Wanneer is een router handig?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 13:08
Ik heb nou al enkele dagen de search gebruikt en praktisch alles gelezen over routers/switchen/internet delen/hubs etc.

Heb er al het 1 en ander van opgestoken, maar begrijp enkele zaken nog niet helemaal.

Daarom zou ik graag wat info hierover willen hebben, al bestaat er een kans dat het misschien al in die grote 'search-database staat'.(Kan de des betreffende info er niet uit filteren helaas)

Nou hier gaat ie:

Ik hoor vele spreken over winroute/sygate/wingate etc, daarbij moet je dus 2 netwerk kaarten installeren bij de host-of waar internet binnenkomt.

Vraag: Mocht je bezwaar hebben om 2 NIC's te installen in 1 pc, is een Router dan een oplossing of een switch of juist een hub. (dit gedeelte begrijp nl niet).

Vraag: Gebruiken mensen programma's als wingate/sygate/winroute alleen maar omdat het goedkoper is tenopzichte van een hub/router/switch. (1 van die 3 denk ik)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Op maandag 16 juli 2001 21:00 schreef Bajo het volgende:
Vraag: Mocht je bezwaar hebben om 2 NIC's te installen in 1 pc, is een Router dan een oplossing of een switch of juist een hub. (dit gedeelte begrijp nl niet).
Verschil tussen hub en switch is vrij simpel uit te leggen, een switch wordt op het moment dat je met pak 'm beet meer dan 3 pc's aan het werk gaat steeds voordeliger, omdat ie per definitie sneller is dan een Hub. Dat komt doordat een switch de data maar naar 1 pc verzend, terwijl een hub het hele netwerk afgaat, en alleen bij de goede daadwwrkelijk data aflevert.
Vraag: Gebruiken mensen programma's als wingate/sygate/winroute alleen maar omdat het goedkoper is tenopzichte van een hub/router/switch. (1 van die 3 denk ik)
nee, lijkt me niet, want bij mijn weten kun je wingate/sygate/winroute alleen gebruiken zonder hub als je maar 2 pc's hebt staan. Bij 3 of meer heb je alsnog een Hub/switch/router nodig, tenzij je unlimited netwerkkaarten in je pc wilt stouwen natuurlijk, maar dat houdt ook een keer op. :)

edit:

zie btw dit topic o.a. als je het verschil wilt weten tussen een server en een router, want dat is zeker niet hetzelfde, en is al helemaal wat anders dan een hub/switch :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Bajo
Bedankt voor de uitleg :)

Toevoeging:
Mocht ik nou 2 pc's thuis hebben, waarvan 1 verbonden is met het I-net en mijn 2de pc nog niet aangesloten op het I-net (maar wel in netwerk met pc1) , maar binnenkort wil ik dat dus ook verbinden met I-net en beide pc's beschikken dus over een NIC, is een router dan voordeliger of een 2de NIC in mijn eerste pc ivm met die programma's?

Met het vooruitzicht dat ik hier binnenkort nog 1 of 2 pc's uitbreid op het netwerk en dat ze allemaal toegang mogen hebben tot het I-net!

Wat is goedkoper?

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, heb je 2 pc's met 1 nic.
Als je nu een 2e nic erbij koopt (fl 35,-) voor een realtekje, kun je in principe je internet delen. Voor wat betreft je investering, als je nog meer pc's wil aansluiten... moet daar ook weer een nic in.
Dus die nic heb je dan toch nodig... Een router achtig iets kan dan altijd nog.

• Bajo
Op maandag 16 juli 2001 21:58 schreef X-terior het volgende:
Als je nu een 2e nic erbij koopt (fl 35,-) voor een realtekje, kun je in principe je internet delen. Voor wat betreft je investering, als je nog meer pc's wil aansluiten... moet daar ook weer een nic in.
Ja ik heb 2 pc's met in iedere pc 1 NIC.
Ik probeer erachter te komen of het nou verstandig is een 2de NIC aan te schaffen of gelijk een router en daarop evt. in de toekomst meerder pc erop aan te sluiten, aangezien vele zeggen dat een router bijna functioneerd als een server.

Bij mij gaat het erom alvast rekening te houden met de toekomst en nu de goede investering te doen, anders hoor ik achteraf van mensen dat het beter gekund had (meestal goedkoper), maar ik mis helaas wat kennis op dit gebied.

