Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRagefit
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 23:04
Dag Mede-tweakers!

Momenteel bestaat mijn geluidsinstallatie uit volgende setup:

Marantz PM6003, CD6003 en B&W 685, met een goedkoop DACje verbonden met mijn TV.

Ik zou graag in stapjes opbouwen naar een 5.1 systeem. Mijn lokale dealer zei me dat ik om geluidskwaliteit te behouden minstens de Marantz SR6012 moet nemen (dus in de 6000 reeks blijf) of misschien zelfs upgraden naar de SR7012.

Dit is toch behoorlijk prijzig, dus vroeg ik me af wat jullie daar van denken? Ook vroeg ik me af of ik dan niet beter een goedkopere AV versterker neem (NR1608 of NR1508) en dat combineer met een zwaardere versterker voor de fronts, bv de MM7025. Heeft iemand ervaring met zo'n setup?

Qua geluid ben ik wel tevreden van de Marantz en B&W combinatie, dus ofwel hou ik de 685's als fronts met 686's voor de surround of plaats ik de 685's vanachter en neem ik de 683's als fronts (als ik dat hier thuis uitgelegd krijg ;) ). Als iemand een compleet andere suggestie heeft, laat gerust horen!

Nog een kleine extra vraag: waar moet ik op letten als ik dezelfde versterker wil gebruiken voor een tweede set luidsprekers? Ik zou misschien een kabel naar de keuken leggen en daar compactere speakers (bv QAcoustic 3020) op aansluiten.

Benieuwd naar jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
De 6012 is nog knap aan de prijs. De 6011 is daarentegen een stuk gunstiger geprijsd. De grootste verschillen tussen de 2 in het voordeel van de 6012:
- HEOS ondersteuning
- 3 HDMI outputs ipv 2
- ondersteuning voor 192khz/24 bit materiaal ipv 96khz/24 bit

Het nadeel van de 6012 tov de 6011 is natuurlijk de prijs. Verder zijn de receivers namelijk identiek qua audio en video prestaties.

Beide receivers ondersteunen alle gangbare audio formaten, waaronder atmos en DTS:X. Daarnaast ondersteunen ze beide HDMI 2.0a en HDCP 2.2, waardoor ook HDR ondersteuning (Dolby vision komt nog) goed zit.

Je moet vooral kijken naar wat je nodig hebt. Een Marantz 7011/12 is natuurlijk een dik apparaat, maar ook dik aan de prijs. Heb jij een versterker nodig die 9 versterkte kanalen weer kan geven? Het vermogen hoef je niet naar te kijken, want een Marantz 5011/12 geeft je ook voldoende vermogen. Zelf heb ik een 5010 aan een 5.1 setup hangen en dat klinkt allemaal lekker. Het grote voordeel van de 6011/12 tov de 5011/12 is de Audyssey 32XT ondersteuning (voor de sub) en optisch, namelijk het klepje van de 6xxx reeks. Mij was dat het extra geld overigens niet waard. Of ik nu weer voor een 5xxx zou gaan ipv een 6xxx weet ik niet. Ik denk dat ik voor de 6xxx zou gaan, voor de betere audyssey ondersteuning en de cleane voorkant (want geen zichtbare knopjes).

Je kunt een aantal dingen doen. Of wachten op de nieuwe reeks receivers die waarschijnlijk ondersteuning heeft voor HDMI 2.1, of gewoon lekker voor de 6011 gaan en jezelf wat centen besparen. Volgens mij moet je ook nog investeren in wat speakers namelijk (rears, center en sub?) HDMI 2.1 heb je de komende jaren trouwens absoluut niet nodig, want HDMI 2.1 is voornamelijk bedoelt voor 8K/10K video, 120hz 4K ondersteuning en 4K 60fps hdr 4:4:4 ondersteuning. HDMI 2.0a is de komende jaren echt meer dan voldoende. Tegen de tijd dat het materiaal waarvoor HDMI 2.1 bedoelt is mainstream is zit je in het bejaardentehuis.

Wat betreft je tweede vraag. De receiver moet ondersteuning hebben voor "zone 2". Dat hebben alle marantzen volgens mij.

