Opel Corsa total loss?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb totaal geen verstand van auto's, het is dus erg gemakkelijk voor een monteur mij van alles wijs te maken, al heb ik altijd vertrouwen gehad in mijn monteur.

De auto is niet door de APK gekomen:
- Ashoes aandrijfas
- Uitlaat
- Banden
- Handremkabels
- Ruitenwissers

Het gaat hier om een Opel Cora uit 2000, met 152946km op te teller. Mijn monteur geeft aan beste niet te repareren (kosten tegen de ~600 euro), en ik deel die mening.

Nu ben ik alleen aan het denken wat de beste oplossing is om te verkopen. APK verloopt volgende maand, en ik kan hem eventueel inruilen bij de garage al krijg ik dan maar 100 euro terug.

Maar ik twijfel; is de auto meer waard? Is mijn auto echt total loss? Als ik de onderdelen opzoek zijn deze duur nieuw, maar tweedehands/revisited zullen zij ook wel gebruiken.

Ik vraag enkel aan jullie kenners of ik niet mijzelf in de nek sla. :)

Thanks!

Beste antwoord (via HollowGamer op 28-05-2018 16:18)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:59
3x3 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Mocht je een nieuwe auto overwegen.
Is het misschien ook wel goed om naar onderstaande lijstje te kijken.

Vanuit de Europese Unie zijn alle sloopbedrijven / autodemontage-bedrijven verplicht gegevens bij te houden over auto's die gesloopt worden waaronder de kilometerstand.

[afbeelding]

Uit die vergelijking komt Opel niet zo goed.zowel voor benzine, als diesel auto's
Dat betekend dat gemiddeld(!) voor veel Opel eigenaren bij een relatief lage kilometerstand de keuze voor de sloop aantrekkelijker is dan een jaar doorrijden.

Geen idee hoe die verdeling er verder uit ziet, waarschijnlijk is die verdeling redelijk normaal met waarschijnlijk een relatief grote spreiding.In deze tabel geldt wel dat merken met relatief veel 'grote' auto's in hun assortiment het vaak beter doen dan merken met veel kleine stads-auto's .Wat ook logisch is natuurlijk. Deze infographic is over 2016 en merkbreed, zonder focus op model.

Uit vergelijkbare data, maar dan over leeftijd op moment van sloop kwam Opel nog slechter uit, maar daar heb ik nu geen plaatje van.

Sowieso zou ik voor je een 'nieuwe' tweedehands auto koopt altijd model-specifiek vooronderzoek doen. Zowel autoweek als Autoblog hebben veel occasion-video's van veel auto's. In dit topic staan verder ook goede tips voor het kopen van een goedkoop autootje: \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018
Die lijst zegt niet zo veel. Autos worden naar de sloop gebracht onwille van te dure herstellingen, en dikwijls is de doorslaggevende factor roest, en dat heeft veel meer met leeftijd te maken. Ook is het logisch dat je het onderhoud langer volhoudt op een Merc dan op een Opel die ooit 7500€ nieuw gekost heeft.
Verder is het zo dat mensen die veel rijden duurdere autos kopen, en die dan vrij goed onderhouden.

Ik zou de kosten aan die Corsa niet meer doen, morgen trap je de koppeling er door, of moet de distributieriem er uit, en dan ben je 1500€ kwijt voor die 2 herstellingen.

Boven de 10 jaar zakt de waarde van een auto echt snel, en mensen gaan besparen op onderhoud.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je voor 600€ binnen een maand een nieuwe / betrouwbare auto dan?

Ik ben van mening van niet; laat dat ding repareren, regel de APK, en ga sparen voor een andere auto.

100 of 600€ is in de marge van normaal autobezit; ik zou dat bedrag gewoon als "onderhoud" of "verloren" beschouwen

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:25

lasharor

7 december 2004

Je hoeft hier echt geen kenner voor te zijn:

Markplaats; https://www.marktplaats.n...1065&startDateFrom=always

Prijzen van zo'n auto met dergelijke kilometers liggen rond de 900 EUR particulier? Stel dat je voor 800 EUR zo'n auto mee krijgt.

Moet je zelf beoordelen of je vind dat ong. 600 EURO (66% van de waarde van deze auto) in verhouding staat met wat je er eigenlijk voor terug krijgt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:02

Onbekend

...

Je kunt ook eerst bij een andere garage de APK laten doen. Vaak zeggen ze iets anders wat moet gebeuren, en vanaf daar kan je verder je conclusies van trekken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HollowGamer schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:17:
Ik heb totaal geen verstand van auto's, het is dus erg gemakkelijk voor een monteur mij van alles wijs te maken, al heb ik altijd vertrouwen gehad in mijn monteur.
Je monteur zegt, dit kost je 600€, maar dit kun je beter niet doen. Dat kost hem dus ~10-15% marge op onderdelen en de uren die hij hier in steekt aan werkplaatstarief.

Hij geeft je hier dus aan dat je beter niet je geld aan hem kan uitgeven. Ik denk dat hij gebaseerd hierop gewoon gelijk heeft.

Ik zie Corsa's van die leeftijd tussen de 800 - 2000€ gaan. Gezien de staat van je jouwe denk ik dat je voor 1000€ een vergelijkbare werkende kunt vinden met misschien nog één of twee honderd aan onderhoud achterstallig.

