Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sarcandler_bing
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2018
Mijn vraag

Ik zoek een 55 inch TV die ik waarschijnlijk rond eind juli, begin augustus zou aanschaffen. Ik stream vooral en wil HDR kijken. Aangezien goedkope merken als Vizio en vooral TCL hier spijtig genoeg niet beschikbaar zijn, moet ik op een prijsklasse van 1000-1300 mikken. Hoewel Dolby Vision nog niet ten volle benut kan worden vind ik het leuk dat de modellen waartussen ik twijfel dolby vision 'enabled' zijn.

Ik twijfel nog tussen de Sony XE93 en XF90. Of zijn er modellen die beter zijn in deze prijsklasse?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb me al wekenlang met de zoektocht beziggehouden, maar ik dacht dat het beter was de vraag eens aan jullie te stellen. Dit leverde mijn onderzoek op.

De Samsung MU8000 leek me een goede tv en handig met de one box, maar de beeldkwaliteit lijkt wat minder?

De LGC7 scheelt niet meer zo veel in prijs en hoewel de beeldkwaliteit niet te overtreffen is, wil ik voor dit geld geen gok wagen en riskeren dat er burn in komt of dode pixels.

Ik ben echt geen fan van de afstandsbediening, maar uiteindelijk is het de beeldkwaliteit die belangrijk is.
De XE93 is edge lit, maar blijkbaar wel beter in local dimming? Misschien stoort de belichting bij zwarte randen bij het kijken van films?
HDTVtest heeft een mooie vergelijking gemaakt met de 3 modellen (ook de XE90) en daar wordt gezegd dat de XE93 in het algemeen de betere keuze is. Gezien de prijs momenteel ook nog lager is dan de XF90 lijkt me dat op het eerste zicht ook de betere keuze.

Welk model zouden jullie kiezen en/of zijn er andere modellen die jullie zouden aanraden in deze prijsklasse?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik las ook de verhalen over de XE 93, maar heb toch de 65inch-versie gekocht een paar weken geleden. De video van HDTVtest heeft mij toen het laatste zetje gegeven. Het is een geweldige aankoop gebleken; HDR oogt prachtig (video's / PS4 Pro / Xbox One X), iets wat mijn vriendin ook onmiddellijk zag. Als je echt in een verduisterde ruimte gaat kijken zul je het vast zien, maar in een gewone gebruikssituatie valt het mij persoonlijk niet op.

Verdiep je eventueel nog wel even in de 'aparte' wijze waarop de Dolby Vision-implementatie van Sony werkt om teleurstellingen te voorkomen. Als je zoekt op Dolby Vision update en Sony, vind je allerlei bronnen die het goed kunnen uitleggen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Voor een klein beetje meer heb je een OLED; daar zou ik naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sarcandler_bing
Waarom zou je toch voor OLED gaan, rekening houdende met het geluk dat je moet hebben met je paneel?
Richh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:18:
Voor een klein beetje meer heb je een OLED; daar zou ik naar kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
sarcandler_bing schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:58:
Waarom zou je toch voor OLED gaan, rekening houdende met het geluk dat je moet hebben met je paneel?

[...]
Geluk met je paneel? OLED's zijn prima hoor :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sarcandler_bing
Hoe is de upscaling volgens jou? Als ik toch gewone TV (via Stievie) zou kijken?
Trenchdog schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:17:
Ik las ook de verhalen over de XE 93, maar heb toch de 65inch-versie gekocht een paar weken geleden. De video van HDTVtest heeft mij toen het laatste zetje gegeven. Het is een geweldige aankoop gebleken;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sarcandler_bing
Heb je niet te maken gehad met burn in of dode pixels dan?
Richh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:28:
[...]

Geluk met je paneel? OLED's zijn prima hoor :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
sarcandler_bing schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:30:
Heb je niet te maken gehad met burn in of dode pixels dan?

[...]
Dat valt ontzettend mee anno 2018. En dooie pixels kunnen ook bij LCD's voorkomen, de kans is gelijk. Ook in dit prijssegment.

\[Prijs-discussie] OLED Televisies
Dit topic is heel waardevol, dan weet je gelijk waar je tv het goedkoopste is en waar je goede garantie kan krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 05-12 08:34
Als je tv zonlicht moet kunnen incasseren. Dan kun je beter niet voor oled gaan en een lcd kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:51
sarcandler_bing schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:29:
Hoe is de upscaling volgens jou? Als ik toch gewone TV (via Stievie) zou kijken?

