NAS met ballen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een vervanger voor mij Synology DS415play. Ik ben zeer tevreden over het apparaat maar het blijkt niet krachtig genoeg voor de dingen die ik ermee wil doen.

Wat is je budget?
Max 1000 euro uit te geven (exclusief HDD/SSD)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd al Synology gehad, daar ben ik zeer tevreden over, alleen heb ik de indruk dat hun CPU's aan de lichte kant zijn. Een ander merk is dus prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zou het hoofdzakelijk gebruiken om media in mijn eigen netwerk te streamen. Al mijn content is 1080p en er is altijd maar 1 stream die getranscode moet worden. Ik dacht, om toekomstgericht te zijn, dat het misschien best is dat ik een NAS koop die ook 1 enkele 4K stream aan kan.
Daarnaast moet er nog plek zijn om Couchpotato/Sickbeard/NzbGet te draaien.
Occasioneel zou ik een VM willen draaien om POCs (Proof-of-concept) te testen voor mijn werk. Dit zijn dan best wel stevige VM's die bijvoorbeeld de ELK-stack moeten draaien.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al naar de Synology 918+ gekeken?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Homewrecker
Microkid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:29:
Al naar de Synology 918+ gekeken?
Die heb ik reeds bekeken maar die draait op een Intel Celeron J3455 die een passmark score haalt van 2147. Volgens de docs van Plex heb je 2.000 punten nodig per 1080p stream, dus dan blijft er niet genoeg over van resources voor de rest lijkt mij ...

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is een DIY NAS op basis van FreeNAS of Xpenology een optie? Dan kom je met 1k€ heel ver.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Al eens gedacht aan een HPE Microserver? Kan je met jouw budget een heel eind mee komen, incl. eventuele upgrades.

-4 Bays + aansluiting voor een SSD voor het OS
-Relatief laag verbruik
-Niet al te groot
-Freenas support

Het grote HP Proliant Microserver topic

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 22-05-2018 22:18 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:10
Wil je per se blijven transcoden? Als de NAS verder doet wat ie moet doen kun je er wellicht een apparaat naast zetten (nuc?) puur voor transcoden, dan ben je met een kleiner bedrag klaar. Nadeel is wel t energiegebruik van 2 apparaten, maar voor €500 kan dr heel wat stroom door heen.

• TommyboyNL
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:15:
Al eens gedacht aan een HPE Microserver? Kan je met jouw budget een heel eind mee komen, incl. eventuele upgrades.

-4 Bays + aansluiting voor een SSD voor het OS
-Relatief laag verbruik
-Niet al te groot
-Freenas support

Het grote HP Proliant Microserver topic
Helaas is dat momenteel niet heel geschikt meer. De Gen8 is niet meer goedkoop te krijgen (de instapper voor <€200 was écht fantastisch, maar niet meer leverbaar), en de Gen10 is toch flink duurder (€370 voor de 2-cor en €650 voor de 4-core) zonder dat de CPU vervangbaar is, zonder iLO, en volgens mij nog een paar nadelen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

TommyboyNL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Helaas is dat momenteel niet heel geschikt meer. De Gen8 is niet meer goedkoop te krijgen (de instapper voor <€200 was écht fantastisch, maar niet meer leverbaar), en de Gen10 is toch flink duurder (€370 voor de 2-cor en €650 voor de 4-core) zonder dat de CPU vervangbaar is, zonder iLO, en volgens mij nog een paar nadelen.
Ah, dat zuigt. Ik heb zelf de Gen8 heel goedkoop kunnen krijgen vanuit de UK, maar was mij er niet van bewust dat dit niet meer mogelijk was :N

Xbox Live ID:Notna8310

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:51
@Homewrecker Als ik heel eerlijk ben... Even wachten?

Over twee weken is Computex alweer, afgelopen jaar hebben Synology en Qnap beiden drie nieuwe NAS's gelanceerd. Ik ben erg benieuwd naar nieuwe NAS's met Pentium Gold- en Ryzen-processors, die beide een stuk sneller moeten zijn dan de huidige generatie.

