© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Probeer eens 2de hands een te vinden. Ik heb een tijd terug hier op tweakers een 42u rack verkocht voor 1 euro (Voor een mooi gepoedercoat DELL rack). Echt totaal geen animo voor die dingen, en bijna niemand heeft de mogelijkheid om hem te halen
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Vaak kan je racks gratis afhalen bij bedrijven die gesloopt of verbouwd worden. Ik weiger meerdere gratis racks per jaar! Beetje op Tweakers V&A en Marktplaatst zoeken, en praten met je connecties.
Hier thuis staat een rack uit een datacenter (ze gingen over naar een andere rack vendor, alles vervangen). Kosten: 0 euro.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
https://www.bax-shop.nl/1...-wielen-8u#productreviews
Die voldoet prima. Ik heb mijn zware 4U server onderin gehangen.
Of deze (€ 66,-):
https://www.thomann.de/gb/millenium_sr_2008.htm
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 29-05-2018 20:03 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
[ Voor 33% gewijzigd door ocf81 op 29-05-2018 20:05 ]
© ocf81 1981-infinity
Die Samsons is max. 21U. Meerdere racks een optie?ocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:04:
Ca. 90 cm ± 10 cm diep, minimaal 25U. Ik zit nu meer naar 32U+ te kijken.
Helaas, ik woon klein. De hoogte in is eigenlijk de enige optie. Dat is ook de reden dat ik het ding stil wil maken, dan heb ik er minder last van en is de "afschrikkende werking" op gasten wat minder groot.CurlyMo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:06:
[...]
Die Samsons is max. 21U. Meerdere racks een optie?
© ocf81 1981-infinity
https://www.bax-shop.nl/1...ie-rack-poeder-coated-32uocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:08:
[...]
Helaas, ik woon klein. De hoogte in is eigenlijk de enige optie. Dat is ook de reden dat ik het ding stil wil maken, dan heb ik er minder last van en is de "afschrikkende werking" op gasten wat minder groot.
€ 185,-
Verwijderd
Klopt, mijn server steekt uit, maar dat stoort me niet. Kijk ook naar de belasting die ze aankunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:12:
Dat is afhankelijk van de diepte van de server(s). Meestal zijn muziek racks niet zo diep.
90% van de audioracks zijn maar 50cm diep, aan het plaatje te zien is deze ook niet heel diep.
Ik zit er aan te denken om een houten frame op te zetten en er dan rack profielen in te doen zodat ik de servers kan bevestigen. Dan kan ik ook gelijk de geluidsdemping in het design meenemen. Heeft iemand daar ervaring mee?
© ocf81 1981-infinity
Dat is natuurlijk onzin. Je kan zelf ook even de specs bekijken op baxshop. Die DAP is 460cm, de Samson 508cm. Millimeter dusocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:15:
[...]
90% van de audioracks zijn maar 50cm diep, aan het plaatje te zien is deze ook niet heel diep.
[ Voor 56% gewijzigd door CurlyMo op 29-05-2018 21:27 ]
560mm is nog steeds bij lange na geen 900mm+ toch?CurlyMo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:16:
Ik zou het hier eens proberen: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Daar heb ik dat langs zien komen.
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Je kan zelf ook even de specs bekijken op baxshop. Die DAP is 460cm, de Samson 508cm.
Ik waardeer het dat je meedenkt hoor
Sowieso ben ik niet echt op zoek naar aankoopadvies, maar meer algemeen aan het verkennen wat er mogelijk is, in de hele breedte. Maar het moet wel passen.
[ Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 29-05-2018 20:39 ]
© ocf81 1981-infinity
https://www.centralpoint....-42u-d-srv-sw-num-573968/
Anders dan dat zie ik onder de ~500e 22U+ enkel exemplaren met max ~80 diep.
https://www.centralpoint....19-22u-6-8-d-num-3801485/
https://www.centralpoint....dn-19-26u-6-8-num-573950/
Misschien dat je inderdaad eventueel eens kan kijken naar 2de hands sites.
