Glasvezel en TV in het buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-10 19:53
Hallo, ik kon geen topic vinden over glasvezel in het buitengebied, dus bij deze.

Ik woon achteraf in donker Overijssel, toch is hier een aantal jaar geleden alweer een glasvezelverbinding gelegd. Pricewatch geeft aan dat de enige glasvezelprovider voor mijn adres Caiway is, maar ik hoor slechte verhalen over dit bedrijf. Hoe zijn de ervaringen met Caiway voor het buitengebied?

Meer algemeen: is het de moeite om glasvezel te nemen als je achteraf woont? Krijg je daadwerkelijk betere snelheden vergeleken met (V)DSL, zijn er veel storingen? De meeste ervaringen met bedrijven die je online kan vinden zijn afkomstig van mensen die in de stad of iig in de bebouwde kom wonen, het is moeilijk om een beeld te krijgen van wat de beste keus is voor als je echt op het platteland woont }:O

Ik wil ook graag TV via dezelfde verbinding. Is dit een goed idee, of kan ik dan ook rekenen op storingen? Mijn TV komt nu nog via de schotel. Interactief hoef ik niet, maar ik zou wel graag minstens twee, misschien drie werkende TV's in mijn huis hebben (voor onze Airbnb).

Alle advies en ervaringen zijn welkom.

Beste antwoord (via spethspeth op 25-05-2018 08:59)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58
Mijn advies is om eens aan je buren / in je omgeving na te vragen. Caiway levert bij mijn weten vaak over glasvezel netwerken aangelegd door andere partijen. In het buitengebied van het dorp waar ik woon loopt op dit moment een project van glasvezelbuitenaf (https://www.glasvezelbuitenaf.nl/). Op dat netwerk komt, als alles doorgaat, onder andere ook Caiway. Mijn ouders wonen buitenaf en ik heb ze aangeraden om een abonnement bij Caiway af te sluiten (abonnement afsluiten is nodig om mee te doen met het project). Voor de vereniging waar ik bij zit en welke ook buitenaf zit heb ik een abonnement bij Delta afgesloten, daar is een abonnement zonder TV prima en dat kan dus bij Delta in ons geval.

Hoe dan ook, ik denk dat glasvezel zeker een vooruitgang is ten opzichte van DSL, zeker in het buitengebied.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:11
Niet lang over nadenken. Glasvezel is in elk opzicht superieur aan VDSL. De snelheid wordt bovendien niet beïnvloed door de afstand van de kabel naar jouw huis. Qua TV zal je wellicht wat minder zenders krijgen maar volgens mij is de kwaliteit ook beter en je kunt inderdaad makkelijk meerdere tv's aansluiten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58
Mijn advies is om eens aan je buren / in je omgeving na te vragen. Caiway levert bij mijn weten vaak over glasvezel netwerken aangelegd door andere partijen. In het buitengebied van het dorp waar ik woon loopt op dit moment een project van glasvezelbuitenaf (https://www.glasvezelbuitenaf.nl/). Op dat netwerk komt, als alles doorgaat, onder andere ook Caiway. Mijn ouders wonen buitenaf en ik heb ze aangeraden om een abonnement bij Caiway af te sluiten (abonnement afsluiten is nodig om mee te doen met het project). Voor de vereniging waar ik bij zit en welke ook buitenaf zit heb ik een abonnement bij Delta afgesloten, daar is een abonnement zonder TV prima en dat kan dus bij Delta in ons geval.

Hoe dan ook, ik denk dat glasvezel zeker een vooruitgang is ten opzichte van DSL, zeker in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@spethspeth welkom op Tweakers.

Voor nagenoeg elke provider hebben we speciale Ervaringen & Discussie topics, zo ook voor Caiway: [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie. Wat betreft Glasvezel maakt het niks uit of je midden in de stad of op het platteland zit. De techniek is hetzelfde, de pakketten zijn (grotendeels) hetzelfde, dus valt prima te vergelijken.

Daarnaast is Glasvezel altijd beter dan xDSL, gezien je nu in het buitengebied woont zal je maximaal zo'n 8~15Mbit/s halen? Via Glasvezel kan dit, afhankelijk van de aanbieder, oplopen tot 1Gbit/s.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 25-05-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
Dank jullie wel. Ik ken maar weinig mensen die hier voor Caiway gekozen hebben, via via hoor ik dat de snelheid tegenvalt? Maar goed, het zijn vooral oude mensen die dat zeggen..... Dus wellicht heeft dat een andere oorzaak.

Nog even snel een vraag: als we dus bij Caiway zo'n TV + internet pakket zouden nemen, dan komen dus beide signalen eerst via de GVkabel het huis in, gaan vervolgens naar een splitter of modem oid, en wat gebeurt er vervolgens met het TV signaal als je het naar meerdere TV's wil krijgen? Gaat dat signaal via wifi het huis door of moet daarvoor een kabel getrokken worden?

En nog een vraag: een andere mogelijkheid voor mij zou zijn om een 2e en 3e TV niet via een alles in 1 pakket te doen, maar etherontvangers op aan te sluiten en dan alleen NPO 1 2 en 3 te ontvangen (commerciele zenders zijn wat mij betreft onnodig). Kan dit nog nu er op DVB-T2 over gegaan is, ik bedoel dus: zonder abbo een decoder met antenne aan de TV hangen en gaan met die banaan? Of zit ik dan toch aan een abbo vast?

