Toon posts:

Kruipruimte vol water

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er zojuist achter dat er bijna 15 centimeter water in de kruipruimte onder onze woning staat. Betreft een benedenwoning in Amsterdam - West. Bouwjaar 1938.

De kruipruimte is in de lengterichting van de woning verdeeld in twee van elkaar afgescheiden delen. Opmerkelijk is dat het ene gedeelte vol water staat echter het andere gedeelte redelijk droog lijkt.
Ik wil nu zsm een pomp huren om er zoveel mogelijk water uit te pompen.

Echter vraag ik me af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zou het te maken kunnen hebben met extreme regenval? Of is het lekkage van waterleiding of riool/afvoer?

Het water ruikt niet fris en er lijkt een laag vet/olie op te drijven. Echter stinkt het niet extreem. Dus ik weet niet of het rioolwater of schoon regen- / leidingwater is.

Indien het te maken heeft met heftige regenval, dan zou het tweede deel van de kruipruimte toch ook vochtig mochten zijn?

Indien onze eigen afvoer of waterleiding lekt, dan kan er toch nooit over min 40m2 water in staan? En hoe weet ik of deze leidingen/afvoeren lekken?

Onze woning is ruim 10 maanden geleden volledig verbouwd. In de voorgaande periode heb ik diverse keren in de kruipruimte gekeken en deze ook laten inspecteren. Deze is nooit nat of vochtig geweest. Ook tijdens de verbouwing, toen de vloer gedeeltelijk open is geweest, is de kruipruimte nooit erg vochtig geweest en heeft deze nooit vol water gestaan. Wel is riolering en leidingwerk vervangen.

HELP!!

Hoe kom ik achter de oorzaak en hoe los ik dit vervolgens op!!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Grondig verbouwd 10 maand geleden?
Dan zou ik de architect eens raadplegen.
Zo héél erg is het niet dat daar water in staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op dit moment vind ik het vrij simpel: water wegpompen en oorzaak opzoeken.
Dit kan niet van een afstandje beoordeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cheesy schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:25:
Op dit moment vind ik het vrij simpel: water wegpompen en oorzaak opzoeken.
Dit kan niet van een afstandje beoordeeld worden.
Leegpompen ga ik zo direct mee starten. Even heen en weer naar de Boels.

Ik ga ook opzoek naar de oorzaak. Echter hoe?

Zelf de kruipruimte induiken, 10 meter tijgeren richting leiding en afvoerwerk en dan de WC een paar keer doortrekken?

Of leegpompen en dan eerst maar weer eens wachten op de eerst heftige regenbui?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tommie12 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:21:
Grondig verbouwd 10 maand geleden?
Dan zou ik de architect eens raadplegen.
Zo héél erg is het niet dat daar water in staat.
Niet héél erg?

Vocht en dus ook optrekkend vocht lijken mij voor de houten werkvloer, de fundering, en het leefklimaat niet ideaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Waarom niet simpel voor 3 tientjes een simpele vijverfontein kopen?
Deze erin gooien en waar het fontein zit, een tuinslang koppelen.

Ok, gaat misschien niet zo snel als een echte waterpomp, maar denk dat deze ook wel snel leeg is.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Lees even het kruipruimte (na) isoleren topic. Water in je kruipruimte komt veel voor en is niet dramatisch.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:11
WeHoDo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:31:
Waarom niet simpel voor 3 tientjes een simpele vijverfontein kopen?
Deze erin gooien en waar het fontein zit, een tuinslang koppelen.

Ok, gaat misschien niet zo snel als een echte waterpomp, maar denk dat deze ook wel snel leeg is.
Ik zou gewoon een fatsoenlijke dompelpomp er in hangen en niet gaan lopen rommelen met een pomp die daar niet voor is bedoeld. Een vijverpomp heeft bijvoorbeeld vaak geen fatsoenlijke opvoerhoogte en als je een kelder/kruipruimte leeg wilt pompen is dat wel prettig. Daarnaast heb je een (goedkopie) dompelpomp ook voor een paar tientjes.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23
In mijn kruipruimte staat 10 van de 12 maanden water, soms behoorlijk veel (40cm). Niet ideaal, maar verder geen probleem (betonnen fundering, betonnen vloer etc.) Heb je houten vloeren dan is het een ander verhaal.

Leegpompen en de oorzaak achterhalen lijkt me handig. Indien geen lekkages dan is het waarschijnlijk regenwater, gewoon even monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik heb ook een kruipruimte onder het huis. Hier staat eigenlijk altijd wel wat water in, niet helemaal blank, maar wel her en der een plasjes. Met het extreme weer van afgelopen week staat er nu wat meer in. verdwijnt vanzelf wel weer. Mijn buren hebben er ook last van, echter die pompen hem dan leeg.

Als het echt perse wil weten waar het vandaan komt, moet je hem leegpompen. Daarna je leidingwerk inspecteren, is dat in orde? Dan is het waarschijnlijk hemelwater, of het grondwaterpeil wat hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Tip. Koop meteen een vlakzuigpomp. Die krengen zijn duur om te huren en voor 50 euro heb je al een fatsoenlijke.

Güde Flachsaugerpumpe GFS 401
https://www.amazon.de/G%C...pumpe-94627/dp/B00A7R0HEU

Slang + klemmetje erbij en je hebt voldoende.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle antwoorden. :)

Wat ik me meen te herinneren is mij door de bouwvakkers verteld dat de kruipruimte "een betonnen bak" is. De ondergrond van de kruipruimte is dus van beton. Maakt dit nog iets uit? Daar kan toch geen overtollig (riool)water ivm met regen doorheen zijn gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Soms loopt de HWA (HemelWaterAfvoer) bij nieuwere huizen wel eens van achter naar voren door de kruipruimte heen. Misschien heeft deze gelekt tijdens de vele buien.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 21:23
Vaak heb je een betonnen werkvloer onder in je kruipruimte. Deze is nooit 100% waterdicht bij een hoge grondwaterstand kan er altijd water je kruipruimte inlopen. Een lek in je riool kan altijd, maar is zeker niet de enige mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Dat kunnen vele oorzaken zijn.

De betonnen bak die de bouwvakkers bedoelen zou een werkvloertje kunnen zijn die onder de fundering is gestort. Bij een woning uit 1938 zal dat echter waarschijnlijk niet het geval zijn en is er de fundering gewoon in natuurlijke grond of op een zandbedje aangelegd.

