Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:29:Je mist het punt; als Bol niet wil verrekenen, waarom sluiten ze die mogelijkheid dan niet uit in de voorwaarden? Want zo simpel is het. Dat is alles wat nodig is om het proces weer aan de wet te laten voldoen en om dat duidelijke te hebben voor de klant.
Staat uitsluiting van verrekening niet op de 'grijze lijst' van algemene voorwaarden?
Burgerlijk Wetboek Boek 6 Artikel 237
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
(...)
g. dat een de wederpartij volgens de wet toekomende bevoegdheid tot verrekening uitsluit of beperkt of de gebruiker een verdergaande bevoegdheid tot verrekening verleent dan hem volgens de wet toekomt;
Ik sta achter het standpunt van
Masihi. Ik heb ook geen zin in het blindelings opvolgen van arbitraire bedrijfsprocessen waarbij ik risico of kosten draag wanneer de andere partij fouten maakt en ik in mijn recht sta. Toevallig genoeg gisteren nog bij mijn werkgever op verrekening beroept op een ongespecificeerde vordering van enkele tientjes terwijl ik al maanden achter een honderdvoudig bedrag aan zit.
Terzijde: Met Bol.com heb ik ook de nodige issues gehad, waarbij klantenservice uiteindelijk me niet meer te woord stond en ik via de geschillencommissie mijn gelijk moest halen. Nadat ik daarna een bestelling ontving met ontbrekende artikelen (aantoonbaar via track&trace-gewicht), kreeg ik via de telefoon te horen dat ik het 'alleen voor deze keer' nagestuurd zou krijgen (gast, jullie doen het fout) omdat ik wel een verdacht account had.
Nu weet ik niet of dat een conclusie van die medewerker was, of dat er bij de klantgegevens de mogelijkheid tot opmerking plaatsen is, of dat ratings aan een account worden gegeven, maar dergelijke actie kan dus wel goodwill verspelen voor wanneer je in de toekomst geen pressiemiddel hebt.
Vooruitkijkend: Nu je aan Bol.com hebt aangegeven verrekening toe te zullen passen (toch?), en bol.com hier waarschijnlijk niet adequaat op reageert, zal je
uiteindelijk het volledige aankoopbedrag van bestelling #1 toch wel teruggestort krijgen (hopelijk voordat er onterecht incassokosten voor order #2 worden berekend). Ik denk dat het te-veel dan weer als onverschuldigde betaling gezien kan worden, waardoor je dat uiteraard weer moet terugbetalen. Misschien is het voor bol.com handig dat dan wel weer te doen onder het betalingskenmerk van order #2. Alhoewel je daarmee misschien wel je verrekening-standpunt ondermijnt.