Verwijderd

Ja ik heb 2 pc's met in iedere pc 1 NIC.
Ik probeer erachter te komen of het nou verstandig is een 2de NIC aan te schaffen of gelijk een router en daarop evt. in de toekomst meerder pc erop aan te sluiten, aangezien vele zeggen dat een router bijna functioneerd als een server.
Bij mij gaat het erom alvast rekening te houden met de toekomst en nu de goede investering te doen, anders hoor ik achteraf van mensen dat het beter gekund had (meestal goedkoper), maar ik mis helaas wat kennis op dit gebied.
Die routers die internetverdelen zijn wel duur, dus fanancieel gezien kan jij beter met een proxyserver werken. Dus 1 extra netwerkkaartje in je internet-pc, en hiervan een netwerkje bouwen. Maar een router als proxyserver is wel verrekt handig, als je veel geld over heb zou ik dat doen..

• Bajo
Over welke bedragen praten wij dan?
Ik heb nl echt geen flauw idee.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Query=router
hier staan een aantal routers met daarbij de prijzen.

• jokke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2024
Heb er pas 1 gekocht voor fl 475,- de Draytek Vigor 2200E. Tis duur maar wel erg makkelijk.
De pc die ik gebruikte met winroute vroeger crashte nogal eens (ik werkte gewoon op die bak), en dat was erg verveldend voor de anderen. Routertje is wel erg makkelijk en stabiel (nog niet gecrasht 8-)

Verwijderd

Toevoeging:
Mocht ik nou 2 pc's thuis hebben, waarvan 1 verbonden is met het I-net en mijn 2de pc nog niet aangesloten op het I-net (maar wel in netwerk met pc1) , maar binnenkort wil ik dat dus ook verbinden met I-net en beide pc's beschikken dus over een NIC, is een router dan voordeliger of een 2de NIC in mijn eerste pc ivm met die programma's?
Hoe doe je dat?? die ene pc aan die andere pc (met 1 NIC) aansluiten als die ene al op internet zit??

Ok ik weet niet precies hoeveel zo'n router kost die als proxyserver werkt, maar ik schat zo rond de 600 a 700 gulden. Tegen 35 piek voor een netwerkkaart. Maar dan ben je voor zo'n internetverdeel-programma ook weer geld kwijt.

Verwijderd

Shit beetje te laat gepost. Maar hierboven staat dat die dingen 475,- kosten... valt toch wel mee :)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 16 juli 2001 21:58 schreef X-terior het volgende:
Mwoah, je hoeft niet voor elke extra PC een netwerkkaart erbij te stoppen hoor.
Als je meer dan 2 pc's op je router-pc wilt aansluiten, dan kan je simpelweg met een hubje (goedkoop) of switch (duur!!) meerdere PC's aansluiten op de router-pc...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Bajo
Ik heb dus gister de VIGOR 2200E Cable/DSL 4 port router Kabel/ADSL besteld

Vandaag al binnen en dat voor 395 piek inclusief verzendskosten.

Netwerk werkt naar behoren omdat het configuren gewoon a 'piece of cake is' :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 18:54
Op dinsdag 17 juli 2001 18:56 schreef Bajo het volgende:
Ik heb dus gister de VIGOR 2200E Cable/DSL 4 port router Kabel/ADSL besteld

Vandaag al binnen en dat voor 395 piek inclusief verzendskosten.

Netwerk werkt naar behoren omdat het configuren gewoon a 'piece of cake is' :)
WAAR heb je dat ding besteld ?

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 23:12 schreef brammus het volgende:

[..]

Mwoah, je hoeft niet voor elke extra PC een netwerkkaart erbij te stoppen hoor.
Als je meer dan 2 pc's op je router-pc wilt aansluiten, dan kan je simpelweg met een hubje (goedkoop) of switch (duur!!) meerdere PC's aansluiten op de router-pc...
Wat ik bedoel is: Nu voor 2 pc's 1 kaartje erbij stoppen. Wil hij dan nog een pc erbij aansluiten, dan kan hij die eerder gekochte nic in die pc steken...

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 17 juli 2001 20:25 schreef X-terior het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is: Nu voor 2 pc's 1 kaartje erbij stoppen. Wil hij dan nog een pc erbij aansluiten, dan kan hij die eerder gekochte nic in die pc steken...
'Tuurlijk, dat is ook zo, maar of windows dat leuk vindt, al die NIC's (kan ook heel goed gaan natuurlijk)...?

En meer dan 3 NIC's in je PC stoppen wordt ook problematisch als je je bedenkt dat de meeste mobo's maar 2 tot 3-4 vrije sloten hebben...