Total loss is het op de komma niet, maar wellicht kun je beter een nieuwe zoeken ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 07:26
100 euro is natuurlijk geen geld. Hij brengt in goede staat zeker 1000 euro op. Dus in mijn ogen loont een reparatie. Kijk anders of je iemand kent die dat voor minder wil doen. Ik weet in de omgeving zuid Limburg wel zulke adressen. PM maar als dat voor jouw in de buurt is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De auto is niet door de APK gekomen:
- Ashoes aandrijfas
- Uitlaat
- Banden
- Handremkabels
- Ruitenwissers

Het gaat hier om een Opel Cora uit 2000, met 152946km op te teller. Mijn monteur geeft aan beste niet te repareren (kosten tegen de ~600 euro), en ik deel die mening.

Nu ben ik alleen aan het denken wat de beste oplossing is om te verkopen. APK verloopt volgende maand, en ik kan hem eventueel inruilen bij de garage al krijg ik dan maar 100 euro terug.

Maar ik twijfel; is de auto meer waard? Is mijn auto echt total loss? Als ik de onderdelen opzoek zijn deze duur nieuw, maar tweedehands/revisited zullen zij ook wel gebruiken.

Thanks!
gewoon repareren als je verder tevreden bent met je autootje.
Onderhoud kost nu eenmaal geld

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wat zei de andere garage toen je het daar apk wilde laten keuren? Of heb je maar 1 garage in je woonplaats?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 08:45

ThunderNet

Flits!

blauwester schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:23:
100 euro is natuurlijk geen geld. Hij brengt in goede staat zeker 1000 euro op. Dus in mijn ogen loont een reparatie. Kijk anders of je iemand kent die dat voor minder wil doen. Ik weet in de omgeving zuid Limburg wel zulke adressen. PM maar als dat voor jouw in de buurt is.
Niemand zegt dat hij na reparatie 1000eur waard is. Kosten voor repararen tot apk-waardig is 600 euro, dat is de minimale technische staat waaraan een auto moet voldoen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:16
De waarde(binnen grenzen) van een oude auto tov reparatie kosten is geen zwart/wit grens. Je weet nooit wat je koopt bij een andere tweedehands auto.

Als buiten de punten die je noemt voor de APK de auto verder prima is, dan ga je echt niet zomaar voor €600,- een jaar een andere auto rijden aan kosten. Het is belangrijker om te weten wat er naast APK kosten nog aan zit te komen.

iRacing Profiel

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 18:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ben in de war, is het nou een Astra of een Cor(s)a?

---RAWE CEEK!!!---

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:01
Als hij verder nog bevalt kan €600 nog best de moeite zijn, zeker aangezien hier nieuwe banden in zijn meegerekend.
Dat is gewoon normaal onderhoud

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NoFearCreations schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:39:
Ben in de war, is het nou een Astra of een Cor(s)a?
Ik bedacht me dat net ook, topic titel zegt het een, de eerste post zegt het andere (half).
Verschil is er wel, een gemiddelde Corsa uit 2000 is nog makkelijk 500€ meer waard dan een gemiddelde Astra welke maar 500€ is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

Op zo'n auto zou ik sowieso (goede!) gebruikte banden leggen. Dan ziet het sommetje er al wat anders uit, en daarbij heb je dan betere slofjes dan met het goedkoopst denkbare nieuwe rubber.

• Richh
  • Laatst online: 13:54
Vind 600 euro geen gekke prijs voor hetgeen wat gerepareerd moet worden. Ik neem aan dat de dingen die de monteur noemt ook echt stuk zijn.
Dingen als banden moet je zelf al hebben gezien (ik neem aan te weinig profiel, dat kan je zelf beoordelen) en een defecte handremkabel; dan moet je ook werken dat je handrem niet meer goed werkt :P En wat er precies met de uitlaat is weet ik natuurlijk niet, maar als daar een gat in zit moet je dat wel hebben gehoord.

Maarehh, het is een beetje afhankelijk van wat je wil. Wil je vooral goedkoop rijden, dan heb je twee keuzes:
- Reparatie laten uitvoeren en dan heb je een auto waarvan je weet wat de verdere staat van de auto is. Kan de monteur je waarschijnlijk ook meer over vertellen.
- Een nieuw gebakje van rond de 500-1000 euro kopen, waar je waarschijnlijk ook dit soort onderhoud binnen afzienbare tijd aan gaat krijgen :P

Mijn voorkeur zou dan toch naar de eerste gaan, afhankelijk van wat de monteur zegt over toekomstig onderhoud. Als de volgende beurt voor de remmen is, de boel begint te roesten en tot slot de distributie aan z'n termijn is bijvoorbeeld, dan is het tijd voor wat anders (en dan iets anders waar dat rijtje al gedaan is).

- Of, als je veel kilometers maakt en/of budget hebt voor een nieuwe: koop een nieuwere auto. Die 100 euro inruil is echt niks, daar zit al onderhandelingsmarge voor de nieuwe auto in. Koop je ook een stukje zekerheid voor de komende jaren en een stuk veiligheid voor jezelf mee.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• HollowGamer
  • Niet online
@MAX3400 Het is meer dat wij de auto niet meer echt nodig hebben. Werk/huis is in zelfde woonplaats.
Op de fiets kan het prima en in uiterste geval kunnen we lenen bij familie.
Echter vind ik het bedrag wat we ervoor krijgen erg laag, waardoor ik denk te veel verlies te lijden op deze auto (sorry, het is een Opel Corsa - geen Astra :X). Ik wil er dus wel vanaf, maar wel met een goed gevoel zeg maar. ;)

Over een paar maanden, mocht het echt nodig zijn, zou ik weer verder kunnen kijken. Maar het scheelt voorlopig ook in wegenbelasting, onderhoud, benzine, etc.