• Homewrecker
TommyboyNL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:13:
Is een DIY NAS op basis van FreeNAS of Xpenology een optie? Dan kom je met 1k€ heel ver.
Ik heb de optie FreeNAS al bekeken en die lijkt mij inderdaad aantrekkelijk. Ik ben alleen bang dat als ik te veel met het OS klooi, ik mijn data om zeep help. Dat kan natuurlijk ook gebeuren met een Synology of QNAP maar die zijn toch net iets beter afgeschermd.

• Homewrecker
Balance schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:00:
@Homewrecker Als ik heel eerlijk ben... Even wachten?

Over twee weken is Computex alweer, afgelopen jaar hebben Synology en Qnap beiden drie nieuwe NAS's gelanceerd. Ik ben erg benieuwd naar nieuwe NAS's met Pentium Gold- en Ryzen-processors, die beide een stuk sneller moeten zijn dan de huidige generatie.
Daar was ik me niet van bewust :)
Ik kan uiteraard nog even wachten, een NAS kopen doe ik niet in 1-2-3 gezien dat even moet meegaan.
Ik ben inderdaad eerder geneigd om een NAS te kiezen die een Intel chipset heeft gezien die aanzienlijk performanter is in transcoding door hun Quick Render (of hoe heet die technologie weer).

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 11:25

.je

Hier iemand met een HP Microserver Gen8. Ik had 'm in het begin als Xpenology draaien. Een leuk iets om op te zetten maar helaas had het meer onderhoud nodig dan verwacht. Bij elke nieuwe versie van het Synology OS moest er ook een nieuwe bootloader komen om de software werkbaar te houden. Met een van die upgrades heb ik dan helaas ook mijn setup vernaggelt waarna de software (en data, grotendeels) onbruikbaar was geworden.

Ik draai nu de machine op Debian met ZFS. Binnen ZFS heb ik ook Docker draaien en naast alle NAS functionaliteiten heb ik de volledige controle over een goede cpu + behoorlijk wat geheugen om o.a. PLEX, NZBget en andere docker containers met toepassingen te draaien voor de nodige demo's en trailers :P

Debian uptodate houden is een stuk eenvoudiger dan de eerdere Xpenology oplossing.

[edit]Oh zie hierboven dat de Gen8 mogelijkheid een stuk moeilijker is geworden... Jammer ;(

[ Voor 6% gewijzigd door .je op 23-05-2018 09:31 ]

• Balance
@Homewrecker Een opvolger van de Synology DiskStation DS3018xs zou wel een leuke optie zijn. Daar zit nu een dual-core Broadwell-processor in, met een dual-core Kaby Lake (of zelfs quad-core Kaby Lake-R) processor heb je een sloot aan performance met hardwarematige versnelling voor de meeste videoformaten.

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:44
.je schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:30:
Hier iemand met een HP Microserver Gen8. Ik had 'm in het begin als Xpenology draaien. Een leuk iets om op te zetten maar helaas had het meer onderhoud nodig dan verwacht. Bij elke nieuwe versie van het Synology OS moest er ook een nieuwe bootloader komen om de software werkbaar te houden. Met een van die upgrades heb ik dan helaas ook mijn setup vernaggelt waarna de software (en data, grotendeels) onbruikbaar was geworden.

Ik draai nu de machine op Debian met ZFS. Binnen ZFS heb ik ook Docker draaien en naast alle NAS functionaliteiten heb ik de volledige controle over een goede cpu + behoorlijk wat geheugen om o.a. PLEX, NZBget en andere docker containers met toepassingen te draaien voor de nodige demo's en trailers :P

Debian uptodate houden is een stuk eenvoudiger dan de eerdere Xpenology oplossing.
Met de nieuwe Jun loader is dit sterk verbeterd en kunnen updates gewoon vanuit DSM worden geïnstalleerd. Ik kijk zelf altijd wel even naar de resultaten van anderen in het topic maar tot nu toe geen problemen. In tegenstelling hoe het inderdaad eerst was voor de jun loader.

Ik ben juist van een Nextcloud (webdav) setup weer teruggegaan naar Xpenelogy, DSM is toch wel heel gebruiksvriendelijk (Android apps, goede webinterface) en webdav was echt traag.

