Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:58:
Oke oke, ik ben aan het werken aan een build post, maar kan een 1050 TI wel twee monitors aan ? ik heb er nu een staan en zou wel een tweede willen aanschaffen. maar ik weet niet of ik dat er allemaal op kan aansluiten...
Dat is geen probleem. Welke monitoren heb je eigenlijk?
Persoonlijk zou ik echter voor een GTX 1060 6GB gaan. Dan heb je net ietsje meer prestaties in games, en gaat je PC ook langer mee. Je budget biedt er ook ruimte voor. De videokaart is veruit het belangrijkste voor goede gameprestaties; daar zou ik niet op besparen.
Ook zou ik zeker eens kijken naar een AMD Radeon RX570 of RX580. Deze zijn vergelijkbaar qua prestaties met een GTX 1060 3GB en 6GB, maar als je een nieuwe monitor gaat kopen heeft de keuze voor een AMD kaart zeker voordelen. Gaat echter een wat dieper verhaal worden, dus voordat ik daar verder op inga is het handig om te weten wat je erop aan gaat sluiten.
De i3 8100 is een prima keuze, maar ook hier vind ik de keuze voor een AMD processor interessanter omdat je dan meer cores krijgt wat in theorie toekomstvaster is (ook daar kan je lange verhalen over schrijven

). Wel geloof ik dat het dan iets duurder zal worden, dan snap ik de keuze voor een 8100. In plaats van een i5 8400 zou ik echter naar een Ryzen 5 2600 neigen.
Moederborden hebben 2 of 4 geheugensloten. In principe kan je daar 1 tot 4 reepjes geheugen in duwen op dezelfde snelheid, en dat werkt 99% van de gevallen.
Ik zou het echter niet aanraden, geheugen werkt het beste in setjes van twee dezelfde reepjes. Het prestatieverschil is niet heel groot, maar het prijsverschil ook niet. Als je nu al weet wat je wil en waar je heen wil, zou ik hier wel rekening mee houden. Haal nu of 1x 8GB en later nog 1x 8GB erbij, of nu 2x 4GB en later 2x 4GB erbij, het liefst hetzelfde setje/model. Dan zit je altijd wel goed.