Daarnaast, de bodem in Amsterdam bestaat uit een toplaag van zand gevolgd door slecht doorlatende klei- en veenlagen. Het water kan zich redelijk door zand verplaatsen, en heel slecht door klei en veen. Als het hard regent zal het water zich dus (langzaam) ophopen in de toplaag en naar het laagste punt stromen. Het kan zijn dat de kruipruimtes dan nat worden en en heel langzaam weer leeg lopen in de slecht doorlatende laag.

Het kan zijn dat funderingsbalken in een slecht doorlatende laag liggen. Daardoor zou de ene kant van de kruipruimte natter kunnen zijn dan de andere, omdat de balk voor een afsluiting zorgt.

Inderdaad niet direct iets om je druk om te maken. In andere steden met slechte grond zijn bijvoorbeeld de huizen op palen gebouwd, maar is de grond onder de woning met de loop der jaren soms wel 50 cm gezakt. Die mensen hebben gewoon een permanente badkuip/waterbak onder hun woning. En in Amsterdam wordt men juist zenuwachtig als de fundering (=houten palen) onverwacht en lange tijd droog komt te staan.

Een vieze drijflaag is ook niet per sé alarmerend, maar het zou inderdaad altijd van een lekke buis kunnen komen (dit kan bijv. ook gewoon de hoofdleiding zijn die jouw kant op lekt). Die lekkage kan soms wel flink zijn, zeker bij oude riolering. Er zijn verschillende onderzoeken dat rioleringen (vooral van <1960) een grote invloed hebben op de grondwaterstand omdat ze zoveel lekken naar de omgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door Divak op 01-06-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Niet héél erg?

Vocht en dus ook optrekkend vocht lijken mij voor de houten werkvloer, de fundering, en het leefklimaat niet ideaal toch?
Onder je vloer zit hopeliljk een dampscherm, en in de muren een waterkering.
Ik ken veel huizen waar er in de kruipruimte water staat. Ook een kelder is vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:59
Wij hebben ook een natte kruipruimte. Zeker met de regen van afgelopen dagen is een laag water in een kruipruimte met zandgrond niet gek. En ik verwacht dat een huis uit 1938 gewoon een zandbodem heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik denk niet dat het riool lek is, dat ruik je écht wel. Het zou grondwater kunnen zijn. Ook onder de grond heb je 'rivieren' en kan dus de ene helft van je huis nat zijn en de andere helft droog.
Hebben je "natte" buren er ook last van?
Een lekke regenpijp zou ook kunnen, is voor tijdelijk nog wel op te lossen met duct-tape ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels draait de pomp. En hangt er ook een redelijke rioollucht in de woning.
Kruipruimte ligt ook nog vol met puin na de verbouwing van vorig jaar. :|

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6vn0hpl.57.15.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nfmj5f99n.58.01.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rntzzykmw.57.30.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb jij nou warmwaterleidingenslangen gewoon los in de kruipruimte liggen, met isolatie en al? Niks afgemonteerd of weggewerkt?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 14:19

immetjes

HIER is BERN-E

Dat ziet er rommelig "gemonteerd" uit zeg! Ligt er nu ook een (af)wasmachine afvoer slang dwars doorheen?

Ik hoop voor je dat die verticale houten balkjes er voor de sier zitten... Met dat water rotten die namelijk vanzelf wel door.

Edit: Ah, duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 01-06-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aannemer heeft de kruipruimte inderdaad erg rommelig achtergelaten. Ik was zelf voornemens al het bouwafval er eens uit te halen. Echter ik stel dit al een jaar uit. Met al dat water wordt die klus er niet aantrekkelijker op.

Met betrekking tot de afmontage. Ik denk/hoop dat het loze leidingen zijn.
Als je kijkt op de foto (zie pijlen) dan zijn dat hopelijk de nieuwe en actieve leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3jr0xziqe9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas zit het kruipluik in de hoek van de woning en kan ik vanaf daar onmogelijk inschatten hoeveel water er aan de andere kant van de woning nog in de kruipruimte staat. In de hoek staat nu nog maximaal 0,5 cm. Dit laagje is te klein om nog weg te pompen. Pomp daarom inmiddels uitgeschakeld.

Mijn plan is om de komende dagen / weken in de gaten te houden of en wanneer het waterpijl in de kruipruimte weer stijgt.

Ik heb echter nog steeds geen flauw idee of het grondwater uit de bodem is, of door de voorgevel/fundering, of dat er mogelijk sprake is van lekkage ergens.

Zeeeer irritant.. :|:|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:39:

Ik heb echter nog steeds geen flauw idee of het grondwater uit de bodem is, of door de voorgevel/fundering, of dat er mogelijk sprake is van lekkage ergens.

Zeeeer irritant.. :|:|
Misschien moet je het even tweakers stijl monitoren. Ik heb een ESP8266 in de kruipruimte gemonteerd op een arm met vlotter. Een accelerometer meet de hoekverdraaiing en de stand wordt dan elk uur naar thingspeak.com geüpload. Je kan er beter een potmeter voor gebruiken, de accelerometer had ik alleen toevallig nog liggen.

Als je precies weet wanneer er water in komt te staan is het misschien makkelijker om de oorzaak te vinden. Verder is online je waterstand bekijken natuurlijk veel beter dan opstaan uit je stoel om zelf te gaan kijken.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 13:07
Zal waarschijnlijk altijd bij tijden wel water geweest zijn.
Maar de combi met de houten vloer is niet ideaal.
Had zelf bij mijn vorige woning ook enorm last van water in de kruipruimte, steeg het water in het kanaal ging het onder het huis mee.
Toen heb ik een rieten mand ingegraven met daarin een dompelpomp weg probleem .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19

JdM

Humbled

Ik begrijp in het geheel niet waarom je de aannemer niet belt en het hem laat inspecteren, je hebt notabene de afvoer etc laten aanpassen 10 maanden geleden? Als je nu ergens op zou willen gaan reclameren omdat er een fout bij hun zit kun je op zijn minst al fluiten naar elke voorinvestering die je er zelf op hebt gedaan om achter de oorzaak te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07

Polycom

Poes van goud

Ik zou even contact opnemen met een expert en met de VVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
Je hebt er geen afvoeren liggen, anders kan je die eens bekijken of er ergens eentje kapot is gegaan

