Consumentenrechten vervangende onderdelen onder garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forum_naam
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-07 14:36
Hallo,

Mijn telefoon is beschadigd aan de onderkant, ik wil graag een reparatie maar aangezien ik rond heb gelezen dat het een aantal weken kan duren heb ik daar geen tijd voor. Wat zijn je rechten als consument? Ik heb gevraagd of ze niet gewoon de back cover op kunnen sturen en daarop hebben ze geantwoord dat ze dat niet doen omdat ze geen onderdelen verkopen. In mijn geval zou het onder garantie moeten vallen maar dan willen ze dat ik het naar hun opstuur. ( Het gaat om de Oneplus 3T)

Ik weet dat het iets totaal anders is maar de poorten aan de voorkant van mijn computer case ging kapot, na een email te hebben gestuurd naar Sharkoon heb ik gewoon een hele nieuwe pcb met poorten opgestuurd gekregen.

Mag een fabrikant het weigeren om vervangende onderdelen naar je te sturen?

Ik heb ook gelezen dat je garantie zou komen te vervallen na het openen van je telefoon, ifixit is druk bezig met het promoten om de "warranty void" stickers overal ervan af te halen omdat dat in strijd is met de Amerikaans wetgeving. Als ik het goed heb begrepen mag je dus gewoon je telefoon open maken. Hoe zit dat in Nederland?
(https://ifixit.org/blog/1...void-if-removed-stickers/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 09:06
Hoe kan een fabrikant nou weten dat het het garantie is zonder het defecte product zelf gezien te hebben? Dus ik denk dat je er niet onder uit komt om je telefoon op te sturen naar een de fabrikant of een vertegenwoordiger daarvan.
Dat het bij je computer wel gebeurd is moet je zien als coulance en niet als een recht. Waarschijnlijk ging het om een veelvoorkomend probleem wat de fabrikant niet zelf meer hoefde te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forum_naam
Twardt schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:30:
Hoe kan een fabrikant nou weten dat het het garantie is zonder het defecte product zelf gezien te hebben? Dus ik denk dat je er niet onder uit komt om je telefoon op te sturen naar een de fabrikant of een vertegenwoordiger daarvan.
Dat het bij je computer wel gebeurd is moet je zien als coulance en niet als een recht. Waarschijnlijk ging het om een veelvoorkomend probleem wat de fabrikant niet zelf meer hoefde te onderzoeken.
Foto's erbij sturen bijvoorbeeld. Ik weet dat Kingston gewoon een nieuwe microfoon had opgestuurd voor een headset omdat de oude kapot was door alleen een email te sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Forum_naam schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:12:
Mag een fabrikant het weigeren om vervangende onderdelen naar je te sturen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gewoon opsturen. Als het nog onder de garantie valt dan is dat gratis. Zomaar nieuwe producten opsturen of reserveonderdelen is een service waartoe bedrijven niet verplicht zijn, een foto is natuurlijk niet genoeg om te kunnen beoordelen of het binnen/buiten jouw schuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

De verkoper (in dit geval ook fabrikant) moet de kans krijgen het product 'conform' te maken indien het defect onder garantie valt. In dit geval willen ze het apparaat op locatie hebben om de reparatie (goed) uit te voeren. Hiervoor zul je ze de mogelijkheid moeten geven.
Andere, minder vaak voorkomende, opties die voor de leverancier ook nog open staan zijn bijvoorbeeld het apparaat innemen en het aankoopbedrag teruggeven of het apparaat omruilen voor een nieuwe. Bij deze laatste 2 opties kan het dus prima zijn dat ze het apparaat eerst in bezit willen hebben voordat ze het bedrag terugstorten of een nieuw toestel afsturen.
De keuze die je nu hebt is dus ook voor jou het meest gemakkelijk, want je hoeft bv niet te wachten op je geld om daarna nog een nieuw toestel te kopen.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Move naar SF

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
De belangrijkste vraag hierin is: Bij welk bedrijf heb je de telefoon gekocht? Met andere woorden, met welk bedrijf heb je een contract?

Enkel die partij is jou verplicht te helpen. Heb je je telefoon dus niet direct bij Oneplus gekocht, dan is de rest van de discussie over wat Oneplus juridisch gezien wel/niet hoort te doen snel afgelopen. Het antwoord is dan namelijk: Niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Volgens mij is de vraag "om wat voor schade gaat het eigenlijk" ook wel een dingetje.

Als je hem (bijvoorbeeld) zelf hebt beschadigd aan de onderkant...waarom hebben we het dan over garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Zonder verder het exacte juridische verhaal te kennen, dacht ik dat de verkoper je binnen redelijke termijn moet helpen. Volgens mij is er geen expliciet voorschrift over hoe ze dat precies moeten doen, zolang jij maar met een deugdelijk/gerepareerd product eindigt. Als ze van jou vragen dat je je product opstuurt mogen ze dat doen, zolang ze het maar binnen redelijke termijn gerepareerd weer terug sturen. Ik denk niet dat je heel veel te klagen hebt als dat gedeelte van de reparatie een week of twee in beslag neemt.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Je kan zeker niet eisen dat ze onderdelen sturen als die montage vereisen. De kans dat je iets fout doet is groot, en dan is de discussie eindeloos met alleen maar ongelukkige partijen.

Dat het soms wel gebeurt kan je omschrijven als goodwill indien het beide partijen helpt.
Het spaart kosten aan beide kanten, en het verhoogt simpelweg je tevredenheid.
Als er in je Ikea pakket een defect scharnier zit, dan getuigt het gewoon van goede bedrijfsvoering om simpelweg een scharnier op te sturen en niet aan de klant te vragen om die kast te demonteren en terug te brengen. Ook vraagt Ikea amper bewijs dat je iets ontbreekt (hoe zou je dat ook kunnen bewijzen).

Maar ik ken weinig mensen die er al in geslaagd zijn om bv een batterij opgestuurd te krijgen als die na 6 maand te veel capaciteit verloren heeft onder het argument van "ik vervang die zelf wel in mijn telefoon".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:42

WCA

Gewoon opsturen. Oneplus is pittig snel met reparaties, vandaag opsturen heb je 'm uiterlijk volgende week weer terug, maar de ik stuurde laatst mijn telefoon op dinsdag op, en had 'm vrijdag weer terug

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Forum_naam schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:12:
Hallo,

Mijn telefoon is beschadigd aan de onderkant, ik wil graag een reparatie maar aangezien ik rond heb gelezen dat het een aantal weken kan duren heb ik daar geen tijd voor. Wat zijn je rechten als consument? Ik heb gevraagd of ze niet gewoon de back cover op kunnen sturen en daarop hebben ze geantwoord dat ze dat niet doen omdat ze geen onderdelen verkopen. In mijn geval zou het onder garantie moeten vallen maar dan willen ze dat ik het naar hun opstuur. ( Het gaat om de Oneplus 3T)
Waarom zou het onder garantie moeten vallen? Je noemt het beschadigd, dat klinkt als krassen/butsen/scheuren dat zal vast geen garantie worden.

@Forum_naam check https://www.aliexpress.co...ard-Case/32824719968.html en fix het zelf?

[ Voor 10% gewijzigd door Gadgeteer op 22-05-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forum_naam
Ah oké, uit mijn eigen ervaringen in het verleden kreeg ik altijd vervangende onderdelen opgestuurd, nog nooit meegemaakt met een telefoon dus wist er niets van.

De telefoon heb ik gewoon via de officiële Oneplus site gekocht.

Ik heb inderdaad ook zelf al gekeken naar 3rd party verkopers voor back covers, maar wilde het natuurlijk eerst proberen via de garantie

Wat betreft de beschadiging wilde ik een apart topic over maken aangezien ik het zelf een heel raar geval vind. Hier : Erg beschadigd metaal

[ Voor 15% gewijzigd door Forum_naam op 22-05-2018 17:31 ]

Pagina: 1