Verwijderd
Ik zou alleen zelfdovende/onbrandbare materialen gebruiken. Er is voldoende onbrandbaar constructiemateriaal te vinden (van gipsplaat bij de bouwmarkt, tot staal/aluminiumplaat bij de ijzerhandel. en aluminium profielen). Ieder product testen m.b.t. brandbaarheid (geen gesmolten brandende druppels, etc).
Er zijn ook vendors die stille racks maken (b.v. APC NetShelter CX) welke je als voorbeeld kan nemen. Onbrandbaar noppenschuim? Steenwol als geluidsisolatie? Of PIR plaat (met aluminium toplaag, maar dat dempt minder geluid)?
Keuzes keuzes en nog eens keuzes.
Inderdaad. Er is ook een relatief goedkoop startech rack dat ik als basis zou kunnen gebruiken, of een van de suggesties @kluyzeVerwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:48:
Mijn 20U (was 40U, verzaagd) rack heeft geen deuren / zijkant / bovenkant (tijdelijk een plank), daar moet ik nog een constructie omheen bouwen (ik denk aan W.O.P.R style).
Ik zou alleen zelfdovende/onbrandbare materialen gebruiken. Er is voldoende onbrandbaar constructiemateriaal te vinden (van gipsplaat bij de bouwmarkt, tot staal/aluminiumplaat bij de ijzerhandel. en aluminium profielen). Ieder product testen m.b.t. brandbaarheid (geen gesmolten brandende druppels, etc).
Er zijn ook vendors die stille racks maken (b.v. APC NetShelter CX) welke je als voorbeeld kan nemen. Onbrandbaar noppenschuim? Steenwol als geluidsisolatie? Of PIR plaat (met aluminium toplaag, maar dat dempt minder geluid)?
Keuzes keuzes en nog eens keuzes.
Ik zat te denken aan een houten frame met steenwol en 9mm multiplex, maar ook met een aantal ventilatoren en een (3D geprinte) schacht zodat het geluid een bochtje om moet. Het nadeel van alu profielen als basis van het frame is denk ik dat het geluid erg goed geleid.
Is een rack echt zo veel brandgevoeliger dan een stapeltje LACK tafels?
© ocf81 1981-infinity
http://www.datacenterknow...ata-center-rack-from-ikea
Kost 5,99 voor 8U met een diepte van 55cm. Je kunt ook de duurdere kopen. Kost weliswaar 19,95, maar dan heb je een diepte van 90cm met 8U
Het is stapelbaar
[ Voor 4% gewijzigd door FireWood op 29-05-2018 21:04 ]
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Wel even meerdere zoektermen gebruiken, sommigen noemen het een rack, sommigen een patchkast en anderen weer serverkast.
hier staan er al wel een stel, al kunnen de prijzen scherper.
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=serverkast
Zelfde geldt voor markplaats, zie er al wat staan voor iets meer dan 200:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Met een beetje geduld kan dat prima lager.
Heb hier zelf een 22U APC kastje staan sinds kort, voor niks kunnen overnemen van een klant die nu zijn spul in het datacenter heeft geplaatst. Dat komt veel voor op het moment.
Het is wel zo dat je 2e hands bijna alleen 42U of 24U is. Dat zijn nu eenmaal gangbare maten.
Overigens is dat spul meestal vrij onverwoestbaar, zeker de bekende(re) merken. 2e Hands kun je er meestal niet aan af zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 29-05-2018 21:05 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Verwijderd
Dat lijkt me voornamelijk laagfrequent. Mijn rack staat op rubber stoeptegels (1 tegel in 9 stukken snijden, 3x3).ocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:00:
Het nadeel van alu profielen als basis van het frame is denk ik dat het geluid erg goed geleid.