Dat water in de kelder stinkt altijd, maar zo'n kelder ruikt van zichzelf al muf
Maar zoals andere ook al zeiden, even de aannemer erbij halen

Hoe zit het eigenlijk met die houten balkjes, begon de vloer door te zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FabianGTI schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:04:
Je hebt er geen afvoeren liggen, anders kan je die eens bekijken of er ergens eentje kapot is gegaan

Dat water in de kelder stinkt altijd, maar zo'n kelder ruikt van zichzelf al muf
Maar zoals andere ook al zeiden, even de aannemer erbij halen

Hoe zit het eigenlijk met die houten balkjes, begon de vloer door te zakken?
Ik durf niet te zeggen waar die houten balkjes voor zijn. De vloerbalken hebben een overspanning van 3,5 meter. Zoals je op de foto's kunt zien is er in het midden van die overspanning ooit een poer gemetseld van bakstenen. Ik kan me daarom niet voorstellen dat die balkjes daadwerkelijk een functie hebben. Ik hoop in ieder geval van niet, want dan kan een beetje rotten geen kwaad,
JdM schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:05:
Ik begrijp in het geheel niet waarom je de aannemer niet belt en het hem laat inspecteren, je hebt notabene de afvoer etc laten aanpassen 10 maanden geleden? Als je nu ergens op zou willen gaan reclameren omdat er een fout bij hun zit kun je op zijn minst al fluiten naar elke voorinvestering die je er zelf op hebt gedaan om achter de oorzaak te komen.
Er komt vanmiddag iemand van Waternet kijken. Hij heeft mij al verteld dat de grondwaterstand in mijn wijk circa 75cm onder straatniveau is op dit moment. De bodem van mijn kruipruimte ligt hoger, dus grondwater kan het naar mijn idee niet zijn. Ik ben benieuwd of hij nog andere bevindingen heeft vanmiddag.

Ik ben zeker voornemens de aannemer te contacten binnenkort. Echter nadat het geheel is opgeleverd is er in juni 2017 nog een kruipruimte inspectie geweest door een ander bedrijf (ivm houtworm). Toen stond er geen water in en was de ruimte droog. Derhalve kan ik mij niet voorstellen dat er een fout van de aannemer aan ten grondslag ligt. Want dat was dat in juni 2016 al aan het licht gekomen lijkt mij.

Ik probeer de komende dagen de ruimte zo droog mogelijk te krijgen met de pomp en een trekker. Daarna ga ik toch maar een paar uur "water verspillen" en zelf de kruipruimte in. Alle kranen lang en volledig open en dan maar daar beneden kijken of het ergens sijpelt.

Als ik dan nog geen oorzaak heb gevonden is het wachten / hopen op extreem noodweer. Eens kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Onze woning is ruim 10 maanden geleden volledig verbouwd. [....]
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Ik ben zeker voornemens de aannemer te contacten binnenkort. Echter nadat het geheel is opgeleverd is er in juni 2017 nog een kruipruimte inspectie geweest door een ander bedrijf (ivm houtworm). T[...] Want dat was dat in juni 2016 al aan het licht gekomen lijkt mij.

[...]
Ik kan je data niet helemaal meer volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JdM schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:16:
[...]

[...]

Ik kan je data niet helemaal meer volgen.
Ja excuus. Had de data zelf ook niet meer helemaal helder. Voor de volledigheid:

Sept 2014: Bouwkundige keuring ivm aankoop woning. Geen water in kruipruimte.
April 2016: Inspectie van kruipruimte ivm hypotheek/bouwdepot. Geen water in kruipruimte.
Feb 2017 tot mei 2017: Grote verbouwing. Vloer deels open, dus Kruipruimte zichtbaar. Geen water in kruipruimte.
Juni 2017: Inspectie in kruipruimte ivm mogelijk houtworm. Geen water in kruipruimte.
Juli 2017: Zelf snel gekeken in kruipruimte. Geen water in kruipruimte.
Mei 2018: Zelf gekeken ivm vochtige vloer meterkast en grondwaterlucht. Circa 15 cm water in kruipruimte.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2018 10:35 . Reden: Dank Mlchel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Ja excuus. Had de data zelf ook niet meer helemaal helder. Voor de volledigheid:

Sept 2014: Bouwkundige keuring ivm aankoop woning. Geen water in kruipruimte.
Dec 2015: Inspectie van kruipruimte ivm hypotheek/bouwdepot. Geen water in kruipruimte.
Feb 2016 tot mei 2016: Grote verbouwing. Vloer deels open, dus Kruipruimte zichtbaar. Geen water in kruipruimte.
Juni 2016: Inspectie in kruipruimte ivm mogelijk houtworm. Geen water in kruipruimte.
Juli 2016: Zelf snel gekeken in kruipruimte. Geen water in kruipruimte.
Mei 2017: Zelf gekeken ivm vochtige vloer meterkast en grondwaterlucht. Circa 15 cm water in kruipruimte.
We leven momenteel in het jaar 2018 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mlchel schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:32:
[...]

We leven momenteel in het jaar 2018 ;)
Aangepast. Thanks. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thur
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 11:35
Nooit zomaar maatregelen nemen bij vochtproblemen. Je moet de oorzaak opsporen. Vaak zijn oorzaken voor dit soort problemen lekkende leidingen of kapotte afvoerbuizen. Goed bezig met leegpompen en onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een medewerker van Waternet op bezoek gehad. Meneer wilde middels het meten van de EGV waarde vaststellen of het leidingwater was of water met andere herkomst. Helaas had ik het overgrote deel van het water dat binnen bereik was al weggepompt. Hierdoor was er onvoldoende water om de meting te kunnen doen.