@lasharor Vind ik een goede, hij ziet er eigenlijk nog goed uit. Het zijn enkel deze onderdelen en er schijnt roest te zitten aan de achterkant (chassis - geen idee of dit erg is?), dat valt mij eigenlijk net te binnen! :F
Ik heb het zelf nooit gezien, maar hij is er nu al 2x mee door de APK gekomen en het schijnt een veel voorkomend iets te zijn? Heb eerlijk gezegd totaal geen idee of dit schadelijk is/niet te repareren is.

Ga zeker eens nadenken - die paar honderd euro maken wel het verschil. :)

@True Ik heb op dit moment geen nieuwe nodig, vandaar dat ik dit even in mijn achterzak wil houden voor als het nodig zou zijn. :)

@blauwester Thanks! Ik laat je nog iets weten over DM. :)

@Mandrake466 Dit is een monteur die ik al zolang ken, dus ik heb altijd vertrouwt op hem zijn oordeel. Echter zit ik nu wel met een slecht gevoel. Niet over de APK, maar over het geld dat ik terug zou krijgen.
Heb er ook al die jaren onderhoud aan gedaan, en wil hem ook niet zonder even te checken zomaar de deur uit doen.

@NoFearCreations Corsa! Sorry voor de verkeerde titel!

@Richh Inderdaad merk ik op dat de handrem niet (goed) werkt! Tevens zou er nog iets aan het stuur kunnen zijn, hij trekt naar links - of dat echt iets ernstig is weet ik niet helaas.

Om eerlijk te zijn heb ik altijd het gevoel gehad dat ik te veel heb betaald voor mijn auto en ook te weinig heb teruggekregen op de vorige (daar was helaas een bestelwagen tegenaan gereden - geen schuld). En datzelfde gevoel heb ik nu weer met de verkoop. Ik gun ieder zijn deel/marge, maar het moet wel redelijk fair blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door HollowGamer op 27-05-2018 18:17 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:38
Al pomp je er elk jaar €500,- aan onderdelen of reparaties in, dat maakt de auto niet meer waard.

Als de auto maar €800,- waard is (gangbare marktprijs, specs en staat) en er zit voor €600,- aan reparaties, dan moet je voor jezelf bepalen of je het dat waard vindt.

Laten repareren voor €600 en afwachten of je er nog €800 voor krijgt met dus €200 winst en gedoe er omheen. Of in huidige staat wegdoen en gewoon simpel nog €100 vangen.

Anders, zoek tweedehandse onderdelen en een beun en misschien kom je er met €300 vanaf.

Verwijderd

Als je zelf een beetje handig bent zijn deze dingen zelf op te lossen. Anders zou ik zeggen dat het het niet waard is.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

Vind ik een goede, hij ziet er eigenlijk nog goed uit. Het zijn enkel deze onderdelen en er schijnt roest te zitten aan de achterkant (chassis - geen idee of dit erg is?), dat valt mij eigenlijk net te binnen!
Dat is wel een aardig relevant puntje dat je vergeten was. Dit is zo'n beetje datgene dat zou kunnen bepalen of het een nieuwe apk of een reincarnatie als een stapel colablikjes wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Yucon op 27-05-2018 19:21 ]

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 07:26
Ja op het moment dat chassis is aangetast door roest wordt het plaatje totaal anders. Roest is toch iets waar je zo'n auto op afschrijft

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]
ik kan hem eventueel inruilen bij de garage al krijg ik dan maar 100 euro terug.

2de hands onderdelen zijn alleen leuk als de arbeid voordelig is, of je het gewoon zelf doet.
(Op een enkele uitzondering na)

Daarnaast moet je ook even checken 'wat het volgende is'. Nieuw setje remmen? Koppeling? Distributieriem? Accu? Startmotor? Dynamo?

€100 is bijna de 'oud ijzer' prijs. De garage helpt je van het ding af. Bel een paar slopers en kijk wat die kunnen doen. Misschien dat je er ergens nog het dubbele voor krijgt.

En je betaald waarschijnlijk nog €50 per maand aan extra kosten. Dat maakt €100 per maand. Een huurauto of deelauto kan ook...

• HollowGamer
  • Niet online
@blauwester Ik heb geen idee hoe het precies zit met de roest, maar het is inderdaad iets wat ik vergeten was.

Even een nieuwe lijst:
- Ashoes aandrijfas
- Uitlaat - geen idee - maar mogelijk een gat?
- Banden
- Handremkabels
- Ruitenwissers
- Auto trekt naar links (kan goedkope fix zijn, maar ook dure zei monteur)
- Roest aan de achterkant (binnenkant frame/chassis?)
- 152946km op de teller, is dat veel?
- Volgens de monteur start auto soms moeilijk, al heb ik dat zelf niet echt gemerkt.
- Auto gaat niet altijd met 4 deuren te gelijk open; als je deur dichtgooit gaan ze wel allemaal open.

Als ik zo het lijstje bekijk, kan ik inderdaad beter mijn verlies accepteren.
Er valt mij niet zo snel iets te binnen. Het scheelt gelukkig aan kosten p.m.

Thanks voor het checken; voel mij al stukken beter erbij. :)

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

zonder verdere toevoegingen, 150k op de teller vind ik nou niet bijster veel.
Dit kan je zelf ook beredeneren.