[ Voor 25% gewijzigd door spethspeth op 25-05-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:41
De opmerking van een tegenvallende snelheid snap ik niet. Een GV verbinding is minimaal 100Mb zowel up als down. Er is geen degradatie door grotere afstand oid. bedrijven als caiway bieden ook tv op tablet of pc. via hdmi kun je dat prima op een groot scherm bekijken.

voor wat betreft de bekabeling: van het GV-model/router gaat een gewone UTP naar de TV-ontvanger.

ik zou niet voor DVB-T (digitenne etc) gaan, veels te storing gevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
spethspeth schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:03:
Nog even snel een vraag: als we dus bij Caiway zo'n TV + internet pakket zouden nemen, dan komen dus beide signalen eerst via de GVkabel het huis in, gaan vervolgens naar een splitter of modem oid, en wat gebeurt er vervolgens met het TV signaal als je het naar meerdere TV's wil krijgen? Gaat dat signaal via wifi het huis door of moet daarvoor een kabel getrokken worden?
Wat ik van de website van Caiway begrijp krijg je het TV signaal over Coax, na je modem. Als je interactieve TV wilt, dan heb je een TV box nodig en dat gaat waarschijnlijk via ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
peter-rm schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:13:
De opmerking van een tegenvallende snelheid snap ik niet. Een GV verbinding is minimaal 100Mb zowel up als down. Er is geen degradatie door grotere afstand oid. bedrijven als caiway bieden ook tv op tablet of pc. via hdmi kun je dat prima op een groot scherm bekijken.

voor wat betreft de bekabeling: van het GV-model/router gaat een gewone UTP naar de TV-ontvanger.

ik zou niet voor DVB-T (digitenne etc) gaan, veels te storing gevoelig
Hoezo is glasvezel minimaal 100Mb up en down? Dat is alleen zo bij point-to-point verbindingen met 100Mbit/s optics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:48
Ik mis wat info over de abonnementen, wat is de geadverteerde/behaalde snelheid van zowel glasvezel als het huidige dsl? En bij mensen waar het tegenvalt? Maken die gebruik van een direct bedrade aansluiting of is er brakke WiFi/powerline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Voor tv wisselt het een beetje voor zover ik weet. Bij KPN gaat alles via netwerkkabels, eventueel kan je die via het stopcontact laten lopen als een kabel trekken geen optie is.

Sommige providers leveren geloof ik ook nog een 'analoog' signaal mee over de vezel welke omgezet wordt naar een coax kabel.

Bij glasvezel is de afstand te verwaarlozen, in tegenstelling tot DSL. Dus jij krijgt een zelfde snelheid als de mensen die in de stad wonen, dat zou zeker een grote verbetering moeten zijn. Wel is het dan zaak om een goede router en meerdere acces points op te hangen als je overal gebruik wil maken van hoge snelheden, maar dat geldt overal.

Edit: Volgens mij houdt Caiway de coax actief als deze er is voor tv. In jou geval zal er geen coax liggen en zul je denk ik alleen interactieve tv hebben via de netwerkkabel.

[ Voor 12% gewijzigd door timleferink op 25-05-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:41
RobinF schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:22:
[...]
Hoezo is glasvezel minimaal 100Mb up en down? Dat is alleen zo bij point-to-point verbindingen met 100Mbit/s optics.
Als ik de mogelijk internet/telefoon/tv pakketten van de glasvezel aanbieders bekijk kom ik echt minimaal op 100Mbit voor ftth. snelheden voor de consumentenmarkt lopen op tot 800Mbit.

wij zitten in het buitengebied ook met een project van gelasvezelbuitenaf waar caiway een van de aanbieders is, pakket zonder TV 300/300Mbit voor €47,50/maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
peter-rm schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:13:
De opmerking van een tegenvallende snelheid snap ik niet.
M'n moeder, die hier woont, heeft in de omgeving nagevraagd, ze beweerde dat Caiway niet de geadverteerde snelheid (100mb/s) levert in de praktijk, maar goed, zoals ik zei, dat zijn vooral mensen van boven de 50 waar ze dat van heeft, dus dat neem ik dan maar met een flinke korrel zout.
FoxLenny schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:25:
Ik mis wat info over de abonnementen, wat is de geadverteerde/behaalde snelheid van zowel glasvezel als het huidige dsl? En bij mensen waar het tegenvalt? Maken die gebruik van een direct bedrade aansluiting of is er brakke WiFi/powerline?
Caiway biedt dus 100mbit (ook snellere opties, maar die zijn weer duurder). Ons huidige abbo is een schamele 1mbit via canaldigitaal schotel + internet. Het lijkt me dat welk abbo we ook nemen, het een vooruitgang zal zijn. Ik begrijp dus dat ik me over snelheidsdips en storingen niet druk hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:48

Wildfire

Joy to the world!

peter-rm schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:52:
[...]

Als ik de mogelijk internet/telefoon/tv pakketten van de glasvezel aanbieders bekijk kom ik echt minimaal op 100Mbit voor ftth. snelheden voor de consumentenmarkt lopen op tot 800Mbit.
Glasvezel is echt niet standaard minimaal 100mbit. Er kan ook 1mbit geleverd worden als dat nodig zou zijn. Ik als KPN monteur sluit in ieder geval regelmatig klanten op glasvezel aan met een 40mbit instap abonnement. Dus minder dan 100 ja. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1