Tweaken van pc

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 06:36
Hoi!

Ik heb zojuist mijn pc uitgebreid met een
MD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
ASRock X470 Master SLI
G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB

de rest van de componenten zijn:

Radeon r9 380
Fractal Design Define S
Cooler Master G550M
Samsung ssd 256 gb

Ik wil later dit jaar nog mijn GPU upgraden als de prijs wat meer gedaald is / nieuwe gpus er zijn.

Maar ik vroeg mij af hoe en wat ik kan doen om mijn pc te ''tweaken''

1. Ik heb nog nooit mijn pc echt getweaked dus ik weet niet waar ik moet kijken.
2. Ik heb extreme memory profile aangedaan
3. zijn er wat tweaks waar ik van af moet weten?
4. Ik hoef niet perse te overclocken ( nergens voor nodig op het moment )
5. op cpu-z geeft mijn ram ook 179x mhz aan.. is dit toevallig 2x 179x = 359x ? dan zou het perfect zijn!

Alles is welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door laurens362 op 31-05-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Wat wil je bereiken met het "tweaken"?

Al eens gegoogled?

[ Voor 53% gewijzigd door Felix! op 31-05-2018 21:38 ]

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 06:36
Ik wil niet een ferrari hebben en gebruiken als een punto:) vraag me gewoon af of er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden zonder te overclocken. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Zijn er bv settings in de bios die ik moet aanpassen? Moet ik iets met mn ryzen / ram doen om het beter te laten functioneren? Of is het plug en play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Er zijn tal van mogelijkheden om de prestaties van je pc iets omhoog te krikken, duik eens in dit topic om te zien wat de ervaringen van collega-tweakers zijn met die cpu en geheugen.

Het is, als je nog niet zo ervaren bent met zaken als 'overklokken', goed om je vooraf goed in te lezen. Er zijn tal van mogelijkheden die resulteren in een instabiel systeem, of als je het echt te bont maakt beschadigingen aan je mooie nieuwe hardware! Door je goed in te lezen zijn die risico's echter goed te ondervangen en heb je zeker de kans dat je net wat extra prestaties uit die ferrari weet te persen!

Een laatste kanttekening: Pas niet zomaar zaken aan in je omdat je ergens gelezen hebt dat iemand anders dat ook deed en het daar werkte. Goeie kans dat de situaties niet volledig vergelijkbaar zijn. Daarnaast is de ene chip de andere natuurlijk niet!

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
laurens362 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:56:
[...]

1. Ik heb nog nooit mijn pc echt getweaked dus ik weet niet waar ik moet kijken.
Dat is niet aan ons om op te lossen, maar valt onder eigen verantwoordelijkheid. Naast dat Tweakers geen helpdesk is en er een bepaalde mate van basiskennis én eigen inzet wordt verwacht (conform het beleid waar eenieder zich aan dient te houden), gaat het ook om je eigen hardware die je niet door een beginnersfout kapot wil maken. Tegenwoordig zijn er veel beveiligingen ingebouwd om je daartegen te beschermen, maar je zult je toch eerst in de basis van de materie moeten verdiepen.
2. Ik heb extreme memory profile aangedaan
Dat zijn niet meer dan profielen met vooringestelde waarden omtrent kloksnelheden, timings en voltages van je geheugen, wat je zou hebben geweten na één simpele tutorial/Google query (punt 1).
3. zijn er wat tweaks waar ik van af moet weten?
Ook daarvoor refereer ik naar mijn antwoord op punt 1, Google, tutorials en de talloze verzamel- en informatie-topics in de Overclocking en Harde Waren fora.
4. Ik hoef niet perse te overclocken ( nergens voor nodig op het moment )
Zonder overklokken bevind je je in het verkeerde subforum. Voor hardware upgrades hebben we Componenten Aankoopadvies. Lees daarvoor wel eerst het CAA beleid.
5. op cpu-z geeft mijn ram ook 179x mhz aan.. is dit toevallig 2x 179x = 359x ? dan zou het perfect zijn!
Ja, het is namelijk DDR-geheugen (Double Data Rate). Ook dit valt onder basiskennis en daarmee punt 1.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.