[...]
We kijken gewone tv via Ziggo Horizon box, maar de upscaling loopt via de receiver volgens mij. Over de upscaling van de tv durf ik dan ook niet iets te zeggen. HD-zenders kijken gaat dan trouwens helemaal prima. Echte SD-zenders beginnen wel erg historisch te lijken, zeker op 65 inch.

Overigens heb ik ook gekeken naar oled, maar aangezien de TV hier vol zon pakt gedurende de dag heb ik dat bewust niet gedaan. Reflectie van de tv is redelijk te doen, maar verdient wel aandacht als er goed licht op valt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matthijz
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:38

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Ik zit ook de twijfelen tussen de
- SONY KD-55XE9305B
- SONY KD-55XE9005B
- Samsung ue55mu8000

Qua prijs zit het allemaal dicht bij elkaar.
De kijkhoek is niet geweldig heb ik al gelezen. Beide merken hebben een mooi beeld in de winkel. Ik vind het dan ook lastig om de keus te maken.

De tv's komen in een uitbouw waar meestal veel licht is. Mijn budget is ook zo rond de 1000 euro. Ik heb nu een lcd tv van 7 jaar oud, dus het wordt sowieso beter.

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sarcandler_bing
Ik ga nu toch nog enkele maanden wachten om de LG OLED 55C7 te kopen. Ik denk dat het toch echt wel veel meer waarde is voor je geld momenteel.
Matthijz schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:36:
- SONY KD-55XE9305B
- SONY KD-55XE9005B
- Samsung ue55mu8000

Qua prijs zit het allemaal dicht bij elkaar.
De kijkhoek is niet geweldig heb ik al gelezen. Beide merken hebben een mooi beeld in de winkel. Ik vind het dan ook lastig om de keus te maken.

De tv's komen in een uitbouw waar meestal veel licht is. Mijn budget is ook zo rond de 1000 euro. Ik heb nu een lcd tv van 7 jaar oud, dus het wordt sowieso beter.

• sarcandler_bing
Is deze tv het waard om te kopen aan 850 euro? En maakt Dolby Vision echt een verschil op deze tv of is het zwart echt zo problematisch? Kan er dus voldoende contrast bereikt worden?

Ik wil vooral streamen en van de HDR formaten gebruik maken. Ik hou ook echt wel van de cleane look van WebOS.
De kleuren lijken echt wel een pluspunt te zijn voor deze tv.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je wilde 2 weken geleden toch nog even doorsparen voor een OLED? Anyhow, ik zou het geld niet overhebben voor de TV die je noemt. De Sony's uit je andere topic zijn dan beter.

En wat is "streamen"? Van internet naar je TV (zoals Netflix)? Van je NAS naar je TV? Over welke codecs/bitrates hebben we het eventueel?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sarcandler_bing
MAX3400 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:58:
Je wilde 2 weken geleden toch nog even doorsparen voor een OLED? Anyhow, ik zou het geld niet overhebben voor de TV die je noemt. De Sony's uit je andere topic zijn dan beter.

En wat is "streamen"? Van internet naar je TV (zoals Netflix)? Van je NAS naar je TV? Over welke codecs/bitrates hebben we het eventueel?
Ik weet het, maar dan nog lijkt het me veel geld te zijn. Ik twijfel nog altijd. Streamen via Netflix bedoel ik dan.

Alleszins bedankt voor uw antwoord. Ik wacht wel tot de prijzen van de Sony/OLED-tv's eventueel zakken dan. Ik vroeg me gewoon af of dit een optie was, aangezien hij veel goedkoper is.

[Voor 14% gewijzigd door sarcandler_bing op 09-06-2018 18:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@sarcandler_bing Je beide topics samengevoegd. Het is niet de bedoeling om voor elk binnenvliegend idee een nieuw topic te starten. Houd je zoektocht naar een nieuwe tv centraal binnen 1 topic.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 05-12 23:25
Koop een MU8000 en ga lekker genieten. Een prima TV is dat en als je je nu al zo druk maakt om eventuele issues met een OLED TV dan moet je daar niet voor gaan.
Ik heb geen idee waarom men zich in elk aankoopadvies topic druk maakt om allerlei zaken rondom OLED TV's. Mijn OLED TV straalt al 1,5 jaar zonder al die problemen waar men altijd zo bang voor is. Als je de techniek niet begrijpt (niet lullig bedoeld) en je de copy/paste mentaliteit van het internet aanhoudt (een beetje lullig bedoeld) dan moet je ook gewoon bij OLED wegblijven.