Trouwens, had je al wat in gedachten voor een centerspeaker en subwoofer?

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 30-05-2018 09:05 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:29
Als stereo het belangrijkst blijft en surround een mooie toevoeging. Zou je naar een stereo versterker met power amp direct kunnen kijken bijv.: pm8005 of pm8006. in combinatie met een NR 1508 (zonder zone 2) maar dan kan je in de keuken een Heos speaker zetten draadloos en zowel multiroom met de huiskamer en apart te bedienen, zal niet heel veel duurder zijn dan een setje speakers en je hoeft geen kabels te trekken.
Ik ben zelf helemaal geen fan van meerdere zones op een versterker (ik heb een nr1603 die wel zone 2 heeft maar die gebruik ik niet en als er weer iemand op het verkeerde knopje heeft gedrukt hebben we in de mainzone weer geen geluid.

Wil je toch die zone 2 dan moet je voor minimaal de nr160X gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
Zoals Jasper1975 aanhaalt, heb ik een vergelijkbare combinatie NR1508 + een SR6004. Multiroom d.m.v. een HEOS 1 speaker in de keuken. Werkt als een trein. Andere zones ga ik in de toekomst oplossen met een tweede of derde speaker uit de HEOS range.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRagefit
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 23:04
Hulleman schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:01:
De 6012 is nog knap aan de prijs. De 6011 is daarentegen een stuk gunstiger geprijsd. De grootste verschillen tussen de 2 in het voordeel van de 6012:
- HEOS ondersteuning
- 3 HDMI outputs ipv 2
- ondersteuning voor 192khz/24 bit materiaal ipv 96khz/24 bit

Het nadeel van de 6012 tov de 6011 is natuurlijk de prijs. Verder zijn de receivers namelijk identiek qua audio en video prestaties.

Beide receivers ondersteunen alle gangbare audio formaten, waaronder atmos en DTS:X. Daarnaast ondersteunen ze beide HDMI 2.0a en HDCP 2.2, waardoor ook HDR ondersteuning (Dolby vision komt nog) goed zit.

Je moet vooral kijken naar wat je nodig hebt. Een Marantz 7011/12 is natuurlijk een dik apparaat, maar ook dik aan de prijs. Heb jij een versterker nodig die 9 versterkte kanalen weer kan geven? Het vermogen hoef je niet naar te kijken, want een Marantz 5011/12 geeft je ook voldoende vermogen. Zelf heb ik een 5010 aan een 5.1 setup hangen en dat klinkt allemaal lekker. Het grote voordeel van de 6011/12 tov de 5011/12 is de Audyssey 32XT ondersteuning (voor de sub) en optisch, namelijk het klepje van de 6xxx reeks. Mij was dat het extra geld overigens niet waard. Of ik nu weer voor een 5xxx zou gaan ipv een 6xxx weet ik niet. Ik denk dat ik voor de 6xxx zou gaan, voor de betere audyssey ondersteuning en de cleane voorkant (want geen zichtbare knopjes).

Je kunt een aantal dingen doen. Of wachten op de nieuwe reeks receivers die waarschijnlijk ondersteuning heeft voor HDMI 2.1, of gewoon lekker voor de 6011 gaan en jezelf wat centen besparen. Volgens mij moet je ook nog investeren in wat speakers namelijk (rears, center en sub?) HDMI 2.1 heb je de komende jaren trouwens absoluut niet nodig, want HDMI 2.1 is voornamelijk bedoelt voor 8K/10K video, 120hz 4K ondersteuning en 4K 60fps hdr 4:4:4 ondersteuning. HDMI 2.0a is de komende jaren echt meer dan voldoende. Tegen de tijd dat het materiaal waarvoor HDMI 2.1 bedoelt is mainstream is zit je in het bejaardentehuis.

Wat betreft je tweede vraag. De receiver moet ondersteuning hebben voor "zone 2". Dat hebben alle marantzen volgens mij.

Trouwens, had je al wat in gedachten voor een centerspeaker en subwoofer?
Bedankt voor jullie replies!

