Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij het opbouwen van een thuis netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikpauldejonge
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Mijn vraag is de volgende: kunnen jullie mij voorzien in advies bij de volgende situatie.

Binnenkort betrek ik mijn eerste koophuis, aangezien de electra verouderd is en de stoppenkast niet meer voldoet aan deze tijd ( 3 groepen) laat ik alle bekabeling opnieuw trekken zodat alles er weer toekomstbestendig is.

Nu ik toch bezig ga zijn met het opnieuw trekken van kabels, leek het me een strak plan om gelijk netwerkkabels te laten trekken zodat alles netjes word weggewerkt achter de muren inplaats van dat er lelijke kabels uit de muren komen.

Zelf zat ik te denken aan de volgende opstelling:

meterkast:
ziggo modem waaraan mijn Netgear nighthawk r7000 hangt.
Vanuit de router wil ik een switch aansturen die naar een patchpaneel gaat.
aangezien ik drie slaapkamers en een zolder wil voorzien van een wandcontactdoos met twee aansluitingen kom ik op 8 aansluitingen waarbij ik dus al aan een patchpaneel van 16 poorten uitkom.

De woonkamer wil ik aansluiten via een cat6a kabel door de muur heen ( deze komt onder de vensterbank uit) waaraan ik een 5 poorts switch aansluit om deze netjes weg te werken in het tv meubel dat tegen de vensterbank aan komt te staan.

voor alle kabels wil ik cat6 a gebruiken ( soepel voor de muur van de woonkamer en uit de WCD en stug voor de WCD naar het patchpaneel)

Raden jullie mij deze setup aan of kan dit beter/slimmer.

alle ideeën en verbeteringen zijn welkom.

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Cat 6A is onzin, cat 6 kan tot 30m zelfs 10Gb aan dus die extra kosten en problemen met kabeltrekken kun je jezelf besparen.

2 stuks cat 6a krijg je niet door een buis, 2 stuks cat 6 wel.

Voor die kabel naar de vensterbank ook gewoon stugge kabel nemen en afmonteren in een opbouwdoos.
Nooit connectors zelf aan kabels gaan knijpen ondsnk dat de halve wereld gaat roepen dat het prima kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• erikpauldejonge
Ben(V) schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:02:
Cat 6A is onzin, cat 6 kan tot 30m zelfs 10Gb aan dus die extra kosten en problemen met kabeltrekken kun je jezelf besparen.

2 stuks cat 6a krijg je niet door een buis, 2 stuks cat 6 wel.

Voor die kabel naar de vensterbank ook gewoon stugge kabel nemen en afmonteren in een opbouwdoos.
Nooit connectors zelf aan kabels gaan knijpen ondsnk dat de halve wereld gaat roepen dat het prima kan.
Bedankt voor je antwoord @Ben(V)
Raad je me dan 2 switches aan voor naar het patchpanel of is 1 voldoende?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
erikpauldejonge schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 06:13:
[...]

Bedankt voor je antwoord @Ben(V)
Raad je me dan 2 switches aan voor naar het patchpanel of is 1 voldoende?
Zou gewoon genoeg kabels naar de woonkamer leggen ipv gelijk al daar een switch te gebruiken, als je het nu toch goed wilt doen. Verder misschien handig om aansluitingen voor AP's te plaatsen mocht de R7000 niet genoeg zijn voor het hele huis :)
CAT6/CAT6a zijn prima, als het geen verschil in prijs is kan je net zo goed CAT6a nemen tenzij je stukken kabel in je huis hebt die langer zijn dan 30 meter.

Fixing things to the breaking point...

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-11 20:09
@Ben(V) @RGAT : CAT6 is dus eigenlijk exact hetzelfde als CAT6a tot 30m? Ik had wel ergens gelezen dat je beter CAT6A kunt nemen als je met POE / POE+ wilt gaan werken (AP's, camera's etc.), klopt dat? Want ik sta ook op het punt van het bestellen van alle materialen en ik ging dus uit van CAT6A ivm POE.

Overigens lijkt het me wel dat je wel 2 CAT6A kabels door een 3/4e buis kunt trekken? De binnendiameter daarvan is 16,5mm en 2 kabels zijn bij elkaar 12mm. Dus dan heb je nog 4,5mm speling?

• RGAT
  • Niet online
@YinYang Ik geloof dat je met CAT6 geen 10Gbit PoE kan doen, maar 1Gbit PoE werkt prima, dat is inderdaad wel iets om te overwegen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
erikpauldejonge schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:56:
(deze komt onder de vensterbank uit)
Als je de mogelijkheid hebt zou ik deze via de vloer van de meterkast door de kruipruimte leggen en in de woonkamer omhoog brengen. Als je in de woonkamer een gaatje naar beneden boort weet je precies waar je uit moet komen. Voor je switch moet je immers spanning hebben, dus die zal bij een wandcontactdoos in de buurt moeten zitten. Voordeel van een kabel door je vloer is dat je je switch weg kunt werken achter/onder je meubel. Je wilt niet tegen een disco aan zitten kijken omdat je 'm onder de vensterbank hebt zitten.