@Homewrecker Is een hypervisor niet het overwegen waard? Ik had zelf eerst Xpenelogy bare metal met daarop een heel aantal packages maar ik ben nu gewisseld naar Proxmox. In Proxmox een VM voor Xpenelogy puur voor fileshare en losse LXC containers voor de functies die ik eerst via packages installeerde. Persoonlijk een grote vooruitgang, veel van de DSM packages zijn ports van andere distros waar je best wel eens wat hacks voor moet toepassen in DSM. In een LXC container heb je daar geen last van en werkt het allemaal prima.

Nu binnen Proxmox ook een Docker omgeving aan het opzetten, dat is het grote voordeel van een hypervisor. Je ziet niet vast aan een approach en je kan blijven experimenten (moet je wel zin in hebben natuurlijk :)

• Homewrecker
wilmardo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Met de nieuwe Jun loader is dit sterk verbeterd en kunnen updates gewoon vanuit DSM worden geïnstalleerd. Ik kijk zelf altijd wel even naar de resultaten van anderen in het topic maar tot nu toe geen problemen. In tegenstelling hoe het inderdaad eerst was voor de jun loader.

Ik ben juist van een Nextcloud (webdav) setup weer teruggegaan naar Xpenelogy, DSM is toch wel heel gebruiksvriendelijk (Android apps, goede webinterface) en webdav was echt traag.

@Homewrecker Is een hypervisor niet het overwegen waard? Ik had zelf eerst Xpenelogy bare metal met daarop een heel aantal packages maar ik ben nu gewisseld naar Proxmox. In Proxmox een VM voor Xpenelogy puur voor fileshare en losse LXC containers voor de functies die ik eerst via packages installeerde. Persoonlijk een grote vooruitgang, veel van de DSM packages zijn ports van andere distros waar je best wel eens wat hacks voor moet toepassen in DSM. In een LXC container heb je daar geen last van en werkt het allemaal prima.

Nu binnen Proxmox ook een Docker omgeving aan het opzetten, dat is het grote voordeel van een hypervisor. Je ziet niet vast aan een approach en je kan blijven experimenten (moet je wel zin in hebben natuurlijk :)
Hypervisor stond niet echt op mijn radar tenzij unRAID daar onder valt.
Lijkt mij op zich een geschikte oplossing, alleen lijkt het mij overhead dat je alles qua file sharing in een VM draait ipv native (mijn kennis daaromtrent is quasi onbestaand dus ik kan er volledig naast zitten).
Het is zeker een pluspunt dat ik on the fly een nieuwe VM kan starten om bijvoorbeeld een nieuwe versie van Sickbeard te testen en weg te gooien als ik niet tevreden ben.
Ik speel graag met software dus wat jij van Docker omgeving aanhaalt is zeker een pluspunt voor mij.

Los daarvan, wat raad je dan als HW aan? Gewoon een krachtige PC?

• TommyboyNL
  • Niet online
Homewrecker schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:20:
[...]

Ik heb de optie FreeNAS al bekeken en die lijkt mij inderdaad aantrekkelijk. Ik ben alleen bang dat als ik te veel met het OS klooi, ik mijn data om zeep help. Dat kan natuurlijk ook gebeuren met een Synology of QNAP maar die zijn toch net iets beter afgeschermd.
In principe hoef je alleen maar via de WebGUI zaken te regelen. Je data vernaggelen is dus lastig.
Je kan ook overwegen FreeNAS te draaien onder ESXi en je netwerkshare via NFS weer door te geven aan ESXi. Op die manier hou je je NAS en je VMs gescheiden van elkaar. Het enige nadeel hiervan is dat aangeraden wordt om je disk controller via pass-through door te geven aan je VM, wat je meteen verplicht om een harde RAM reservering te maken.
Klinkt allemaal vrij ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet :)
Homewrecker schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:08:
Dat lijkt mij een prima begin, maar het is wel de moeite waard om te zoeken naar zuinige hardware. Verder kan ik je een server moederbord met remote management aanraden (Dell noemt dat DRAC, HP noemt dat iLO, IPMI is een verzamelnaam), dan hoef je alleen maar stroom en netwerk aan te sluiten tijdens de installatie en kan je vanaf je normale PC het beeld streamen. Zelf heb ik een supermicro pricewatch: Supermicro X11SSH-LN4F mobo in mijn server/NAS zitten, maar dat mobo is wellicht wat overkill. Zie mijn thuisserver in mijn inventaris voor inspiratie.

