Ervaringen met laten schilderen woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:43
Goedemiddag,

Sinds november zijn wij de gelukkige eigenaar van onze nieuwe woning. Het huis stamt uit 2013, en ik had in eerste instantie dus nog geen rekening gehouden met het verfwerk. Na de overdracht bleek dat met name de kozijnen op de begane grond heel slecht in de lak zaten. Buren vertelden ons later dat de kozijnen vanuit de fabriek de minimale dikte aan verf hadden meegekregen, en dat iedereen (behalve de bewoners van ons huis) het al hadden later verven.

Van onze buren hebben wij deze offerte ontvangen, en ongeveer 2 jaar terug zouden de werkzaamheden ongeveer 1500 euro hebben gekost --> voor de gehele woning. Wij vonden dit meevallen, dus hebben wij deze schilder benaderd, echter kreeg ik de reactie dat ze t/m volgend jaar zijn volgepland.

Hierna heb ik een kennis van mij benaderd die ook een offerte heeft opgesteld. Hij gaf aan dat met name de werkzaamheden bij het dak veel geld kosten, gezien huur steiger. In totaal zou ik bij hem ongeveer 2200 euro moeten betalen voor het schilderen van onze woning (alles wordt dan 2x geverfd).

In de oude offerte spreekt men in totaal van 47,2m2 --> Volgens mij spreek je normaal over strekkende meter. Gezien dit mijn eerste ervaring is met het schilderen van een woning, en er een vrij groot gat tussen de oude en nieuwe offerte zit. Wat is wijsheid? De klus op werkspot gooien? Op de openslaande deuren is de verf of sommige plekken volledig weg... Ik wil geen risico lopen op rot of iets dergelijks.

:?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zoek een vakschilder en ga niet voor 'goedkoop'. Er loopt een topic hier mbt slechte ervaring werkspot ( kan zo ff de link niet vinden )

Juridisch geschil met schilder - expertise nodig

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 29-05-2018 15:25 . Reden: Link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Één offerte maakt niet meteen dat dit de waarheid is. Ik zou toch zeker proberen minimaal 5 offertes te krijgen via Werkspot, Marktplaats of gewoon bedrijven bellen die je kan vinden in de buurt of op het internet.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/huis-schilderen kan ook handig zijn.

Sowieso, lid zijn van VEH levert ook nog kortingen op bij andere leveranciers zoals 5% korting op beoaalde FBTO-verzekeringen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind een offerte van 2 jaar terug van 1500 euro en nu 2200 euro niet eens zo'n heel groot verschil.

De huizenprijzen zijn al bijna 9% gestegen in 1 jaar. De hele huizenmarkt gaat weer af op een nieuwe hoogtepunt (en crash). Bouwbedrijven, schilders kunnen de aanvragen niet aan.

Werkspot heb ik niet zulke goeie zaken over gehoord.

Zelf zou ik zeggen, ik gun het die kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Houd er ook rekening mee dat schilders tegenwoordig weer om komen in het werk doordat de huizenmarkt zo explosief gegroeid is. Dit betekend dus dat de prijzen ook flink gestegen zullen zijn omdat ze het er gewoon voor kunnen vragen.

Maar zoals hierboven al is aangegeven. Vraag meerdere offertes op. Maar staar je daarbij niet blind op wat er 2 jaar geleden voor betaald is.

Als je het allemaal te prijzig vind koop je een paar goede potten verf en huur je een stijger bij de bo-rent en ga je zelf ff lekker schilderen. Het is mooi weer :)

[ Voor 0% gewijzigd door The_Ghost16 op 29-05-2018 15:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Prijs-verschil valt me inderdaad nog mee. Bovendien ben je nu vrij laat om nog deze zomer je huis geschilderd te krijgen (in de winter zullen de meeste goede schilders hun agenda zo ver mogelijk gevuld willen hebben), dus dat betekent één van drie dingen: Je moet de hoofdprijs betalen om een schilder te overtuigen nog deze zomer langs te komen, je zult moeite moeten doen om die ene schilder te vinden die nog wél een plekje heeft, of je legt voor 2019 alvast iets vast. Als het hout niet acuut aan het wegrotten is zou ik voor de laatste optie gaan :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
2018-2013 = 5 jaar. Tijdens de bouw heeft schilderwerk ook te lijden, dus het moet geen verrassing zijn. Ik heb wisselende ervaringen.
1) Bij mijn eerste huis was het relatief duur, hij was lang bezig en ik woon er al tijden niet meer, maar het ziet er bijna 10(!) jaar later nog goed uit. In tegenstelling tot de rest van de straat...
2) Schilder ging op zich redelijk, alleen hij schilderde wat ruim (lees druppels e.d. op vensterbank/metselwerk).
3) Weer andere schilder gekozen voor de tweede beurt voor dat huis en deze beviel wel goed. Die vraag ik nog een keer voor mijn huidige woning. Die moet over 2-3 jaar weer.