Verwijderd

YinYang schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:42:
@Ben(V) @RGAT : CAT6 is dus eigenlijk exact hetzelfde als CAT6a tot 30m? Ik had wel ergens gelezen dat je beter CAT6A kunt nemen als je met POE / POE+ wilt gaan werken (AP's, camera's etc.), klopt dat?
Nu heb ik de specificatie zelf niet gelezen maar volgens mij gaat Cat6 versus Cat6A over signaal, bandbreedte, en zo verder. Wil je PoE dan is ineens vooral de dikte van de koperkabel belangrijk, want wet van Ohm. Voor sneller ethernet heb je overigens ook meer vermogen nodig om een duidelijk signaal aan de andere kant af te leveren dus de kabeltjes moeten ook meer dwarsdoorsnedeoppervlakte dus meer diameter. En het is ook een reden waarom je geen CCA wil.

Die dikte wordt dan weer uitgedrukt in AWG, dus als je de keuze hebt je kabel beter met een lager dan een hoger AWG-getal bestellen. Wordt de kabel wel weer een beetje dikker en zwaarder van natuurlijk. Die lagere AWG kom je wel weer eerder tegen bij Cat6A dan Cat6.
Overigens lijkt het me wel dat je wel 2 CAT6A kabels door een 3/4e buis kunt trekken? De binnendiameter daarvan is 16,5mm en 2 kabels zijn bij elkaar 12mm. Dus dan heb je nog 4,5mm speling?
En hoe gaat zich dat in bochten uitspelen? Cat6 zit een plastieken kruis in dat het erg stug maakt, en 6A is nog stugger. Kijk ook even naar de minimum buigradius voor die twee.

Overigens is de gespecificeerde lengtelimiet voor 10GbE over Cat6 55 meter, niet 30 (dat is 40GbE over "Cat8").

Oh, en je mag niet zomaar datakabels tussen stroomkabels trekken, die moeten aparte buizen krijgen. Gaat dat lukken? POF (of, denk ik, glas, als die het aankan) mag dan weer wel.

• Ben(V)
  • Nu online
YinYang schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:42:
@Ben(V) @RGAT : CAT6 is dus eigenlijk exact hetzelfde als CAT6a tot 30m? Ik had wel ergens gelezen dat je beter CAT6A kunt nemen als je met POE / POE+ wilt gaan werken (AP's, camera's etc.), klopt dat? Want ik sta ook op het punt van het bestellen van alle materialen en ik ging dus uit van CAT6A ivm POE.

Alle buizen zijn 5/8 en geen 3/4 zoals jij even aanneemt.
En ik moet het je zien doen om twee cat6A kabels door een buis met meer dan een bocht te trekken.
Gaat je gegarandeerd niet lukken.
Theorie is iets anders dan praktijk.

En POE heeft niets met Cat specs te maken.

En buiten dat, je maakt het jezelf moeilijk zonder er enig voordeel van te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 22-05-2018 10:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• YinYang
Ben(V) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:04:
[...]

Alle buizen zijn 5/8 en geen 3/4 zoals jij even aanneemt.
En ik moet het je zien doen om twee cat6A kabels door een buis met meer dan een bocht te trekken.
Gaat je gegarandeerd niet lukken.
Theorie is iets anders dan praktijk.

En POE heeft niets met Cat specs te maken.

En buiten dat, je maakt het jezelf moeilijk zonder er enig voordeel van te hebben.
Had even gemist dat het om 5/8 buizen gaat.

Maar als ik zo snel even op de netwerkkabelshop zoek (CAT6 of CAT6A + stug + koper + UTP), dan heb ik eigenlijk de keus tussen:
- CAT6A: https://www.netwerkkabels...oper-vaste-kern-100-meter

- CAT6: https://www.netwerkkabels...ol-vaste-kern-100-meter-1

of https://www.netwerkkabels...peren-kern-lszh-100-meter

Nu heeft de CAT6A variant een diameter van 6mm en CAT6 van 6,2mm. Dus waarom ben je er zeker van dat het niet lukt om 2 x CAT6A te trekken, maar wel 2 x CAT6? Ik zou denken dat beiden moeten lukken, maar ik ben een leek op dit gebied en heb dus geen ervaring. Bedoel het dus niet als kritiek, maar ben er gewoon benieuwd naar :)

Zie ook deze link, punt 4 (POE), laatste zin: https://www.redlink.nl/bl...iezen-voor-minimaal-cat6/

Daar geven ze aan dat je wel beter CAT6A kunt nemen.

• Ben(V)
  • Nu online
Ervaring boven theorie.

En per definitie is een CAT6A dikker dan een CAT6 kabel er moeten namelijk meer twists inzitten en het afstand moet groter zijn (dus het middenkruis is groter)
Dus je zit appels met peren te vergelijken want die cat6A kabel die je noemt heeft awg24 draad en voldoet dus niet aan de specs van CAT 6.

Je wordt dus bedondert en dat komt doordat CAT6A helemaal geen standaard is maar een label dat fabrikanten erop plakken.

