Stappen om app(s) te verkopen op Play Store

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Beste Tweakers,

Ik heb voor mijn hobby een appje gebouwd voor Android, en na informatie erover te hebben geplaatst op een forum blijken er opeens best wat mensen geïnteresseerd te zijn om hier een euro of twee voor te betalen. Ik zag dat het sowieso 25 dollar kost om een Developer Play Store account te maken. Dat moet je betalen met creditcard (heb ik niet, maar heb ik er wel voor over). Prima tot zo ver.

Maar als je een app wilt verkopen die iets kost, of in-app aankopen heeft moet je ook een Merchant Account hebben? Ook prima, maar daar heb je blijkbaar een adres voor nodig? Hoe zit dat precies in Nederland?

Die 25 dollar is prima, maar moet ik nou ook nog 50 euro besteden bij de KvK en heb ik daar weer rompslomp aan omdat het een bedrijf is ook?

Ik hoef er geen miljoenen aan verdienen, maar zoveel geld en investering voor een simpele app haalt wel een beetje de lol eraf natuurlijk.

Daarnaast, is het aan te raden denk ik om niet je eigen naam als ontwikkelaar te gebruiken, maar een hippe bedrijfsnaam lijkt me?

Als iemand nog advies en tips heeft, hoor ik ze graag!

Fanaleds.com

Beste antwoord (via Bose321 op 05-06-2018 15:19)

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 12:07

JJ93

Error 418

Ja, bij de Playstore is er geen check of het bedrijf bestaat. Maar mede hierdoor schijnt er nu wel een review te zijn. Aangezien je geen documenten hoeft aan te leveren zal het een check zijn of je niet de naam Google, Microsoft, enz. misbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ws9BfBI.png

[ Voor 40% gewijzigd door JJ93 op 05-06-2018 15:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bose321 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:51:
Beste Tweakers,

Ik heb voor mijn hobby een appje gebouwd voor Android, en na informatie erover te hebben geplaatst op een forum blijken er opeens best wat mensen geïnteresseerd te zijn om hier een euro of twee voor te betalen. Ik zag dat het sowieso 25 dollar kost om een Developer Play Store account te maken. Dat moet je betalen met creditcard (heb ik niet, maar heb ik er wel voor over). Prima tot zo ver.
Vergeet dan niet de kosten van de CC mee te nemen in de begroting :)
Maar als je een app wilt verkopen die iets kost, of in-app aankopen heeft moet je ook een Merchant Account hebben? Ook prima, maar daar heb je blijkbaar een adres voor nodig? Hoe zit dat precies in Nederland?
Waar je woont heeft toch een adres? Dat lijkt me voldoende, toch? :?
Zie trouwens: nieuws: Google verplicht Android-ontwikkelaars om fysieke adresgegevens toe t...
Die 25 dollar is prima, maar moet ik nou ook nog 50 euro besteden bij de KvK en heb ik daar weer rompslomp aan omdat het een bedrijf is ook?
Je mag een x bedrag bijverdienen per jaar, dus dat kan zonder KvK, tot het grote geld binnenstroomt. Ik kwam trouwens ook dit topic tegen: App verkopen = bedrijf starten?
Ik hoef er geen miljoenen aan verdienen, maar zoveel geld en investering voor een simpele app haalt wel een beetje de lol eraf natuurlijk.
Het verschil tussen <100 euro en >1M euro is mij te groot om de lol te bederven.
Daarnaast, is het aan te raden denk ik om niet je eigen naam als ontwikkelaar te gebruiken, maar een hippe bedrijfsnaam lijkt me?
Ik zou Bose321 niet gebruiken, dat zal een bepaald bedrijf niet leuk vinden ;)
Als iemand nog advies en tips heeft, hoor ik ze graag!
Verdiep je erin. Je bent niet de eerste. Er zou toch voldoende over te vinden moeten zijn, inmiddels. Maar richt je zoekopdrachten op de kleine ontwikkelaar met hun eerste app.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 30-05-2018 11:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Vergeet dan niet de kosten van de CC mee te nemen in de begroting :)
Klopt, maar dat kan ik ook voor andere doeleinden gebruiken en is niet zo hoog bij mijn bank.
Waar je woont heeft toch een adres? Dat lijkt me voldoende, toch? :?
Sorry, ik bedoel een bedrijfsadres en naam etc.
Je mag een x bedrag bijverdienen per jaar, dus dat kan zonder KvK, tot het grote geld binnenstroomt.
Oke duidelijk.
Het verschil tussen <100 euro en >1M euro is mij te groot om de lol te bederven.
Even bij wijze van spreken he... Ik weet namelijk niet hoe die app zal lopen daadwerkelijk en of ik die 100 euro er überhaupt uithaal weer.
Ik zou Bose321 niet gebruiken, dat zal een bepaald bedrijf niet leuk vinden ;)
Uiteraard. Maar ik doelde meer op mijn echte naam.
Verdiep je erin. Je bent niet de eerste. Er zou toch voldoende over te vinden moeten zijn, inmiddels. Maar richt je zoekopdrachten op de kleine ontwikkelaar met hun eerste app.
Ben al even zoeken, maar is nog niet heel duidelijk, dus vandaar de vraag hier.