150.000 - 18 jaar oud. Minder dan 10.000km per jaar. Dat is niet veel.
(al ligt het eraan hoe die km's gereden zijn)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Mad-Matt liever 300.000 kilometer in 10 jaar tijd dan 150.000 kilometer in 18 jaar tijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Repareren die hap, voor dat bedrag heb je misschien wel een andere vervangende auto, maar wat mankeert daar allemaal aan?

Corsa's van die generatie roesten graag, kijk daar eerst naar voordat je volgend jaar met roest reparaties zit tijdens de APK. Als dat meevalt gewoon repareren, wat je zo op noemt zijn allemaal slijtage delen, dat hoort nu eenmaal bij oude auto's.

Mijn vorige auto heb ik ook ingeruild voor 100 euro omdat ie niet meer door de APK zou komen, een half jaar later had ie ineens een verse APK en was ie verkocht aan iemand anders.

€ 600,- vind ik overigens nog best veel voor de genoemde reparaties. Een ashoes (tenzij ze de hele as vervangen) is tientjes werk, zelfde geld voor ruitenwissers (als het alleen om het wisser rubber gaat kun je die zelf ook wel wisselen, 4 euro voor een setje bij de automaterialenzaak, zelf even op maat knippen).

Banden voor deze autotjes zijn ook verre van duur. Het duurste gaat de uitlaat zijn, waarop is de uitlaat afgekeurd? Geheel, of alleen einddemper of iets dergelijks?

[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 27-05-2018 21:41 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

HollowGamer schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:09:
Echter vind ik het bedrag wat we ervoor krijgen erg laag, waardoor ik denk te veel verlies te lijden op deze auto (sorry, het is een Opel Corsa - geen Astra :X). Ik wil er dus wel vanaf, maar wel met een goed gevoel zeg maar. ;)
Je garage koopt hem voor de sloopprijs. Daar pakt je garage een marge op, en de sloper zelf natuurlijk ook. Als je hem bij een sloopbedrijf aanmeldt kun je er waarschijnlijk nog wel 150 à 200 voor krijgen. Is dat ook niet genoeg dan zou je hem via Marktplaats kunnen verkopen (natuurlijk netjes vermelden wat er mis mee is) en kijken of je hem nog voor 300-500 verkocht krijgt. Je garage gaat 'm niet voor die prijs van je opkopen, zit gewoon te veel risico aan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Ik zeg sloop, dit is wel een grote lijst.
Plus de roest aan de chassis..
Ja dit is echt een no go.
Pak wat je ervoor kan krijgen en weg ermee.
En Voor een nieuwe sparen

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Ai, dat lees ik nu ook ja. Roest is kut, dat moet je direct grondig aanpakken anders zit je er het jaar erop weer mee. Been there, got the t-shirt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je vertrouwen hebt in de monteur en hij zegt dat je de reparaties niet moet doen dan zou ik daar wel waarde aan hechten. Vraag hem anders nog explicitieter wat hij van de auto vindt. Nu noem je de apk punten, maar misschien dat ie ook wel doorgeroest is of dat er nog veel meer onderdelen aan hun eind zijn, die niet direct voor de apk relevant zijn. Als het alleen die 600 euro is en je hebt daarna weer een prima auto dan zou ik het wel doen. Zoals gezegd, autorijden kost nou eenmaal geld. Maar als een monteur zegt dat je het beter niet kunt doen dan is er ws. meer aan de hand en kun je die 600 euro beter bewaren om een andere auto te kopen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houd er rekening mee dat als je deze wegdoet en wat anders terugkoopt voor 1000 euro dat het vaak ook een auto is waar nog vanalles achter weg komt. Soms is het beter om 600 euro in reparatie/onderhoud te steken dan een andere te kopen.

Je zegt zelf dat je de auto eigenlijk niet meer nodig hebt. Bel wat slopers op, rijd je auto erheen en vang je geld, daarna lekker vergeten. Alternatief is te koop zetten op Marktplaats, maar of je daar meer geld uit haalt en hoe lang dat duurt is nog maar de vraag.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Vanuit de Europese Unie zijn alle sloopbedrijven / autodemontage-bedrijven verplicht gegevens bij te houden over auto's die gesloopt worden waaronder de kilometerstand.

Afbeeldingslocatie: https://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png

Uit die vergelijking komt Opel niet zo goed.zowel voor benzine, als diesel auto's
Dat betekend dat gemiddeld(!) voor veel Opel eigenaren bij een relatief lage kilometerstand de keuze voor de sloop aantrekkelijker is dan een jaar doorrijden.

Geen idee hoe die verdeling er verder uit ziet, waarschijnlijk is die verdeling redelijk normaal met waarschijnlijk een relatief grote spreiding.In deze tabel geldt wel dat merken met relatief veel 'grote' auto's in hun assortiment het vaak beter doen dan merken met veel kleine stads-auto's .Wat ook logisch is natuurlijk. Deze infographic is over 2016 en merkbreed, zonder focus op model.

Uit vergelijkbare data, maar dan over leeftijd op moment van sloop kwam Opel nog slechter uit, maar daar heb ik nu geen plaatje van.

