BB-One schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:30:
[...]
Ik weet niet in/bij welke weide je kijkt. Maar een ritje in in 'mijn' omgeving (regio Zwolle) is het juist anders om, nu kan ik het niet baseren op mijn waarneming van 40 jaar geleden (die leeftijd heb ik nog niet) maar elke kilometer zie ik wel een roofvogel zweven danwel bidden.
[...]
Als ik 's avonds in de tuin ben/zit zie ik de een na de andere vleermuis over vliegen. (Mijn kat trouwens ook, die denkt echt dat ze een vleermuis op 10 meter hoogte gewoon kan vangen

)
[...]
Daar is de laatste jaren al wel verandering in gekomen, er komen steeds meer hegjes/struiken terug in het (landbouw)landschap bij mij in de regio.
[...]
Ik zeg niet dat het goed gaat maar, de NV Overheid ben je ook zelf, zijn wij met zijn allen. Je verhaal tot dit punt kan/kon ik nog redelijk volgen (niet geheel mee eens, maar dat is wat anders) maar nu kom je wel op een alu hoedje niveau terecht. En daarmee op het niveau hullie hebben het gedaan en ik kan er niets aan doen...
Ook jij hebt de mogelijkheid om als je denkt dat het anders moet er iets aan te doen:
- zaai in je tuin/plantenbak 'bijen/insectenbloemen' het ziet er niet alleen fantastisch uit.
- hang een insectenhotel op
- hang een nestkastje aan de muur
Help bijvoorbeeld mee met de "bijenhighway":
http://www.honeyhighway.nl/#meedoen
Dit kost allemaal bijna geen geld, heb je meer te besteden: Koop landbouwgrond en verpacht het voor een lager dan normaal bedrag aan een boer onder de verplichting om de randen van het land "vrij te laten groeien en bloeien"
[...]
Het zijn de spreekwoordelijke jij en ik die dat beton willen, niet de machtsinstituten. Wij willen nieuwe huizen, wij willen 'allemaal' een tuin, wij willen het 'allemaal' beter en groter.
[...]
Alleen populieren maken het ook niet beter, het gaat om de diversiteit, dus niet alleen populieren maar ook eiken etc.
Voor zover dat niet evident is: mijn vaststellingen, betroffen niet "een weide", maar alles wat ik gedurende de opgegeven tijd (4 decennia), zag binnen mijn leefwereld, dewelke een straal van 25 km kan worden gegeven.
In hoeverre die representatief is daarbuiten, weet ik niet, claim ik niet te weten, en trek ik me feitelijk ook geen snars van aan, om de simpele reden dat het niet MIJN leefwereld is.
Daarom gaf ik de site "Geopunt", waar degenen (die willen) kunnen zien in welke mate het voor het natuurvolkje beschikbare areaal doorheen de tijd werd ingekrompen. Dat, is globaal/algemeen, en kan dus als statistiek tellen.
En het zijn wel de machtsinstituten die WILLEN, want zij creeren omstandigheden (lees: verschuiven eigendom, en maken geld bij, om uw zelfverklaarde "WIJ" koopkracht te geven die anders niet beschikbaar zou zijn geweest.
Kijk naar een crisis, zoals de huizencrisis in de VS rond 2008: een heleboel bouwsels bleef plots ergens in de aanbouwfase "hangen", men stopte eraan verder te werken, wegens geen geld.
De vraag kan worden gesteld, moesten de machtsinstituten eigendom hebben gelaten waar het was, hoeveel efficienter en nuttiger het had kunnen worden besteed.
Om een voorbeeld te geven, opnieuw uit mijn leefwereld, er werden, in die wereld, 40 jaar geleden 2 treinbruggen gebouwd. We zijn nu 40 jaar verder, en er heeft nog nooit een trein over gereden, en de vooruitzichten zijn dat dat ook de komende decennia niet gaat veranderen.
Dat, is typisch wat gebeurt als individuen/organisaties, die niet rendabel zijn, constant met verlies werken (wat tezelfdertijd evenveel aan onbetaalde facturen impliceert), worden beschermd tegen een nochtans verdiend faillissement. Het machtsinstituut genaamd "overheid" is daarvan nog het grootste voorbeeld.
Aangaande populieren dan weer, waar het me over ging is dat grote bomen werden (en worden) gerooid en plaats maakten voor beton/asfalt/grind, of flutboompjes, die meer nut hebben als bezigheid (jaarlijkse coiffure) voor personeel van machtsinstituten, dan voor het ecologisch systeem. Of die grote boom nou een populier is, of een eik, zie ik eerder als een bijkomstige keuze, om andere dan ecologische redenen.
Ahja, en aangaande er iets aan doen (uw plantenbakken, nestkastjes, hotels...): dat is compleet overbodig, de natuur doet dat zelf, als je haar laat doen. Gratis voor niks zelfs. Enkele keren jaarlijks moet ik daaraan denken, als ik zie hoe het gemeentepersoneel met hun blazers en dikke kever uitziende veeg/schuur/spuitmachine-tractor zie aankomen om de blaren in 't centrum te ruimen, maar de wind dat werk al heeft gedaan, en ze doen alsof hun neus bloedt en de tijd in plaats van de blaren wegblazen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Josio op 10-06-2018 14:31
]
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf