Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GTX 1080 Ti met mijn huidige hardware (voldoende?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dardo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11 19:18
Dag tweakers,

Ik heb laatst voor een leuke prijs een gtx 1080 ti kunnen kopen en nu vraag ik mij af of mijn huidige systeem de kaart niet VEEL te kort doet.
Uiteraard is een 7700K/8700K beter en 16gb ram ipv 8gb, maar is dit écht nodig?
Ik ben nu niet van plan om te upgraden namelijk (maar ik koop wel een nieuwe gpu... Ik weet het haha), dus als ik de kaart niet extreem te kort doe of wat dan ook, dan houd ik hem gewoon lekker erin.
En anders stop ik mijn gtx 980 ti er weer in :9
Edit: ik speel (probeer ik althans) op 1440p/165hz met g-sync

Hier mijn huidige hardware wat er naar mijn idee toe doet:
1Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 167,50€ 167,50
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Dell S2417DG Zwart€ 410,-€ 410,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 49,-€ 49,-

Alvast bedankt _/-\o_

P.S
Sorry als dit in het verkeerde stukje van het forum staat, maar kon niet echt een betere plek verzinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dardo op 01-06-2018 17:20 ]

Beste antwoord (via Dardo op 01-06-2018 23:17)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dardo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:31:
Ik ben nu niet van plan om te upgraden namelijk (maar ik koop wel een nieuwe gpu... Ik weet het haha), dus als ik de kaart niet extreem te kort doe of wat dan ook, dan houd ik hem gewoon lekker erin.
Je wil verbetering maar toch niet?

In die setup is die 1080 Ti als een vlag op een modderschuit. De rest van je hardware zal je beletten om het onderste uit de kan te halen van die kaart, zeker als je richting de 4K wil qua gaming.

Mijn advies zou zijn om een i7 4790K te scoren (staan een aantal van in de V&A) en toch die 16GB geheugen te plaatsen. Dan worden verhoudingen alweer een stuk beter.

Let ook op je voeding. Een i7 4790K en een 1080 Ti zullen denk ik veel vragen van een 520 Watt voeding als je ze voluit laat werken, ondanks dat het een kwaliteitsvoeding is. Nvidia is conservatief, ik geloof dat ze een 600 Watt voeding als ondergrens aanraden. De 1080 Ti trekt niet zoveel, maar met een dikke CPU erbij kan het vermogen wel stijgen.

Alle reacties

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28

Uiteraard is een 7700K/8700K beter en 16gb ram ipv 8gb, maar is dit écht nodig?
Dat is helemaal aan jou, kom je iets tekort met je huidige processor en 980 ti...?
Daarnaast is de resolutie waarin je speelt heel belangrijk om dit te bepalen. Hoe hoger de resolutie, hoe zwaarder het is voor de GPU. Als je in 2 x 4k speelt zal zelfs je 1080 ti niet genoeg zijn. Speel je in full hd dan is zelfs je 980 ti overkill.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Na bijna 5 maanden (Game PC upgrade (niet te duur, niet te goedkoop)) heb je dus nog geen beslissing genomen?

Wat je toen al zei; de maximale performance zal je niet uit de GPU halen maar het is maar net wat je zelf wil qua geld over de balk smijten. Ik zie geen enkele reden om zelfs maar enige upgrade te doen; niet in de laatste plaats omdat je amper/niet beschrijft waarom je een GPU nodig hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:45
Ik zou de 980ti er in laten en upgraden naar een i7 4770k, dan haal je in BF1 bijvoorbeeld een stuk meer uit die GPU.

Edit: oh je hebt de gpu al, dan alleen CPU upgraden.

[ Voor 19% gewijzigd door Deagle op 01-06-2018 16:50 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deagle schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:43:
Ik zou de 980ti er in laten en upgraden naar een i7 4770k, dan haal je in BF1 bijvoorbeeld een stuk meer uit die GPU.
:? Topicstarter heeft geen idee wat 'ie doet met een GPU of waar dat ding voor bedoeld is, lijkt het wel; er is in ieder geval ook een zijstap gemaakt naar gedownloade series en dat er een enorm verschil zit tussen 720p en 1080p. Onzin natuurlijk. afhankelijk van welke kant van de techniek je het bekijkt.

Ook werd er gesproken over games van voor 2018 en games die maanden geleden zouden uitkomen. Daar is dus geen benchmark blijkbaar van bekeken door topicstarter want weer de simpele vraag "heb ik iets aan deze GPU".

Vraag me dan ook beetje af waar je BF1 ineens vandaan haalt; andersom kan ik ook zeggen dat ook de CPU niets uitmaakt want Patience draait op beiden zonder issues.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:45
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Vraag me dan ook beetje af waar je BF1 ineens vandaan haalt; andersom kan ik ook zeggen dat ook de CPU niets uitmaakt want Patience draait op beiden zonder issues.
Uit je eigen quote van je vorige reactie... Hij heeft het er daar zelf over bf1.

• Dardo
Bennnie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:36:
[...]
Dat is helemaal aan jou, kom je iets tekort met je huidige processor en 980 ti...?
Daarnaast is de resolutie waarin je speelt heel belangrijk om dit te bepalen. Hoe hoger de resolutie, hoe zwaarder het is voor de GPU. Als je in 2 x 4k speelt zal zelfs je 1080 ti niet genoeg zijn. Speel je in full hd dan is zelfs je 980 ti overkill.
Mwah, ik heb mij aan de 1080 ti gewaagd in de hoop dat hij wat koeler draait ivm de zomer en omdat ik hem voor een leuke prijs heb gekocht :9
Ik heb mijn beeldscherm erbij gezet in het lijstje, maar ik zal even vermelden welke resolutie etc.
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:39:
Na bijna 5 maanden (Game PC upgrade (niet te duur, niet te goedkoop)) heb je dus nog geen beslissing genomen?
Sorry, maar dit doet er niet toe? Maar oke ik zal meedoen: het is 1 JAAR én 5 maanden geleden ... ;)
Toen wou ik upgraden, maar werd het mij afgeraden.
Nu vraag ik mij alleen af of ik de kaart niet enorm te kort doe.
Wat je toen al zei; de maximale performance zal je niet uit de GPU halen maar het is maar net wat je zelf wil qua geld over de balk smijten. Ik zie geen enkele reden om zelfs maar enige upgrade te doen; niet in de laatste plaats omdat je amper/niet beschrijft waarom je een GPU nodig hebt.
Scheelt het veel denk je? Hoeveel doe ik hem te kort? Extreem/matig? Geld over de balk smijten zit er niet in, vandaar dat ik ook met de vraag kom. Anders had ik nu ook al wel gekeken naar een beter cpu/mobo/ram etc. Nog steeds niks upgraden? Dat was vorig jaar ook al zo en toen gamede ik op 1080p :X Is wat ik nu heb dan nogsteeds zo geweldig? Het spulletje is inmiddels 3,5 jaar oud.
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:50:
[...]
Och och, waarom dat soort opmerkingen, ik heb niemand kwaad gedaan toch :?
:? Topicstarter heeft geen idee wat 'ie doet met een GPU of waar dat ding voor bedoeld is, lijkt het wel; er is in ieder geval ook een zijstap gemaakt naar gedownloade series en dat er een enorm verschil zit tussen 720p en 1080p. Onzin natuurlijk. afhankelijk van welke kant van de techniek je het bekijkt.

Ook werd er gesproken over games van voor 2018 en games die maanden geleden zouden uitkomen. Daar is dus geen benchmark blijkbaar van bekeken door topicstarter want weer de simpele vraag "heb ik iets aan deze GPU".

Benchmarks zijn altijd met ander en beter spul, dus ja... Als ze nou mijn cpu en alles zouden gebruiken heb ik er naar mijn weten meer aan. Dan kan ik zien van: oh hey, hij scoort hoger/lager. Met benchmarks willen ze altijd zoveel mogelijk fps en alles halen (logisch) en gebruiken het beste spul, maar daar draait het bij mij nu niet om. Zoals ik al zei: het draait mij er nu om of bvb de gpu niet op 50% draait ofzo snap je? Dan verkoop ik hem en floept de 980 ti terug op z'n plekje. En BF1 werd inderdaad genoemd in mijn vorig topic van 1 jaar en 5 maand geleden, maar dat speel ik niet meer. Nu speel ik het meest nog wat fortnite en wat anders leuks wat ik even kan spelen, maar probeer het altijd wel op de beste settings.

Acties:
  • Beste antwoord

• CMD-Snake

In die setup is die 1080 Ti als een vlag op een modderschuit. De rest van je hardware zal je beletten om het onderste uit de kan te halen van die kaart, zeker als je richting de 4K wil qua gaming.

Mijn advies zou zijn om een i7 4790K te scoren (staan een aantal van in de V&A) en toch die 16GB geheugen te plaatsen. Dan worden verhoudingen alweer een stuk beter.

Let ook op je voeding. Een i7 4790K en een 1080 Ti zullen denk ik veel vragen van een 520 Watt voeding als je ze voluit laat werken, ondanks dat het een kwaliteitsvoeding is. Nvidia is conservatief, ik geloof dat ze een 600 Watt voeding als ondergrens aanraden. De 1080 Ti trekt niet zoveel, maar met een dikke CPU erbij kan het vermogen wel stijgen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kunt het gewoon meten met MSI afterburner of iets dergelijks, zie je direct op hoeveel % je videokaart en processor cores draaien.

• Dardo
CMD-Snake schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:23:
Precies, ik heb de kaart puur en alleen gekocht, omdat ik hem voor een leuke prijs kon krijgen. Is ie bagger in m'n systeem > verkopen, werkt het prima > ff kijken. Ik kon er niet op verliezen, alleen maar op vooruit gaan. Dat is de situatie, meer niet.

Haha een modderschuit, dus het spulletje is dus tóch niet zo goed meer. 4k ga ik nog niet aan beginnen, heb net een nieuw scherm (nouja 3/4 maandjes zoiets) en tevens is 1440p 164hz zelfs voor een 1080 Ti soms net of niet te doen (hangt uiteraard van settings af).

Alles wat je noemt staat precies op V&A en zelfs bij 1 verkoper |:( Nu beginnen m'n handjes wat te jeuken om tóch te upgraden :X Wat mij opvalt is dat je het moederbord vervangen niet noemt :?
Mijn originele plan (nog steeds wel) was om na mijn studie te upgraden en dan al het huidige spul weg te doen. Waarom? Nieuwe generatie gpu + cpu. Ik las ooit ergens dat de i7 8700k niet echt bijster veel nieuws/verandering/iets had tegenover de voorganger en dat de volgende generatie hopelijk wel écht nieuwe dingen etc heeft. En ja, dat houd je altijd, ook dat is ooit oud.. Maar upgrade ik nu, dan doe ik dat na de studie dus niet.
Is dan een heel verhaal nodig van mij? Op zich niet, jij zegt dat mijn spul te kort doet voor een 1080 Ti en beantwoord mijn vraag al :9 Maarja ik ga ook niet negeren wat je zei.
Alleen scoort de 1080 Ti in mijn systeem wel goed met de benchmark volgens mij?
mitsumark schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:18:
Je kunt het gewoon meten met MSI afterburner of iets dergelijks, zie je direct op hoeveel % je videokaart en processor cores draaien.
Ik heb een benchmark gedaan met gsync uit (moet blijkbaar) en afterburner (met custom fan curve voor gpu):
Gpu: 75c, gebruik 99%, max core clock 1848MHz en 75% fan speed
Cpu: 56c, gebruik 56%, max core clock 3399MHz
Benchmark: https://imgur.com/a/05LdNQi
MSI fan curve: https://imgur.com/a/i5ZOCrz (blijkbaar heeft nvidia iets gedaan dat hij altijd op 23% draait)
Edit: Power en Voltage limit werden wel 1? (ga nu googelen wat het is)

• CMD-Snake
Dardo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 01:11:
Alles wat je noemt staat precies op V&A en zelfs bij 1 verkoper |:( Nu beginnen m'n handjes wat te jeuken om tóch te upgraden :X Wat mij opvalt is dat je het moederbord vervangen niet noemt :?
Ik noem inderdaad je moederbord niet. Als je een nieuw moederbord plaatst vervalt je Windows licentie en moet je een nieuwe kopen. Een Core i7 4790K was de topper van de Haswell generatie en deze CPU kan vandaag de dag nog uitstekend meekomen. Voor jouw systeem is het de minst ingrijpende upgrade.

Prik er nog 16GB geheugen in en je hebt een uitstekende game PC.
Is dan een heel verhaal nodig van mij? Op zich niet, jij zegt dat mijn spul te kort doet voor een 1080 Ti en beantwoord mijn vraag al :9 Maarja ik ga ook niet negeren wat je zei.
Alleen scoort de 1080 Ti in mijn systeem wel goed met de benchmark volgens mij?
De videokaart is zeer afhankelijk van de CPU om snel genoeg werk aan te leveren. Een i7 4790K klokt een stuk hoger dan die i5. Jouw i5 heeft een maximale boost van 3,4GHz en de i7 4790K ligt de boost iets over de 4GHz. Dat is nogal een verschil.
Pagina: 1