Cv ketel vervangen ja of nee.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Binnenkort betrek ik een nieuwe woning. De cv ketel die erin hangt is echter uit het jaar 2000 en dus over zijn technische levensduur heen. Desondanks is ie wel altijd onderhouden en doet hij het gewoon nog. Nu vraag ik me af of ik het beste meteen een nieuwe hr ketel erin kan gooien of deze nog even door laat brommen. De ketel die hangt is een Remeha w21 eco. Er staat wel op dat het een HR ketel is die moduleert maar hoe zuinig het ding echt is geen idee.

Nu is een beetje de vraag vervangen, ook uit het oogpunt van kostenbesparing of wachten tot ie ermee kapt?

Wat ook wel speelt is dat ik misschien een hybride warmtepompsysteem zou willen, maar de consumentenbond in het najaar hiervan een grote test gaat publiceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je verder niets gaat verbouwen in die buurt dan zou ik hem lekker laten hangen. Het maakt toch niet uit of je hem nu vervangt of over een (half) jaartje.

[edit]
Overigens zou ik veel meer waarde hechten aan o.a. de info die je hier kan vinden dan die van de consumentenbond.

[ Voor 28% gewijzigd door emnich op 23-05-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Geen idee wat je wilt, de huidige gasketels zullen in paar jaar verboden worden om als nieuw te laten plaatsen. Wil je nog wel gas dan zal ik m nu vervangen.

Hier om die reden een hoop reserve Nefits verzameld laatste tijd voor de onderdelen, en ook al een ombouwkit liggen zodat de gasfles/tank weer terug kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Ik vraag me meer ook af hoeveel zuiniger een 2018 hr ketel zou zijn dan eentje uit 2000. Als het veel scheelt elke maand dan is het wellicht sowieso waard om hem te vervangen. Ook omdat het risico dan kleiner is dat die in de winter eruit klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

Dat laatste is denk ik een valide argument, maar met een onderhoudscontract is dat prima te ondervangen. Een ketel vervangen en dus zo'n €1500 investeren om €100-€200 per jaar te besparen* zou ik niet doen. De beste besparing is door geld niet uit te geven. Voor hetzelfde geld houdt je ketel het nog vijf jaar uit. Of tien. Tegen die tijd zijn in ieder geval hybribe oplossingen verder ontwikkeld en dus waarschijnlijk aantrekkelijker dan nu.

* gokje

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sugarlee89 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:54:
Geen idee wat je wilt, de huidige gasketels zullen in paar jaar verboden worden om als nieuw te laten plaatsen. Wil je nog wel gas dan zal ik m nu vervangen.

Hier om die reden een hoop reserve Nefits verzameld laatste tijd voor de onderdelen, en ook al een ombouwkit liggen zodat de gasfles/tank weer terug kan komen.
Tbh ik eet mijn schoen op als binnen 5 jaar gasketels verboden zullen worden. Voor nieuwbouw zie ik het wel gebeuren, maar echt niet voor bestaande bouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rixos schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:06:
Ik vraag me meer ook af hoeveel zuiniger een 2018 hr ketel zou zijn dan eentje uit 2000. Als het veel scheelt elke maand dan is het wellicht sowieso waard om hem te vervangen. Ook omdat het risico dan kleiner is dat die in de winter eruit klapt.
Jij hebt een HR107 ketel, dat wilt zeggen 107% rendement.
De beste gas ketel die er op dit moment te krijgen is is een HR107, je zal er dus niks op vooruit gaan.
Door slijtage zou de ketel iets minder rendement kunnen hebben maar dit is imo verwaarloosbaar.

Wel zou je eventueel de pomp kunnen vervangen voor een zuinig exemplaar, 18 jaar geleden keken ze daar niet echt naar. En natuurlijk je CV goed inregelen, daar pak je al snel heel wat winst.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-05-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06

Reptile209

- gers -

Sissors schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Tbh ik eet mijn schoen op als binnen 5 jaar gasketels verboden zullen worden. Voor nieuwbouw zie ik het wel gebeuren, maar echt niet voor bestaande bouw.
Dat denk ik eigenlijk ook. Anders heeft ieder bestaand huis een enorm zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangen: als je ketel opeens en onverwacht de geest geeft, moet je op stel en sprong je halve huis gaan verbouwen en isoleren om met een warmtepomp uit de voeten te kunnen.

Na een x-aantal jaar zal wel langzaam de vraag naar nieuwe ketels afnemen (niet meer in nieuwbouw, bestaande bouw die overstapt naar alternatieven), totdat een kantelpunt wordt bereikt en de vraag zo laag wordt dat nieuwe ketels niet meer te krijgen/te betalen zijn. Dan zal je wel moeten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:35

kgl

Analyse van VEH:

https://www.eigenhuis.nl/...nergie/cv-ketel-vervangen

Mijn conclusie is dat voorlopig een nieuwe CV ketel de beste optie is (of de huidige lekker laten hangen, als hij goed werkt)

[ Voor 15% gewijzigd door kgl op 23-05-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ernemmer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:57:
[...]