Ik vind niet dat elektra en hout samengaan. Het aantal voedingen die defect gingen in mijn bezit is niet op twee handen te tellen. 3 dagen geleden nog eentje (bureau led voeding).Is een rack echt zo veel brandgevoeliger dan een stapeltje LACK tafels?
Als je het aantal CM3 hout berekend, ja: Een rack van hout is brandbaarder dan een LACK.
Ik zou gewoon geduldig wachten tot je een rack tegenkomt op Marktplaats / of via een vraag in Tweakers V&A (gratis tot 50 euro). Racks (die in een rij staan) komen vaak zonder zijkanten. De geluidsisolatie kan je dan zelf toevoegen (steenwol + gipsplaat).
Dat is mijn huidige oplossing. (LACK rack) Die blijkt een eindige bruikbaarheid te hebben. 2 tafeltjes stapelen gaat nog wel, 3 niet zo.FireWood schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:03:
Als je echt goedkoop wilt:
http://www.datacenterknow...ata-center-rack-from-ikea
Kost 5,99 voor 8U met een diepte van 55cm. Je kunt ook de duurdere kopen. Kost weliswaar 19,95, maar dan heb je een diepte van 90cm met 8U
Het is stapelbaar
Dat vervoer regelen zou mij zo een week gaan kosten. Ik heb geen auto en geen vrienden in de buurt met een auto. Maar het is inderdaad een goed idee om dit in de gaten te houden. Past zo'n 42U rack in een pak-een-bak-aanhanger?Felyrion schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:03:
Als je geen grote haast hebt gewoon hier bij Tweakers V&A in de gaten houden. Paar weken terug zag ik nog een leuk HP server rack voor 100 euro. Moet je wel in staat zijn 'm op te halen, maar dat zal te regelen zijn neem ik aan
© ocf81 1981-infinity
Ja, de overdekte of langere enkel-assige aanhangers zijn 2m50. De Racks zijn meestal iets meer dan 2m, misschien een paar CM extra voor de wieltjes etc. rekenen.ocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:18:
[...]
Dat vervoer regelen zou mij zo een week gaan kosten. Ik heb geen auto en geen vrienden in de buurt met een auto. Maar het is inderdaad een goed idee om dit in de gaten te houden. Past zo'n 42U rack in een pak-een-bak-aanhanger?
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Je hebt gelijk. Stom van me.ocf81 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:30:
[...]
560mm is nog steeds bij lange na geen 900mm+ toch?
Klopt, maar het is wel een voorbeeld dat het goedkoop kan. En die eisen stelde je pas laterSowieso ben ik niet echt op zoek naar aankoopadvies, maar meer algemeen aan het verkennen wat er mogelijk is, in de hele breedte. Maar het moet wel passen.
Ik heb thuis een prachtig wat is het, 12U of 14U rack staan van IBM. (Yep, zwart en IBM logo d'r op.)
Krijgertje van een vriend.
Volledige diepte, alle servers passen er in. Zwaar kreng, de trap op was een uitdaging zeg maar. Maar het is wél een heel fijn rack om te hebben en je hoeft je geen zorgen te maken dat servers niet passen.
Met een korter rack loop je niet alleen het risico dat het spul uit steekt, maar vooral dat je sledes niet passen. Die hebben vaak een minimale diepte. Logisch ook, je wil niet dat het zwaartepunt van je server voorbij de achterste stijl zit, dan word je slede en je rack belast op een manier die niet zo bedoeld is. Dus minimale diepte waardoor het zwaartepunt mooi tussen de stijlen blijft.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
too weird to live too rare to die
Verwijderd
Als ik zoek op 'rack 19"' vind ik er een voor 30 euro (met 1 sidepanel + 1 deur), wat een leuke basis kan zijn om te isoleren. Keuzes!terror538 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:40:
even op marktplaats zoeken naar 42u en ik vind er zo 3 rond de 100 euro