Toon posts:

C:\programs op SSD 128GB overzetten naar grotere SSD 500GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil doen: in mijn laptop zit een SSD van 128 GB wat niet te ruim is en ik nu op 80% van deze SSD zit waar mijn W10 en alle overige apps op staan en er nog apps bij moeten kopen voor fotobewerking en video. Wil deze SSD vervangen door een 500GB SSD. Middels Acronis wil ik dan eerst een image maken van de 128GB en op de HD van D:\ te plaatsen en dan de SSD vervangen door de 500GB en via Acronis de image van de 128GB terugzetten.

Bij navraag en zoekend hier en elders kom ik er niet uit of krijg ik tegenstrijdige berichten.

Mijn vraag is of de door mij voorgestelde wijze middels Acronis mogelijk is en zo ja, is de nieuwe SSD dan gelijk 500GB of moet ik na terugzetten de partitie van de SSD nog aanpassen?

Mocht deze topic in de verkeerde categorie staan mijn excuses en schop hem dan naar de juiste categorie met dank daar voor.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Die D:\ is een fysiek andere (harde) schijf? Dan kan dat inderdaad gewoon, Acronis kun je starten van bv USB waardoor je de image kan terugplaatsen op de lege SSD. Het formaat kan on the fly aangepast worden.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15

Herman

FP ProMod
Waarom geen schone install? Dat lijkt me sowieso de mooiste oplossing.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-12 15:04

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Je kunt ook gewoon een complete SSD clonen naar je nieuwe SSD, heb dit zelf gedaan (van oude HDD naar nieuwe SSD als boot schijf)

https://www.easeus.com/ba...reinstalling-windows.html

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:26

P_Tingen

omdat het KAN

Er zijn meerdere tools die dit kunnen, maar persoonlijk heb ik goede ervaringen met Minitool Partition Wizard. Deze kan een schijf in een keer klonen naar een andere schijf.

Ik begrijp dat die D: schijf een fysiek andere schijf is. Wat je evt ook kan doen is de D: schijf er tijdelijk uithalen en vervangen door de nieuwe SSD. Vervolgens kun je in 1x van ssd naar ssd klonen ipv via een tussenstap. Daarna haal vervang je de originele ssd door de nieuwe en zet je je hdd weer terut.

... en gaat over tot de orde van de dag

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-12 15:45

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:17:
Mijn vraag is of de door mij voorgestelde wijze middels Acronis mogelijk is en zo ja, is de nieuwe SSD dan gelijk 500GB of moet ik na terugzetten de partitie van de SSD nog aanpassen?
Ja het is mogelijk en ja je nieuwe SSD is dan meteen 500GB. Je zult wel nog een bootable USB moeten aanmaken met Acronis om de image terug te kunnen zetten.

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
Allen dank voor de reacties en kan dit weekeinde aan de slag.

Verwijderd

Topicstarter
Terugmelden is wel zo netjes dus bij deze is de actie geslaagd. Moest nog wel de partitie van C:\ naar 500GB oprekken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:18:
Terugmelden is wel zo netjes dus bij deze is de actie geslaagd. Moest nog wel de partitie van C:\ naar 500GB oprekken.
Mooi dat het gelukt is! Waarmee heb je het clonen uiteindelijk gedaan? :) Misschien dat anderen er in de toekomst ook wat aan hebben om dat te weten.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:19:
[...]

Mooi dat het gelukt is! Waarmee heb je het clonen uiteindelijk gedaan? :) Misschien dat anderen er in de toekomst ook wat aan hebben om dat te weten.
Stom van mij natuurlijk om dit niet te melden.

Met een zelfopstartende Acronis een volledige back-up gemaakt van C:\ incl. boot, SSD kaarten gewisseld, via Acronis weer opgestart en de back-up (die ik op D:\ had geplaatst (gelijk kopie in mijn eigen cloud station op mijn NAS) teruggezet op de nieuwe SSD en na gereed met partitiemanager van Windows de partitie op C:\ op 500 GB geplaatst.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

P_Tingen schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:56:
Er zijn meerdere tools die dit kunnen, maar persoonlijk heb ik goede ervaringen met Minitool Partition Wizard. Deze kan een schijf in een keer klonen naar een andere schijf.

Ik begrijp dat die D: schijf een fysiek andere schijf is. Wat je evt ook kan doen is de D: schijf er tijdelijk uithalen en vervangen door de nieuwe SSD. Vervolgens kun je in 1x van ssd naar ssd klonen ipv via een tussenstap. Daarna haal vervang je de originele ssd door de nieuwe en zet je je hdd weer terut.
Wilde ik net zeggen minitool partition wizard. Die werkt bij mij perfect om HDD's te migreren naar SSD.

Ook kun je de grootte van de partities vooraf bijsturen.
Pagina: 1