Sowieso zou ik voor je een 'nieuwe' tweedehands auto koopt altijd model-specifiek vooronderzoek doen. Zowel autoweek als Autoblog hebben veel occasion-video's van veel auto's. In dit topic staan verder ook goede tips voor het kopen van een goedkoop autootje: \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018

[ Voor 12% gewijzigd door 3x3 op 27-05-2018 22:12 ]

| live and give like no one else |

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 23:22

v8power67

Psn: Mausosaurus

Heb je misschien een handige kennis ? Heel veel dingen zijn makkelijk zelf te doen voor amper het geld. Heb pas zelf ook 400 euro uitgegeven aan mijn 900 euro kostende corolla. Alles zelf gedaan.
Als je blij bent verder met je auto zoals ik ook was waarom niet.
Banden van 2e hands eronder leggen ergens ( zus was 100 euro kwijt voor 4 banden met 6mm profiel met monteren en balanceren. Adres van marktplaats).
De rest is met een kennis met kennis(lolz) wel goed te doen.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • Beste antwoord

• Tommie12

[afbeelding]

Die lijst zegt niet zo veel. Autos worden naar de sloop gebracht onwille van te dure herstellingen, en dikwijls is de doorslaggevende factor roest, en dat heeft veel meer met leeftijd te maken. Ook is het logisch dat je het onderhoud langer volhoudt op een Merc dan op een Opel die ooit 7500€ nieuw gekost heeft.
Verder is het zo dat mensen die veel rijden duurdere autos kopen, en die dan vrij goed onderhouden.

Ik zou de kosten aan die Corsa niet meer doen, morgen trap je de koppeling er door, of moet de distributieriem er uit, en dan ben je 1500€ kwijt voor die 2 herstellingen.

Boven de 10 jaar zakt de waarde van een auto echt snel, en mensen gaan besparen op onderhoud.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

Banden en ruitenwissers zijn slijtageonderdelen dus die hoor je eigenlijk niet mee te nemen in je reparatiekosten, je doet de auto toch ook niet weg als de tank leeg is?

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

[afbeelding]

Ik zal het hier ook nog maar eens vertellen:
[List]
• Verschil met (als imago) andere zeer betrouwbare Japanners en Duitsers (Mazda, Nissan, Honda, VW) zijn amper betrouwbaarder volgens jouw bron (2-3% meer is verwaarloosbaar)
• Als imago hebbende onbetrouwbare merken als Citroën en Renault komen verder dan die betrouwbare merken
• Een brok gegevens op zichzelf zegt natuurlijk niks. Auto's met lage kilometerstand die door een ongeluk op de sloop raken trekt zo'n gemiddelde natuurlijk flink omlaag
• Auto's die veel om en rond huis gereden worden hebben bij sloop natuurlijk minder kilometers dan Autobahn-cruisers als Mercedes en Volvo

Edit:
Op de vraag van de TS: volledig afhankelijk van de rest van de staat van het voertuig. Als de rest nog in goede conditie is, kan je na die investering jaren vooruit. 4 nieuwe banden kosten al gauw de helft van die €600.

[ Voor 4% gewijzigd door MK_ op 27-05-2018 23:55 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tommie12
MK_ schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:49:
[...]

Edit:
Op de vraag van de TS: volledig afhankelijk van de rest van de staat van het voertuig. Als de rest nog in goede conditie is, kan je na die investering jaren vooruit. 4 nieuwe banden kosten al gauw de helft van die €600.
Buiten het feit dat in die lijst een merk als Toyota niet voorkomt, en alleen al daarom is ze niet compleet en weinig zeggend. Er is echt geen deftige reden te vinden waarom een Volvo langer kan meegaan dan een Honda.

Om terug te komen op die Corsa.
Vanaf nu is alles geluk. Je kan die investering doen, en 3 jaar zonder kosten rijden, even goed sta je volgende maand terug in de garage voor een defecte startmotor, waterpomp of een defect wiellager. Dat is een risico waar je zelf beslissingen over moet nemen.
Over het motorblok zelf zou ik me weinig zorgen maken, het is alles wat er rond hangt.

Wij hebben ooit een Mitsubishi Space Wagon gehad die altijd goed zijn werk gedaan heeft, maar op de leeftijd van 14 jaar kwamen er ineens een pak kosten bij elkaar (koppeling, distributie, centrale vergrendeling, banden, uitlaat en groot onderhoud). Dat ging alles bij elkaar >2500€ kosten, en dus hebben we die verkocht voor export naar Afrika voor 1000€.
De motor van die auto had amper 130.000km, en draaide nog als een naaimachine, maar ergens stopt het.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Tja heb je voor 600 euro een andere auto? En daarbij vind ik 600 euro voor die waslijst niet veel eigenlijk. Voor mijn auto zou ik alleen aan banden al meer dan dat bedrag kwijt zijn :P

152k aan kilometers is helemaal niet veel, maar als ik zie wat die toch aan kuren heeft, heb ik wel het idee dat die niet heel lekker behandeld is over de jaren. Mijn zus heeft ook zo'n Corsa uit 1998, die heeft ook al het nodige meegemaakt, maar loopt nog steeds met zo'n 250k op de teller. Het voordeel bij die dingen is dat de techniek simpel is en onderdelen goedkoop, dus alles is relatief simpel te fixen. Of dat bij een andere auto ook zo is, is altijd maar weer de vraag.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Metalfreak schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:30:
Tja heb je voor 600 euro een andere auto? En daarbij vind ik 600 euro voor die waslijst niet veel eigenlijk. Voor mijn auto zou ik alleen aan banden al meer dan dat bedrag kwijt zijn :P

152k aan kilometers is helemaal niet veel, maar als ik zie wat die toch aan kuren heeft, heb ik wel het idee dat die niet heel lekker behandeld is over de jaren. Mijn zus heeft ook zo'n Corsa uit 1998, die heeft ook al het nodige meegemaakt, maar loopt nog steeds met zo'n 250k op de teller. Het voordeel bij die dingen is dat de techniek simpel is en onderdelen goedkoop, dus alles is relatief simpel te fixen. Of dat bij een andere auto ook zo is, is altijd maar weer de vraag.
Juist zo weinig kilometers is ook vaak minder goed dan veel kilometers bij zo'n leeftijd. Veel kilometers is ws. veel snelweg. Daar heeft een auto weinig van te leiden. Weinig kilometers zijn ws. veel korte ritjes en veel stadsverkeer. Dan worden je remmen, koppeling, ophanging (drempels) veel intensiever gebruikt. Ook rij je vaker met een koude motor, waardoor die ook langzaam dichtslibt.