[ Voor 31% gewijzigd door TommyboyNL op 23-05-2018 10:31 ]

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:44
[...]

Hypervisor stond niet echt op mijn radar tenzij unRAID daar onder valt.
Lijkt mij op zich een geschikte oplossing, alleen lijkt het mij overhead dat je alles qua file sharing in een VM draait ipv native (mijn kennis daaromtrent is quasi onbestaand dus ik kan er volledig naast zitten).
unRAID ken ik niet maar als ik even rondkijk op site heeft het wel hypervisor capaciteiten.
Overhead is eigenlijk nihiel bij LXC containers doordat het een OS level virtualisatie is (is op basis van chroot jails).
VM's hebben wel wat overhead door hardware virtualisatie maar de voordelen wegen wel flink op tegen de nadelen, al moet je die analyse natuurlijk zelf maken ;)
Waar ik zelf altijd veel goede informatie vind is /r/homelab en voor Proxmox het topic hier op GoT.
[...]
Qua hardware zou ik eens in [url="[TOPIC=1673583/last]Het grote zuinige server topic - deel 2[/TOPIC]"]Het het grote zuinige server topic[/url] gaan rondkijken, daar zit een hoop kennis. Het hangt van veel dingen af, als je ZFS als filesystem gaat kiezen wordt bijvoorbeeld aangeraden naar ECC RAM te kijken en geen raidcontroller te gebruiken.

Ik heb zelf eerst een consumentenmoederbord met i5 gehad (Proxmox server buiten gebruik in de inventaris). Deze set heb ik eigenlijk een op een kunnen ruilen voor mijn huidige Xeon met een Supermicro moederbord (Dick Dastardly in de inventaris).
TommyboyNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:09:
Dat lijkt mij een prima begin, maar het is wel de moeite waard om te zoeken naar zuinige hardware. Verder kan ik je een server moederbord met remote management aanraden (Dell noemt dat DRAC, HP noemt dat iLO, IPMI is een verzamelnaam), dan hoef je alleen maar stroom en netwerk aan te sluiten tijdens de installatie en kan je vanaf je normale PC het beeld streamen. Zelf heb ik een supermicro pricewatch: Supermicro X11SSH-LN4F mobo in mijn server/NAS zitten, maar dat mobo is wellicht wat overkill. Zie mijn thuisserver in mijn inventaris voor inspiratie.
Remote management is handig als je niet standaard een scherm aan de je server hebt zitten of als je vanaf buitenshuis een vinger aan de pols wil houden. Stel je OS is helemaal vastgelopen kan je nog via IPMI je server opnieuw starten.
Ik heb een paar jaar zonder gedaan met een scherm aan mijn server, werkt ook prima. Alleen buitenshuis de server herstarten is tricky, het is via SSH een reboot ingeven en hopen dat de server weer via SSH bereikbaar wordt. Als SSH dan niet mogelijk is ben je de sjaak, daar biedt IPMI een uitkomst.

Maar als ik nu terugkijk hoe vaak ik IPMI gebruik is dit hooguit een keer per jaar, enigszins overkill is het wel dus :9

[ Voor 35% gewijzigd door wilmardo op 23-05-2018 11:20 . Reden: reactie op TommyboyNL toegevoegd ]

• Homewrecker
Ok thanks voor de feedback heren.
Ik ga even aan de slag met de feedback van @TommyboyNL en @wilmardo.
Aan de hand daarvan zullen er hoogstwaarschijnlijk nog wel extra vragen komen die ik hier dan zal stellen.