Weet iemand toevallig hoe het zit met uitbetalen? Gaat dat wel gewoon via je IBAN, of ook per CC ofzo?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Je hoeft niet een bedrijf voor een Google Merchant account. Je kunt gewoon een privé bankrekening gebruiken en huisadres. Uitbetalen gaat gewoon per overschrijving naar een IBAN rekeningnummer.

De 25$ voor het developer account is eenmalig, verder heb je geen creditcard nodig. Dus je zou het ook door iemand anders kunnen laten betalen die wel een creditcard heeft.

Eenmanszaak oprichten is inderdaad 50 euro. Qua administratie ben je er eigenlijk amper tijd aan kwijt als dit je enige bron van inkomsten is. Google genereert gewoon netjes facturen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
JJ93 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:05:
Je hoeft niet een bedrijf voor een Google Merchant account. Je kunt gewoon een privé bankrekening gebruiken en huisadres. Uitbetalen gaat gewoon per overschrijving naar een IBAN rekeningnummer.

De 25$ voor het developer account is eenmalig, verder heb je geen creditcard nodig. Dus je zou het ook door iemand anders kunnen laten betalen die wel een creditcard heeft.

Eenmanszaak oprichten is inderdaad 50 euro. Qua administratie ben je er eigenlijk amper tijd aan kwijt als dit je enige bron van inkomsten is. Google genereert gewoon netjes facturen voor je.
Super, dankje. Hier heb ik wat aan. ;)

Is het aan te raden om een apart Google Account aan te maken, met daaraan een store account en Merchant account, of kan je het net zo goed onder je eigen privé account doen? Mocht er ooit gezeur komen van iets.

Ik neem aan dat als je geen eenmanszaak of andere vorm van bedrijf hebt dat je dan je eigen naam moet gebruiken als ontwikkelaar, of mag je invullen wat je wil?

Dit maakt het voor mij wel wat makkelijker, want die eenmalige 25 dollar is inderdaad geen issue, dan leen ik een CC van iemand. Ik las wel dat die CC gekoppeld wordt aan je betaalmethodes, klopt dat, en kan je dat ook weer eraf halen?

Ik heb wel gewoon een fulltime baan, en dit is puur voor wat euro ernaast. Is het dan veel werk? Ik neem aan dat je dan alleen dat geld als extra inkomsten hoeft te noteren bij de belasting toch?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Ja, ik zou een apart account aanmaken want je kan hem later niet meer veranderen.

Bij de naam die op de Playstore getoond wordt mag je kiezen wat je zelf wilt. Bij de App Store wordt overigens de statutaire naam gebruikt, bij een eenmanszaak de naam van de eigenaar.

Voor zo ver ik weet kan je de creditcard er verder gewoon weer afhalen. Voor mij inmiddels een jaar of vijf geleden, sindsdien nooit meer iets gedaan met creditcard voor de Playstore.

Hoe de Belastingdienst omgaat met extra inkomsten: https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/ & https://www.belastingdien...de_btw/nevenwerkzaamheden

Volgens mij valt het in de huidige fase gewoon onder de hobbysfeer en is het ook iets wat je af en toe doet dus hoef je geen btw af te dragen en niks op te geven bij de inkomstenbelasting. Zeker voor een paar 100 euro per jaar extra zou ik met niet zorgen maken over de Belastingdienst.

Als je boven de 1000 euro per jaar uit gaat komen of meerdere apps gaat publiceren zou ik wel een eenmanszaak oprichten. Door o.a. de kleineondernemersregeling zal je er niet veel op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
JJ93 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:02:
Ja, ik zou een apart account aanmaken want je kan hem later niet meer veranderen.

Bij de naam die op de Playstore getoond wordt mag je kiezen wat je zelf wilt. Bij de App Store wordt overigens de statutaire naam gebruikt, bij een eenmanszaak de naam van de eigenaar.

