Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Een server biedt services aan clients aan, een router forwardt packets. Lijken me nogal verschillende zaken eigenlijk...
Een server en een router zijn verschillende dingen. Een server zou kunnen fungeren als een router. Een router zorgt er voor dat een data pakketje naar het juiste segment van een netwerk wordt gestuurd. Een server kan informatie/data delen. In een router staat geen informatie/data (behalve een kleine cache).
Ohw, dis een router zo je dus goedkoper kunnen samenstellen qua materiaal, toch?
Russian Blue Neji
Kate Bush
En in principe, kun je een server dus ook gebuiken als router, maar niet andersom, tja dan is een server toch logischerwijs de beste keus?
Russian Blue Neji
Kate Bush
server en router zijn beiden gewoon functies die je aan een pc kunt toekennen.
een server deelt resources (bestanden, printers, applicaties, etc) die het beheert en een router geeft alleen maar pakketjes data door. deelt dus niks maar geeft alleen maar door.
je kunt van een pc een server maken en je kunt er een router van maken. router stelt meestal idd wat lagere eisen.
er is alleen niks op tegen om een pc beide functies te laten uitvoeren. veel mensen maken alleen de fout om hun router toch gewoon server te noemen ook al gebruiken ze hem niet als server.
een server deelt resources (bestanden, printers, applicaties, etc) die het beheert en een router geeft alleen maar pakketjes data door. deelt dus niks maar geeft alleen maar door.
je kunt van een pc een server maken en je kunt er een router van maken. router stelt meestal idd wat lagere eisen.
er is alleen niks op tegen om een pc beide functies te laten uitvoeren. veel mensen maken alleen de fout om hun router toch gewoon server te noemen ook al gebruiken ze hem niet als server.
Maar waaarom zouden ze die PC die als router wordt gebruik, niet gebruiken, da's toch zonde, en waarom heb je thuis een router nodig om pakketjes door te geven?
Russian Blue Neji
Kate Bush
Routers dienen vaak ook als firewall, en het is een stukje veiliger als je niet alle resources van een bedrijf op die router zet. Wanneer het appart is moeten ze eerst door de firewall heen.
Aha, dus ik zou het best een firewaal kunne installeren op m'n oude 386(die ik dan nooit gebruik, alleen voor de firewallfunctie)?
Russian Blue Neji
Kate Bush
een router kan gebruikt worden om verschillende netwerken, bijv. internet en je thuis/bedrijfsnetwerk, aan elkaar te koppelen. maar als je dat zondermeer zou doen zou iedereen vanaf het internet zomaar op je interne netwerkje kunnen komen en dat wil je natuurlijk niet.
dus laten veel mensen hun router niet alleen routen maar ook filteren. zodat bepaalde data niet doorgegeven wordt en andere juist wel. in dat geval wordt de router in feite een firewall (weer 2 termen die vaak door elkaar gebruikt worden).
server en router worden vaak gescheiden gehouden omdat het niet veilig is om je server (waar misschien gevoelige data op staat) aan het internet te hangen.
dus laten veel mensen hun router niet alleen routen maar ook filteren. zodat bepaalde data niet doorgegeven wordt en andere juist wel. in dat geval wordt de router in feite een firewall (weer 2 termen die vaak door elkaar gebruikt worden).
server en router worden vaak gescheiden gehouden omdat het niet veilig is om je server (waar misschien gevoelige data op staat) aan het internet te hangen.
juist. dat heb ik ook gedaan. m'n oude p166 wordt alleen nog maar gebruikt als router/firewall. een 386 zou in theorie ook kunnen maar dan wordt het moeilijk om nog een o.s. te vinden dat nog op zo'n trage machine draaien wil. zelfs linux zou daar moeite mee hebben.Op zondag 26 november 2000 14:45 schreef FrankGuthrie het volgende:
Aha, dus ik zou het best een firewaal kunne installeren op m'n oude 386(die ik dan nooit gebruik, alleen voor de firewallfunctie)?
Heb begrepen dat linux, juist op een 386 lekker draait (op trage/langzame pc's), en dat daarom linux zo geprezen wordt.
Russian Blue Neji
Kate Bush
386 is het absolute minimum voor linux. maar linux is, afgezien van msdos, zo'n beetje het enige o.s. wat nog een beetje op een 386 draait. dus linux op 386 is niet bepaald een aanrader maar gewoon het enige wat op een 386 nog mogelijk is.
Ik heb namelijk wel een snelle pc(nou, AMD K6 200 MHz), maar daar wilt m'n broer een server maken (want anders heeft 'ie zelf geen pc), ik heb geen 486 om als router te gebruiken 
Maar een router heeft niet echt de uitgebreidde functies die een firewall biedt, toch?
Maar een router heeft niet echt de uitgebreidde functies die een firewall biedt, toch?
Russian Blue Neji
Kate Bush
strikt genomen niet, maar de functies van een router en een firewall liggen heel dicht bij elkaar.
ik gebruik bijvoorbeeld winroute pro als router software maar dat pakket kun je zo instellen dat het in de praktijk ook als een eenvoudige firewall werkt.
je merkt dat je je niet blindstaren moet op termen als router, server of firewall. in de praktijk liggen die functies heel dicht bij elkaar en zijn ze allemaal op dezelfde pc te combineren.
ik gebruik bijvoorbeeld winroute pro als router software maar dat pakket kun je zo instellen dat het in de praktijk ook als een eenvoudige firewall werkt.
je merkt dat je je niet blindstaren moet op termen als router, server of firewall. in de praktijk liggen die functies heel dicht bij elkaar en zijn ze allemaal op dezelfde pc te combineren.
Routers zijn ook beschikbaar als een klein kastje, ongeveer zo groot als een hub. In dat geval prik je aan de ene kant je telefoonlijn erin (of de kabel van je kabelmodem/ADSL) en aan de andere kant je hub. Aan die hub hangen je computers. Die computers zijn meestal allemaal clients, maar een client kan ook servertaken verlenen, bv. als fileserver, mailserver, enz..
En inderdaad: staar je niet blind op de termen. Routen = pakketjes van informatie doorgeven. Serven = een dienst aanbieden op het netwerk - routen is óók een service.
En inderdaad: staar je niet blind op de termen. Routen = pakketjes van informatie doorgeven. Serven = een dienst aanbieden op het netwerk - routen is óók een service.
Bloed, zweet & koffie
Ok mensen thanx voor het antwoord, ben heel wat te weten gekomen, ben nog een supernewbie op dit gebied(netwerken), en liep me inderdaad blind te staren op de begrippen en hun werkelijke betekenis.
:):):):):):)
:):):):):):)
Russian Blue Neji
Kate Bush
Pagina: 1