Verder zou ik sowieso niet voor 1000 euro een andere auto kopen, want dan krijg je ws. weer eentje in precies dezelfde staat. Vandaar even de vraag of de auto verder nog goed is. Want dan kun je beter 600 investeren, omdat je weet wat je hebt, dan een goedkope andere auto kopen, waarvan je niet weet tegen welke verrassingen je aan gaat lopen.

• NeutraleTeun
Mwa. Is beetje hit & miss bij auto's

Mijn vorige was een Bora, gekocht voor €1000,-.
5 jaar gereden met zo'n 50k km's en normaal onderhoud. Elk jaar zonder problemen door de APK gekomen.
Nog kunnen verkopen voor €600, puur omdat ik een station had gekocht.

Klein detail, bj 2000 en verkocht met 3ton op de teller.

[ Voor 12% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-05-2018 18:07 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bandjes moet je gewoon slim kopen.... vooral eens vergelijken online wil wel helpen

404 Signature not found

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Weg doen en een goedkope lease bak nemen, als je op het niveau van zo'n barrel wil zitten kan je een i10 halen voor €199 p/m en je hebt geen risico meer voor hoge onderhoudskosten.

Facts don't care about your feelings

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:29
Denk dat er twee opties zijn als ik je verhaal lees.
Laten repareren en particulier verkopen , kan dan misschien twee a drie honderd euro opleveren, ervan uitgaande dat je er 900 voor krijgt.
Of direct wegdoen, evt niet bij de garage maar een aantal handelaarsjes langs en kijken of ze je er iets meer voor geven.
Plus direct wegdoen scheelt belasting en verzekering die je kan gebruiken om te sparen voor een nieuwe tzt

• NeutraleTeun
Ik snap ook niet dat mensen private lease aanraden.
Auto ansicht is al geld door het afvoerputje, maak er private lease van en je pompt je geld direct door het riool.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

Ik heb al die onderdelen ook kapot gehad op mijn Corsa C uit 2001

Complete uitlaat: https://www.uitlaatsetje.nl/ 3 jaar garantie en werkt perfect(laten monteren voor 35 euro )
Ashoes, van de sloop zo'n 80~ euro inclusief montage
Ruitenwissers 12 euro van de Action(heb je nog mooie ook!)
Banden: https://www.autobanden-365.nl/ je hebt al Continental Premiumcontact 5 voor zo'n 45 euro per band en dan nog 12,50 montage per band rekenen. Reken zo'n 220 euro
Handremkabels heb ik ook laten vervangen, was ik zo'n 80 euro voor kwijt.

Ruim genomen kost dat allemaal bij elkaar 500 euro, afhankelijk van hoe goedkoop je montage is. Mijn bevriende monteur heeft uurtarief wat helft van dealer is en ik mag eigen onderdelen meenemen.

Vergeet niet dat de grootste kostenpost in dit geval de banden zijn, dat heb je bij elke auto. Daar kom je nooit onderuit, is het dan nog steeds zo'n groot bedrag? Je kan namelijk wel weer 50k verder met die nieuwe banden. Daarnaast zijn de onderdelen voor de Corsa relatief goedkoop, en veel tweedehands beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 28-05-2018 20:21 ]

• Richh
  • Laatst online: 13:54
YoshiBignose schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:41:
Weg doen en een goedkope lease bak nemen, als je op het niveau van zo'n barrel wil zitten kan je een i10 halen voor €199 p/m en je hebt geen risico meer voor hoge onderhoudskosten.
Je kan dan ook elke 3 maanden een €500 barrel halen en hopen dat 'ie het langer dan 3 maanden volhoud (wat waarschijnlijk is).
Met als bijkomstig voordeel dat je nog gewoon een hypotheek af kan sluiten en geen BKR-registratie plus vier jaar lange betalingsverplichtiging aan je broek hebt...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Ik kan hem eventueel inruilen bij de garage al krijg ik dan maar 100 euro terug.

Thanks!
Bij een garage mag jij al blij zijn dat ze je de auto laten inruilen: al helemaal bij merkdealers. Die geven je dan € 50 en brengen de auto eventueel zelf naar de sloop.

Maar als je voor € 1000 a € 2000 weer een andere auto koopt, dan weet je ook niet wat er allemaal mee mankeert. Als je pech hebt dan ben je zelfs nog erger af en dan kun je wel 100 topic's op internet openen, voor aankoop advies.

Uiteindelijk kan toch niet vanaf een afstand gezegd worden, of zo'n auto iets is of niet. Persoonlijk zou ik dus iemand zoeken die graag bij klust en het voor een betere prijs, dan € 600 wil maken.

Met dat lijstje wat je opnoemt moet dat zeker lukken: alleen de vraag is, heb je dat geduld? Want ik zelf heb dat met mijn vorige auto gedaan, alleen uiteindelijk was ik het spugzat. Die man was wel goed, maar had vaak geen tijd.

