HP 8560w onstabiel bij hoge GPU load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Na een lange tijd gelukkig (ondertussen op win10) de HP 8560w laptop (specs in link) gebruikt te hebben werd deze op een ogenblik onstabiel. Dit komt vooral voor bij hoge belasting van de GPU. Ik probeer hem te redden maar zit een beetje zonder ideen. Mogelijk ziet een van jullie een patroon :)

Vooralsnog dacht ik dat het mogelijk met een patching van win 10 te maken zou hebben. Dus ben ik terug gegaan naar win7 (waar het probleem nooit mee was) Maar ook hier had ik een onstabiele GPU. Nu ik wat verder moest zoeken op de laptop eerst weer naar win 10 toe. Hier bleef hij onstabiel tot ik op een ogemblik er achter kwam dat hij zonder netstroom beter werkte. I.E. de gpu word terug geschroeft naar X mhz waardoor hij goed werkt. N.a. hiervan heb ik met de MSI tool de max core snelheid wat terug geschroeft. Dit leverde initieel een stabiele GPU op. Maar na de tijd verder ging werd hij ook op deze snelheden slecht. Dus verder naar beneden en het zelfde verhaal na een weekje of zo.

Ondertussen dit ik op 625 Mhz waar de gpu stock op 725 zou moeten draaien. Maar als ik hem daar op zet loopt hij al vast bij youtube. Dit loopt natuurlijk uit de klouwen tenzij ik hem nog kan redden. Zodoende mijn schreeuw om hulp. Ik vermoed dat er gewoon een capasitor bol staat oid ergens, maar kan dit niet onderbouwen. Het zou natuurlijk wel goed de symptomen verklaren.

Ziet een van u dingen welk ik over het hoofd lijk te zien?

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Beste antwoord (via Four op 01-06-2018 11:39)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ben toch bang dat er een probleem is met de core van de GPU of de stroomvoorziening daar naartoe. Defect VRAM zou andere problemen geven. Dat het eerst goed ging door de core snelheid te verlagen lijkt sterk op problemen met de core zelf of dat de spanning naar de core niet in orde is. Helaas beide problemen die niet zomaar even op te lossen zijn bij een laptop.

Edit: Je zit nu trouwens pas 100MHz lager, probeer eens 300MHz lager. Dan gaan gamen schiet natuurlijk niet op, maar als de laptop daarmee wel weer werkt voor alle andere dingen is het toch iets. Mocht 300MHz werken kan je het langzaam gaan opschroeven om te zien waar het fout gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 31-05-2018 23:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat doen de temps van het ding en heb je al eens het stof verwijderd en de pasta vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Goede vraag. De temps zijn lange tijd te hoog geweest. Niet lang na het optreden van het probleem heb ik de pasta idd vervangen. Op het moment blijft hij onder de 80, maar dat is lange tijd rond de 100 geweest. Veel te hoog dus. Maar hier is de thermal protection volgems mij enkel 3 of 4 keer ingeschoten (bij extreme zomers)

[ Voor 17% gewijzigd door Four op 27-05-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
bescheiden kickje (4 dagen, dan mag het wel :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Four schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:01:
bescheiden kickje (4 dagen, dan mag het wel :))
stofvrij gemaakt, draait de Fan verder goed ? (ook stofvrij)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
temps zijn na schoonmaak van een tijdje geleden lager dan ooit. Maar hij is wel onstabiel gebleven. Ondanks dat de gpu voor de schoonmaak toch ook lange tijd stabiel is geweest bij >20 graden meer.

(p.s. ja >20 graden, stock pasta was echt gort droog)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ben toch bang dat er een probleem is met de core van de GPU of de stroomvoorziening daar naartoe. Defect VRAM zou andere problemen geven. Dat het eerst goed ging door de core snelheid te verlagen lijkt sterk op problemen met de core zelf of dat de spanning naar de core niet in orde is. Helaas beide problemen die niet zomaar even op te lossen zijn bij een laptop.

Edit: Je zit nu trouwens pas 100MHz lager, probeer eens 300MHz lager. Dan gaan gamen schiet natuurlijk niet op, maar als de laptop daarmee wel weer werkt voor alle andere dingen is het toch iets. Mocht 300MHz werken kan je het langzaam gaan opschroeven om te zien waar het fout gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 31-05-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Je komt inderdaad op de zelfde conclusie uit als ik kwam. Maar dan andersom (300 naar beneden dan opschroeven.)

Aangezien de core initieel stabiel geweest is voor velen jaren denk ook ik aan de stroomtoevoer welk niet lekker is. Dit zou door een bolle capasitor kunnen komen. Maar zoals je ook al aangeeft, in een laptop is dat een duur probleem.

Ik denk dat ik uit ga komen op een nieuwe laptop..

Mijn dank voor de bevestiging u allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Als solve post, mocht deze ooit worden terug gevonden door een ander, het was uiteindeljik de gpu.

Na van 725 tot 400 terug gelopen te zijn in kleine stapjes waarbij de core elke keer weer instabiel werd, heb ik een vervangende gpu er in gezet, welk vooralsnog het probleem opgelost lijkt te hebben.

Uiteindelijk heb ik hiertoe besloten omdat de "crash" elke keer te veel op elkaar leken om instabiliteit met de voeding te kunnen zijn.

Bedankt voor alle hulp!

Pagina: 1