Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08 06:55
Ik heb sinds een paar maanden glasvezel van KPN maar die experiabox v10 is echt een drama.
Nu heeft de klantenservice gezegd dat ik deze experiabox kan vervangen door de netgear x6 r8000.
Ik heb enkel internet en tv en dat zou morten blijven werken.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee dat het ook daadwerkelijk blijft werken?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Marcievg je opeingspost voldoet momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Lees even Het algemeen beleid #quickstart door en voeg dan even toe wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt.

Een goede plek om te beginnen aan dit onderzoek is: netwerkje.com en [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2.

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken maar vind niet echt ietscmet betrekking tot deze router.

Ook op netwerkje.com heb ik gekeken maar ik wil niet nog een switch erbij moeten zetten.

Het KPN forum heb ik ook bekeken en ook daar niet gevonden van wat ik wil. Er zijn wat posts van een paar jaar oud die zeggen dat het niet kan, maar er kan nu goed al iets verandert zijn waardoor het wel mogelijk is. Omdat we nu ook de vrijheid zouden moeten hebben in de keuze van routers lijken mij die oude posts niet meer van toepassing. Om deze reden heb ik besloten besloten om hier naar de huidige ervaringen te vragen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Marcievg schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:36:
Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken maar vind niet echt ietscmet betrekking tot deze router.
Persoonlijk zou ik dan ook niet specifiek kiezen voor die router, maar eentje die veel gebruikt wordt. Voor 249 euro, wat die router kost, kun je ook een hoop andere dingen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
rens-br schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Persoonlijk zou ik dan ook niet specifiek kiezen voor die router, maar eentje die veel gebruikt wordt. Voor 249 euro, wat die router kost, kun je ook een hoop andere dingen aanschaffen.
Ik ben helemaal geen ster met netwerken en heb niet veel kennis van routers. Ik dacht dat dit model wel een van de betere zou zijn. Mede omdat ik ook had. Gelezen over een gebruiksvriendelijke interface met het instellen.
Ik sta open voor suggesties voor eventueel een ander model.
Wat ik verwacht van de routeris:

Beter bereik
Betere stabiliteit
Gamen op meerdere computers en PlayStations(ik en 2 kinderen)
Een stabiele upload voor plex

Misschien dat je een voorstel kunt doen hier voor een router of zou ik een apart aankoop topic hiervoor moeten starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Marcievg schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:59:
Wat ik verwacht van de routeris:

Beter bereik
Dit ga je niet altijd bereiken door het vervangen van router x tot router y, als de plek niet optimaal is gaat het bereik met een nieuwe router niet ineens magisch omhoog. Ik ben dan zelf ook niet zo'n fan van een alles-in-1 apparaat. Maar van een losse router (zonder wifi) en strategisch geplaatste Access Points.

Wat voor problemen heb je overigens met de Experiabox, is dit alleen op wifi gebied of ook bedraad? Als de problemen alleen wifi gerelateerd zijn, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen en een of meerdere fatsoenlijke Access Points kopen.

Voor Access Points wordt Unifi vaak aangeraden en zelf heb ik pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en ben er erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
De problemen die ik heb zijn dat ik bijna wekelijks met mijn mobiele apparaten een WiFi verbinding heb maar geen toegang tot internet. Hierbij moet ik dan de experiabox uit en weer aan zetten en dan werkt alles weer. Mijn pc heb ik bekabeld en soms heb ik daar hetzelfde probleem maar wel in veel mindere mate.
Wanneer ik kon bel met dit problemen kijken hun naar mijn status en zien niet anders dan dat alles gewoon goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, je kan vanalles, maar je moet wel even van de hoed en de rand weten. Niet specifiek voor dit ene apparaat maar hoe KPN hun lijn doet en wat bijvoorbeeld je tv verwacht op het netwerk te zien. En dan je router (en eventueel switch) zo in te stellen dat het allemaal soepeltjes loopt. Qua wifi net zo goed, geen idee of het in de experiabox zit of dat er storing in de lucht zit, dus dat is ook uitzoekwerk.

Wat je ons nu laat zien kun je mee bij de kpn-helpdesk aankomen. En dan kijken ze in hun systemen en dan krijg je de geijkte antwoorden. Hier... toch wat minder. We kunnen niet zien hoe de lijn eruitziet en we kunnen niet zien of de magnetron van de buren stoort of wat er ook aan de hand is. Dat moet jij uitvinden en ons vertellen, dan kunnen wij meedenken over wat er aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:30:
Qua wifi net zo goed, geen idee of het in de experiabox zit of dat er storing in de lucht zit, dus dat is ook uitzoekwerk.
Het probleem zit hem wel in de experiabox. Van mijn vrienden en familie is er echt een enkeling die geen problemen heeft met de experiabox. Een vriend van mij heeft de problemen zelfs nog vaker dan dat ik ze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-08 09:17

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Marcievg schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:06:
[...]

Het probleem zit hem wel in de experiabox. Van mijn vrienden en familie is er echt een enkeling die geen problemen heeft met de experiabox. Een vriend van mij heeft de problemen zelfs nog vaker dan dat ik ze heb.
Uiteraard heeft KPN ook een forum Maar ik zou 'gewoon' een goeie kopen Hier een lijst in tweakers
daar kun je ook reviews bekijken, staan vaak ook ervaringen in...
en als tie niet werkt, kun je hem vaak kosteloos weer terugbrengen/sturen naar de winkel
een beetje Tweaker gaat 'dat avontuurt aan'. 8) … schrijft daarna een uitgebreide review zodat alle familie en vrienden jou voorbeeld volgen, net als vele medeTweakers ;)

BE AT THE BEAT ♫ DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Uiteraard zit het probleem niet in je experiabox en gaat een andere router het ook niet voor je oplossen.

Zoals altijd heb je helemaal geen probleem met die router maar enkel met het wifi en daar is niet die experiabox schuldig aan, maar je wifi devices ( en de locatie van die box ten opzichte van je devices).

Die experiabox kan veel meer vermogen verzenden dan jouw devices dus die devices zien wel je experiabox, maar het signaal van je devices komen niet bij de experiabox aan.
Gevolg er werkt niets en een andere router lost ook niets op.

Plaats een (of meerdere) extra accesspoint(s) op de juiste locaties, schroef het vermogen van die AP's en je router terug zodat ze elkaar net overlappen en zorg ervoor dat je device altijd een AP (of je router) kunnen bereiken.

Kpn levert relatief goedkoop een prima AP al noemen ze het versterker wat onzin is.
zie:
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Ben(V) schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:30:
Uiteraard zit het probleem niet in je experiabox en gaat een andere router het ook niet voor je oplossen.

Zoals altijd heb je helemaal geen probleem met die router maar enkel met het wifi en daar is niet die experiabox schuldig aan, maar je wifi devices ( en de locatie van die box ten opzichte van je devices).

Die experiabox kan veel meer vermogen verzenden dan jouw devices dus die devices zien wel je experiabox, maar het signaal van je devices komen niet bij de experiabox aan.
Gevolg er werkt niets en een andere router lost ook niets op.

Plaats een (of meerdere) extra accesspoint(s) op de juiste locaties, schroef het vermogen van die AP's en je router terug zodat ze elkaar net overlappen en zorg ervoor dat je device altijd een AP (of je router) kunnen bereiken.