Trouwens banden kun je ook bij de sloop tweedehands kopen: ik zag laatst dat ze sommige ze dan ook voor een klein bedrag erop kunnen monteren.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 17:38
Al eens aan second opinion gedacht bij andere garage? Handremkabel is altijd zon twijfelachtig ding. Ashoes lek dan houdt inderdaad het op voor die hoes, maar is die echt lek en waar ? Ruitenwissers, hou toch op, bij de garage krijg je een setje Bosch van 50 en 10 euro montage kosten. Bij de Action 5 euro per stuk.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
BrockOlee schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:28:
Denk dat er twee opties zijn als ik je verhaal lees.
Laten repareren en particulier verkopen , kan dan misschien twee a drie honderd euro opleveren, ervan uitgaande dat je er 900 voor krijgt.
Of direct wegdoen, evt niet bij de garage maar een aantal handelaarsjes langs en kijken of ze je er iets meer voor geven.
Plus direct wegdoen scheelt belasting en verzekering die je kan gebruiken om te sparen voor een nieuwe tzt
Ik zie 2 opties
-Laten repareren en zelf verder rijden
-Particulier verkopen

Optie 1: laten repareren. Zoek een Beun de Haas die het voordeliger wil doen. Een deel van je kosten zit 'm in het arbeidsloon van de garagist. Dat kan goedkoper. Tweedehands bandjes, scheelt ook weer de helft. Probeer te achterhalen wat er mis is met de uitlaat. Wil de garagist je een nieuwe uitlaat verkopen, of kan ie bijv. heel simpel gelast worden. Evt. gemaakt worden met een uitlaat van de sloop?

Optie 2: zet 'm te koop op marktplaats, facebookgroepen voor budgetauto's, gaspedaal.nl en andere auto verkoopsites. Altijd handelaartjes aanwezig die je meer dan 100 euro ervoor geven. Met wat geluk vang je er met de mankementen nog 3-500 euro voor? Een handelaartje heeft immers zelf ook goedkope Beuntjes waar ie dingetjes goedkoop kan laten maken. Als ie dat al doet tenminste :) En anders zijn er ook genoeg handige Harry's die zelf die auto willen maken en zo goedkoop willen rijden.

Over de roest: geen idee hoe erg die is, maar is wellicht kwestie van in de tectyl zetten om dat te stoppen?

• pennywiser
Oh ja er zijn 2e hands banden zaken, 50 euro of minder per 2. Met erop zetten erbij.

Onder je net aangeschafte gebruikte auto zitten ook 2e hands banden.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2018 20:21 ]

Verwijderd

pennywiser schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:19:
Al eens aan second opinion gedacht bij andere garage? Handremkabel is altijd zon twijfelachtig ding. Ashoes lek dan houdt inderdaad het op voor die hoes, maar is die echt lek en waar ? Ruitenwissers, hou toch op, bij de garage krijg je een setje Bosch van 50 en 10 euro montage kosten. Bij de Action 5 euro per stuk.
Ruitenwisser moet eigenlijk iedereen wel zelf kunnen vervangen: dat is echt geen rocket science.

• pennywiser
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Ruitenwisser moet eigenlijk iedereen wel zelf kunnen vervangen: dat is echt geen rocket science.
En anders is er altijd Youtube: YouTube: Ruitenwissers vervangen

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Klopt, en dan ben je 2 knaken kwijt in plaats van 50 pleuro voor een setje die de garage rekent omdat ie bijv. dure Bosch ruitenwissers gebruikt omdat daar een leuke winstmarge op zit voor 'm.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 28-05-2018 20:53 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

koektrommeltje schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:24:
[...]

Klopt, en dan ben je 2 knaken kwijt in plaats van 50 pleuro voor een setje die de garage rekent omdat ie bijv. dure Bosch ruitenwissers gebruikt omdat daar een leuke winstmarge op zit voor 'm.
En zelfs Bosch ruitenwissers hoeven niet duur te zijn als je ze online koopt. Ja, bij de dealer kunnen ze duur zijn...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zelf wil ik niet anders dan Bosch flatblades, online of desnoods met een kortingsbon bij de bouwmarkt zijn die dingen goed te betalen.
Voor alles wat je zelf zonder vieze handen kunt vervangen zou ik niet naar de garage gaan: lampjes, ruitenwissers, luchtfilter, interieurfilter, vloeistoffen bijvullen. Online voor de helft van de prijs te krijgen en doe je makkelijk zelf.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Die laatste is dikke kwats, volgens mij hebben garages aandelen in ruitenwisserfabrikanten. Standaard vernieuwen ze die dingen zonder reden. Ik gebruik al 10 jaar dezelfde. Reinig ze 2x per jaar met baby billendoekjes en dan zijn ze weer als nieuw. Aangekoekte meuk erop maakt het rubber broos en hard ze uit.
- Ashoes aandrijfas
Wat is er precies mis met de homokneet hoes, zit er een gat in? Dicht laten kitten.
- Uitlaat
Eeen gaatje op de einddemper? 2 componenten metaal erin, kun je bij de bouwmarkt halen
- Banden
Welke banden, voor achter. hoeveel mm
- Handremkabels
Wat is hier precies mis mee. Is die afgerafeld, of helemaal gesprongen. Of trekt de handrem gewoon niet aan, door nagenoeg niet te gebruiken. rij eens wat rondjes en trek dat ding eens goed aan. wel even in die achteruitkijkspiegel kijken of er niemand achter je zit.
- Ruitenwissers

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:21:
@blauwester Ik heb geen idee hoe het precies zit met de roest, maar het is inderdaad iets wat ik vergeten was.

