Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 23:56

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
LS,

Momenteel beschik ik over een pricewatch: Nikon D5300 Zwart body met een tweetal objectieven, te weten pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) en pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR.

Echter neem ik de camera steeds minder mee naar dagtripjes (op vakantie doorgaans nog wel) omdat ik simpelweg geen zin meer heb in het meenemen ervan. De vraag die ik mezelf dus stelde is; is een systeemcamera iets voor mij?

Ik maak graag foto's van dieren (dierentuinen; vaak ver weg dus flink inzoomen), alsook architectuur (groot hoek) en autosport (hoge snelheid) dus ik zal vermoedelijk ergens moeten inleveren qua kwaliteit of mogelijkheden (of zie ik dat verkeerd?) maar anderzijds heb ik er ook niets aan als het maar in de kast ligt te stoffen. Zeker niet aangezien ik dit jaar een tweetal (voor mij) unieke vakanties ga maken en ik graag snel, leuke en toch goede foto's wil schieten.

Input is erg welkom! :)

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 23-05-2018 16:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07
Een systeemcamera heeft toch ook verwisselbare lenzen? Wat wil je precies oplossen met de aankoop van een systeemcamera?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
TheFes schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:51:
Een systeemcamera heeft toch ook verwisselbare lenzen? Wat wil je precies oplossen met de aankoop van een systeemcamera?
Uiteraard, sorry als het niet helder is. Het is met name het formaat en gewicht wat me nu tegenhoudt de camera mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als je kleiner wilt, zul je inderdaad compromissen moeten sluiten. Een systeemcamera is ook gewoon maar een camera en geen toverdoosje.

Wil je dezelfde sensor en dezelfde range dan zullen je lenzen ongeveer even groot blijven. Ja je body zou een stuk kleiner kunnen zijn (bv X-T20 of Sony A6x00) maar lenzen ontkomen niet aan de wetten van de natuur. Enige punt daarbij is wel dat die 70-300mm een Full frame lens is, en een 70-300 speciaal voor Crop wel iets kleiner zou kunnen zijn.

Je kun kijken naar micro-four-thirds camera's. Die hebben een iets kleinere sensor en daardoor kunnen de lenzen ook kleiner gemaakt worden. En door de 2x cropfactor (ipv de 1,5 van je D5300) hebben die lenzen ook meer tele-bereik. Nadeel is wel dat je een kleinere sensor hebt, die dus minder goed presteert bij weinig licht.

Je moet je dus afvragen wat het belangrijkste is. Goede low-light performance? Kleine camera en lenzen? En er zijn nog een batterij aan verschillen die je keuze kunnen beinvloeden. Wil je een elektronische zoeker? Heb je in-body stabilisatie nodig?

Maar als ik op twee mooie vakanties zou gaan, zou ik het wel weten: lekker die D5300 meenemen. Op zich een prima camera en voor zulke speciale gelegenheden zou ik toch wel de moeite nemen om die bij met te hebben.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord @sys64738

Ik ga je post nog eens op mijn gemak lezen maar in je laatste alinea maak je zeker een goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou zeggen ga eens naar winkel en houdt eens aantal systeemcamera's vast. Gaat het jou brengen wat je wenst aan compactheid etc.

In onderstaande topic vind je erg veel informatie
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1