• GrandDestroyer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 19:54
Homewrecker schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Die heb ik reeds bekeken maar die draait op een Intel Celeron J3455 die een passmark score haalt van 2147. Volgens de docs van Plex heb je 2.000 punten nodig per 1080p stream, dus dan blijft er niet genoeg over van resources voor de rest lijkt mij ...
Ik heb een Synology 918+ met Plex en een belangrijk detail is wel dat er tegenwoordig hardware decoding mogelijk is. Ik heb geen 4K video getest maar dat kan ik wel doen van het weekend.

• Homewrecker
GrandDestroyer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Ik heb een Synology 918+ met Plex en een belangrijk detail is wel dat er tegenwoordig hardware decoding mogelijk is. Ik heb geen 4K video getest maar dat kan ik wel doen van het weekend.
Volgens de specs van Synology behoort de DS918+ tot 4K Group 1 en zou dit mogelijk moeten zijn.
Ik heb daar sterk mijn twijfels over want volgens dezelfde tabel zou mijn NAS eveneens een 4K stream moeten aankunnen. Hij stottert al bij 1 enkele locale 1080p stream ...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 19:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Binnenkort komt ook de DS1618+ uit. Misschien ook nog interessant?

• Homewrecker
Mr_gadget schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:59:
Binnenkort komt ook de DS1618+ uit. Misschien ook nog interessant?
Heb ik al bekeken, heeft een 'zwakke' CPU

• Balance
@Homewrecker Mmm, de nieuwe DS1019+ heeft ook nog steeds een Celeron J3455. Ook niet de nieuwere J4105. Ik had stiekem gehoopt op net wat meer performance.

Blijf het raar vinden dat we geen NASsen zien met Pentium Gold-processors. Gewoon twee krachtige Skylake-cores met hyperthreading zou zo'n apparaat heel leuk maken. En als je een Pentium Gold G5500T niet te hard laat draaien komt hij qua energieverbruik ook behoorlijk dicht in de buurt.

Vergelijking tussen G5500T, J5005, J4105, J3455.

• Balance
De QNAP TVS-951X is misschien wel leuk om nog even in de gaten te houden. Dual-core Intel Celeron 3865U processor (twee Kaby Lake cores) en 10 gigabit ethernet. Wat meer info.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:35
Als je echt een NAS "met ballen" zoekt, dan moet je of heel veel geld neer leggen of er zelf een bouwen.
Voor een kant en klaar NAS betaal je heel veel geld voor een hoop software flauwekul en middelmatige hardware.
Bij een zelfbouw kan je zelf bepalen hoeveel geld er wordt gestoken in de hardware en veelal is de software 'gratis' beschikbaar en doorgaans beter aanpasbaar aan je wensen.
Gratis tussen quotes want ik vind dat als de software voldoet aan je wensen, een donatie op z'n plaats is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:35
Balance schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:03:
@Homewrecker

Blijf het raar vinden dat we geen NASsen zien met Pentium Gold-processors. Gewoon twee krachtige Skylake-cores met hyperthreading zou zo'n apparaat heel leuk maken. En als je een Pentium Gold G5500T niet te hard laat draaien komt hij qua energieverbruik ook behoorlijk dicht in de buurt.

Vergelijking tussen G5500T, J5005, J4105, J3455.
NAS producenten zijn in de eerste plaats software producenten. Zij proberen het massa publiek te verleiden met allerlei opties en toeters en bellen, die nauwelijks bruikbaar zijn op de producten, die zij aanbieden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 21:39
Zelf een pc/servertje bouwen en unRaid erop gooien. Werkt als een trein.

Plex als docker installeren en je bent inprinciepe al klaar.
Je kan heel makkelijk shares aan maken met verschillende user rechten (mocht je dit willen).
En Stel dat je ooit het OS om zeep helpt, of wat dan ook, je bent je data nooit kwijt. (aangezien er geen xfs op de schijven wordt gebruikt kan je ze vrolijk in een andere linux-pc zetten en je kan weer bi je data.)
(uiteraard heb je ook paritie, zodat als een schijf faalt je niet je data kwijt bent.)

• Homewrecker
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een pre-made setup: QNAP TVS-473e
Pagina: 1