Ik bedoel het goed als ik zeg dat je van een MU8000 of een XE9005 overdonderd zal zijn.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 23mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS5 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

• sarcandler_bing
Bedankt!

Ik heb het ook niet zo voor klakkeloos overnemen van meningen, want ik kan maar niet begrijpen wat de grote problemen met OLED zijn als je er zorg voor draagt. Daarom dat ik het graag hier even toets.
Major_ton schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:08:
Koop een MU8000 en ga lekker genieten. Een prima TV is dat en als je je nu al zo druk maakt om eventuele issues met een OLED TV dan moet je daar niet voor gaan.
Ik heb geen idee waarom men zich in elk aankoopadvies topic druk maakt om allerlei zaken rondom OLED TV's. Mijn OLED TV straalt al 1,5 jaar zonder al die problemen waar men altijd zo bang voor is. Als je de techniek niet begrijpt (niet lullig bedoeld) en je de copy/paste mentaliteit van het internet aanhoudt (een beetje lullig bedoeld) dan moet je ook gewoon bij OLED wegblijven.

Ik bedoel het goed als ik zeg dat je van een MU8000 of een XE9005 overdonderd zal zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:42
Tip, zag de 55XE9305 voor €998 in de MediaMarkt Ede staan. Wel demo model.

• Schuimpje
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 04-12 12:56

Schuimpje

Couch Warrior

Afgelopen Februari na lang wikken en wegen tussen de LG C7 Oled en de Sony 55XE9305 toch gekozen voor de Sony. Geen moment spijt van gehad, picobello scherm en perfect geluid!

PS4 Pro | Sony 55XE9305 | 2.0 B&W 685S2 + Denon PMA-30 | PSN: Drukfout

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willemhubers
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:10
Nu al 2 jaar een oled in huis en echt 0 problemen. Ik gebruik mijn scherm ook regelmatig als monitor waarbij er soms dagen lang statische content op staat, geen spoortje van wat dan ook te zien. Die burn in wordt echt verschrikkelijk overdreven en mocht je toch bij die 1% zitten die er last van heeft dan heb je gewoon garantie.

• sarcandler_bing
Matthijz schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:36:
- SONY KD-55XE9305B
- SONY KD-55XE9005B
- Samsung ue55mu8000
Uit nieuwsgierigheid: Heb je al gekozen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:25
Met dit budget zou ik ook voor een 55C7 gaan. Prachtige tv, die hier al een jaar elke dag aanstaat. Nul problemen mee. Check het OLED-prijzen topic voor de huidige prijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VMBeast
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 29-11 23:31
Beste sarcandler_bing,

Door een geluk bij een ongeluk ben ik zelf nu in het bezit van een 55" XF9005. Deze heeft alle toeters en bellen van de oled tv met uitzondering uiteraard van het paneel zelf
- Triluminos display
- 4K HDR X1 Processor
- toekomstige ondersteuning van dolby vision
- geschikt voor gaming console's

misschien dat je hier iets aan hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DannyVer
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15-09-2018
TW-04062018-SONY voor 10% korting bij expert. Sony 55XE9005 voor 890 ipv 988! Aanrader lijkt mij!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05-12 22:11
Heb zelf ook de XE93 65 inch sinds 2 maanden. HDR op PS4 Pro is echt super mooi.

Oja, als je Ziggo hebt en een CI module gaat gebruiken, en je hebt slecht beeld, schakel dan tijdens de installatie iets met Noise Ratio uit.

[Voor 47% gewijzigd door WeHoDo op 19-06-2018 15:51]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:31

Oekol

waka waka hey hey

WeHoDo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:38:
Heb zelf ook de XE93 65 inch sinds 2 maanden. HDR op PS4 Pro is echt super mooi.

Oja, als je Ziggo hebt en een CI module gaat gebruiken, en je hebt slecht beeld, schakel dan tijdens de installatie iets met Noise Ratio uit.
Kan het ook beamen, de XE9305 65 inch is echt geweldig.

Ik heb ziggo met ci+ module. Waarom moet je dat uitschakelen en waar doe je dat? Heeft dit toevallig te maken met dat die ineens zwart beeld geeft en geen signaal meer heeft?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• WeHoDo
Leoon. schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:02:
[...]

Kan het ook beamen, de XE9305 65 inch is echt geweldig.