Volgens meneer zijn er een aantal mogelijke oorzaken:
  • Leidingwater door een gesprongen leiding bij ons of elders (mogelijk reeds gerepareerd) in de straat. Meneer denkt niet bij ons. Omdat het waterpijl dan nog steeds zou moeten oplopen en je de lekkege zou moeten horen.
  • Grondwater. Echter ligt de bodem van onze kruipruimte bijna 20 cm hoger dan het huidige grondwaterpijl. Dus die kans is ook klein.
  • Rioolwater. Echter volgens meneer zou het dan zeker anders ruiken in de kruipruimte én woning.
  • Leidingwater door een defecte afvoer bij ons.
Meneer stelde voor dat ik het in de gaten ga houden en dat ik bij een nieuwe stijging niet direct ga pompen, maar Waternet ga bellen voor een EGV meting. :|

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Defecte afvoer lijkt me meer het geval. van douche en wasbakje of keuken zoiets. Water zou je direct kunnen aflezen aan je watermeter. Je hebt in elk geval snel gehandeld en de boel weggepompt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Als het van de douche komt zou je daar toch zeep in moeten zien.
In geval het water van een lek komt denk ik eerder aan hemelwater.

Maar maak jezelf niet te veel zorgen.
Het ergste wat ik ooit heb gehoord was een huis waar een buis van het toilet nooit aangesloten was. Dat was een kruipruimte met enkel toegang van buitenuit. Toen ze daar wat oude stenen wouden stockeren was de hele kruipkelder veranderd in een septische put. Dat moet zo'n jaar of 3 aan de gang geweest zijn, en toch had niemand iets geroken. Het vochtige deel is continu rustig in de grond getrokken.
Het gras rond die woning groeide wel behoorlijk hard :-)

Ze hebben de boel laten leegtrekken en uitspuiten. Toen hebben ze ondekt dat die buis gewoon ontbrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:31:
Defecte afvoer lijkt me meer het geval. van douche en wasbakje of keuken zoiets. Water zou je direct kunnen aflezen aan je watermeter. Je hebt in elk geval snel gehandeld en de boel weggepompt
Ik ga eens opzoek naar mijn waterverbruik van de afgelopen maanden.

Zoals gezegd ga ik (met tegenzin) op korte termijn de kruipruimte in en met mijn neus onder alle afvoeren liggen terwijl alle kranen (bad / douche / keuken enz) volledig opengedraaid zijn. Eens kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 19:45
Als je vermoed dat het een bepaalde afvoer is (toilet bijvoorbeeld) kan je ook een sterkgeurend iets er door heen gooien (ammoniak bijvoorbeeld) als je dan door trekt en vervolgens in de kruipruimte ook de ammoniak ruikt dan weet je dat het vanuit die afvoer komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
AnnaAnjo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:02:
Als je vermoed dat het een bepaalde afvoer is (toilet bijvoorbeeld) kan je ook een sterkgeurend iets er door heen gooien (ammoniak bijvoorbeeld) als je dan door trekt en vervolgens in de kruipruimte ook de ammoniak ruikt dan weet je dat het vanuit die afvoer komt.
Maar dan heb je ammoniakdampen in een slecht geventileerde ruimte hangen. Lijkt mij ook niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 19:45
Wij kregen die tip toen van een bouwkundige maar misschien is iets anders met een sterke geur beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 27-09 20:51
Eer je 15cm water hebt, ben je al even bezig. Dat is meer dan een paar druppels en zou je aan de watermeter moeten kunnen zien. Die zou dan moeten blijven draaien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Señor Sjon schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:19:
Eer je 15cm water hebt, ben je al even bezig. Dat is meer dan een paar druppels en zou je aan de watermeter moeten kunnen zien. Die zou dan moeten blijven draaien.
Een lekkende afvoer zie je niet op de watermeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

JdM schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:24:
[...]

Een lekkende afvoer zie je niet op de watermeter ;)
Wel in de kruipruimte ;)
Maar je kan altijd even checken of het toch een leiding is. Al zou je die al kunnen horen als hij goed lekt

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Uitsluiten van problemen werkt het beste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 23:27
Anders gooi je wat UV tracer door je afvoer heen.
Dan denk ik aan: Begin bij de laagste afvoer en kijk of er iets mee komt....
En zo verder met de volgende afvoeren zeg maar...
Wie weet vind je het zo wel...

Net als een aircolek in je auto opsporen zeg maar.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

toxict schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:36:
Anders gooi je wat UV tracer door je afvoer heen.
Dan denk ik aan: Begin bij de laagste afvoer en kijk of er iets mee komt....
En zo verder met de volgende afvoeren zeg maar...
Wie weet vind je het zo wel...

Net als een aircolek in je auto opsporen zeg maar.
nvm
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
Is een vloeistof dat oplicht als je er met bijv. een UV zaklamp op schijnt.
Dus als je dat door je leiding gooit en het lekt door je leiding heen in je kruipruimte, dan zou daar de boel moeten oplichten als je er met UV licht op schijnt

https://toralin.nl/produc...em-uv-kleurvloeistof.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
http://www.lekkagevinden.nl/technieken/uv-licht-detectie/

En misschien goedkoper als je bij de Action van die goedkope breekstaafjes koopt...en dan dat spul er doorheen spoelen.... ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
toxict schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:43:
http://www.lekkagevinden.nl/technieken/uv-licht-detectie/

En misschien goedkoper als je bij de Action van die goedkope breekstaafjes koopt...en dan dat spul er doorheen spoelen.... ;-)
Je gebruikersnaam spreekt boekdelen. Je wil het riool extra vergiftigen?

@ts, als je in de kruipruimte gaat rondkruipen, laat dan wel eerst een tijdje de kruipruimte luchten. Misschien een ventilator op het gat richten voor een paar uur. Je wil niet onwel worden in wat mogelijk je eigen afvalwater is. En laat ook iemand jou in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Ossi schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Je gebruikersnaam spreekt boekdelen. Je wil het riool extra vergiftigen?

@ts, als je in de kruipruimte gaat rondkruipen, laat dan wel eerst een tijdje de kruipruimte luchten. Misschien een ventilator op het gat richten voor een paar uur. Je wil niet onwel worden in wat mogelijk je eigen afvalwater is. En laat ook iemand jou in de gaten houden.
Je moest eens weten wat er in een riool gevonden word wat er niet in hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Ok ok....doe dan een kleurstoftest met milieuvriendelijke kleurstoffen:

https://www.lekdetectie.n...technieken/kleurstoftest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

toxict schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:56:
Ok ok....doe dan een kleurstoftest met milieuvriendelijke kleurstoffen:

https://www.lekdetectie.n...technieken/kleurstoftest/
Waarom niet gewoon naar de buizen kijken of er water aan hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
Kan natuurlijk ook. Probeerde alleen mijn 2 centen aan te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Consigliere schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:55:
[...]

Je moest eens weten wat er in een riool gevonden word wat er niet in hoort...
En dus moeten we elkaar vooral niet aanraden om er nog meer troep in te gooien ;)
Consigliere schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Waarom niet gewoon naar de buizen kijken of er water aan hangt?
Dit dus, even doorbijten en de speurneus spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Met de hoeveelheid water die er lag zal een lek echt wel duidelijk zijn, het zal niet een enkele druppel zijn die er per 5 minuten valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:20:
Zojuist een medewerker van Waternet op bezoek gehad. Meneer wilde middels het meten van de EGV waarde vaststellen of het leidingwater was of water met andere herkomst. Helaas had ik het overgrote deel van het water dat binnen bereik was al weggepompt. Hierdoor was er onvoldoende water om de meting te kunnen doen.

Volgens meneer zijn er een aantal mogelijke oorzaken:
  • Leidingwater door een gesprongen leiding bij ons of elders (mogelijk reeds gerepareerd) in de straat. Meneer denkt niet bij ons. Omdat het waterpijl dan nog steeds zou moeten oplopen en je de lekkege zou moeten horen.
  • Grondwater. Echter ligt de bodem van onze kruipruimte bijna 20 cm hoger dan het huidige grondwaterpijl. Dus die kans is ook klein.
  • Rioolwater. Echter volgens meneer zou het dan zeker anders ruiken in de kruipruimte én woning.
  • Leidingwater door een defecte afvoer bij ons.
Kan het geen regenwater zijn geweest wat tijdens de zware regenval op een of andere manier vanaf straat de kruipruimte ingelopen is? Of heeft er geen water op straat gestaan in jouw buurt?
Meneer stelde voor dat ik het in de gaten ga houden en dat ik bij een nieuwe stijging niet direct ga pompen, maar Waternet ga bellen voor een EGV meting. :|
Kan je niet gewoon meteen gaan pompen, maar de eerste x liter (hoeveel hebben ze nodig) niet afvoeren, maar opvangen in een emmer / speciekuip of zo, zodat dat gebruikt kan worden voor die test?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:20
Omdat je het over olie achtige laag hebt op het water heb ik toch meer het idee dat het regen water is vanaf de straat.
Wanneer het hard regent zie je heel veel olie resten en dergelijken er op drijven.
Als dat ergens naar binnen kan lopen zou ik dat een logische verklaring vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
gasemans schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:13:
Omdat je het over olie achtige laag hebt op het water heb ik toch meer het idee dat het regen water is vanaf de straat.
Wanneer het hard regent zie je heel veel olie resten en dergelijken er op drijven.
In dit geval kun je met je tuinslang tegen je voorgevel gaan staan spuiten....en kijken of dat op een gegeven moment doorlekt?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
toxict schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:14:
[...]

In dit geval kun je met je tuinslang tegen je voorgevel gaan staan spuiten....en kijken of dat op een gegeven moment doorlekt?!?
Dat is kwa hoeveelheid water wat de laatste dagen naar beneden gekomen niet helemaal te vergelijken denk ik.
Als ik kijk wat er bij ons kwa water in het oosten is gevallen is dat echt wel een hele berg. Niet iets wat ik kan nadoen met de tuinslang.

Maar dat is zeker proef waardig denk ik.

Ook omdat het tussendoor langere tijd droog geweest is ligt er meer olie, benzine, diesel en andere troep op de straten wat normaal geleidelijk wel weer weg gaat via het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11

Punkrocker

Mostly harmless

Ossi schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Besloten ruimte wacht.

Vergelijk het dan maar even met een gierput. Daar komen bijna elk jaar wel een paar mensen om het leven....

Edit: NL ipv BE link

[ Voor 11% gewijzigd door Punkrocker op 04-06-2018 16:01 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Misschien is het grondwaterpeil wel gestegen , welke gemeente staat het huis, is er recent een tunnel gegraven / viaduct

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:25

marapuru

db.

Ik ben wel benieuwd of je buren hier nou ook last van hebben. Heb je dat uberhaupt al nagevraagd?
Zelf heb ik een paar maanden terug ook een centimeter of 15-20 in de kruipruimte gehad. Daar was het lek gauw gevonden. Een waterleiding was gesprongen. En je hoorde het water eruit spuiten.

Gelukkig woon ik op de veluwe, dus het water zakt met een dag weer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gooi eens ammonia door je afvoeren. Als ze lek zijn ruik je het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
gasemans schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:13:
Olieachtige laag op water kan 2 vormen zijn:

Als je dit ziet, gooi er een steen/stok in oid:

"breekt" de olielaag -> residu van veen, zie je ook vaak in de polders, geen probleem.
"trekt" de laag even weg en dan weer naar elkaar toe, dan is het echt een oliefilm -> niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
ybos schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:36:
[...]

Olieachtige laag op water kan 2 vormen zijn:

Als je dit ziet, gooi er een steen/stok in oid:

"breekt" de olielaag -> residu van veen, zie je ook vaak in de polders, geen probleem.
"trekt" de laag even weg en dan weer naar elkaar toe, dan is het echt een oliefilm -> niet goed.
Kun je me eens uitleggen hoe dat werkt?

Wel interessant dat het gedrag anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 23:39
Het is dan ook geen olielaag maar een dunne film van ijzercarbonaat op het water :) Bron.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Ah leerzaam. Thanks. Wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Belangrijk is om ieder geval je leidingwerk te controleren.
Kranen open zetten en lekkage opsporen. Ga niet met rare uv troep of dampen werken. Nergens voor nodig. Ten allen tijde een manwacht inzetten.

Indien het verontreinigd water is (ontlasting, vaatwasser etc.) kan je schimmelvorming krijgen en is er een kans op latrine vliegen.
Enige optie is dan zand af laten zuigen en nieuw zand inblazen. Indien nodig vooraf fundering en leidingwerk schoonmaken.

Tip mocht dit het geval zijn: bel je verzekering. Laat een expert komen. Kostenplaatje is hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Deef_K op 04-06-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-09 13:43

Sharky

Skamn Dippy!

Puch-Maxi schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:02:
Het is dan ook geen olielaag maar een dunne film van ijzercarbonaat op het water :) Bron.
Het kunnen ook bacteriën zijn toch? Die vlekken breken ook ten opzichte van olie die zich weer toch een film vormt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 23:39
Sharky schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:30:
[...]
Het kunnen ook bacteriën zijn toch? Die vlekken breken ook ten opzichte van olie die zich weer toch een film vormt.
Ja, dat dacht ik ook inderdaad "ijzerbacteriën". Maar in die bron die ik tegenkwam staat dat het niet kan.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is een zeer bekend probleem in Amsterdam West. Ik weet niet precies waar je in west woont, maar zeker in het gebied rondom Rembrandtpark is dit een bekend fenomeen. Een laag water in de kruipruimte is in principe geen probleem, zolang er maar genoeg ventilatie is. In de meeste gevallen gaat het om stijging van het grondwater. Jouw kruipruimte is hetzelfde als die van ons (betonnen bak, voor en achter gescheiden) en wij hebben ook af en toe last van stijgend grondwater.
Wat ons vooral werd afgeraden is om het water weg te pompen, men zei dat je namelijk ook al het grondwater van je buren ook wegpompt. Beetje dweilen met de kraan open.

Eventuele optie is om je kruipruimte vol te gooien met zogenaamde ISOCHIPS (wel eerst voor zorgen dat er geen puin in je kruipruimte is). Die chips zorgen dat de kruipruimte relatief droog blijft en geeft ook wat isolatie. En zorg voor genoeg ventilatie, er zijn genoeg woningen in Amsterdam West die last hebben van kelder/huis zwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Lek al boven ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen week heel wat water weggepompt. De pomp heeft zo’n 6 uur non stop effectief gedraaid.

Omdat het kruipluik helemaal aan de voorzijde van het pand zit, en ik (nog) niet de natte kruipruimte met hoogte van 45 cm in ben gedoken, kan ik niet goed beoordelen hoeveel water er nog aan de achterzijde staat. Maar ik vermoed dat het wat laatste plassen zijn.

Ik heb steeds meer het idee dat een lekkende afvoer van bijvoorbeeld toilet of wc de oorzaak is. Het lijkt namelijk dat de grondwater-geur na gebruik van douche of bad meer aanwezig is.

Ik denk dat ik morgen gekleed in oud regenpak, met mondkapje en veiligheidsbril onder de vloer duik en alle kranen volledig open zet. Hopelijk bespeur ik een lekkage. Daarna zal ik uiteraard mijn aannemer informeren en hem vragen het op te lossen.

Natuurlijk informeer ik ook jullie!

Erg prettig trouwens, jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:53:
".."

Natuurlijk informeer ik ook jullie!

".."
Uiteraard ben ik zelf nog steeds niet de kruipruimte in geweest. :/

Inmiddels wel mijn aannemer geïnformeerd. Deze komt op korte termijn langs om te kijken (waarschijnlijk met tegenzin, een jaar na oplevering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yesss.. omdat de loodgieter vanmiddag (in opdracht van de aannemer) eindelijk komt kijken, ben ik gisteren dan toch maar de kruipruimte ingegaan.

Dat had ik dus beter direct kunnen doen. De oorzaak is overduidelijk. Zie video (sorry voor t eventuele gevloek) en zie onderstaande screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hwwboky67bp42.jpg

https://vimeo.com/user87428091/review/280506077/339403a234

Nu kan ik er toch vanuit gaan, los van alle garantiebepalingen et cetera, dat dit gewoon een montagefout is neem ik aan? Zoiets kan toch niet zomaar (binnen een jaar na oplevering) los raken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is het nieuwe 'open water' riool. :+

Nee, dit zou ik zonder gevloek doorsturen naar de loodgieter met het verzoek dit keer wel de boel goed vast te zetten en ervoor te zorgen dat het niet op spanning staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 23:00

Saffie_time

Why use this? 42!

En melden dat vervolgschade ook op hen verhaald zal gaan worden (nadat het gefixed is uiteraard).
Daarnaast zelf controleren of het ook op een deugdelijke manier is verholpen.
Persoonlijk zou ik hier wel een tussenstuk tussen lijmen en niet opnieuw gewoon lijm aanbrengen en vast duwen (wat natuurlijk de goedkoopste en snelste manier is).

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saffie_time schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:20:
En melden dat vervolgschade ook op hen verhaald zal gaan worden (nadat het gefixed is uiteraard).
Persoonlijk zou ik hier wel een tussenstuk tussen lijmen en niet opnieuw gewoon lijm aanbrengen en vast duwen (wat natuurlijk de goedkoopste en snelste manier is).
Vervolgschade...

Er staat staan nog behoorlijk wat plassen water in de kruipruimte. Deze ga ik, nu ik weet wat de oorzaak is, niet meer zelf wegpompen, dit laat ik aan de loodgieter over. Met mijn 195 cm en 100 kilo viel de kruipruimte me namelijk ernstig tegen gisteren. Ook de rekening van de pomphuur en bouwlamp gaan zijn kant op.

Maar is er nog andere gevolgschade waar ik aan moet denken? Het lijkt er op dat het water niet via mijn vloer of balken is gelopen. In hoeverre kan er andere vervolgschade zijn en waar moet ik dan aan denken?

Ik spreek hem sowieso aan op het zo slordig achter laten van de kruipruimte, vol met loze leidingen, bouwafval en buizen. Al zal hij daar straks zelf last van hebben..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 11:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Ik zou hier niet zelf gaan hobbyen en aannames doen.
Bel je inboedel verzekering eens en leg het verhaal uit? Zij kunnen dan vast een expert sturen om de schade vast te stellen en eventuele kosten te verhalen. Misschien wat minder vriendelijk voor de aannemer maar ik zou niet over X maanden/jaren met schimmels oid willen zitten.

Nothing to see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
itsme schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:38:
Ik zou hier niet zelf gaan hobbyen en aannames doen.
Bel je inboedel verzekering eens en leg het verhaal uit? Zij kunnen dan vast een expert sturen om de schade vast te stellen en eventuele kosten te verhalen. Misschien wat minder vriendelijk voor de aannemer maar ik zou niet over X maanden/jaren met schimmels oid willen zitten.
Dit!

Laat een expert de zaak beoordelen inclusief alle foto's etc erbij. Deze zullen ook naar de houten constructies kijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Suicyder schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Dit!