PC-Specs

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 14:18
Ik ga er 3 bestellen bij outpost.com
Daar kosten ze maar 95 dollar =244 gulden. Er komt nog wel 100 gulden verzendkosten bij en 19% btw (invoerrechten) en een 110V naar 220V omzetter van 40 gulden.
Omdat ik er ook 2 voor anderen bestel kunnen we de verzendkosten delen.
Totaal dus (244+33)*1,19 + 40 = 370 gulden.
Dan heb je bv een Router die in Nederland 550 gulden kost, bv de linksys. Ik neem zelf de D-link dl-704 met 4poort switch voor 95 dollar.

• Sidekick
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 10:58
Als je van knutselen houdt kan je ook een oude 486 oid strippen van alle overbodige hardware (modems, hdd's, cdrom enz.) en Freesco installeren. (www.freesco.org) Dat is een linux router, en die werkt op een 486 met 6MB ram, en floppydrive. Twee goedkope nic's erin (heb zelf twee edimaxen) en je hebt een router waar je eigenlijk niet naar om hoeft te kijken.

Maar vooral leuk als je van knutslen houdt. Mijn oude p120+ toch nog een tweede leven kunnen geven :)

Succes.

Sidekick out..

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 21:30 schreef brammus het volgende:
En meer dan 3 NIC's in je PC stoppen wordt ook problematisch als je je bedenkt dat de meeste mobo's maar 2 tot 3-4 vrije sloten hebben...
Ooit industrials gezien met een backplane bord?

passen mooi iets van 20 pci kaartjes in B-) en een rits ISA dingen, okee er bestaan ook mindere backplanes, maar dat klinkt niet interessant.

• Bajo
ff wat rond gesnuffeld.

Info: Wat is het verschil tussen een HUB en een SWITCH ?

Een HUB heeft intern een datasnelweg met slechts een rijbaan.
Een pakketje dat van poort 1 naar poort 8 moet, zorgt dus voor botsingen als poorten 2 t/m 8 ook iets willen versturen. Na een botsing moet de data opnieuw verzonden worden. Dit zorgt voor zeer veel vertraging. De effectieve transferrate die overblijft in een HUB waar 8 computers tegelijk data aan het zenden en ontvangen zijn, wordt zeer laag. Soms zelfs zo laag dat er nagenoeg geen communicatie meer mogelijk is.

Een SWITCH heeft intern een datasnelweg met een dubbele rijbaan per poort.
Een 8-poorts switch heeft dus 16 rijbanen.
Dit betekent dat als een pakketje van poort 1 naar poort 8 moet, het alleen een enkele rijbaan bezet houdt. Tegelijkertijd kan poort 8 zelfs data naar poort 1 sturen. Als dit gebeurt spreken we van Full Duplex. Poort 1 stuurt 100 Megabit per seconde naar poort 8 en poort 8 stuurt 100 Megabit per seconde naar poort 1. Bij elkaar opgeteld is dit dan 200 Megabit/s.
Bij een Switch komen er dus geen botsingen voor en kan er tegelijk verzonden als ontvangen worden. Dit betekent dat er altijd 100 of dus zelfs 200 Megabit (Full Duplex) beschikbaar is voor de communicatie

Een switch is een intelligente HUB. Een hub verspreidt elk binnenkomend
signaal over alle netwerkpoorten. Dit heeft tot gevolg dat er veel botsingen
optreden. Elk netwerkpakketje heeft echter slechts 1 ontvangen en 1 afzender.

Een switch werkt veel intelligenter : De Switch ziet nml. welke computer
de afzender is van een bepaald netwerkpakketje. Bovendien weet de switch wie
de geadresseerde is. De switch zorgt ervoor dat het pakketje alleen over de
netwerkkabel van de afzender en de ontvanger verstuurd wordt. De overige
netwerkkabels worden dus niet belast.
In de praktijk is een 10 megabit switch vaak sneller dan een 100Mbit HUB.
De switch heeft als bijkomend voordeel, dat er met full-duplex gewerkt kan
worden. De effectieve bandbreedte wordt zo verdubbeld tot 20Mbit/s.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

/\ /\ Mooie toevoeging voor de FAQ ? :7

PC-Specs

• Bajo
Inderdaad iets om toe te voegen aan de FAQ :)
linkie: http://www.seg.co.uk/draytek/products/vigor2200e.htm

Heb nu enkele dagen die Vigor2200E i.c.m met m'n Chello abbo.
Moet zeggen dat ik erg tevreden mee ben, vooral de interne firewall is lekker.
Verders is dit apparaat ook voor amateurtjes zoals ik geschikt.

