoorsteen is niet heel hoog, dus dat zou alleen effect moeten hebben als de zon zo staat dat de panelen schuin onder de schoorsteen schaduw krijgen. Dus de panelen linksonder van het dak dan zeg maar. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg. Die SMA omvormer zou daar dus tegen moeten helpen?

Ik heb op pvcalc even alles ingevuld voor 14x300 panelen aan beide zijdes. Die geeft mij dan rond 1uur in juni een max vermogen van 5275W. Zou ik dan nog wel kunnen met een omvormer van 4000? Ik heb geen idee wat het echte max is van die omvormer dan. En die piekvermogen zullen natuurlijk niet heel vaak voorkomen.

Ik zal nog wat extra offertes aanvragen voor beide opties om te kijken of er ergens nog wat te onderhandelen valt.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dan Stark
Puur het uiterlijk inderdaad

De schoorsteen heb je alleen heel even iets last van denk ik, zit op zuid west toch? En de sma helpt daar bij met optitrack schaduw management.
Wat is de dakhoek? 45 graden? Dan komt het nooit tegelijk en het gunstigst een paar dagen in juni, ik gok dat de 4200 goed is, zeker voor de rest van het jaar.

Edit: hoe laat was de foto genomen in de op? Daar zie je dat de schoorsteen al aan de rand van het dak zit en er af draait naar links.

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 08-06-2018 05:42 ]

• Dan Stark
@Rol-Co
Die foto is genomen zo rond 10 uur 's ochtends. Die van de zuidwest in ieder geval. De andere foto is een oudere foto.

De dakhoek is 40 graden, dus die maakt het iets gunstiger. De SMA is dan een 4200, of is dat ongeveer hetzelfde?

• Rol-Co

Rol-Co

Ow dan is het helemaal geen ramp, tegen de tijd dat de zon op zuid west staat heb je geen last van die schoorsteen.

4200 kan ook, je zal iets aftoppen misschien in de zomer als je 14-14 doet op NO ZW , met voor en zuidwest 9-9 is het geen probleem.

• Dan Stark
Heb inmiddels 1 nieuwe offerte binnen. Niet helemaal waar ik om had gevraagd maar:

22x Q-Cells Duo 310Wp All black (10x voor, 12x zuidwest zijkant)
1x Solis 6k (3 fase)
Montagemateriaal

Bovenstaande bij elkaar 5700 ex btw. Voor montage komt er nog zo'n 1300 bij. Lijkt mij een beetje aan de hoge kant.

Hier kom ik weer niet echt uit met de 3 fase omvormer en de voltages. Ik heb nog niet het ideale voltage van de Solis kunnen vinden, maar ik denk dat dat ook rond de 600V zal liggen. Ook denk ik wel met een 5k uit de voeten te kunnen.
Pagina: 1