Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mastermind
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20-04 19:51
Lol simpele google opdracht leverde dit zelfs op:
quote:
Radio frequency (RF) and microwave (MW) treatments have been studied as a non-chemical alternative for postharvest insect control in dried agricultural commodities viz. rice and wheat. Various researchers conducted post harvest disinfestation studies on agricultural products such as wheat (Shayesteh and Barthakur 1996), sorghum (More et al. 1992), rice (Xiong et al. 2004) and reported that microwave treatment is a potential means of replacing chemical fumigation in pest control. The use of microwaves in food processing was extended for killing insects (Wang et al. 2003b; Antic and Hill 2003), blanching of fruits and vegetables (Boyes et al. 1997), drying of fruits, vegetables and dairy products (Funebo and Ohlsson 1998; Mullin 1995), stabilization of rice bran (Tao et al. 1993), enzyme inactivation in cereal grains (Yadav et al. 2010), control of enzymatic browning in frozen chapattis (Yadav et al. 2008) and pre-treatment of oilseeds for efficient oil extraction (Irfan and Pawelzik 1999).
Het wordt zelfs al gebruikt voor het vernietigen van insecten, zij het met een hoger vermogen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4252428/

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:38

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
Mastermind schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:20:
[...]

Grotere insecten dan?
En wat is het effect van 60GHz golven op insecten?
Ik verwacht weinig tot geen effect, aangezien dat lang niet krachtig genoeg wordt uitgezonden om schade te veroorzaken. Als het een hoornaarzweefvlieg zou koken, dan zou het ook effect op ons hebben.
quote:
Mastermind schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:22:
Lol simpele google opdracht leverde dit zelfs op:

[...]

Het wordt zelfs al gebruikt voor het vernietigen van insecten, zij het met een hoger vermogen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4252428/
Je geeft zelf het antwoord al. Je hebt een hoog vermogen nodig en dat zal net zo goed schade veroorzaken aan andere organismen (zoals jij en ik, bijvoorbeeld).

FooLsKi wijzigde deze reactie 11-06-2018 16:26 (38%)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Mastermind
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20-04 19:51
quote:
Je geeft zelf het antwoord al. Je hebt een hoog vermogen nodig en dat zal net zo goed schade veroorzaken aan andere organismen (zoals jij en ik, bijvoorbeeld).
Ok.
Kun je de tijdsduur van blootstelling vermenigvuldigen met het vermogen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:11
quote:
FooLsKi schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:16:
[...]

Ooit weleens een mier in een magnetron gezien? Die kan gewoon de straling ontlopen omdat de golflengte groter is dan de mier zelf.
Ik weet niet of je dit serieus meent, maar de werking van een magnetron is gebaseerd op de polariteit van water. Door electromagnetische straling van de juiste frequentie (2,4 Ghz ) op het water los te laten draaien de watermoleculen zeer snel wat leidt tot opwarming. De golflengte is zo'n 12 cm en is irrelevant voor de opwarming van het object of dit nu klein of groot is. Omdat een mier water bevat zal de mier net zo snel opwarmen en sterven als andere dieren in de magnetron.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:38

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
Poecillia schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Ik weet niet of je dit serieus meent, maar de werking van een magnetron is gebaseerd op de polariteit van water. Door electromagnetische straling van de juiste frequentie (2,4 Ghz ) op het water los te laten draaien de watermoleculen zeer snel wat leidt tot opwarming. De golflengte is zo'n 12 cm en is irrelevant voor de opwarming van het object of dit nu klein of groot is. Omdat een mier water bevat zal de mier net zo snel opwarmen en sterven als andere dieren in de magnetron.
Zo is het mij ooit eens uitgelegd in een (blijkbaar niet zo) wetenschappelijk tv-programma. Ze demonstreerden het ook met een kopje water in een magnetron en een mier die in die magnetron liep. Die kwam er (ogenschijnlijk) net zo ongeschonden uit als voordat de magnetron het water in het kopje had gekookt. Ik vond het al lastig voor te stellen maar het kwam plausibel op mij over :)