Laat een expert de zaak beoordelen inclusief alle foto's etc erbij. Deze zullen ook naar de houten constructies kijken etc.
Jullie bedoelen een schade-expert via mijn verzekering dan hé..?

Probleem is dat het niet onder mijn inboedelverzekering valt. Daarnaast vermoedelijk ook niet onder de gezamenlijke opstalverzekering van onzeVVE. Zij zullen waarschijnlijk naar de aannemer gaan wijzen..

Misschien is mijn rechtsbijstandsverzekering dat maar het beste om eerst aan te spreken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:45:
[...]

Jullie bedoelen een schade-expert via mijn verzekering dan hé..?
Correct. Als het mogelijk niet gedekt is kan het inderdaad via rechtsbijstand.
Veel opstalverzekeringen dekken tegenwoordig ook fundering, maar je wil het sowieso gecontroleerd hebben, om eventuele aansprakelijkheden af te dekken en duidelijk te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 10:27
Saffie_time schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:20:
Opnieuw lijmen? Dit volgens mij nog nooit gelijmd geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:20

_Apache_

For life.

Heb je overigens je pomp op het diepste punt staan, of wellicht maak je een dieper punt, zodat hij goed al het water kan wegpompen? Zou zonde zijn als hij het laatste restje er niet goed uit kan krijgen.
Vaak even met de schep wat weghalen, er een tegen leggen (zodat je minder snel vuil op zuigt) en dan de pomp op de tegel zetten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 16:14

Foamy

Fulltime prutser

Oef! Dat lijkt wel wat op wat mij is overkomen.. Hier was de afvoer van de badkamer verkeerd aangelegd, waardoor alles rechtstreeks de kruipruimte in werd gestort. Je wilt niet weten hoe dat heeft geroken na een paar maanden :(

Sterkte, en zorg inderdaad dat je ook direct alle mogelijke vervolgschade op voorhand al spot.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 15:13
Rare manier van aansluiting ook, lijkt dat de standleiding eindigt met een manchetaansluiting waar een stuk buis uitgeschoten is doordat er een beugel ontbreekt op de liggende buis,

Meestal gebruik je juist de eerste hulpstuk voorzien van een manchetaansluiting, dit geeft minder kans op lekkage mocht het rubber uitdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Loodgieters zijn gisteren langs geweest. Zij hebben het probleem, losgeschoten (of onjuist gemonteerde) sok/verbindingsstuk snel kunnen verhelpen. Naast een kort excuus en het aanbod dat ik de factuur van pomphuur kon doormailen geen woord over al het water dat nog in de kruipruimte staat, het achtergebleven bouwafval en eventuele gevolgschade.

Daarom direct mijn aannemer gemaild en mijn onvrede geuit en om een oplossing gevraagd. Tevens gemeld dat ik overweeg via mijn opstal- of rechtsbijstandverzekering een schade-expert in te schakelen.

Snel daarna werd ik gebeld door mijn aannemer. Hij gaf aan dat hij zijn loodgieters heeft aangesproken op dit incident, de afhandeling daarvan en het slordig achterlaten van de kruipruimte.

Hij erkende dat het water dat er nog in staat (toch echt wel paar cm op sommige plekken) er zo snel mogelijk uit moet en dat de vochtigheidsgraad snel weer naar beneden gebracht moet worden. In het telefoongesprek noemde hij de optie van ventilatoren en bouwdrogers. Echter denk ik zelf dat er eerst iemand een paar uur met een pomp, waterstofzuiger en trekker + emmer aan de gang zal moeten.

Hij heeft toegezegd snel per mail met een concreet voorstel te komen en daarbij is door hem aangegeven dat zij al dit herstelwerk voor hun rekening nemen. Vanzelfsprekend kon ik ook de pomphuur bij ze declareren.

Volgens hem is de kans op rot/schimmel/zwam (nog) niet heel groot en zijn oordeel op basis van mijn filmpje was dat de balken er nog goed uit zien. Hij vond het niet nodig dat ik schade expert zou inschakelen maar begreep mijn overweging.

Tot zover de ontwikkelingen. In verlang nu ernstig naar een nieuwbouw huurappartement op bijvoorbeeld een verdieping. ;)

Jullie nogmaals dank voor het meedenken!!
_Apache_ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:54:
Heb je overigens je pomp op het diepste punt staan, of wellicht maak je een dieper punt, zodat hij goed al het water kan wegpompen? Zou zonde zijn als hij het laatste restje er niet goed uit kan krijgen.
Vaak even met de schep wat weghalen, er een tegen leggen (zodat je minder snel vuil op zuigt) en dan de pomp op de tegel zetten.
Zie vorige bericht. Ik laat vanaf nu alles over aan mijn aannemer.
Echter ben ik gisteravond, omdat ik die pomp toch nog had staan, nog één keer de kruipruimte ingedoken.
Er staat op veel plekken nog paar cm water. Maar mijn pomp (vlakzuiger via Boels) kreeg het niet meer weg. Ik twijfel of de pomp, die extreem heet werd, gewoon niet goed was of dat de laag water te miniem was voor dat type pomp. Een daadwerkelijk diepste punt heb ik, mede door al het bouwafval, niet kunnen ontdekken.
Foamy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:03:
Oef! Dat lijkt wel wat op wat mij is overkomen.. Hier was de afvoer van de badkamer verkeerd aangelegd, waardoor alles rechtstreeks de kruipruimte in werd gestort. Je wilt niet weten hoe dat heeft geroken na een paar maanden :(

Sterkte, en zorg inderdaad dat je ook direct alle mogelijke vervolgschade op voorhand al spot.
Bij mij viel de geur best mee. Betrof natuurlijk alleen douchewater en geen toilet of keuken. En zover ik weet plast mijn vriendin, net als ik, niet tijdens het douchen.. ;)

Was er bij jou sprake van vervolgschade en hoe is bij jou uiteindelijk alles opgelost?

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Triple. Pas a.u.b. je laatste bericht als er nog niemand anders heeft gereageerd. :)

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2018 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 11:34

TheBorg

Resistance is futile.

Als ze het nu gaan droog maken dan is er denk ik geen enkele gevolgschade. Een houten balk mag best een keer nat worden. Hout gaat pas rotten als het lange tijd vochtig is.