En nu een marketing verhaal als feit aan te dragen lijkt me niet slim.
Je moet echt even naar de bron kijken.

En als je dan AWG 24 draad gebruik is dat nu juist weer heel beroerd voor POE.

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 16:42
Denk ook even na of je ooit domotica wil voorzien, bedraadt is nog steeds stabieler dan draadloos dus als je al een idee zou hebben van waar je sensoren en apparaten wil inbouwen kun je dit best nu ook al voorzien.

• YinYang
Ben(V) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:58:
Ervaring boven theorie.

En per definitie is een CAT6A dikker dan een CAT6 kabel er moeten namelijk meer twists inzitten en het afstand moet groter zijn (dus het middenkruis is groter)
Dus je zit appels met peren te vergelijken want die cat6A kabel die je noemt heeft awg24 draad en voldoet dus niet aan de specs van CAT 6.

Je wordt dus bedondert en dat komt doordat CAT6A helemaal geen standaard is maar een label dat fabrikanten erop plakken.

En nu een marketing verhaal als feit aan te dragen lijkt me niet slim.
Je moet echt even naar de bron kijken.

En als je dan AWG 24 draad gebruik is dat nu juist weer heel beroerd voor POE.
Wat is dan minimum AWG vereiste voor POE?

Zoiets dan wel goed bijvoorbeeld? https://netwerkproducten....-per-meter-p-4360546.html

• Ben(V)
  • Nu online
Die zal gegarandeerd dikker zijn, maar nogmaals het is zinloos CAT6A te gebruiken in een thuissituatie.
CAT6 voldoet prima en CAT6A voegt niets toe bij de beperkte afstanden die je in huis hebt.

AWG 23 is vereist om een kabel CAT6 te mogen specificeren.

Voor POE zijn geen draaddikte normen vastgelegd, maar het ligt voor de hand dat stroomvoorziening via erg dunne draadjes problemen kan gaan opleveren en zoek maar eens uit hoe dun AWG24 is.

• YinYang
Ben(V) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:06:
Die zal gegarandeerd dikker zijn, maar nogmaals het is zinloos CAT6A te gebruiken in een thuissituatie.
CAT6 voldoet prima en CAT6A voegt niets toe bij de beperkte afstanden die je in huis hebt.

AWG 23 is vereist om een kabel CAT6 te mogen specificeren.

Voor POE zijn geen draaddikte normen vastgelegd, maar het ligt voor de hand dat stroomvoorziening via erg dunne draadjes problemen kan gaan opleveren en zoek maar eens uit hoe dun AWG24 is.
Dankje, ik ga voor CAT6 dan maar! :)

Ben benieuwd waar TS voor gaat....

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je openingspost gok ik dat de kans dat je behoefte gaat krijgen aan meer dan 1 Gb verbindingen heel klein en is in principe Cat 5 al voldoende. Bedenk vooral dat goed en zorgvuldig monteren belangrijker is dan de kabel binnen een huis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:21
Recent ook bezig geweest, zie: Advies gevraagd voor thuisnetwerk; switch, camera's, iptv... een tip: Let op dat je echte kopere kabels hebt, geen CCA!

Je hebt Ziggo, dus TV over Coax. Nu je toch bezig bent ook gelijk Coax trekken? Wil je een TV op je slaapkamer bijvoorbeeld. Misschien voor de toekomst mocht je wisselen van provider; let op dat je switch IGMP snooping ondersteund anders werkt IPTV niet. Mocht je met een extra switch aan de gang gaan zou je kunnen kijken naar PoE zodat je bij je 2e switch geen adapter nodig hebt.

• erikpauldejonge
Dank jullie voor alle antwoorden, was zelf een paar dagen niet instaat om online te zijn.

als ik het allemaal lees ga ik het als volgend oplossen:

Cat6 kabels voor de leidingen.
Twee 8poort switches in de meterkast om zo de snelheid te behouden?
een derde (5 poort) switch in de woonkamer om zo de overige apparaten aan te sluiten.
op zolder hoef ik niet perse een draadloos signaal te ontvangen, maar dit kan later nog opgelost worden met een AP.

bedankt voor de vele reacties.

• RGAT
  • Niet online
erikpauldejonge schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:03:
Dank jullie voor alle antwoorden, was zelf een paar dagen niet instaat om online te zijn.

als ik het allemaal lees ga ik het als volgend oplossen:

Cat6 kabels voor de leidingen.
Twee 8poort switches in de meterkast om zo de snelheid te behouden?
een derde (5 poort) switch in de woonkamer om zo de overige apparaten aan te sluiten.
op zolder hoef ik niet perse een draadloos signaal te ontvangen, maar dit kan later nog opgelost worden met een AP.

bedankt voor de vele reacties.
Waarom 2 8 poort switches (hoe behouden die meer snelheid?) ipv 1 16 poort switch overigens?

• erikpauldejonge
was ook een vraag ;) aangezien ik daar niet heel veel verstand van heb.
Dus 1 16 poort is voldoende om alles aan te sturen als ik het goed heb.
Pagina: 1