Kpn levert relatief goedkoop een prima AP al noemen ze het versterker wat onzin is.
zie:
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice
toon volledige bericht
Accespoints heb ik nooit overwogen. Het probleem doet zich niet enkel voor als ik ver van de modem af zit. Het doet zich net zo goed voor als ik 2 meter van de experiabox af zit. Dat de experiabox een goed apparaat deel ik hierom niet me je.
Op het KPN forum ben ik gelukkig ook niet de enige die er zo over denkt. Ik denk dat het een soort loterij is. Er zijn goede en er zijn slechte exemplaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoiets bestaat natuurlijk niet, maar als je liever geld uitgeeft aan een overpijsde router die echt geen betere wifi gaat geven moet je dat gewoon doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Ben(V) schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:46:
Zoiets bestaat natuurlijk niet, maar als je liever geld uitgeeft aan een overpijsde router die echt geen betere wifi gaat geven moet je dat gewoon doen.
Als ik 2 meter van de router af zit en met een wifi verbinding geen internet heb op mijn apparaten, en na een herstart van de router weer wel. Dan lijkt het mij dat het aan de router ligt.
Heb in deze situatie ook weleens de telefoon opnieuw opgestart maar dan hield ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan is ofwel je netwerk configuratie niet goed ofwel die experiabox defect.
Ik gok op het eerste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Ben(V) schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:54:
Dan is ofwel je netwerk configuratie niet goed ofwel die experiabox defect.
Ik gok op het eerste..
Ik heb eigenlijk niks aangepast aan die experiabox. Enkel de ssid en wpa.
Ik ben echt geen ster met die dingen en ga ook nooit met netwerkinstellingen spelen.
ik heb een 500mb verbinding en daar gaat hij verder goed mee om. Maar soms heb ik verbinding zonder internettoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een access point nodig, niet nog een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
johnkeates schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:35:
Je hebt een access point nodig, niet nog een router.
Ook als ik 2 meter van de router zit met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marcievg schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:31:
[...]

Ik ben echt geen ster met die dingen en ga ook nooit met netwerkinstellingen spelen.
...maar je weet wel genoeg om stellig te zijn dat het aan dat apparaat ligt? Does not compute :o

Ofwel je weet waar je het over hebt, hebt al de instellingen voor jouw situatie geoptimaliseerd en hebt op basis van meetwaarden of andere objectieve zaken geconstateerd dat het probleem aan dat apparaat ligt. Of je moet een stuk minder vooringenomen zijn en eerst uitzoeken wat er mis is voordat je anderen maar gaat napraten dat het aan $apparaat ligt en dan aannemen dat teveel geld uitgeven voor een voor normaal thuisgebruik onzinnig apparaat (want dat is die R8000) magisch je problemen gaat verhelpen...

Als het al aan het apparaat ligt zijn er veel betere keuzes te maken dan de R8000. Zo zal de R7800 (vorig jaar T.net award voor beste router gewonnen) in nagenoeg alle situaties beter presteren, om maar eens iets te noemen.

Zo'n Experiabox 10 heeft exact dezelfde WiFi-hardware aan boord als een Asus RT-AC68U. Dat is ondertussen niet meer high-end te noemen maar zeker competent - voor zo'n AC68U moet je nog altijd > EUR 100 neertellen.

Maar goed, eerst eens uitzoeken wat echt het probleem is.

Beginnen bij het begin: hoe is de bedrade verbinding vanaf de Experiabox? Hebben de apparaten die je bedraad aangesloten hebt erop wel ononderbroken internetverbinding? Zo nee heeft het probleem niets met de WiFi en waarschijnlijk weinig met de modemrouter zelf te maken, maar met de verbinding die KPN levert. Dan moet je daar aankloppen (en duidelijk maken dat je GEEN WiFi-probleem hebt)

Hebben de bedrade apparaten geen problemen, dan zit de uitdaging wel op WiFi-vlak. Dan de vraag of alle apparaten evenveel last hebben of dat je verschil merkt, en zo ja hoe dan?

Let ook op of de apparaten op 2.4GHz danwel op 5GHz verbinden. Je storingsbeeld van dichtbij de AP problemen wijst mogelijk op sterke interferentie in de 2.4GHz. Als dat zo is zou moeten opvallen dat de problemen niet spelen bij apparaten die via 5GHz verbonden zijn.

Dan even wat harde data binnenhengelen. Op moment dat je met een Windows-apparaat (bijv laptop) verbonden bent maar geen internetverbinding kunt maken, draai even in de command line de volgende twee commando's en geef de output hier (als platte text):
code:
1
2
3
netsh wlan show interface

ipconfig

Die eerste geeft een overzicht van gegevens van de actieve WiFi-verbinding, de tweede geeft je IP-gegevens. Samen kunnen ze al een goede indicatie geven van hoe je verbonden bent en waar het probleem zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Marcievg schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:37:
[...]