Gelukkig ben je er op tijd bij. Ik heb wel eens gehoord van een geval dat door een lekkage het zand onder de fundering langzaam werd weggespoeld met als gevolg verzakking van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@Verwijderd Ik quote me zelf even. Ruim een maand geleden heb ik je deze tip al gegeven |:( :+
Deef_K schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:44:
Belangrijk is om ieder geval je leidingwerk te controleren.
Kranen open zetten en lekkage opsporen. Ga niet met rare uv troep of dampen werken. Nergens voor nodig. Ten allen tijde een manwacht inzetten.

Indien het verontreinigd water is (ontlasting, vaatwasser etc.) kan je schimmelvorming krijgen en is er een kans op latrine vliegen.
Enige optie is dan zand af laten zuigen en nieuw zand inblazen. Indien nodig vooraf fundering en leidingwerk schoonmaken.

Tip mocht dit het geval zijn: bel je verzekering. Laat een expert komen. Kostenplaatje is hoog.
Mijn haren beginnen overeind te staan om gebruik te maken van bouwdrogers en blazers. Het is sterk aan te raden geen 230V materiaal in een natte kruipruimte of überhaupt in zo'n gesloten ruimte te gebruiken.

Schimmels kunnen ontstaan door een hoge luchtvochtigheid, stilstaand water met rotzooi er in ( zie mijn quote).

Een hete dompelpomp komt door het feit doordat deze geen water meer omhoog pompt en dus droog staat te draaien. Een dompelpomp word gekoeld door het water wat hij afvoert.

De opties zijn:
1. Op natuurlijke wijze laten drogen en hopen dat je geen schimmels / vliegen en sterke geuren krijgt. Vervolgens zeil aanbrengen om het vochtpercentage nog lager te krijgen. Zie ook het kruipruimte topic.
2. Zand en water af laten zuigen en opnieuw zand inbrengen. Dit zal sowieso moeten gebeuren als het zand verontreinigd is. Verontreinigde zand / water trekt latrine vliegen aan welke bestreden moeten worden en de bron moet weggenomen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 19-07-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Een schuifmof gebruiken, en dan de pijp niet beugelen. Die komt met elke plons water een stukje naar beneden. Beetje dom van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
- bedoeld voor ander topic

[ Voor 79% gewijzigd door Deef_K op 19-07-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
@Verwijderd ik ben benieuwd wat je volgende stappen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deef_K schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:11:
@Verwijderd ik ben benieuwd wat je volgende stappen zijn.
Dank voor je interesse en ook voor je eerdere tips.

Op dit moment staat er een grote bouwventilator die de kruipruimte in blaast. Mijn aannemer hoop dat de vochtigheid op deze manier snel daalt. Zelf heb ik mijn twijfels of dit gaat werken, aangezien er op sommige plekken nog zeker 1 á 2 cm water staat.

Mocht blijken dat dit onvoldoende werkt, dan overweegt de aannemer de optie om iemand met een water-/bouwstofzuiger de kruipruimte in te sturen.

Daarnaast heb ik contact gehad met mijn opstalverzekering. Zij blijven behoorlijk vaag over de dekking. Zij geven aan dat ik op eigen initiatief een expert moet laten inschakelen die eventuele gevolgschade kan vaststellen. Pas als er daadwerkelijk gevolgschade wordt geconstateerd door de expert, gaat mijn verzekeraar kijken of zij het met deze conclusie eens zijn en daarna kijken of ze de kosten voor de door mij ingehuurde expert vergoeden.

Gelet op de kosten voor een kruipruimteinspectie, al snel paar honderd euro, wacht ik op dit moment even de activiteiten en het resultaat van mijn aannemer af. Wanneer zij aangeven alles hersteld te hebben zal ik er zelf weer in duiken om het te beoordelen. Mocht ik twijfelen zal ik alsnog overwegen voor een paar honderd euro een expert in te schakelen.

Jij gaf de mogelijkheid van zand afzuigen aan. Het betreft echter een betonnen bodem, uiteraard op sommige plekken wel wat zand, maar geen dikke laag de weggezogen / verwijderd zou kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel. Kan weg. Excuus.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
@Verwijderd Een ventilator zal niet zo snel helpen. Kleine tip, schrijf de kilowattage op en de uren dat de machine gedraait heeft. Een normale ventilator kan al 800 wat zijn.

Een snellere oplossing is het weghalen van het vocht. Een bouwstofzuiger kan echter zijn er betere / snellere manieren. Het vochtige zand kan hiermee niet opgezogen worden tenzij je echt een speciale stofzuiger heb die de capaciteit ook heeft op die lengte. Je moet wel elke keer na zoveel liter alles weg gooien.

De betonnen ruimte kan ook gereinigd worden, dit is echter wel zeer intensief werk.

[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 25-07-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deef_K schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:59:
@Verwijderd Een ventilator zal niet zo snel helpen. Kleine tip, schrijf de kilowattage op en de uren dat de machine gedraait heeft. Een normale ventilator kan al 800 wat zijn.

Een snellere oplossing is het weghalen van het vocht. Een bouwstofzuiger kan echter zijn er betere / snellere manieren. Het vochtige zand kan hiermee niet opgezogen worden tenzij je echt een speciale stofzuiger heb die de capaciteit ook heeft op die lengte. Je moet wel elke keer na zoveel liter alles weg gooien.

De betonnen ruimte kan ook gereinigd worden, dit is echter wel zeer intensief werk.
De ventilator draait inmiddels een paar uur. Zie foto. :) Ik voel dat de ingebrachte lucht via de ventilatorroosters aan de achterzijde van de woning wordt uitgeblazen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6qy7f7t.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7j1z6bvbd6u.jpg

Zelf heb ik er weinig vertrouwen in dat dit dé oplossing is. Maar goed, mocht hiermee veel vocht verdwijnen, dan is dit wel de makkelijkste oplossing.

Ik duik morgen of zaterdag nog een keer onder de vloer om het effect te beoordelen. Bij geen resultaat is het weer aan mijn aannemer.

Betreft trouwens een ventilator van 1000 watt. Dus als hij 24 uur aan staat zo'n 5 euro. Die kosten zijn zelfs met mijn salaris te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Ik weet niet of je die zweetvoetengeur nou zo graag de kelder in wilt blazen :+
kijkend naar de schoenen naast de ventilator

Litebit.eu voorraad check :).

Pagina: 1 2 Laatste