FooLsKi wijzigde deze reactie 12-06-2018 00:11 (0%)
Reden: Kleine aanpassing zodat duidelijk is dat de mier niet in het water liep

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:11
quote:
FooLsKi schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:10:
[...]
Zo is het mij ooit eens uitgelegd in een (blijkbaar niet zo) wetenschappelijk tv-programma. Ze demonstreerden het ook met een kopje water in een magnetron en een mier die in die magnetron liep. Die kwam er (ogenschijnlijk) net zo ongeschonden uit als voordat de magnetron het water in het kopje had gekookt. Ik vond het al lastig voor te stellen maar het kwam plausibel op mij over :)
De mier zit natuurlijk op de binnenkant van de kast waar de amplitude van de straling laag is. Het water zal ook de meeste straling absorberen. Verder is een mier koudbloedig en kan best wel hoge temperaturen aan. Dertig graden opwarmen is voor een mier niet dodelijk, maar voor een warmbloedige is drie graden opwarming al dodelijk. Een mier of insect in het midden van de magnetron zonder water is er snel geweest verwacht ik, maar ik moedig niemand aan te experimenteren.

• Djampire
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-04 21:17
quote:
Josio schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:05:
Ik kan 2 tijden vergelijken met 40 jaar tussen, en de volgende veranderingen melden, erg ruw geschat:
- waar je toen 10 bijen zag, zie je nu 1.
- waar je toen op 10 plaatsen in de straat een groep mussen zag, zie je nu 1.
- waar je toen 12 allerhande soorten mezen zag, zie je er nu 3 van dezelfde soort.
- waar je toen verder in de weide 10 kraaien en eksters zag, zie je nu langsheen straten / vlakbij zwermen van 100.
- waar je toen 5 duiven zag tijdens het rijden door de straat, zie je er nu 30.
- waar je toen op hoogzomerdagen elke dag enkele "biddende" roofvogels zag boven de weiden, zie je nu geen 1.
- waar je toen nooit eenden zag in grachten direct palend aan straat, zie je er nu wel, tussen de vieze rommel en de groene stinkende blubber die erin drijft.
- waar je toen bij het rijden doorheen een bos overal een amalgaam gefluit en gekwetter hoorde en een grote variatie vogels zag, hoor je nu enkel nog de merel fluiten elke zoveel meter. Die zijn zo ongeveer de enige vogelsoort die in aantal en plaats hetzelfde is gebleven als toen. Vroeger zag je wel zwermen lijsters, die zijn nu nog enkel occasioneel, alleen nog te merken aan een bende gebroken slakkenhuizen nabij een steen her en der.
- toen, op een zomerse dag, kon je 's avonds in de schemer gemakkelijk 100 vleermuizen zien "uitvliegen", komende vantussen de planken onder de dakranden. Die zijn nu volledig weg.

1 zaak valt, over deze 40 jaar gezien, erg op: de hoeveelheid bebouwde oppervlakte is erg sterk toegenomen. Wat vroeger weiden en bospercelen waren, zijn nu aaneengesloten groepen huizen. Al de toenmalige grachten langs straat, zijn een buis geworden en gedempt. Waar toen na buien nooit plassen stonden / overstromingen waren, is dat nu wel zo.
Op een bepaald punt in het verleden, zijn boeren massaal mais beginnen kweken. Rond dezelfde tijd, zijn ze begonnen met het rooien van alle bomenrijen (meestal wilgen, essen en struikgewas) langsheen de velden. Intussen is alles zo quasi volledig kaal geworden.
Toen waren er bomenrijen (meestal populieren) langsheen erg veel wegen. De meeste zijn gerooid en nooit heraangeplant (waarmee ik bedoel, echte bomen als deze, geen flut Japanse kerselaartjes of ander klein / kleingehouden prul dat elk jaar door de NV overheid met de figuurlijke nagelknipschaar wordt gesnoeid).

Ik denk dat er verband is tussen bovenstaande 2 veranderingen.
De hoeveelheid voedsel / de leefruimte / het areaal van dit leven is sterk afgenomen.
Minder kunnen ervan leven. De overblijvenden worden samengedrongen op het nog resterend areaal / biotoop, waardoor ze, in tegenstelling tot toen, genoopt zijn te concurreren, en de grotere/sterkere/minder eisen stellende soorten de andere richting uitroeiing drummen.