Even een nieuwe lijst:
- Ashoes aandrijfas
- Uitlaat - geen idee - maar mogelijk een gat?
- Banden
- Handremkabels
- Ruitenwissers
- Auto trekt naar links (kan goedkope fix zijn, maar ook dure zei monteur)
- Roest aan de achterkant (binnenkant frame/chassis?)
- 152946km op de teller, is dat veel?
- Volgens de monteur start auto soms moeilijk, al heb ik dat zelf niet echt gemerkt.
- Auto gaat niet altijd met 4 deuren te gelijk open; als je deur dichtgooit gaan ze wel allemaal open.

Als ik zo het lijstje bekijk, kan ik inderdaad beter mijn verlies accepteren.
Er valt mij niet zo snel iets te binnen. Het scheelt gelukkig aan kosten p.m.

Thanks voor het checken; voel mij al stukken beter erbij. :)
Een niks zeggende lijst, meeste daarvan is niet eens een apk punt. Kan de apk meester het drollen dat je wagen soms moeilijk start of niet alle deuren reageren op de cv. En die roest, wat voor roest. Moet veel mis zijn voor een auto afgekeurd op roest. Dan heb je echt roest met rotte plekken. Zoals volledig missend wielkast randen achter dat je naar binnen kijkt (spreek uit ervaring). Of hoofdkokers die compleet plat gedrukt zijn. Of dorpels voorzien van complete gaten of een vloer waar je doorheen trapt. Nee er is een verschil wat een monteur je verteld of een apk keurmeester. Ga aub naar een onafhankelijk station en laat je niet zoveel onzin verkopen.

Hier kun je zien hoe ze rekenen

https://handboek.rdw.nl/-...orbeelden-roestschade.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlee89 op 28-05-2018 23:48 ]

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
NeutraleTeun schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:08:
Ik snap ook niet dat mensen private lease aanraden.
Auto ansicht is al geld door het afvoerputje, maak er private lease van en je pompt je geld direct door het riool.
Dan snap je gewoon niets van cijfers. Maar goed een opmerking als "een auto ansicht is al geld door het afvoerputje" zegt genoeg.
Richh schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Je kan dan ook elke 3 maanden een €500 barrel halen en hopen dat 'ie het langer dan 3 maanden volhoud (wat waarschijnlijk is).
Met als bijkomstig voordeel dat je nog gewoon een hypotheek af kan sluiten en geen BKR-registratie plus vier jaar lange betalingsverplichtiging aan je broek hebt...
Ja dat kan ook. Met als bijkomend nadeel dat je in een barrel rijdt en je iedere dag het risico kan hebben om langs de kant van de weg te staan. Als je een hypotheek wil dan is een lease auto inderdaad niet aan te raden, tenzij je genoeg eigen geld hebt om niet de maximale hypotheek te gebruiken (maar dan zal je ook eerder een auto kopen dan leasen).

[ Voor 48% gewijzigd door YoshiBignose op 29-05-2018 09:03 ]

Facts don't care about your feelings

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:09
TS kan volgens mij het best kijken of hij de wagen nu nog kwijt kan voor een paar honderd €. Je zal vast wat vage figuren aan de deur krijgen, maar dat hoort er bij. Ander kijken wat het minimum bedrag is om hem door de APK te krijgen, eventueel 2e hands denken en kijken wat je zelf kan. Daarna alsnog de wagen voor iets meer € te koop zetten (die vage figuren blijven).
YoshiBignose schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:02:
Dan snap je gewoon niets van cijfers. Maar goed een opmerking als "een auto ansicht is al geld door het afvoerputje" zegt genoeg.
Kom maar op met de berekening private lease vs €1000,- wagentje.
TS geeft al aan eigenlijk niet eens een auto nodig te hebben omdat alles dicht bij huis is en hij eventueel een wagen bij familie kan lenen, dan lijkt PL mij inderdaad een zeer slecht advies zoals @NeutraleTeun aangeeft.

Verwijderd

Zou het repareren. Bij dergelijke auto's heb je jaarlijks wel vrij fixe dingen die moeten gebeuren. Nu weet je dat je er zelf netjes mee hebt gereden. Nu kun je er misschien wel weer 2 jaar mee vooruit. Dan kun je hem nog voor 500 euro ofzo inruilen.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:37:
Zou het repareren. Bij dergelijke auto's heb je jaarlijks wel vrij fixe dingen die moeten gebeuren. Nu weet je dat je er zelf netjes mee hebt gereden. Nu kun je er misschien wel weer 2 jaar mee vooruit. Dan kun je hem nog voor 500 euro ofzo inruilen.
Het is nogal een gok, als ik naar de afkeurpunten kijk zie ik een slecht onderhouden auto. Die kun je repareren en geluk hebben dat ie het een paar jaar goed doet of je hebt over een tijd weer een probleem omdat het onderhoud gewoon slecht is. 1x 600 euro valt mee maar straks is het weer een paar honderd en als je veel pech hebt houdt zich dat aan. Als je geen auto nodig hebt wegdoen, als je naar je werk kan fietsen gewoon doen een tijdje vooral in de zomer geen probleem lijkt me. En spaar het geld op dat je normaal kwijt bent aan verzekering/belasting om zo een degelijk autootje te zoeken voor als je toch besluit er weer een te kopen.
Pagina: 1