Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een PC gebouwd maar hij loopt elke keer binnen een uur vast. Wat er gebeurt is dat het beeld blijft hangen, het geluid stopt, muis en toetsenbord werken niet meer en het enige wat ik kan doen is het systeem handmatig uitschakelen. Dit is meestal binnen een uur en is onafhankelijk van de load, zowel idle als tijdens full load treedt dit op. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
Software
Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat het een software probleem is. Ik heb een nieuwe CPU besteld die morgen binnenkomt maar ik zie het somber in. Iemand nog tips?
Ik heb onlangs een PC gebouwd maar hij loopt elke keer binnen een uur vast. Wat er gebeurt is dat het beeld blijft hangen, het geluid stopt, muis en toetsenbord werken niet meer en het enige wat ik kan doen is het systeem handmatig uitschakelen. Dit is meestal binnen een uur en is onafhankelijk van de load, zowel idle als tijdens full load treedt dit op. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
Software
- Clean install van windows (meerdere keren)
- BIOS update
- Driver update (Moederbord & videokaart, zowel door windows update als via de fabrikant)
- Windows event logs bekeken (geen errors)
- Memtest: 0 errors
- Temps zijn ok (CPU, GPU)
- Nieuw geheugen getest
- Nieuw moederbord getest
- Andere SSD getest (met een bestaande windows installatie die het wel doet op mijn andere pc, maar vast loopt in de nieuwe)
- Andere geheugen slots geprobeerd
- CMOS reset
| CPU | AMD Ryzen 5 1600 |
| Moederbord | Asus Prime B350M-A (daarvoor: ASRock AB350 Pro4) |
| Geheugen | Crucial Ballistix Sport 2x 4GB (daarvoor: Crucial: CT8G4DFS824A 8GB) |
| Opslag | Samsung 860 EVO 500GB |
| Videokaart | MSI GeForce GTX 1050 Ti |
| Voeding | be quiet! 400W 80+ |
Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat het een software probleem is. Ik heb een nieuwe CPU besteld die morgen binnenkomt maar ik zie het somber in. Iemand nog tips?