Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-01 23:19
Aangezien ik momenteel er niet goed uit kom welke systeemcamera voor mij het meest interessante zou zijn, hoop ik dat de tweakers me een beetje meer verduidelijking kunnen geven.

Budget ligt rond de 600 euro (+- 100). De camera zou nu in de eerste plaats gebruikt worden op vakantie in de Alpen om eens wat degelijke foto's te maken (ipv de smartphone). Landschappen dus voornamelijk. Maar de camera moet na de vakantie ook gewoon een beetje all-round te gebruiken zijn.
Waarom een systeemcamera en geen DSLR: size matters ;) De trip door de alpen is op de motor, dus een DSLR is te lomp om makkelijk mee te nemen.

Waar ik op uitkom tot nu toe:
  • Panasonic Lumix DMC-GX80 Zwart + 12-32mm €549.00
  • Sony Alpha A6000 Grijs + PZ 16-50mm OSS €555.00
  • Canon EOS M50 Body Wit + 15-45mm IS STM €699.00
  • Olympus E-M10 Mark III Body Zilver + 14-42mm €699.00 (75 euro cashback momnteel)
De Panasonic heb ik nog niet al te uitgebreid bekeken, aan de andere 3 had ik al wel wat meer aandacht besteed:
  • De a6000, iedereen zegt dat het een erg goede camera is, maar deze is wel 4 jaar oud? Dit zit waarschijnlijk wat in m'n hoofd, maar dat is iets waardoor ik niet onmiddellijk overtuigd was om deze te nemen. Bijvoorbeeld de M50, die maar enkele maanden oud is, zou ik van verwachten dat deze simpelweg door de vooruitgang in 4 jaar beter zou moeten presteren?
  • De Olympus, 16MP tegenover 24 van de sony en de canon. Maar dat zou ik voornamelijk pas merken als ik foto's echt veel wil uitvergroten, of is dat toch snel merkbaar?
  • Lenzen, zoveel maten en verschillen... De a6000 is niet zo geweldig om degelijke betaalbare lenzen voor te vinden. Voor de canon en olympus dan wel?
  • Groot verschil in gebruik/kwaliteit van de viewfinders? (die ga ik voornamelijk gebruiken ipv het scherm)
  • Nog andere belangrijke dingen die ik in overweging moet nemen?
Ook andere tips/tricks/bedenkingen/voorstellen/... zijn allemaal welkom _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Fatum op 26-05-2018 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 15:59
Alle vier prima opties. Als ik een beetje vooruit kijk naar het systeem en de ondersteuning daarvan, zou ik ook willen aanraden om eens naar de Fujifilm X-T100 te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:07

Garyu

WW

Vind je gewicht/maten belangrijk? En heb je niks tegen tweedehands?

Dan zou ik ook eens op Marktplaats en V&A hier kijken, of je niet relatief gunstig een wat ouder topmodel kan scoren om mee aan de slag te gaan. De camera's zijn niet heel waardevast, dus je kan bijvoorbeeld een Canon 5D MkII tweedehands wel binnen jouw budget scoren, inclusief een redelijk fatsoenlijke lens. Je hebt dan waarschijnlijk meer camera voor je geld.

Aan de andere kant is full-frame automatisch een wat zwaardere en grotere bezigheid omdat je gewoon meer glaswerk nodig hebt voor een grotere sensor.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Balance schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:59:
Alle vier prima opties. Als ik een beetje vooruit kijk naar het systeem en de ondersteuning daarvan, zou ik ook willen aanraden om eens naar de Fujifilm X-T100 te kijken.
Spijtig genoeg is deze pas eind juni beschikbaar, en ik zou er één willen hebben in de komende 2 weken. Toch bedankt voor de tip!
Garyu schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:18:
Vind je gewicht/maten belangrijk? En heb je niks tegen tweedehands?

Dan zou ik ook eens op Marktplaats en V&A hier kijken, of je niet relatief gunstig een wat ouder topmodel kan scoren om mee aan de slag te gaan. De camera's zijn niet heel waardevast, dus je kan bijvoorbeeld een Canon 5D MkII tweedehands wel binnen jouw budget scoren, inclusief een redelijk fatsoenlijke lens. Je hebt dan waarschijnlijk meer camera voor je geld.

Aan de andere kant is full-frame automatisch een wat zwaardere en grotere bezigheid omdat je gewoon meer glaswerk nodig hebt voor een grotere sensor.
2dehands ben ik wel fan van, alleen vragen de mensen 90% van de tijd teveel voor hun spullen. Als ik bijvoorbeeld (maar) 100 euro moet opleggen om dan gewoon een nieuwe te kopen ipv 2dehands, dan koop ik wel de nieuwe.

Ik heb in m'n originele post ook erbij gezet dat ik voor een systeemcamera zou willen gaan omdat de grootte wel belangrijk is. Een full frame is wat te lomp voor mij om mee te nemen en dan ga ik er weinig/geen gebruik van maken. Bedankt voor de tip toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Argh, daar heb ik glad overheen gelezen :D. Ja, in dat geval valt die optie weg inderdaad.

De keus op het gebied van systeemcamera's (of vooral het bijbehorende "systeem" aan lenzen en accessoires dan) is helaas nog niet heel erg groot. Je zult al snel bij de usual suspects die je zelf al noemt uitkomen. Zo heel veel verschillen de genoemde camera's niet van elkaar, en je zult aan geen van de camera's een buil vallen. Ik denk dat je qua lenzen bij Canon de ruimste keus hebt en het goedkoopste uit bent. Bij Panasonic het lichtste materiaal gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Canon is niet zo groot in systeemcameras en mist de boot een beetje. Ze hebben een andere mount dan de dslr's, dus ik vermied dat het aanbod argument niet echt opgaat. Mist ook knopjes en belaberde accuduur aldus dpreview. Canon mag groot zijn in dslrs, in systeemcameras zijn ze klein en dien ze er maar een beetje bij.

De A6000 is wat ouder, maar de techniek staat nog wel zijn mannetje. Mist vooral een touchscreen eigenlijk. APS-C staat bij sony wel een beetje stil... Anderzijds heeft het platform (emount) de potentie om erg groot te worden gezien de profs zie overstappen op de A7 serie.

Verder zijn de MFT systeempjes ook erg mooier. Iets kleinere sensor (minder in donkere situaties), maakt het wel compacter. En ook erg populair, dus lenzen zat.

Verder, probeer ze eens in een winkel. Zelf heb ik de a6000 en ben er zeer over te spreken. Features zijn, ondanks de leeftijd, nog altijd goed. Lenzen kan je vooraf uitzoeken, maar er is zeker wat selectie, zeker met converters zoals de mc-11. Met E-mount heb je imho wel de potentie door de adoptie van pro's. MFT is wat dat betreft meer consument, maar bied ook veel leuk spul. Probeer het en kijk ook waar je naartoe wilt eventueel. Lenzenselectie maakt niet veel uit als je bv compact wilt blijven. Het belangrijkste is of de lenzen die je eventueel wilt beschikbaar zijn (met een mc-11 kun je op een a6000 bv nog een sigma 150-600 tele mounten). Andere zaken zijn bv actiefoto's. Een A6000 kan bv een whopping 11FPS schieten, wat indanks zn leeftijd, hem volgens mij nog steeds de snelste van de klasse maakt. Wil je gewoon mooie plaatjes schieten van landschappen, zonder dikke tele, dan is MFT een erg leuk platform inho.

Ohja, check deze:
reviews: Systeemcamera's tot 800 euro: veel keus in het middensegment

Check daarbij vooral de verscillen met de olympus II en III en het geeft je een goede overview.

[ Voor 52% gewijzigd door GENETX op 27-05-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Oeh, ik had niet in de gaten dat Canon een andere mount gebruikte. Logisch eigenlijk :X.

Als compactheid belangrijk is zou ik vooral naar de micro-4:3 kijken dan, en anders inderdaad de Sony. Ik heb de A6000 tot recent ook gebruikt. Het is jammer dat de kitlens niet geweldig is, maar er is wel mee te leven. Het betere glaswerk is dan al snel >500 euro, zoals de Sony SEL-1670Z/4.0. 3rd party lenzen zijn nog nauwelijks beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Deze 'round-up' van DPReview van mei 2017 is ook wel aardig:
https://www.dpreview.com/...able-lens-cameras-500-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:50

bobcom

Dedicated dabbler

A6000 is nog altijd een prima keus - de lenzen zijn de botteneck. De kitlens staat algemeen bekend als een draak, de 18-105 en 18-135 zijn volgens reviews redelijk, en datzelfde geldt voor de 55-210 tele. Maar dan heb je het wel gehad. Sony Aps-c e-mount is een klein wereldje, en je kunt er met een adapter wel Canon lenzen of bijv. een sigma 150-600 op zetten, maar autofocus ho maar, dan moet je naar een A6300.

M4/3 is eveneens een prima keus - misschien iets minder mainstream en wat minder in minder licht, en je moet van het vierkantige formaat houden. Binnen je budget ligt een twin kit OMD-Em10ii met 14-42 en 50-150 lenzen, die je makkelijk in een klein schoudertasje stopt. En uitbreidingmogelijkheden te over, met een ruim arsenaal aan merk- en third partylenzen.

Wil je voor kwaliteitsoptiek gaan zou je binnen je budget nog kunnen zoeken naar een gebruikte Fuji x-t10 of x-e2 met 16-50 (of nog liever 18-55) kitlens. Qua body en toeters en bellen (video, superflitsende af etc) loop je met Fuji niet per se vooraan, maar fotografisch kun je je hart ophalen. Alleen ben je wel afhankelijk van wat Fuji biedt en vraagt.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 05:26

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Botteneck? De FE objectieven die ontwikkeld zijn voor het Full Frame systeem werken prima op het APS-C systeem. Net als dat bij de Canon EF objectieven werkt. Dan heb je toch aardige keuze? In verschillende prijs kwaliteit categorieën. Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Bij de Canon EOS M is er een vattingadapter EF-EOS M om je bestaande Canon EF objectieven te gebruiken. Of dit praktisch is buiten beschouwing gelaten.

Sony heeft recentelijk wel aantal keer aangegeven dat zij nu meer gaan inzetten op het APS-C systeem nu het Full Frame systeem volwassener is geworden. Maar wat dit betekend weten alleen zij zelf. Ze hebben aangegeven met meer objectieven op de markt te gaan komen die specifiek ontwikkeld zijn voor het APS-C systeem.

En of je met Fujifilm je fotografische hart kunt ophalen. Dat zal per persoon verschillen. Ieder heeft zijn/haar eigen wensen. Bij mij is die na drie jaar behoorlijk bekoeld ;-)

Ga naar een winkel en test aantal systeemcamera objectief combinaties zelf. Welke vind jij prettig werken. En bij twijfel laat het even bezinken en gan nog eens terug naar de winkel om ze te testen. Welke vind jij persoonlijk het prettigste bedienen/vast houden? Bepaal van te voren goed wel bereik je wenst af te denken met objectieven.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 27-05-2018 12:17 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@bobcom A6000 met sigma 150-600 met AF werkt prima hoor. Iig icm de mc-11.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 27-05-2018 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Superdaantje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:14:
Botteneck? De FE objectieven die ontwikkeld zijn voor het Full Frame systeem werken prima op het APS-C systeem. Net als dat bij de Canon EF objectieven werkt. Dan heb je toch aardige keuze? In verschillende prijs kwaliteit categorieën. Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Keuze in objectieven die voor veel starters en enthousiastelingen totaal niet interessant zijn. Leuk als je mooie primes wil, maar veel standaard fullframe (zoom)lenzen zijn handig op aps-c. Wat heb je aan een gruwelijk dure en zware 24-70 f/2.8 als je een betaalbare en draagbare 17-55-ish f/2.8 voor op je A6xxx zoekt? Of een goede f/4 standaard zoomlens? De opties die er zijn, zijn duur en optisch nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. En groothoeklenzen? Behalve de dure 10-18 f/4?

Iemand die start met een A6000 heeft geen budget voor f/4 lenzen en een enthousiasteling die graag met f/2.8 lenzen werkt, ook niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

bobcom schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:54:
De kitlens staat algemeen bekend als een draak
Wat is er mis met die kitlens (ik neem aan de 16-50mm 3.5-5.6)? Hij is wat minder scherp aan de randen misschien.
M4/3 is eveneens een prima keus - misschien iets minder mainstream en wat minder in minder licht, en je moet van het vierkantige formaat houden.
Je hoeft natuurlijk niet het vierkantige formaat te houden, je kunt het fototoestel ook instellen op bijv 3:2 of een ander formaat. Enige nadeel is dat er iets minder van de sensor wordt gebruikt dan.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 15:59
@Universal Creations Dat was de belangrijkste reden dat ik een camera uit het Fuji X-systeem aan raad. Ook daar zijn de primes vrij duur, maar de Fujifilm 18-55mm f/2.8-4 OIS is een erg leuke eerste upgrade die vaak voor €300 of minder te krijgen is, zeker in een kit. En je weet zeker dat alle lenzen specifiek voor het APS-C X-systeem ontwikkeld zijn. Het enige nadeel (naast prijs) is dat Sigma en Tamron er nog geen lenzen voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 05:26

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Universal Creations schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:25:
[...]