Voor zo ver ik weet kan je de creditcard er verder gewoon weer afhalen. Voor mij inmiddels een jaar of vijf geleden, sindsdien nooit meer iets gedaan met creditcard voor de Playstore.

Hoe de Belastingdienst omgaat met extra inkomsten: https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/ & https://www.belastingdien...de_btw/nevenwerkzaamheden

Volgens mij valt het in de huidige fase gewoon onder de hobbysfeer en is het ook iets wat je af en toe doet dus hoef je geen btw af te dragen en niks op te geven bij de inkomstenbelasting. Zeker voor een paar 100 euro per jaar extra zou ik met niet zorgen maken over de Belastingdienst.

Als je boven de 1000 euro per jaar uit gaat komen of meerdere apps gaat publiceren zou ik wel een eenmanszaak oprichten. Door o.a. de kleineondernemersregeling zal je er niet veel op achteruit gaan.
toon volledige bericht
Dankje voor je uitgebreide antwoord.

Nog laatste vraag voor de duidelijkheid. Ik wil het voor nu dus proberen zónder inschrijving bij de KvK. Die 25 dollar vind ik wel prima. Maar kan ik zonder inschrijving bij KvK dan wel "Hippe naam" gebruiken als naam die je ziet in de store, of moét ik dan mijn echte naam gebruiken in dat geval.

Weet jij ook of dat te veranderen is, mocht ik ooit enorm veel inkomsten en meerdere apps lanceren? Dus dat ik onder een andere naam ga releasen etc.

Want anders ga ik gewoon vanmiddag een account aanmaken en alles al in de store zetten. _/-\o_

Fanaleds.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Ja, bij de Playstore is er geen check of het bedrijf bestaat. Maar mede hierdoor schijnt er nu wel een review te zijn. Aangezien je geen documenten hoeft aan te leveren zal het een check zijn of je niet de naam Google, Microsoft, enz. misbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ws9BfBI.png

[ Voor 40% gewijzigd door JJ93 op 05-06-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
JJ93 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:17:
Ja, bij de Playstore zijn er gek genoeg verder geen checks.

Vorig jaar ging het mede hierdoor flink mis: nieuws: Nepversie WhatsApp voor Android meer dan een miljoen keer gedownload

Je kunt invullen wat je wilt tot 50 karakters.
[afbeelding]
Haha voor mij wel ideaal dan. Thanks voor je hulp! Nu nog een leuke naam bedenken O-)

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Bose321 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Haha voor mij wel ideaal dan. Thanks voor je hulp! Nu nog een leuke naam bedenken O-)
Net m'n reactie aangepast, want er staat nu wel iets bij over review. Maar volgens mij kan je nog steeds je eigen bedachte naam gebruiken zo lang niemand anders 'm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
JJ93 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:20:
[...]

Net m'n reactie aangepast, want er staat nu wel iets bij over review. Maar volgens mij kan je nog steeds je eigen bedachte naam gebruiken zo lang niemand anders 'm gebruikt.
Ja precies. Oke geen Microsoft Android Apps dus als naam. :9

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Even een correctie op het hebben van een developers naam voor de (apple) App Store. Je opties voor de naam als verkoper/developer zijn afhankelijk van het soort Apple ontwikkelaarsaccount dat je aanvankelijk hebt ingesteld. Ben je individueel of ZZP'er (in jouw geval) dan geldt de wettelijke naam en geen verzonnen naam. Pas als je een "groot" bedrijf bent, heb je een DUNS-nummer en kan je met de bedrijfsnaam adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
robertpNL schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:21:
Even een correctie op het hebben van een developers naam voor de (apple) App Store. Je opties voor de naam als verkoper/developer zijn afhankelijk van het soort Apple ontwikkelaarsaccount dat je aanvankelijk hebt ingesteld. Ben je individueel of ZZP'er (in jouw geval) dan geldt de wettelijke naam en geen verzonnen naam. Pas als je een "groot" bedrijf bent, heb je een DUNS-nummer en kan je met de bedrijfsnaam adverteren.
Thanks, maar dat is alleen voor de Apple Store toch?

Ik ben namelijk niet van plan om daar mijn apps voor te herschrijven gezien de kosten en het niet hebben van iDevices etc.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bose321 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:22:
[...]

Thanks, maar dat is alleen voor de Apple Store toch?

Ik ben namelijk niet van plan om daar mijn apps voor te herschrijven gezien de kosten en het niet hebben van iDevices etc.
Dit is het beleid van Apple inderdaad.
Pagina: 1