Jij hebt een HR107 ketel, dat wilt zeggen 107% rendement.
De beste gas ketel die er op dit moment te krijgen is is een HR107, je zal er dus niks op vooruit gaan.
Door slijtage zou de ketel iets minder rendement kunnen hebben maar dit is imo verwaarloosbaar.

Wel zou je eventueel de pomp kunnen vervangen voor een zuinig exemplaar, 18 jaar geleden keken ze daar niet echt naar. En natuurlijk je CV goed inregelen, daar pak je al snel heel wat winst.
Dat is eigenlijk wat ik wilde weten. Als er in het rendement niet veel veranderd is dan laat ik hem denk ik gewoon hangen. Als ie er dan over 2 jaar mee kapt is de technologie van warmtepompen waarschijnlijk ook weer een stuk verder. Wat kost dat zo'n zuinigere pomp en is dat wel een goed idee bij een ketel die er misschien binnen een paar jaar mee kapt? En hoe regel je precies een ketel in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rixos schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:29:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik wilde weten. Als er in het rendement niet veel veranderd is dan laat ik hem denk ik gewoon hangen. Als ie er dan over 2 jaar mee kapt is de technologie van warmtepompen waarschijnlijk ook weer een stuk verder. Wat kost dat zo'n zuinigere pomp en is dat wel een goed idee bij een ketel die er misschien binnen een paar jaar mee kapt? En hoe regel je precies een ketel in?
Voor je pomp weet ik niet, geen idee namelijk wat er nu in zit. In onderstaand topic kan je wel veel lezen over inregelen van een CV en misschien staat daar ook iets over een zuinige pomp.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rixos schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:50:
Binnenkort betrek ik een nieuwe woning. De cv ketel die erin hangt is echter uit het jaar 2000 en dus over zijn technische levensduur heen. Desondanks is ie wel altijd onderhouden en doet hij het gewoon nog.
Los tipje:
Test voordat je de overdracht doet even goed of de CV het top doet.
De verkopers moeten een werkende CV opleveren. Als hij het niet doet mogen zij hem repareren/vervangen voor iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:58:
[...]

Los tipje:
Test voordat je de overdracht doet even goed of de CV het top doet.
De verkopers moeten een werkende CV opleveren. Als hij het niet doet mogen zij hem repareren/vervangen voor iets vergelijkbaars.
Goede tip, hoe stel je dat voor? Even de kraan met warm water aan draaien en de thermostaat hoog draaien of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, inderdaad.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rixos schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:01:
[...]

Goede tip, hoe stel je dat voor?
Noteer eerst de meterstanden, anders is het op kosten van de verkopers en dan gaan ze misschien al tegensputteren.
Gooi daarna de verwarming aan; je wilt even voelen dat alle radiatoren warm worden. Ook die ongebruikte op het hobbykamertje ;)
Daarna inderdaad de douche even goed laten lopen en een ligbad een stukje vullen.
Alle kamers moeten verlichting hebben, zodat je ook even de schakelaars kunt testen. Neem eventueel een paar verhuisfittingen mee. Die heten niet voor niets zo.

Bij een auto loop je ook even een rondje en check je wat basale zaken. Bij een huis dat 10x meer kost... mag dat best een half uurtje kosten.
Je zou het niet accepteren als 1 koplamp stuk was, ook al 'haal je bij het benzinestation' zo een lampje. Eerst zien dan geloven!

Heeft trouwens niks met wantrouwen naar de verkopers te maken. Maar als iets gemaakt moet worden kan het beter VOORDAT die vloer erin ligt, alles geschilderd is en je meubels in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:59:
[...]

Noteer eerst de meterstanden, anders is het op kosten van de verkopers en dan gaan ze misschien al tegensputteren.
Gooi daarna de verwarming aan; je wilt even voelen dat alle radiatoren warm worden. Ook die ongebruikte op het hobbykamertje ;)
Daarna inderdaad de douche even goed laten lopen en een ligbad een stukje vullen.
Alle kamers moeten verlichting hebben, zodat je ook even de schakelaars kunt testen. Neem eventueel een paar verhuisfittingen mee. Die heten niet voor niets zo.

Bij een auto loop je ook even een rondje en check je wat basale zaken. Bij een huis dat 10x meer kost... mag dat best een half uurtje kosten.
Je zou het niet accepteren als 1 koplamp stuk was, ook al 'haal je bij het benzinestation' zo een lampje. Eerst zien dan geloven!

Heeft trouwens niks met wantrouwen naar de verkopers te maken. Maar als iets gemaakt moet worden kan het beter VOORDAT die vloer erin ligt, alles geschilderd is en je meubels in de weg staan.
Supertips allemaal, inderdaad helemaal niet gek om alles van te voren even goed door te lopen. Als je het eenmaal gekocht hebt zit je ermee.
Pagina: 1