Maar alles met smeren, vloeistoffen, kitten of schilderen te maken heeft blijf ik ver vandaan en laat ik doen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 29-05-2018 15:44 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Zelf doen?
Op YouTube staan goede filmpjes van beroepsschilders die handige truukjes laten zien.
Via internet paar goede potten verf kopen (denk aan Sigma, Sikkens), goed schoonmaken (ontvetten), licht opschuren en lakken maar.

Ik was voor 2x 2,5L verf op kleur, 1L grondverf, schuurpapier en kwasten €300 kwijt. Het schilderen kost wel aardig wat tijd, maar je moet het ook niet in één weekend willen doen. Gewoon elke avond even een kozijntje opschuren, volgende avond aflakken etc. Dan ben je misschien 1-2 uurtjes per avond bezig en kun je in een week tijd een hoop doen, zonder dat het een megaklus wordt ;) Zoals gezegd werd hierboven: het is mooi weer deze periode. Zolang je schilderwerk niet natregent en je niet in de volle zon gaat schilderen dan komt het vast goed.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 31-05-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:27
Exact wat hierboven wordt geschreven. Hier ook zelf gedaan. Gewoon op je gemakje per keer een stukje. Binnen 2 weken heb je zo rustig je benedenkant bijgewerkt en wat kunnen oefenen. Vervolgens kan je dit ook op de wat lastigere stuk boven doen. Als je geen vrij wilt nemen kan dit prima met een ladder. Mocht je wel vaart willen maken is een steiger huren aan te raden.

Mijn tip van het huis: gebruik zo veel mogelijk een roller(tje). Ik dacht vroeger dat het prima af kon met een kwast, maar een roller is voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker een stuk vriendelijker en zorgt ervoor dat de verf een stuk mooier en egaal verspreid opdroogt. Dit is veel minder het geval, bij mij althans, bij een kwast.
Heb toevallig vorige week de binnenkozijnen gedaan. Heb hier iedere keer eerst het randje met de kwast geverfd en vervolgens de rest van dat stuk gedaan met een roller. Welgeteld 0 druipers en zit er super strak in. Best trots op mezelf :P

Al met al is schilderen een klus die je prima zelf kan doen míts je niet te gehaast te werk gaat en rustig je tijd pakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ben op dit moment ook weer lekker bezig :)

Goede verf, kwasten en goed schoonmaken geeft echt wel een goed resultaat.
Ik gebruik zelf de Rubbol XD Semi-Gloss maar de Sigma S2U Allure Satin is ook erg goed. (blijft beide 8 tot 10 jaar goed!)

Afnemen en ontvetten met lauw water voorzien van een scheut ammonia, vervolgens nat schuren en daarna weer afnemen met wat lauw water voorzien van een klein beetje ammonia.

Afplakken indien nodig en schilderen maar, na het schilderen meteen de tape weghalen!

Mijn woning heeft vanaf de eerste verdieping hout, als ik mijn woning laat schilderen door een schilder dan kost dit rond de 8000 euro... als ik het zelf doe rond de 1000 euro.

Persoonlijk zou ik geen 2,5L blikken kopen, meestal is het maar marginaal goedkoper t.o.v. 1L blikken maar je hebt wel het nadeel dat je het niet zo makkelijk mee kan nemen op de trap/steiger.
Ook wordt het sneller slecht en als je niet alles in 1 keer doet... gebruik zelf alleen nog maar 1L blikken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

..met bovenstaande, ik doe precies hetzelfde.

Om daar aan toe te voegen: ik zou een fles St Marc ontvetter kopen, dat is een stuk aangenamer dan ammonia. Ik plak zelf bijna niets meer af, verf op glas haal ik weg met een glaskrabber.

