Aangezien ik momenteel er niet goed uit kom welke systeemcamera voor mij het meest interessante zou zijn, hoop ik dat de tweakers me een beetje meer verduidelijking kunnen geven.
Budget ligt rond de 600 euro (+- 100). De camera zou nu in de eerste plaats gebruikt worden op vakantie in de Alpen om eens wat degelijke foto's te maken (ipv de smartphone). Landschappen dus voornamelijk. Maar de camera moet na de vakantie ook gewoon een beetje all-round te gebruiken zijn.
Waarom een systeemcamera en geen DSLR: size matters
De trip door de alpen is op de motor, dus een DSLR is te lomp om makkelijk mee te nemen.
Waar ik op uitkom tot nu toe:
Budget ligt rond de 600 euro (+- 100). De camera zou nu in de eerste plaats gebruikt worden op vakantie in de Alpen om eens wat degelijke foto's te maken (ipv de smartphone). Landschappen dus voornamelijk. Maar de camera moet na de vakantie ook gewoon een beetje all-round te gebruiken zijn.
Waarom een systeemcamera en geen DSLR: size matters
Waar ik op uitkom tot nu toe:
- Panasonic Lumix DMC-GX80 Zwart + 12-32mm €549.00
- Sony Alpha A6000 Grijs + PZ 16-50mm OSS €555.00
- Canon EOS M50 Body Wit + 15-45mm IS STM €699.00
- Olympus E-M10 Mark III Body Zilver + 14-42mm €699.00 (75 euro cashback momnteel)
- De a6000, iedereen zegt dat het een erg goede camera is, maar deze is wel 4 jaar oud? Dit zit waarschijnlijk wat in m'n hoofd, maar dat is iets waardoor ik niet onmiddellijk overtuigd was om deze te nemen. Bijvoorbeeld de M50, die maar enkele maanden oud is, zou ik van verwachten dat deze simpelweg door de vooruitgang in 4 jaar beter zou moeten presteren?
- De Olympus, 16MP tegenover 24 van de sony en de canon. Maar dat zou ik voornamelijk pas merken als ik foto's echt veel wil uitvergroten, of is dat toch snel merkbaar?
- Lenzen, zoveel maten en verschillen... De a6000 is niet zo geweldig om degelijke betaalbare lenzen voor te vinden. Voor de canon en olympus dan wel?
- Groot verschil in gebruik/kwaliteit van de viewfinders? (die ga ik voornamelijk gebruiken ipv het scherm)
- Nog andere belangrijke dingen die ik in overweging moet nemen?
[ Voor 3% gewijzigd door Fatum op 26-05-2018 21:22 ]