Ik heb ziggo met ci+ module. Waarom moet je dat uitschakelen en waar doe je dat? Heeft dit toevallig te maken met dat die ineens zwart beeld geeft en geen signaal meer heeft?
Dit kun je instellen bij Instellingen, Digitaal setup en daar ergens in het menu. Weet het niet 123 uit mijn hoofd.
Ik had erg veel dat het beeld blokkering was of dat het geluid niet helemaal synchroon liep. Dit uitschakelen hielp enorm.

Het zwart beeld en geen signaal meer heb ik nooit gehad. Wel moet je de apps sluiten als je deze niet meer gebruikt, anders wordt je interface erg langzaam. Ik zet ook regelmatig de tv helemaal uit, dus dat het het Sony logo en Android logo in beeld ziet.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

WeHoDo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:11:
[...]

Dit kun je instellen bij Instellingen, Digitaal setup en daar ergens in het menu. Weet het niet 123 uit mijn hoofd.
Ik had erg veel dat het beeld blokkering was of dat het geluid niet helemaal synchroon liep. Dit uitschakelen hielp enorm.

Het zwart beeld en geen signaal meer heb ik nooit gehad. Wel moet je de apps sluiten als je deze niet meer gebruikt, anders wordt je interface erg langzaam. Ik zet ook regelmatig de tv helemaal uit, dus dat het het Sony logo en Android logo in beeld ziet.
Hm zal er eens na kijken. Ik strip Android TV sowieso helemaal. Ga naar ontwikkelaarsinstellingen en ik blokkeer achtergrondprocessen en zet animatieschalen van 1x naar 0.5x of helemaal uit. Verder als je home drukt al die aanbevelingen sloop ik er uit zodat het vrij clean is allemaal :) (Sony select, Sony shelf)

Mocht je weten hoe nodig ik je uit in het Sony 2017 topic en als je wil, wil ik wel een how-to voor je maken. Is echt heel simpel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• WeHoDo
Leoon. schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:23:
[...]

Hm zal er eens na kijken. Ik strip Android TV sowieso helemaal. Ga naar ontwikkelaarsinstekkingen en ik blokkeer achtergrondprocesson en zet animatieachslen van 1x naar 0.5x of helemaal uit. Verder als je home drukt al die aanbevelingen sloop ik er uit zodat het vrij clean is allemaal :) (Sony select, Sony shelf)

Mocht je weten hoe nodig ik je uit in het Sony 2017 topic en als je wil, wil ik wel een how-to voor je maken. Is echt heel simpel.
Thanks, zal eens kijken, zal alleen niet vanavond zijn, ben jarig en er komt visite :+
Heb de TV aan de muur hangen met de Sony beugel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

WeHoDo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:27:
[...]

Thanks, zal eens kijken, zal alleen niet vanavond zijn, ben jarig en er komt visite :+
Heb de TV aan de muur hangen met de Sony beugel.
Enjoy dan! Ik zal voor je verjaardag even uitschrijven wat je allemaal kan doen o<:) . Heb mijn tv net weer gereset dus ga het zelf weer allemaal nalopen, documenteer ik het gelijk. Ik tag je wel in het Sony topic.

@sarcandler_bing trouwens als je nu alleen nog tussen de XE93 en XF90 twijfelt dan is alleen prijs een ding en smaak van de afwerking bijv volgens onze Aziatische vriend. Is een mooi vergelijk tussen de tv's. De XF90 en xe9305 zijn vrij gelijk maar op dit moment voor de prijs is een verschil.

[Voor 26% gewijzigd door Oekol op 19-06-2018 16:33]

• WeHoDo
Leoon. schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:29:
[...]

Enjoy dan! Ik zal voor je verjaardag even uitschrijven wat je allemaal kan doen o<:) . Heb mijn tv net weer gereset dus ga het zelf weer allemaal nalopen, documenteer ik het gelijk. Ik tag je wel in het Sony topic.
Heb jij nog een goed alternatief voor Ziggo gemist?
Nu doe ik het via de ingebouwde webbrowser maar dat gaat ruk.
Bij NPO kun je op het rode knopje drukken, maar de rest niet.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

WeHoDo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:31:
[...]

Heb jij nog een goed alternatief voor Ziggo gemist?
Nu doe ik het via de ingebouwde webbrowser maar dat gaat ruk.
Bij NPO kun je op het rode knopje drukken, maar de rest niet.
Wij kijken via de rode knop terug, alle zenders van ziggo. Ligt ws aan het verschil van CI module en Ci+, wij hebben een Ci+

Maar ik zou vanaf je mobiel casten naar de ingebouwde google cast. Werkt prima!

[Voor 9% gewijzigd door Oekol op 19-06-2018 16:35]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee