Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Advies gevraagd:
Ik zoek een camera... Hebben jullie tips? Omdat ik start wil ik eigenlijk max €300 uitgeven, en het hoeft geen spiegelreflex te zijn, maar wel beter dan mijn smartphone (Iphone 8. ). Wie heeft er tips?

Wat ik er mee wil:
- gave portretfoto's van mijn kleine meid
- vakantie kiekjes die dan net even leuker/mooier zijn om te maken tov smartphone
- en hopelijk lekker uitproberen tot het een hobby wordt :-)

Welke functies musthave/ nice to have:
- zoeker (schermpje kan nadelig zijn met de zon?)
- WiFi, maar handiger lijkt me bluetooth (+app op smartphone voor delen)
- automatische stand (omdat ik er zelf nog niet handig mee ben)

Andere mogelijkheden die ik graag wil:
- portret foto's moeten gaaf zijn
- inzoomen hoeft niet tot de maan

Camera's die ik nu op het oog heb:
- Nikon Coolpix B500
- Sony Powershot SX430
- PANASONIC LUMIX DC-FZ82

Ik hoop dat iemand me kan helpen :-)
Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welkom op Tweakers. Op tweakers hoef je geen expert te zijn, maar wij verwachten wel wat meer inzet als er vragen gesteld worden. Het is niet de bedoeling hier zijn mijn specs die ik wens en zoek voor mij leuke camera bij ;-)

Je geeft al drie opties aan. Wat zijn volgens jou de voor en nadelen. En waarom twijfel je tussen deze camera's.

Hieronder twee topics waar je al erg veel informatie zult vinden.
[Aankoopadvies] Premium compactcamera's
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
@Verwijderd Afhankelijk van wat voor iPhone je hebt wordt beter dan dat voor €300 behoorlijk lastig.

Wat je in ieder geval wilt is een zo groot mogelijk sensor. Binnen dit budget is een 1-inch sensor het maximaal haalbare, deze heeft ongeveer 5 tot 6 keer het oppervlak van een smartphone-sensor en daardoor betere prestaties bij weinig licht. De originele Sony RX100 en Canon G9 Mark II zijn dan de eerste camera's die je tegen komt.De Sony is echter al een stukje ouder en de G9 X is echt een instapmodel, dus ik zou eerder voor een net iets nieuwer en beter model gaan.Alle drie hebben lichtsterkere lenzen die dus meer licht opvangen en een wat nieuwere sensor. Ook beschikken ze over WiFi om met je smartphone te verbinden en de Canon en Panasonic over een touchscreen. De Panasonic filmt in 4k, mocht je dat interessant vinden.

Edit: Je moet er wel een klein beetje moeite in gaan steken om echt de meerwaarde van een losse camera boven een iPhone eruit te gaan halen. De basis van fotografie begrijpen helpt daar erg bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 25-05-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Superdaantje wat bedoel je met meer inzet? Ik was in de veronderstelling dat ik alle vragen van die vragenlijst beantwoord heb? Sorry.

Ik twijfel of dit type camera (de 3 genoemde) een verbetering is qua fotokwaliteit tov Iphone 8. Uiteindelijk moet het lonen om er een losse camera bij te kopen in kwaliteit van de foto's.
Maakt dit mijn vraag concreter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Geen van je genoemde camera's gaat betere kwaliteit foto's leveren dan je iPhone 8. Dit komt omdat de sensor/lenscombinatie niet meer meer licht binnenlaat. Hoe meer licht, hoe hoger de kwaliteit.
Meer licht zorgt voor minder ruis en daarbij ook voor een kleinere scherptediepte.
Dit laatste maakt "portret foto's moeten gaaf zijn" mogelijk.
De camera's die je noemde zijn niet ingezoomd vergelijkbaar met je iPhone, maar zodra je gaat inzoomen neemt de lichtsterkte af (dit zie je aan dat oplopende f/-getal). De enige uitzondering hierop bij dit soort camera's is momenteel de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart

Mocht je zoombereik niet zo belangrijk vinden, dan zijn de door @Balance genoemde camera's geschikt.
Andere mogelijkheid is een tweedehands spiegelreflex. Tik een Canon 450D met 18-55 IS en 50mm f/1.8 op de kop voor ruim minder dan €300 en vergeet zaken als wifi en bluetooth, want die maken je foto's niet mooier.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Balance schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:25:
@Verwijderd ... voor €300 behoorlijk lastig.
@Verwijderd vergeet "behoorlijk lastig" maar: voor 300€ geheel onmogelijk. Je zult concessies moeten doen en bepaalde wensen laten vallen. Vooral om mooie portretten met geringe scherptediepte te maken, zul je met je geringe budget genoegen met een oudere, grote, zware kamera moeten nemen, met daar een flinke lens op. De aanbevolen compaktkamera's met 1" sensor kunnen portretten wel beter dan een phone met groothoek-lensje, maar nog niet echt goed.

"De enige uitzondering hierop bij dit soort camera's is momenteel de Panasonic Lumix DMC-FZ300"
@Universal Creations verder helemaal eens met je reactie, maar bij deze kamera zit je weer met een klein flutsensortje, dat geen geringe scherptediepte kan. Dan heb je alleen het ontbrekende tele-bereik in huis gehaald, en verder niks. Een betaalbare spiegelreflex, met liever nog dan 50mm een 85mm 1.8 lens, is idd de beste oplossing.
Aan de wensen is namelijk gewoonweg niet te voldoen zonder concessies en gewichtheffen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Vanoverdegrens op 25-05-2018 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Zoek jezelf tweedehands een reflexcamera.

Als het een APS-C is, zoek je er een 35mm 1.8 bij, is het fullframe neem je een 50mm 1.8
Die lenzen zijn kwalitatief 10x beter dan de standaard kitlensjes die ze meeleveren.

Daar kan je mee beginnen, en met 300€ is dat denk ik nog haalbaar. 100€ voor de lens, 200€ voor de camera. De camera zal wel minstens een jaar of 3-5 oud zijn, maar het kan.

Welk merk of type camera je dan kiest is totaal irrelevant om goede of slechte foto's te maken. Dat ligt helemaal aan het mannetje achter die camera. Lig ook niet wakker over de megapixels, zodra je boven de 8 mp zit zal je het verschil toch niet merken als je vergelijk met foto's van telfoons.

Andere keuze is die 300€ bij je telefoonbudget steken, dan heb je ook een telefoon met een betere camera.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1