En niet genoemd, maar !@# zo belangrijk: koop goeie kwasten. De "profi" kwasten van de Gamma bijvoorbeeld. Reinig die in een laagje terpentine en droog ze direct af in een oude handdoek. Dat maakt verven stukken leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
fast-server schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:57:
[...]
Persoonlijk zou ik geen 2,5L blikken kopen, meestal is het maar marginaal goedkoper t.o.v. 1L blikken maar je hebt wel het nadeel dat je het niet zo makkelijk mee kan nemen op de trap/steiger.
Ook wordt het sneller slecht en als je niet alles in 1 keer doet... gebruik zelf alleen nog maar 1L blikken.
Daar ben ik zelf ook achtergekomen. Zal met volgende bestelling verfspullen paar lege 1L blikjes kopen, kan ik het overgieten. Ik heb tijdens de klus het deksel van het 2,5L blik eraf, de oplosmiddelen verdampen dan natuurlijk ook. Niet zo handig.
Bene schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:03:
[...]
En niet genoemd, maar !@# zo belangrijk: koop goeie kwasten. De "profi" kwasten van de Gamma bijvoorbeeld. Reinig die in een laagje terpentine en droog ze direct af in een oude handdoek. Dat maakt verven stukken leuker.
Kwasten bij Gamma zijn veel te duur. Je benodigdheden kun je beter op internet bestellen, ben je stukken goedkoper uit. Goede kwast is op internet nog geen €4.

Het schoonmaken doe ik door de kwast in een bekertje terpentine rond te draaien ('vuurtje maken') zodat alle verf eruit geslingerd wordt. Daarna schone terpentine pakken en nogmaals herhalen. Daarna nog een keer draaien zonder terpentine, zodat hij goed droog wordt en afdrogen in een oude handdoek inderdaad.
De terpentine (met verfresten) giet ik in een jerrycan en voer ik af naar milieupark.

Toch had ik laatst een kwast die helemaal hard was geworden, ik bestel nu maar gewoon een voorraadje kwasten. Voor die 3-4 euro per kwast werkt dat veel fijner.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

ThinkPadd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:42:
Het schilderen kost wel aardig wat tijd, maar je moet het ook niet in één weekend willen doen. Gewoon elke avond even een kozijntje opschuren, volgende avond aflakken etc.
Probleem is alleen dat je steiger er dan wel heel lang staat... ook niet optimaal. Zelf doen is denk ik ook afhankelijk van de staat van het hout? Als het "goed" is, dan schuren en schilderen en go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ThinkPadd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:16:
[...]

Het schoonmaken doe ik door de kwast in een bekertje terpentine rond te draaien ('vuurtje maken') zodat alle verf eruit geslingerd wordt. Daarna schone terpentine pakken en nogmaals herhalen. Daarna nog een keer draaien zonder terpentine, zodat hij goed droog wordt en afdrogen in een oude handdoek inderdaad.
Kun je beter niet doen in combinatie met een verf op waterbasis ;)

Maar goed, het topic ging eigenlijk over 'laten schilderen'; iedereen begrijpt dat zelf schilderen voordeliger is denk ik :P

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 26-07-2018 16:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
En hoe lang ben je er mee bezig als je het zelf dus doet. Niet iedereen heeft tijd (en zin) om 2 weken lang na het werk in de stijgers te staan ;)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik sprak maandag een schilder, deze zat tot maart vol. Was ook een nette schilder. Hij vertelde dat de prijzen gestegen zijn en dat de telefoon nog nooit zo vaak ging.

Eigenlijk geldt het voor iedereen in de bouw, metselaars, timmermannen, stratenmakers, aannemers en ga zo maar door, als ze gelijk tijd hebben is er iets mis. Bespaar er niet op; goedkoop is vaak duurkoop.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als het kan: Doe het zelf!

Ik ben niet echt een doe-het-zelver. Maar schilderen is gewoon erg duur.

Wat heb ik zelf gedaan: Voordeur plus extra deur en de kozijnen en een groot raamkozijn aan de voorzijde. Achter groot raamkozijn en dubbele deur plus kozijn.

