Marcievg schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Er wordt van mij verwacht zelf vooronderzoek te hebben gedaan. Ik heb zelf weinig kennis met betrekking tot netwerken dus die dingen om de signalen te testen ken ik niet. wat ik dan heb gedaan is het probleem op google intypen om te kijken of anderen dit ook hebben en hoe hun dit hebben opgelost. Als ik hiermee anderen ga napraten is dat ook weer niet goed. Wat had ik dan moeten doen volgens jou?
Kritisch lezen. Het overgrote deel van mensen dat iets roept weet ook uitermate weinig van waar ze het over hebben. Het is lekker makkelijk en populair om af te geven op apparatuur van providers, dus doen mensen dat. Mensen hebben vaak ook de ervaring als ze na jaren met een low-end oud apparaat gewerkt te hebben een nieuwe high-end apparaat kopen dat alles opeens veel beter wordt. Dus prijzen ze het nieuwe high-end apparaat de hemel in, terwijl ze met een modern apparaat van 1/3 van de prijs ervan minimaal evenveel verbetering gemerkt zouden hebben. Wat je moet doen is gericht lezen wat mensen die wel meer weten dan jij aanraden. Om te beginnen: als iemand iets aanraadt zonder eerst navraag gedaan te hebben naar de situatie (incl signalen) weten ze bot gezegt niet waar ze het over hebben en/of hoe te troubleshooten en kun je hun advies negeren.
Als je dat doet lees je in de bijdragen waar je wel wat aan hebt hoe je wel kunt troubleshooten. Zie bijvoorbeeld het lijstje zaken
die ik hierboven noemde - en jij vakkundig genegeerd hebt...
Ik vind dit topic inmiddels al wat tegenstrijdigheden hebben.
Oh?
- Letterlijk niemand zegt dat het een goed idee is om de Netgear R8000 te kopen.
- Met uitzondering van een post die duidelijk valt in categorie "zonder navraag doen dingen aanraden" zegt niemand dat je gelijk iets moet kopen.
- Iedereen roept dat meer informatie nodig is om zinnig advies te geven.
De een zegt dat een router niks verbetert aan mijn wifi bereik.
Nee, iedereen zegt dat.
Weer een ander verwijst mij naar de reviews
Naar *goede* reviews. Userreviews zijn niet beter dan een pop-poll. Kijk bijvoorbeeld naar
www.smallnetbuilder.com voor redelijk degelijke.
en daar zie ik weer dat mensen ervaren een beter wifi bereik te hebben met hun nieuwe router. Ik weet echt niet meer waar ik vanuit moet gaan. Is het niet dat iedereen zijn eigen filosofie heeft hiermee? De een zegt geen beter wifi bereik te kunnen realiseren waar mensen dit in reviews weer wel schrijven.
Stap even af van het idee dat alle meningen even valide zijn als het op techniek aankomt. Je moet voordat je enige waarde hecht aan een mening kijken naar hoe onderbouwd en hoe relevant het is. Iemand die zonder onderbouwing iets roept en algemeenheden spuit kun (en moet) je gewoon negeren. Iedereen heeft z'n eigen filosofie, maar veruit de meeste daarvan kloppen simpelweg niet.
en over de prijs heb ik weer mijn filosofie en ik ga altijd voor de wat duurdere modellen omdat ik er lang mee wil kunnen doen en eventueel in de toekomst mee kan met ontwikkelingen
Verstandig tot op zeker niveau, maar je kunt doorschieten. Dat gebeurt hier. Dit is alsof je een (overjarig model) touringcar koopt in de hoop dat het langer mee zou gaan dan een personenauto. De R8000 is feitelijk twee R7000's aan elkaar geplakt. Dat is technologie uit 2013 in een ontwerp uit 2018, wave 1 WiFi-ac. Geen MU-MIMO (sowieso heeft Broadcom, de chipsetvendor hier ook anno 2018 geen werkende MU-MIMO), geen 4x4 MIMO. Het enige wat dit kan dat een R7000 niet kan is meer devices tegelijk in de 5GHz bedienen. Dat is alleen zinnig als je zeer veel apparaten hebt in de 5GHz die elkaar zodanig in de weg zitten dat gemiddelde performance er erg onder leidt. Dat is niet wat je beschrijft. Het voegt niets toe qua dekking - want twee R7000s naast elkaar dekken exact evenveel als een enkele R7000.
En de clincher? De R7000 en dus ook de R8000 heeft (net zoals de Asus AC66U die ik aanhaalde)
exact dezelfde WiFi-hardware aan boord als de Experiabox v10 (namelijk de Broadcom BCM4360).
Oftewel, die hele grote dure R8000 gaat vermoedelik exact niets toevoegen qua WiFi bovenop wat je nu hebt. Wel verbruikt het ruim drie keer zoveel stroom en heeft het externe antennes, die beschadigd kunnen raken en die je als leek waarschijnlijk minder optimaal gaat orienteren. Oftewel, kans is zelfs groot dat je erop achteruit gaat. Vergelijk met die touringcar: als je nooit met meer dan vier mensen in de auto zit heb je niets aan de extra capaciteit van een touringcar. Hij verbruikt stukken meer. En op 130km/u stukken is hij zelfs trager.
De reden dat ik geinteresseerd ben in de r8000 is dat ik hierover heb gelezen dat het een gebruiksvriendelijke interface heeft. Dat is in mijn situatie denk ik een meerwaarde.
Die gebruikersinterface kun je op vrijwel iedere Netgear router vinden. De vraag is trouwens of je erop vooruit gaat - veel overzichtelijke knopjes zijn leuk, maar als je aangeeft weinig verstand te hebben van de materie en weinig interesse toont in je erin te verdiepen betekent meer knopjes al gauw meer kansen om foute instellingen. Dat is de reden waarom routers van providers doorgaans erg beperkt zijn: voor >95% van gebruikers staat er alles in wat je nodig hebt, maar niet meer.
De r7800 die is genoemd heb ik niet naar gekeken omdat ik er al een(r8000) in mijn hoofd had.
Ik vermoed dat de R7800 al totale overkill voor jou is, maar het is als je per se één apparaat moet kopen een *veel* betere dan de R8000. Dit is niet twee oude routers in dezelfde doos, maar één nieuwe, met Wave 2 WiFi-ac, 4x4 MiMo, MU-MIMO dat werkt (want Qualcomm-Atheris QCM9980 chipset).
Dan nog: bij WiFi is locatie veel belangerijker dan specificatie. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een lomp zware op een slechte plek.
Het idee van acces points heb ik hier even bekeken en dat lijkt mij geen oplossing door de ongunstige plekken van de stopcontacten hier. ik zit in een apartement en de plek waar ik een accespoint zou kunnen plaatsen gaat het signaal van de router alsnog door muren om bij het accespoint te komen. en het accespoint moet dan weer door een muur stralen om op mijn slaapkamer te komen.
Stopcontacten zijn niet zo'n probleem met power-over-Ethernet (waarmee je dus zo'n AP voedt via z'n netwerkkabel). Maar de hele discussie wel of geen AP is voorbarig:
- we weten nog niet of je een WiFi-probeem hebt of niet.
- we weten *als* het al een WiFi probleem is niet of het een dekkingsprobleem is.
Het feit dat je op 2 meter afstand van de Experiabox v10 al problemen hebt zegt mij dat dekking vrijwel zeker niet je grootste probleem is nu. Dmv een stel (overigens uitstekende) AP's je dekking verbeteren gaat verder niets oplossen.
Je ontkomt simpelweg niet aan zelf aan de slag gaan met troubleshooting wil je eenduidig goed advies krijgen. Ik heb hierboven al een lijst vragen gesteld waar je antwoord op zou kunnen geven. Als jij eenduidige informatie geeft is de kans erg groot dat je ook eenduidige antwoorden gaat krijgen. Krijg je dat niet, begin dan met hand in eigen borst te steken: het ligt waarschijnlijk aan de informatie die jij geeft...