Ook als ik 2 meter van de router zit met dit probleem?
Ja, want routeren heeft geen zak met afstand van wifi te maken. De enige reden dat je echt een andere router nodig hebt is als je dingen wil doen die de experia box niet kan, zoals bijv. multi-wan, catch-all vpn of policy based routing.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 29-05-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
rens-br schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:03:
[...]

Dit ga je niet altijd bereiken door het vervangen van router x tot router y, als de plek niet optimaal is gaat het bereik met een nieuwe router niet ineens magisch omhoog. Ik ben dan zelf ook niet zo'n fan van een alles-in-1 apparaat. Maar van een losse router (zonder wifi) en strategisch geplaatste Access Points.

Wat voor problemen heb je overigens met de Experiabox, is dit alleen op wifi gebied of ook bedraad? Als de problemen alleen wifi gerelateerd zijn, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen en een of meerdere fatsoenlijke Access Points kopen.

Voor Access Points wordt Unifi vaak aangeraden en zelf heb ik pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en ben er erg tevreden mee.
Interessante prijs!
Maar hoe werkt dat in de praktijk met roamen over verschillende accesspoints?
Ideaal zou de gangen zijn, voor het plaatsen van accesspoints, alleen het missen van utp aansluitingen is wel echt een uitdaging! Hoe heb jij dat opgelost?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

dfrenner schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:58:
Unifi heeft 'niet echt' een roaming protocol geïmplementeerd, maar omdat alles centraal geregeld is door middel van één controller, zijn alle instellingen helemaal gelijk en roamt dat veel gemakkelijker.
Ideaal zou de gangen zijn, voor het plaatsen van accesspoints, alleen het missen van utp aansluitingen is wel echt een uitdaging! Hoe heb jij dat opgelost?
Ik heb vanuit mijn meterkast via een andere kamer gewoon een gat geboord naar de hal van mijn appartement, daardoor hangt de AP redelijk centraal en haal ik 120Mbit/s+ in heel mijn appartement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dfrenner schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Interessante prijs!
Er heerst veel blabla en klok-klepel hierover, maar eigenlijk is het in theorie niet zo moeilijk en in praktijk ook niet als je grondig te werk gaat.

Moderne apparaten (iOS vanaf 8, Android vanaf 5, MacOS sinds jaar en dag, Windows drivers doorgaans ook, maar verschilt per vendor...) roamen vanzelf als ze op een AP aangesloten zijn, slecht signaal ervaren en een ander AP in zelfde netwerk met significant beter signaal detecteren.

Clou is dus dat zo'n device moet snappen dat de tweede AP in zelfde netwerk zit. Dat betekent dus dat een aantal dingen identiek moet zijn:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- Security
- Encryption
- Subnet

Nu, in theorie kun je dit met iedere willekeurige combinatie van apparaten realiseren, in praktijk blijkt dat vooral de security en encryption settings op technisch vlak hetzelfde krijgen een uitdaging kan zijn. Daarom is het sterk aan te raden om alle AP's van dezelfde merk en serie te nemen om daar relatief blind vanuit te kunnen gaan.

Vervolgens moet je zelf ook secuur de instellingen inkloppen. Ook daar: kan overal mee, maar het is handiger als je centraal beheer hebt waar je dingen een keer instelt en vervolgens alles overal goed staat.

Combineer die twee en je komt als prijs ook een factor is snel richting dingen als de UniFi reeks van Ubiquiti uit. De hardware zelf is niets bijzonders (een UniFi UAP AC Pro is ongeveer met een Ziggo Connectbox of KPN Experiabox v10 - of Netgear R7000 - te vergelijken op zichzelf, een Lite ongeveer 2/3 daarvan), wat vooral telt is de zekerheid dat instellingen overal kloppen (daarom wil je - als je voor UniFi gaat - ook alle WiFi via UniFi doen, niet goedkoop doen en nog de (modem)router ernaast houden) en dat verder het ontwerp qua antennes erg stabiel is - hoogste throughput is bescheiden, maar laagste throughput (als je net in een ongelukkige hoek staat) is veel hoger dan bij al die dingen met compensatie-sprietjes aan alle kanten. Oh ja, en WAF is aanzienlijk beter ;)
UTP aansluitingen zijn een must. Die dingen kunnen "meshen" (lees: voor repeater spelen), maar dat gaat ten koste van zowel performance als dekking.