De vraag kan worden gesteld, hoe het rijmt dat mahetchtsinstituten zich enerzijds profileren als alles doende om het milieu te behouden, en anderzijds, getuige het gestaag verder opdoemen van steen en beton / nieuwe huizen, dat milieu net zelf verder inpikken. Spijts al hun vergunningsvereisten en zone indelingen.

Er is een site, Geopunt genaamd, die een onderdeel heeft dat "Reis doorheen de tijd" noemt. Dat is gebaseerd op kaart en fotomateriaal. De eerste foto's die gedetailleerd genoeg zijn om bossen/velden te kunnen onderscheiden van huizen, zijn van 1970. De oudere getekende kaarten tonen wel de populierenrijen van toen langsheen de wegen. Wel, het is ontnuchterend om zo direct toen en nu te kunnen vergelijken. Als je iets geleidelijk aan ziet gebeuren, raak je telkens gewend - het valt niet erg op. Maar zo direct toen en nu, wel, spreekt de figuurlijke boekdelen.
Jij woont duidelijk niet op het platte land.. Hier in het noorden is echt nog heel veel groen, heel veel natuur, vogels, insecten, vleermuizen... je bent welkom om eens het schoon te komen bewonderen hier..

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi8, i5-4670k GTX 1070 6GB

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-04 15:05
ik vis veel en kom vaak in natuurgebieden en dergelijke, maar ik merk helemaal niks van insectensterfte oid..

naar mijn gevoel gaat het alleen maar beter met de natuur de laatste jaren

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:37
@Mr. Detonator Mag ik vragen wat je leeftijd is? Ik ben (bijna) 37, in mijn jeugd herinner ik mij toch een stuk meer leven. Ook rond het viswater als 10/12/14 jarige.

@Djampire dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. De verstedelijking zal weinig goeds doen. Ik heb het idee dat het nagenoeg allemaal doods is hier. Af en toe een vogeltje of een beestje maar veder bijzonder weinig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:59

vhal

ಠ_ಠ

@Cobb Ik woon ook in Lansingerland en ik herken het eerlijk gezegd niet. Ik loop regelmatig in de Groenzoom en daar zie je van alles rondvliegen en lopen qua insecten, vogels, hazen etc. Ook in de tuin is het momenteel een komen en gaan van diverse insecten. Hommels/bijen zijn een vaste gast en binnenkort zullen de vlinders zich ook wel laten zien als de vlinderstruik in bloei staat. Ergens in de tuin staat nog een insectenhotel en iedere morgen heb ik wel een spinnenweb in mijn gezicht. In de avond zie ik veel zwaluwen en vanochtend trof ik nog een stel duiven aan op het dak.

Moet wel zeggen dat de tuin wel een magneet is voor insecten, onderstaande foto is van eind april maar inmiddels zijn de meeste planten 50cm hoger geworden.

Verderop in de straat zijn er zat die hun 'tuin' helemaal betegeld hebben en vervolgens klagen dat het zo heet is en het regenwater nergens heen kan (waardoor alles blank staat). 8)7

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 13:40
Ben ook woonachtig in Lansingerland en kan uit eigen ervaring ruwweg bevestigen wat @vhal schrijft. Echter, ook in en om mijn gezin's huis geldt dat het niet doorsnee is. Met vrouw heeft nogal groene vingers en heeft van ons relatief kleine tuintje een soort "oerwoud" gemaakt met talloze hoge bloemenstruiken die tot 2 meter hoog, druivenranken, vruchtenbomen die in paar jaar van 50cm naar 3 meter hoog zijn gegroeid en wat al niet meer, zelfs van een plat dak van een uitbouw aan ons huis heeft ze een natuurdakterras gemaakt. Daarnaast is het een hoekhuis omgeven door gemeentegroen met heggen en bomen dus verse spinnenwebben en insecten volop - als ik een dag niet met de auto gereden heb zitten er minstens drie tussen de spiegels. Er komen geregeld in de donkere uren egels onze tuin bezoeken op zoek naar insecten om hun maag te vullen.

