Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onroerende zaken een ik betaal belasting over the jaarhuur in het buitenland. In Nederland, hebben wij de recht op een vermindering van de verschuldigde inkomstenbelasting om dubbele belasting to voorkomen.

Ik heb overal gozochte in mijn aangifte 2017 op mijn.belastingdienst.nl maar ik vind geen veldje waar ik kon mijn buitenlandse jaarhuur belasting invoeren. Kun je me helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat voor jaarhuur is het? Waar betaal je huur voor? Bij mijn weten kun je in Nerderlamd geen huur aftrekken van je inkomstenbelasting.

Maar ik zou zeggen: bel de belastingtelefoon: 0800-0543. Die kunnen je vast verder helpen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Wel een paar jaar oud, maar hier een handleiding van de belastingdienst:

https://download.belastin..._belasting_ib262141fd.pdf

Pagina 4: box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

t_captain schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:38:
Wel een paar jaar oud, maar hier een handleiding van de belastingdienst:

https://download.belastin..._belasting_ib262141fd.pdf

Pagina 4: box 3.
Hier staat niks in over (jaar)huur.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ardana schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:32:
Wat voor jaarhuur is het? Waar betaal je huur voor? Bij mijn weten kun je in Nerderlamd geen huur aftrekken van je inkomstenbelasting.
Hij heeft 'onroerende zaken' (aka 'vastgoed') en betaalt belasting over de huur. Ik gok dat ie de huur dus ontvangt ipv betaalt ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien heb je aan deze link iets: "De huurinkomsten uit het buitenland zijn in Nederland vrijgesteld"

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je zou de bronheffing moeten aftrekken van de belasting in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

OgWok schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:33:
Misschien heb je aan deze link iets: "De huurinkomsten uit het buitenland zijn in Nederland vrijgesteld"
Leuke en informatieve link, maar je conclusie er achter is te kort door de bocht! Het ligt aan het verdrag wat er is vrijgesteld. Ook kan het zijn dat er maar een deel van de waarde in box 3 wordt vrijgesteld, zo is te lezen. Dus de uitleg van TS mag wel iets uitgebreider of moet zichzelf meer gaan inlezen.

Volgens mij wordt een tweede woning altijd in Box 3 geplaatst. De huur is dan een soort van rendement, dus die wordt niet extra belast dan de forfaitaire 1,2%. (Als verhuren meer een beroepsmatig iets is, dan wordt het verhaal vast anders.) Een huis in het buitenland wordt meestal in het land zelf belast en daarom ontzien van dubbele belasting, als er een verdrag is met NL. Die zijn er over het algemeen best veel, maar zonder locatie genoemd is het slechts een aanname dat het zou gelden.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04

Herman

FP ProMod
TS is inderdaad te summier om een antwoord te geven. Zaken die nog van belang zijn:
  1. In welk land zit het vastgoed?
  2. Welke vorm van belasting wordt geheven in het buitenland? (Omzetbelasting, andere vorm van (voor)heffing?
  3. Is het vastgoed zakelijk of privé vermogen? (Is het vastgoed ondergebracht in een onderneming?)
  4. Etc.
Zonder meer informatie is dit topic wat zinloos :)

edit:
Waarschijnlijk is in het buitenland een vorm van inkomstenbelasting geheven vanwege het bezit van vastgoed. In box III moeten ook buitenlandse bezittingen worden aangegeven voor Nederlandse belastingplichtigen. Hierdoor ontstaat een vorm van dubbele heffing. Afhankelijk of het land een verdrag met NL heeft, mag je deze apart aangeven zodat de dubbele heffing voorkomen wordt.

Wanneer je gebruik maakt van de digitale aangifte bij Mijn Belastingdienst is er een menu "Aanvullende vragen" waarbij de optie kan worden aangevinkt: "Aftrek om dubbele belasting te voorkomen in 2017 en aftrek over buitenlandse inkomsten uit vorige jaren". De omschrijving hierbij is:
U of uw fiscale partner had in 2017 inkomen of bezittingen buiten Nederland. U krijgt hierover aanvullende vragen waarmee we bepalen of u aftrek krijgt om dubbele belasting te voorkomen.

Kies dit onderwerp ook:
  • als u nog inkomsten buiten Nederland in vorige jaren had die u eerder niet volledig kon verrekenen
  • als u nog buitenlandse belasting uit vorige jaren kunt verrekenen
Meer informatie

[ Voor 69% gewijzigd door Herman op 02-06-2018 14:04 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Samengevat:
De huuropbrengsten zijn belastingvrij. In het buitenland (maar ook in het binnenland - mits geen commerciële verhuur)

Het onroerend goed bijvoorbeeld de vakantiewoning moet in Nederland in Box 3 opgegeven worden. Maar er geldt aftrek dubbele belasting. Ik zou geen land weten waar niet zou gelden dat er in deze situatie geen aftrek dubbele belasting is. Steeds is in alle landen waarmee Nederland een belastingverdrag heeft afgesloten (meer dan 100 landen) artikel 6 van toepassing op onroerende zaken gelegen in het verdragsland: belasting is uitsluitend in het verdragsland (buitenland) van toepassing. Lees https://download.belastin...ngezetenen_ib4001z5fd.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

Om duidelijk te zijn - ik ben de eigenaar van panden in Nieuw Zeeland en Frankrijk (privé vermogen). Ik verhuur die panden aan iemand anders. Ik betaal inkomstbelasting over de huur aan de Nieuw-Zeelandse en Franse belastingdiensten. Nederland heeft belastingverdragen gesloten met die landen

Als ik voer de buitenlandse betaald belasting niet in op mijn.belastingdienst.nl de verrekening buitenlandse bronbelasting box 3 is veel minder dus de Inkomstenbelasting box 3 is hoog. Dat lijkt me een dubbele belasting.

Ik heb de belastingtelefoon: 0800-0543 gebeeld maar de belasting medeweker was onzeker.

Waar kan ik het invoeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2018 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04

Herman

FP ProMod
Herman schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:13:
Wanneer je gebruik maakt van de digitale aangifte bij Mijn Belastingdienst is er een menu "Aanvullende vragen" waarbij de optie kan worden aangevinkt: "Aftrek om dubbele belasting te voorkomen in 2017 en aftrek over buitenlandse inkomsten uit vorige jaren". De omschrijving hierbij is:

[...]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Herman Ik heb al "Aftrek om dubbele belasting te voorkomen" aangevinkt en daarna welke optie?

https://pasteboard.co/Ho8iBnJ.png

Had u in vorige jaren inkomsten buiten Nederland waarvoor u nog vrijstelling van inkomstenbelasting kunt krijgen?

Hadden u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunnen krijgen?
Pagina: 1