Exact wat mogelijk is hangt af van je situatie, maar met wat creativiteit kom je snel genoeg tot iets werkbaars.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:37:
Oh ja, en WAF is aanzienlijk beter ;)
Lol die moest ik even opzoeken:
Wikipedia: Wife acceptance factor

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:20:
[...]

Of je moet een stuk minder vooringenomen zijn en eerst uitzoeken wat er mis is voordat je anderen maar gaat napraten
Er wordt van mij verwacht zelf vooronderzoek te hebben gedaan. Ik heb zelf weinig kennis met betrekking tot netwerken dus die dingen om de signalen te testen ken ik niet. wat ik dan heb gedaan is het probleem op google intypen om te kijken of anderen dit ook hebben en hoe hun dit hebben opgelost. Als ik hiermee anderen ga napraten is dat ook weer niet goed. Wat had ik dan moeten doen volgens jou?

Ik vind dit topic inmiddels al wat tegenstrijdigheden hebben. De een zegt dat een router niks verbetert aan mijn wifi bereik. Weer een ander verwijst mij naar de reviews en daar zie ik weer dat mensen ervaren een beter wifi bereik te hebben met hun nieuwe router. Ik weet echt niet meer waar ik vanuit moet gaan. Is het niet dat iedereen zijn eigen filosofie heeft hiermee? De een zegt geen beter wifi bereik te kunnen realiseren waar mensen dit in reviews weer wel schrijven. en over de prijs heb ik weer mijn filosofie en ik ga altijd voor de wat duurdere modellen omdat ik er lang mee wil kunnen doen en eventueel in de toekomst mee kan met ontwikkelingen. De reden dat ik geinteresseerd ben in de r8000 is dat ik hierover heb gelezen dat het een gebruiksvriendelijke interface heeft. Dat is in mijn situatie denk ik een meerwaarde. De r7800 die is genoemd heb ik niet naar gekeken omdat ik er al een(r8000) in mijn hoofd had.

Het idee van acces points heb ik hier even bekeken en dat lijkt mij geen oplossing door de ongunstige plekken van de stopcontacten hier. ik zit in een apartement en de plek waar ik een accespoint zou kunnen plaatsen gaat het signaal van de router alsnog door muren om bij het accespoint te komen. en het accespoint moet dan weer door een muur stralen om op mijn slaapkamer te komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Marcievg op 29-05-2018 13:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Al die netgear nighthawk shit is overpriced en gaat je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet gewoon de uitleg lezen bij wat mensen schrijven.
Als je iets leest zonder enige vorm van onderbouwing is het meestal napraten van anderen.

Een router zoals jij dat ervaart is eigenlijk een modem/router /accesspoint ineen.
De modem functie moet over het algemeen komen van het device dat je ISP levert, maar de router een Accesspoint functionaliteit kun je meestal uitzetten en vervangen door eigen apparatuur.

Een router vervangen is voor mensen zonder bijzondere wensen zoals @johnkeates beschrijf onzin, want mensen die dat soort dingen gebruiken/nodig hebben weten zelf wel hoe het werkt.

Blijft de accesspoint functionaliteit over.
De apparatuur die momenteel door de ISP's geleverd worden bevatten exact dezelfde chipsets die in de gemiddelde consumenten routers/accespoints ingebouwd worden.
Dus zoiets kopen is weggegooid geld.

Goede wifi krijgen vereist goed plaatsing en heeft weinig tot niets met de apparatuur van doen.

En Accesspoint sluit je aan via een netwerk kabel en niet op alleen op de 230V want dan gebruik je hem als repeater en wordt je wifi nog slechter.