Begrijp alleen 1 ding nog niet, altans ben er nog niet achter gekomen namelijk;

Vraag:
Kan mijn provider op een 1 of andere manier nu zien dat ik aangesloten ben via een router met meerdere computers? zoja wat kan ik eraan doen om dat te omzeilen?

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op donderdag 19 juli 2001 20:22 schreef Bajo het volgende:

Vraag:
Kan mijn provider op een 1 of andere manier nu zien dat ik aangesloten ben via een router met meerdere computers? zoja wat kan ik eraan doen om dat te omzeilen?
Ik geloof dat de provider altijd kan zien of je een netwerkje hebt...
Maar dan moeten ze packets gaan analyzen geloof ik...

Hoe precies weet ik niet, maar ze *kunnen* het wel zien...
De kans *dat* ze er naar gaan kijken is vrij klein, tenzij je kilo's dataverkeer gaat genereren...het moet dus wel opvallen...

Volgens mij is het vrij onmogelijk om je netwerk te verbergen voor je ISP...
Je doet er dus helaas nix aan... ;'(

PC-Specs

Verwijderd

Idd chello kan zien of jij een netwerk heb draaien al moeten ze daar wel toestemming voor hebben van de technische dienst anders is het inbreuk op de privicy chello kan zelfs zien ( als ze dat willen wat jij op je comp heb staan ) maar in principe gaan ze maar tot je modem.

p.s

Chello brengt binennkort een abo uit dat je ook meerdere comps erop aan kan sluiten
de afspraak van ... je mag maar 1 comp was in de eerste instantie bedoelt voor bedrijven zo zegt chello.

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 14:56 schreef GODZILLA2001 het volgende:
[...]
p.s

Chello brengt binennkort een abo uit dat je ook meerdere comps erop aan kan sluiten
de afspraak van ... je mag maar 1 comp was in de eerste instantie bedoelt voor bedrijven zo zegt chello.
Weet iemand misschien hoeveel dit abonnement gaat kosten? Als dit niet al te veel verschilt en er nog wat andere voordelen aan zitten ben ik best bereid voor dit abonement te kiezen. Mijn Chello abonnement is trouwens alleen maar tijdelijk, totdat er een goede ADSL provider bij mij in de buurt beschikbaar is :P

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op dinsdag 17 juli 2001 19:03 schreef kieskes het volgende:

[..]

WAAR heb je dat ding besteld ?
Waar heb je em nou vandaan Bajo?? Ben Ook wel benieuwd!

Wees consequent, maar niet altijd

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Even een off-topic vraagje...

Hoeveel kennis van linux moet je bezitten om een freesco routertje aan het werken te krijgen ???
En dan gewoon lekker met een command-line, of zijn er luxe menu's... ;) :?

PC-Specs

• Ook

Ook

Yes I can!

Gewoon ff een keer proberen.
Aangezien Freesco vanaf een floppy draait/boot hoef je niks aan je bestaande systeem te veranderen om eens te kijken hoe het er allemaal uitziet. Je zal zien dat er wel "menus" zijn, maar dat het geen windows is. Vergelijk het met de oude DOS programmas. Gewoon plain text dus! Is zeker te doen, je moet eerder verstand hebben van netwerk basics (IP nrs e.d.) dan van Linux!

• deadinspace
  • Laatst online: 21-08 13:51

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 20 juli 2001 14:56 schreef GODZILLA2001 het volgende:
Idd chello kan zien of jij een netwerk heb draaien al moeten ze daar wel toestemming voor hebben van de technische dienst anders is het inbreuk op de privicy
Nou, dat valt nog heel erg tegen hoor. Chello kan zien dat er vooral veel verkeer is dat van hoge ports afkomstig is, en dat er mogelijk meerdere dingen tegelijk gebeuren (Quake 3 internet multiplayer en internetten tegelijk bijvoorbeeld; vrij lastig om tegelijk op 1 compu te doen), en hieruit kunnen ze concluderen dat er waarschijnlijk internet geshared wordt.

Verder kun je door een unstateful firewall 'heenscannen' met een bepaald soort scan (TCP ACK scan). Ik weet niet of jouw router een stateful of unstateful firewall heeft (ik gok unstateful).

Verder dan zorgen voor een stateful firewall is er niks dat je kunt doen om tegen te houden dat ze proberen te zien of jij een netwerkje eraan hebt hangen of niet. Maar mijn ervaring (chello, unstateful firewall en 5+ compu netwerk) is dat je er geen problemen mee krijgt (mits je geen aandacht trekt).
chello kan zelfs zien ( als ze dat willen wat jij op je comp heb staan ) maar in principe gaan ze maar tot je modem.
Erm... ONZIN?
Mijn gateway draait fijn Debian GNU/Linux en daar komt dus vrolijk geen bit in die er niet in moet, en chello kan al helemaal niet zien wat ik op mijn HD heb.