Keuze in objectieven die voor veel starters en enthousiastelingen totaal niet interessant zijn. Leuk als je mooie primes wil, maar veel standaard fullframe (zoom)lenzen zijn handig op aps-c. Wat heb je aan een gruwelijk dure en zware 24-70 f/2.8 als je een betaalbare en draagbare 17-55-ish f/2.8 voor op je A6xxx zoekt? Of een goede f/4 standaard zoomlens? De opties die er zijn, zijn duur en optisch nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. En groothoeklenzen? Behalve de dure 10-18 f/4?

Iemand die start met een A6000 heeft geen budget voor f/4 lenzen en een enthousiasteling die graag met f/2.8 lenzen werkt, ook niet.
Geef enkel aan dat de objectieven die men beschouwd als Sony FE Full Frame ook op de APS-C systeemcamera's passen. En dat er verschillende prijs kwaliteit categorieën zijn. En het is aan ieder voorzich om te bepalen of daar iets tussen voor zijn/haar wensen.

Er is nog steeds genoeg te wensen... Sony en Third partij partijen als Sigma, Tamron etc. hebben zeker nog leuke uitdaging om het assortiment voor dit systeem uit te breiden.

Geen systeem is perfect... Enkel TS kan bepalen wat bij zijn wensen en budget past. Of dit nu Panasonic, Fujifilm, Sony, Canon of ander merk is. Wij kunnen enkel aangeven waarom wij zelf bepaalde keuzes zouden maken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Superdaantje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:15:
[...]

Geef enkel aan dat de objectieven die men beschouwd als Sony FE Full Frame ook op de APS-C systeemcamera's passen. En dat er verschillende prijs kwaliteit categorieën zijn. En het is aan ieder voorzich om te bepalen of daar iets tussen voor zijn/haar wensen.

Er is nog steeds genoeg te wensen... Sony en Third partij partijen als Sigma, Tamron etc. hebben zeker nog leuke uitdaging om het assortiment voor dit systeem uit te breiden.

Geen systeem is perfect... Enkel TS kan bepalen wat bij zijn wensen en budget past. Of dit nu Panasonic, Fujifilm, Sony, Canon of ander merk is. Wij kunnen enkel aangeven waarom wij zelf bepaalde keuzes zouden maken.
Klopt inderdaad wat je zegt over FE FF lenzen maar de TS geeft specifiek aan dat "Size matters" dus dan is het niet erg logisch om relatief grote FF objectieven te adviseren. Tenminste niet in de eerste instantie voor de motorvakantie, daarna voor 'thuis' wellicht wel.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Iedereen alvast erg bedankt voor de hulp! Zeker al weer wat bijgeleerd. Maar misschien moet ik de vraag gewoon iets makkelijker maken om er ook een makkelijker of eenduidiger antwoord op te krijgen...

Simply put: Met welke systeemcamera van rond de 500-700 euro kan ik straight out of the box, incl. kitlens dus, de "beste" foto's maken? Voor landschappen zou momenteel een pluspunt zijn, maar all-round te gebruiken achteraf is misschien zeker zo belangrijk,of zelfs belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Alle cameras uit je ts zijn imho goed daarvoor, al zou ik om de canon heen lopen. Voordeel van de Sony is de 3:2 verhouding (normale fotos) ipv 4:3 van de MFT cameras. De Sony is dus wat breder en zou daarom voor landschappen mijn voorkeur hebben, ondanks de iets mindere lens wellicht. Die kun je nog eens vervangen voor wat anders, zeker met het arsenaal aan 3rd party spul, zoals de sigma 16mm f/1.4.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 27-05-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Geen idee hoe de Fuji 15-45 presteert, maar mij lijkt de X-T100 met 15-45 wel de beste papieren te hebben voor landschapsfotografie. 24MP, groter dynamisch bereik vanwege de aps-c sensor vergeleken met m4/3 en de 15mm kan van pas komen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-05 08:59
Hoe fijn is zo'n powerzoom voor stills? Lijkt me handig voor video maar verder..
Pagina: 1