Als laatste punt nog de gebruikersvriendelijkheid.
Die is in de apparatuur van je ISP meestal het best geregeld en is tevens de reden waarom echte tweakers iets anders willen want gebruikersvriendelijkheid en speciale eisen gaan niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marcievg schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:15:
[...]

Er wordt van mij verwacht zelf vooronderzoek te hebben gedaan. Ik heb zelf weinig kennis met betrekking tot netwerken dus die dingen om de signalen te testen ken ik niet. wat ik dan heb gedaan is het probleem op google intypen om te kijken of anderen dit ook hebben en hoe hun dit hebben opgelost. Als ik hiermee anderen ga napraten is dat ook weer niet goed. Wat had ik dan moeten doen volgens jou?
Kritisch lezen. Het overgrote deel van mensen dat iets roept weet ook uitermate weinig van waar ze het over hebben. Het is lekker makkelijk en populair om af te geven op apparatuur van providers, dus doen mensen dat. Mensen hebben vaak ook de ervaring als ze na jaren met een low-end oud apparaat gewerkt te hebben een nieuwe high-end apparaat kopen dat alles opeens veel beter wordt. Dus prijzen ze het nieuwe high-end apparaat de hemel in, terwijl ze met een modern apparaat van 1/3 van de prijs ervan minimaal evenveel verbetering gemerkt zouden hebben. Wat je moet doen is gericht lezen wat mensen die wel meer weten dan jij aanraden. Om te beginnen: als iemand iets aanraadt zonder eerst navraag gedaan te hebben naar de situatie (incl signalen) weten ze bot gezegt niet waar ze het over hebben en/of hoe te troubleshooten en kun je hun advies negeren.

Als je dat doet lees je in de bijdragen waar je wel wat aan hebt hoe je wel kunt troubleshooten. Zie bijvoorbeeld het lijstje zaken die ik hierboven noemde - en jij vakkundig genegeerd hebt...
Ik vind dit topic inmiddels al wat tegenstrijdigheden hebben.
Oh?
- Letterlijk niemand zegt dat het een goed idee is om de Netgear R8000 te kopen.
- Met uitzondering van een post die duidelijk valt in categorie "zonder navraag doen dingen aanraden" zegt niemand dat je gelijk iets moet kopen.
- Iedereen roept dat meer informatie nodig is om zinnig advies te geven.
De een zegt dat een router niks verbetert aan mijn wifi bereik.
Nee, iedereen zegt dat.
Weer een ander verwijst mij naar de reviews
Naar *goede* reviews. Userreviews zijn niet beter dan een pop-poll. Kijk bijvoorbeeld naar www.smallnetbuilder.com voor redelijk degelijke.
en daar zie ik weer dat mensen ervaren een beter wifi bereik te hebben met hun nieuwe router. Ik weet echt niet meer waar ik vanuit moet gaan. Is het niet dat iedereen zijn eigen filosofie heeft hiermee? De een zegt geen beter wifi bereik te kunnen realiseren waar mensen dit in reviews weer wel schrijven.
Stap even af van het idee dat alle meningen even valide zijn als het op techniek aankomt. Je moet voordat je enige waarde hecht aan een mening kijken naar hoe onderbouwd en hoe relevant het is. Iemand die zonder onderbouwing iets roept en algemeenheden spuit kun (en moet) je gewoon negeren. Iedereen heeft z'n eigen filosofie, maar veruit de meeste daarvan kloppen simpelweg niet.
en over de prijs heb ik weer mijn filosofie en ik ga altijd voor de wat duurdere modellen omdat ik er lang mee wil kunnen doen en eventueel in de toekomst mee kan met ontwikkelingen
Verstandig tot op zeker niveau, maar je kunt doorschieten. Dat gebeurt hier. Dit is alsof je een (overjarig model) touringcar koopt in de hoop dat het langer mee zou gaan dan een personenauto. De R8000 is feitelijk twee R7000's aan elkaar geplakt. Dat is technologie uit 2013 in een ontwerp uit 2018, wave 1 WiFi-ac. Geen MU-MIMO (sowieso heeft Broadcom, de chipsetvendor hier ook anno 2018 geen werkende MU-MIMO), geen 4x4 MIMO. Het enige wat dit kan dat een R7000 niet kan is meer devices tegelijk in de 5GHz bedienen. Dat is alleen zinnig als je zeer veel apparaten hebt in de 5GHz die elkaar zodanig in de weg zitten dat gemiddelde performance er erg onder leidt. Dat is niet wat je beschrijft. Het voegt niets toe qua dekking - want twee R7000s naast elkaar dekken exact evenveel als een enkele R7000.