En in Windows kan dit lijkt mij ook niet, tenzij die installatie cdrom van chello een spy-progje ofzo heeft geinstalled of dat de chello mensen je compu gaan cracken (niet onmogelijk met windows btw :P )

• Ook

Ook

Yes I can!

Op zaterdag 21 juli 2001 09:24 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nou, dat valt nog heel erg tegen hoor. Chello kan zien dat er vooral veel verkeer is dat van hoge ports afkomstig is, en dat er mogelijk meerdere dingen tegelijk gebeuren (Quake 3 internet multiplayer en internetten tegelijk bijvoorbeeld; vrij lastig om tegelijk op 1 compu te doen), en hieruit kunnen ze concluderen dat er waarschijnlijk internet geshared wordt.
Ken je het programmatje MirandaICQ?? (ICQ kloon voor PC).
Je kan daarmee van alle users op je contact list het IP nr zien. Bij mensen die hun verbinding delen staan daar gewoon 2 IP's, het externe en het interne. Dit zie je bij iedereen (dus soft- en hardware routers). Zo kan ik dus in 1 oogopslag zien wie op mijn ICQ lijstje zijn verbinding deelt.
Om een lang verhaal kort te maken, het is niet moeilijk om te achterhalen of iemand z'n verbinding deelt, alleen die moeite nemen ze echt niet..

Verwijderd

maar als je duz een router koopt heb je dan ook gelijk een hub ineen? waar je je pcs op kan aansluiten?

• Whizzer
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

nee, absoluut niet... de meeste consumenten-routers zijn routers met ingebouwde switch, en dan kan het wel, maar dan nog sluit je je netwerk aan op het switch gedeelte, niet op het router gedeelte...

Als je een Cisco koopt, heeft hij maar 1 netwerkaansluiting per netwerk... Beetje moelijk uitleggen, maar als jij een Cisco tegenkomt waarin 4 netwerkaansluitingen zitten, dan is die bedoeld voor 4 verschillende netwerken (en je bent veel poen kwijt)...

Je default gateway is meestal maar 1 ip-nummer (=1 aansluiting)

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

ik heb gisteren voor 396 een vigor 2200 e router gehaald maar nog niet geinstalleer zitten er nog bepaalde dingen aandie je moetweten?? ik heb em bij atlas-automatisering gehaald staat op tweakers en dan bij pricewatch

• Muyz
  • Laatst online: 22-08 15:36
dreamweaver: je kunt nieuwe (beta) firmware hier downen:

http://www.bgc.no/teknisk/drivere_draytek_vigor2200.htm

op http://www.draytek.nl beloven ze wel veel, maar is slechts ouwe firmware te downloaden. Er staat al een maand aangekondigd dat er nieuwe firmware zou komen |:(

Verwijderd

Er is al een heel topic over routers. Kijk daar maar eens in. Staan heel veel tips in.

Heet geloof ik "Cable/ADSL routers uitzoeken is PITTIG"

• d-Frag
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Op donderdag 11 oktober 2001 19:12 schreef Muyz het volgende:
dreamweaver: je kunt nieuwe (beta) firmware hier downen:

http://www.bgc.no/teknisk/drivere_draytek_vigor2200.htm
Tja Beta's leuk om te proberen als je huidige versie niet voldoet, maar voorlopig loopt tie hier al een rijdje zonder problemen.
System Uptime: 1181:25:54
op http://www.draytek.nl beloven ze wel veel, maar is slechts ouwe firmware te downloaden. Er staat al een maand aangekondigd dat er nieuwe firmware zou komen |:(
Ze zijn nu eenmaal afhankelijk van de fabrikant, als die geen goede release candidate van de nieuwe bios uitbrengt heb ik liever een oudere stabiele versie.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 23:15 schreef Whizzer het volgende:
Als je een Cisco koopt, heeft hij maar 1 netwerkaansluiting per netwerk... Beetje moelijk uitleggen, maar als jij een Cisco tegenkomt waarin 4 netwerkaansluitingen zitten, dan is die bedoeld voor 4 verschillende netwerken (en je bent veel poen kwijt)...
Ik heb even snel gekeken, maar de cisco 806 heeft een 4 poorts hub. Zie:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/806/806hwins/overview.htm
Pagina: 1