Ik was er twee weekendjes mee bezig.
Je moet het gewoon per onderdeel doen. Dus in de ochtend schuren en daarna schilderen.
De week erop de tweede laag aanbrengen. En twee lagen was bij mij prima omdat ik de boel goed had opgeschuurd, maar niet alles er af had gehaald.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik doe het ook al jaren zelf. Niet alles in 1x elke paar jaar maar elk jaar in de zomer weer wat. Ik heb een antraciete kleur aan de zonzijde en daar kan ik elke 2 jaar wel bij. De witte kozijnen in de schaduwkant gaan veel langer mee zonder onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Mijn ervaring nadat ik mijn woning heb gekocht en volledig moest opknappen: Doe het zelf en goedkoop of doe het professioneel en duur. Er is geen tussenweg.

Als ik het zelf doe vind ik het niet erg dat niet alles perfect is, ik heb er veel moeite voor gedaan en ben trots op het resultaat. Misschien zit er hier en daar iets niet goed, maar dan is dat een les voor de volgende keer. Als ik het duur doe, weet ik dat alles perfect is en is er een gerenommeerd bedrijf aanwezig die eventuele puntjes voor je komt oplossen (daar betaal je immers voor).

Maar, als je de tussenweg kiest (marktplaats, werkspot), komt er iemand langs die 'het al 15 jaar doet', voor een leuke prijs handje contantje, maar aan het einde van de dag is hij vertrokken, hoor je er nooit meer wat van en sta je te staren naar een kozijn vol met verfdruppels, een straat die toch niet helemaal netjes strak ligt of een deur die klemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Divak schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:02:

Als ik het duur doe, weet ik dat alles perfect is en is er een gerenommeerd bedrijf aanwezig die eventuele puntjes voor je komt oplossen (daar betaal je immers voor).
Dat valt in de praktijk flink tegen. Als jezelf geen verstand van schilderen hebt wordt er niet zo een fantastisch eindresultaat afgeleverd. Het is toch makkelijk geld verdienen bij particulieren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 01:32

Guldan

Thee-Nerd

Nog een tip: Wanneer je je kwasten voor het eerst gebruikt eerst ff over de ruwe kant van een schuurpapiertje vegen. Dan gaan de losse haren er al uit en heb je de niet in je schilderwerk. Daarnaast heb je met goedkope kwasten vaak last van lostzittende haren dus iets duurdere kwasten scheelt een stuk.

Zoals hierboven al eerder aangegeven, St Marc is echter wondermiddel voor schoonmaken en ontvetten. Gaat als de brandweer en je kan er ook deels opgedroogde verf mee verwijderen als je ergens overeen lekt (deurklinken, vloer enzo).

@digifun:

Mijn vader heeft 30+ jaar een schilersbedrijf gehad en zegt altijd: "De klant krijgt waar hij voor betaald'. Als er bedrag x afgegeven wordt en de klant wil het goedkoper dan kan dat best maar dan gaat er iets anders af. Dan kan je wel zeggen dat wil ik niet maar jij en ik weten dat het alsnog gebeurd. Soms is de nederlandse mentaliteit om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten niet handig.

[ Voor 28% gewijzigd door Guldan op 27-07-2018 14:11 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Guldan schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:05:
Soms is de nederlandse mentaliteit om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten niet handig.
Het ligt echt niet alleen aan de klant. Ik woon in een wijk waar zonder blikken of blozen de hoofdprijs wordt betaald voor schilderwerk. De kwaliteit die afgeleverd wordt is niet echt slecht maar naar een paar jaar zie je het schilderwerk toch slechter worden. Totaal geen vakwerk wat afgeleverd wordt maar dat wordt er wel voor betaald.

Het schilderwerk is nog niet eens het grote probleem maar het hout wat eronder zit en aangetast wordt dat gaat tegenwoordig pas echt veel geld kosten als dat gerepareerd moet worden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 01:32

Guldan

Thee-Nerd

digifun schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:16:
De kwaliteit die afgeleverd wordt is niet echt slecht maar naar een paar jaar zie je het schilderwerk toch slechter worden. Totaal geen vakwerk wat afgeleverd wordt maar dat wordt er wel voor betaald.\
Wat bedoel je met een paar jaar? echt twee jaar? dat is wel vroeg ja, behalve als je kijikt op plekken waar het veel te lijden heeft van Wind, zon en regen. Die zie je ook het snelst minder worden.

Je hebt helemaal gelijk verder, schilderen is duur echter kosten nieuwe kozijnen en stuk meer.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Pagina: 1