En de clincher? De R7000 en dus ook de R8000 heeft (net zoals de Asus AC66U die ik aanhaalde) exact dezelfde WiFi-hardware aan boord als de Experiabox v10 (namelijk de Broadcom BCM4360).

Oftewel, die hele grote dure R8000 gaat vermoedelik exact niets toevoegen qua WiFi bovenop wat je nu hebt. Wel verbruikt het ruim drie keer zoveel stroom en heeft het externe antennes, die beschadigd kunnen raken en die je als leek waarschijnlijk minder optimaal gaat orienteren. Oftewel, kans is zelfs groot dat je erop achteruit gaat. Vergelijk met die touringcar: als je nooit met meer dan vier mensen in de auto zit heb je niets aan de extra capaciteit van een touringcar. Hij verbruikt stukken meer. En op 130km/u stukken is hij zelfs trager.
De reden dat ik geinteresseerd ben in de r8000 is dat ik hierover heb gelezen dat het een gebruiksvriendelijke interface heeft. Dat is in mijn situatie denk ik een meerwaarde.
Die gebruikersinterface kun je op vrijwel iedere Netgear router vinden. De vraag is trouwens of je erop vooruit gaat - veel overzichtelijke knopjes zijn leuk, maar als je aangeeft weinig verstand te hebben van de materie en weinig interesse toont in je erin te verdiepen betekent meer knopjes al gauw meer kansen om foute instellingen. Dat is de reden waarom routers van providers doorgaans erg beperkt zijn: voor >95% van gebruikers staat er alles in wat je nodig hebt, maar niet meer.
De r7800 die is genoemd heb ik niet naar gekeken omdat ik er al een(r8000) in mijn hoofd had.
Ik vermoed dat de R7800 al totale overkill voor jou is, maar het is als je per se één apparaat moet kopen een *veel* betere dan de R8000. Dit is niet twee oude routers in dezelfde doos, maar één nieuwe, met Wave 2 WiFi-ac, 4x4 MiMo, MU-MIMO dat werkt (want Qualcomm-Atheris QCM9980 chipset).

Dan nog: bij WiFi is locatie veel belangerijker dan specificatie. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een lomp zware op een slechte plek.
Het idee van acces points heb ik hier even bekeken en dat lijkt mij geen oplossing door de ongunstige plekken van de stopcontacten hier. ik zit in een apartement en de plek waar ik een accespoint zou kunnen plaatsen gaat het signaal van de router alsnog door muren om bij het accespoint te komen. en het accespoint moet dan weer door een muur stralen om op mijn slaapkamer te komen.
Stopcontacten zijn niet zo'n probleem met power-over-Ethernet (waarmee je dus zo'n AP voedt via z'n netwerkkabel). Maar de hele discussie wel of geen AP is voorbarig:

- we weten nog niet of je een WiFi-probeem hebt of niet.
- we weten *als* het al een WiFi probleem is niet of het een dekkingsprobleem is.

Het feit dat je op 2 meter afstand van de Experiabox v10 al problemen hebt zegt mij dat dekking vrijwel zeker niet je grootste probleem is nu. Dmv een stel (overigens uitstekende) AP's je dekking verbeteren gaat verder niets oplossen.

Je ontkomt simpelweg niet aan zelf aan de slag gaan met troubleshooting wil je eenduidig goed advies krijgen. Ik heb hierboven al een lijst vragen gesteld waar je antwoord op zou kunnen geven. Als jij eenduidige informatie geeft is de kans erg groot dat je ook eenduidige antwoorden gaat krijgen. Krijg je dat niet, begin dan met hand in eigen borst te steken: het ligt waarschijnlijk aan de informatie die jij geeft...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1