De 6012 heeft voor mij persoonlijk het voordeel dat hij nog een phono ingang heeft. De 7012 twijfelde ik even over omdat mijn dealer liet uitschijnen dat de geluidskwaliteit toch een stuk beter is (De extra kanalen interesseren me hoegenaamd niets). Op die manier kwam ik ook aan het idee om voor een NRxxxx te gaan en een power amp bij te zetten. Is volgens jullie de geluidskwaliteit dan merkelijk zo veel beter?

Sowieso interesseren de nieuwe modellen me het meeste, omdat HEOS me wel een leuke feature lijkt. Ik las ook eergisteren dat Marantz een nieuwe reeks voor dit jaar gepresenteerd heeft, dus misschien is het interessant om af te wachten wat de prijs van de 6012 doet!

Wat speakers betreft, zoals in mijn originele post ben ik wel tevreden van de 685's en marantz combinatie, dus had ik gedacht om binnen B&W te blijven (enkel over de sub lees ik slechte zaken). Welke combinaties hebben jullie? Of wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sta je ook open voor gebruikt kopen? Zelf heb ik onlangs een SR7011 gekocht ter vervanging van een SR6007. Ding was pas 10 maanden oud en werd weg gedaan door een audio liefhebber die zijn hele setup om ging gooien. Met wat geduld en zoekwerk kun je voor relatief leuke prijzen juweeltjes vinden.

Je verdere vraag over goede combinaties is in mijn ogen niet goed te beantwoorden. Elk merk/type speaker klinkt anders en de sound moet je bevallen of niet; dat is persoonlijk.

Tevens een verhuizing naar CEA aangezien het hier eigenlijk om aankoopadvies gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 13-06-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Qua sub is het een idee om niet naar een B&W sub te kijken. Niet omdat ze niet goed zouden zijn, maar vooral omdat ze veel te duur zijn voor wat je er voor krijgt. Dat zie je vaker bij echte speakermerken die ook subs verkopen.

Kijk eens naar SVS subwoofers. Voor films moet je vooral naar de gepoorte subs kijken. Ik weet niet wat je budget is, maar een SVS PB2000 is een dikke sub voor ca € 900. Klipsch heeft met een RSW 115 ook een hele dikke sub in het assortiment (15" woofer) voor relatief weinig geld. Dat ding is wel immens overigens.
McRagefit schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:26:
[...]
Bedankt voor jullie replies!
Is volgens jullie de geluidskwaliteit dan merkelijk zo veel beter?

Sowieso interesseren de nieuwe modellen me het meeste, omdat HEOS me wel een leuke feature lijkt. Ik las ook eergisteren dat Marantz een nieuwe reeks voor dit jaar gepresenteerd heeft, dus misschien is het interessant om af te wachten wat de prijs van de 6012 doet!
Ik vraag me echt af of je verschil gaat horen tussen een 7012 en een 6012. Wellicht is die MM7025 een ander verhaal, omdat dat een stereoversterker is. Dat verschil zou je echt moeten gaan luisteren, maar ik denk dat het allemaal wel een beetje meevalt.

De prijs van de 6012 zal wel gaan dalen ja. Ik denk naar rond de € 899. De 5012 zal naar ca € 649 gaan en de 7012 naar € 1.299 ofzo.

[ Voor 44% gewijzigd door Hulleman op 14-06-2018 08:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je gaat geen verschil horen tussen receivers/versterkers onderling. Als je dat wél hoort, dan komt dat door een equalizersetting, of ander volume. Voor een geluidsupgrade hoef je in elk geval geen duurdere receiver/versterker aan te schaffen.

Ik zou verder ook geen zinnige reden kunnen bedenken om een receiver + een versterker te gaan combineren. De meeste moderne receivers ondersteunen een "zone 2" waarop je dan de speakers van de andere ruimte kunt aansluiten. Totaal niet nodig om hier een extra apparaat voor te gebruiken. Net als "nog een DAC" om de tv aan te sluiten. Ook gewoon via s/pdif (optisch) of liever nog HDMI (al dan niet met ARC) direct op je receiver aan sluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Geen V&A op het forum.

[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 23-07-2018 15:51 ]

Pagina: 1