Maar ook zoals omschreven vele tuintjes helemaal betegeld (*) en daar groeit alleen een incidenteel dapper grassprietje tussen de naden. Daar groeit dus weinig, ook al omdat onder die tegels ten aanzien van voedzaamheid zeer arme bouwgrond ligt, en als gevolg inderdaad dus weinig insecten e.d.. We hebben gelukkig rond de huizen relatief veel gemeentegroen. Het lijkt nogal te verschillen kwa straat of wijkdeel of zelf kwa huis.

( *: dat was toen wij 6 jaar geleden er kwamen wonen bij ons ook, maar we hebben 80% weggehaald, van de stenen in een hoek een soort toren gebouwd en de arme bouwgrond tot meer dan een meter diep vervangen door goedkope potgrond waar enorm veel en snel op groeit.)

• Cobb
Vreemd dat jullie ervaringeb zo verschillend zijn. Ik heb een goed begroeide tuin in een jaren 70 wijk tegen het oude parkje aan. Ik ervaar echter het compleet tegenovergestelde van jullie. De vogels in mijn tuin zijn een paar eksters, kraaien en een enkele duif. Terwijl ik een volière heb en regelmatig wat vogelzaad mors. Ik ga denk ik eens navraag doen bij mijn buren, aangezien dat grotendeels ouderen zijn die vroeger nog weleens schuitig waren met roundup begin ik mij toch af te vragen of dat een oorzaak kan zijn.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:27
quote:
Mastermind schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Ok.
Kun je de tijdsduur van blootstelling vermenigvuldigen met het vermogen?
Ja, maar dan moet je ook afkoeling in overweging nemen.

Als je een glas water gaat opwarmen met 1W terwijl het gewoon op tafel staat, dan ga je amper merken dat het warm wordt.

Ik denk dat de gewone infrarood zonnestraling een factor 1000 keer meer gaat opwarmen dan die Wifi router op een afstand van 1meter als dat bijtje van bloem tot bloem huppelt.

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:30
quote:
Cobb schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:58:
Ik ga denk ik eens navraag doen bij mijn buren, aangezien dat grotendeels ouderen zijn die vroeger nog weleens schuitig waren met roundup begin ik mij toch af te vragen of dat een oorzaak kan zijn.
Nogmaals, Roundup (glyfosaat) is een herbicide, geen insectide. Het blokkeert een stofwisselingsproces dat specifiek in planten voorkomt, niet in dieren. Daarom is de giftigheid voor dieren en mensen beperkt.
Als er pesticiden zijn die invloed op insecten hebben dan zijn dat waarschijnlijk de in biologische en conventionele landbouw toegelaten middelen.

Wel kan het "doodspuiten" van onkruid indirect voor minder insecten zorgen omdat mogelijk voor hen nuttige planten minder aanwezig zijn. Maar dat effect is niet specifiek voor glyfosaat, of planten nu gedood worden door glyfosaat of de diverse "bio" middeltjes is niet van belang, de planten zijn in beide gevallen minder beschikbaar.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 20-04 15:05
quote:
Cobb schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:52:
@Mr. Detonator Mag ik vragen wat je leeftijd is? Ik ben (bijna) 37, in mijn jeugd herinner ik mij toch een stuk meer leven. Ook rond het viswater als 10/12/14 jarige.
ik ben van 1973..

kom uit limburg, Weert...en ben veel rondom de maas roermond/wessem/maaseik te vinden... dan moet ik er wel bij zeggen dat hier de laatste jaren grote natuur-projecten gerealiseerd zijn...

vroeger zag je zelden bevers bijvoorbeeld.... en nou zie ik er tientallen per jaar

ijsvogeltjes zie ik ook vaker dan vroeger

maar dat zijn geen insecten natuurlijk

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 13-06-2018 12:33 (14%)

• Cobb
Tja het verschilt wellicht enorm per regio/gebied. De ijsvogel die bij ons vaak gezien werd nabij de oostersingel is na de nieuwe beschoeiing niet meer gespot.
Ons 'grote' groen project is de Groenzoom (onderdeel van de Groenblauwe Slinger ) Helaas heeft dat in Berkel geresulteerd in een langgerekt droog stuk grasland met her en der een tactisch aangeplante boom en mooie speeltuin, maar helaas te laat voor de vele Fazanten en hazen die het gebied voor de bebouwing zo kenmerkten. Nu is deze groenstrook ook nog eens over de hele lengte afgekapt van aangrenzende weilanden door de HSL beton bak.

Nee, het zijn allemaal geen insecten maar vooral de vogelstand is erg gelinkt aan de insectenstand. We gaan het de komende jaren wel zien, ik verwacht dat er wel meer onderzoek naar gedaan zal worden.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:00
Als ik kijk naar 40 jaar terug, dan zie ik ook een ander populatie aan vogels. Je zie veel meer ganzen, aalscholvers zie je nu wel, toen niet, veel meer buizerds, minder mussen, zangvogels meer kraaien. Echter qua insecten... Daar heb ik nooit op de soorten gelet.

Er zijn weliswaar minder bijen en minder vlinders en het totaal aantal zal ook wel kleiner zijn. Maar dat is niet vreemd, als je ziet dat de steden qua oppervlak ongeveer twee keer zoveel ruimte innemen dan 40 jaar geleden.

bert pit wijzigde deze reactie 13-06-2018 16:26 (23%)

• Kojoottii
  • Laatst online: 13:53
quote:
Cobb schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
Tja het verschilt wellicht enorm per regio/gebied. De ijsvogel die bij ons vaak gezien werd nabij de oostersingel is na de nieuwe beschoeiing niet meer gespot.
Ons 'grote' groen project is de Groenzoom (onderdeel van de Groenblauwe Slinger ) Helaas heeft dat in Berkel geresulteerd in een langgerekt droog stuk grasland met her en der een tactisch aangeplante boom en mooie speeltuin, maar helaas te laat voor de vele Fazanten en hazen die het gebied voor de bebouwing zo kenmerkten. Nu is deze groenstrook ook nog eens over de hele lengte afgekapt van aangrenzende weilanden door de HSL beton bak.

Nee, het zijn allemaal geen insecten maar vooral de vogelstand is erg gelinkt aan de insectenstand. We gaan het de komende jaren wel zien, ik verwacht dat er wel meer onderzoek naar gedaan zal worden.
IJsvogels hebben deze winter een enorme klap gehad, tot wel 80% minder in bepaalde gebieden, maar dat komt puur doordat het net te lang te koud was en het water was bevroren. Dit is echter vrij normaal voor ijsvogels. Dus als die beschoeiing onlangs is geplaatst, heeft het daar waarschijnlijk niets mee te maken, maar meer met afgelopen winter.
quote:
bert pit schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:08:
Als ik kijk naar 40 jaar terug, dan zie ik ook een ander populatie aan vogels. Je zie veel meer ganzen, aalscholvers zie je nu wel, toen niet, veel meer buizerds, minder mussen, zangvogels meer kraaien. Echter qua insecten... Minder bijen en minder vlinders.

Als je ook ziet dat de steden qua oppervlak ongeveer twee keer zoveel ruimte innemen, dan is het ook niet vreemd dat er minder dieren, planten en insecten zijn.
Hey, Kraaien zijn ook zangvogels hoor :P

Maar inderdaad de vogelstand veranderd doordat het landschap ook veranderd, ganzen zijn wel het beste voorbeeld. Saaie open velden zonder beschutting met het vetste gras is echt perfect voor ganzen. Lekker opvetten in een veld waar je elke dreiging van mijlen ver kan zien aankomen. Een mega deel van alle ganzen in Europa komt nu deze kant op daarom. Maar insecteneters zullen helemaal niets meer kunnen op die velden. Dus wat voor 1 soort goed is kan voor 10 andere soorten de dood betekenen.

Kojoottii wijzigde deze reactie 13-06-2018 16:28 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:00
Ik las mijn post terug en heb het iets verduidelijkt.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:59

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Cobb schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
Ik denk dat de hazen en fazanten vooral verhuisd zijn naar de noordkant van de Groenzoom, ik loop daar regelmatig hard en zie deze wel erg vaak in het hoge gras. Het gedeelte waar jij ws op doelt is het Annie MG Schmidt park, dat is helaas wel erg karig aangelegd. Daarnaast blijf ik het doodzonde vinden dat ze de Wilderszijde gaan volgooien met nieuwbouw, dat stukje grond was een diversiteit aan flora en fauna. Maar ja, die mensen gaan mooi wonen in de aanvliegroute van RDH-airport en krijgen mooi een snelweg op gepaste afstand :P

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:38
Ik heb geen professionele telling gedaan, maar ik trek er nog wel eens met de camera op uit om insecten en vogels te fotograferen. In de eerste groep zie ik niet zoveel variatie, eigenlijk. Sommige jaren wat andere soorten dan andere jaren, maar dat heeft altijd al gewisseld. Vogels lijkt meer te variëren. Ik zie laatste jaren vooral veel meer roofvogels dan vroeger, voor mijn gevoel. Dit jaar opeens weer een hoop mussen en spreeuwen, waar het vorig jaar vooral koolmezen waren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:46
Waar ik moeite mee heb is de beeldvorming waar sommige organisaties ons mee voeden. Ik zag vandaag in Utrecht twee posters langs de weg met iets van, vandaag niet meer gespot in Utrecht met een grote foto van een lieveheersbeestje en een fraaii gekleurde libellle. Niet van een horzel, een teek, een processierups, een schurftmijt, een steekmug of kakkerlak. Nee van het bijna aaibare lieveheersbeestje en een idem libelle, die overigens in zijn larvefase onder water een vreselijke preditor is, een kikkervisjes moordenaar. En ik heb juist overlast van lieveheersbeestjes, die om een of andere reden aangetrokken worden door ruimtes onder mijn kozijnen.

Hoe dan ook, laten ze zich beperken tot feiten en metingen en niet de publieke opinie op deze manier te sturen. Dit soort publicaties zetten juist aan tot twijffel en doen afbreuk aan het toch al lastige werk van onderzoekers.

Zo, dat moest ik even kwijt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-04 14:57
quote:
mekkieboek schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:40:
Waar ik moeite mee heb is de beeldvorming waar sommige organisaties ons mee voeden. Ik zag vandaag in Utrecht twee posters langs de weg met iets van, vandaag niet meer gespot in Utrecht met een grote foto van een lieveheersbeestje en een fraaii gekleurde libellle. Niet van een horzel, een teek, een processierups, een schurftmijt, een steekmug of kakkerlak. Nee van het bijna aaibare lieveheersbeestje en een idem libelle, die overigens in zijn larvefase onder water een vreselijke preditor is, een kikkervisjes moordenaar. En ik heb juist overlast van lieveheersbeestjes, die om een of andere reden aangetrokken worden door ruimtes onder mijn kozijnen.

Hoe dan ook, laten ze zich beperken tot feiten en metingen en niet de publieke opinie op deze manier te sturen. Dit soort publicaties zetten juist aan tot twijffel en doen afbreuk aan het toch al lastige werk van onderzoekers.

Zo, dat moest ik even kwijt.
Wij hebben hier juist (s'nachts) overlast van kikkers en zouden graag meer libellenlarven in de sloten rondom ons huis zien. Lieveheersbeestjesoverlast kunnen wij alleen maar van dromen want het stikt hier van de luizen in de tuin. Misschien komt dat door de aanpaalende buitenteeltpercelen waar flink wordt gespoten met insecticiden.
Met bijvoorbeeld teken, schurft, mug of processierups sla je de plank zelf ook mis want de populaties nemen toe?

Het feit dat je er aanstoot aan neemt en er over nadenkt bevestigd dat deze posters (welke organisaties zijn ze trouwens van?) hun doel dus bereiken. Al maak ik me meer zorgen over bijen, dan die 'kikkervisjesmoordenaars' van 15cm die altijd recht op je af helicopteren.
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True