"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Mij werden in eerste instantie ook zulke speakers aangeraden, ben uiteindelijk voor Focal Dôme Flax gegaan als achterspeakers. Bij mij zitten ze gewoon bevestigd aan de muur aan weerszijden van de bank, een cm of 30 boven oorhoogte.Chester schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:07:
Heeft iemand ervaring met zulke speakers?:
[afbeelding]
Mijn bank staat tegen een muur aan, en zat er aan te denken om die speakers als rear speakers aan de muur te hangen. Zou dat prima te doen zijn? Of kan ik beter boekenplank speakers (en standaarden) halen, en de speakers naast de bank plaatsen?
edit:
Om het wat duidelijker te maken, dit is de situatie:
[afbeelding]
Zie: Jorgen in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Your Friendly Neighborhood Moderator
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zuilen zijn als rears absolute overkill, en zullen gaan overheersen.The Eagle schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:29:
Waarom niet gewoon twee zuilen langs de bank en die richting de bank richten?
Dipool speakers werken optimaal als er nog ruimte is tussen de achterwand en de luisteraar.
Ik denk dat satelietspeakers op een statief aan weerszijden een beter alternatief zijn. Of kleine speakers boven in de hoeken
@Nyarlathotep Ah, jammer. Veel ruimte heb ik niet tussen de muur en luisteraar. Dan zal ik inderdaad meer richting satelietspeakers moeten gaan.
@Jorgen Die zien er wel erg interessant uit. Aan de muur te bevestigen en goed te richten. Hoe vind je ze klinken?
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Ik ben zeer tevreden over mijn set. Ik gebruik ze in combinatie met de Focal Aria 926 als fronts, de Focal CC900 als center en de SVS SB-2000 als sub. De Focal Dôme Flax wordt ook wel voor alle 5 de speakers in de 5.1 gebruikt, maar ik heb er dus alleen 2 als surroundspeakers. Ik kan me voortellen dat zo'n dipool van Klipsch nog meer kan weergeven, maar ik mis in elk geval helemaal niks. Richten gaat maar deels als je ze aan de muur bevestigd. Alleen op en neer zeg maar. Zet je ze los op een standaard, dan kan je die natuurlijk ook naar binnen en naar buiten draaien.Chester schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:01:
@The Eagle Aan de ene kant heb ik niet zoveel ruimte voor een zuil, daar zit namelijk een deur. Dus liever iets voor aan de muur, of kleinere speakers die ik op een standaard/statied kan bevestigen.
@Nyarlathotep Ah, jammer. Veel ruimte heb ik niet tussen de muur en luisteraar. Dan zal ik inderdaad meer richting satelietspeakers moeten gaan.
@Jorgen Die zien er wel erg interessant uit. Aan de muur te bevestigen en goed te richten. Hoe vind je ze klinken?
Your Friendly Neighborhood Moderator
@Nyarlathotep vloerstaandes als rears overheersen? Lijkt me stug. De gemiddelde home cinema regel je in met audissey en die corrigeert alles. Zelfs als je niks inregelt zijn de rears alleen effectspeakers. Het echte voordeel begint als je multi channel stereo gaat draaien
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat deze speakers minder directioneel zijn klopt natuurlijk wel, maar dat maakt voor surround speakers juist niet zoveel uit. Het meeste directionele geluid bij films komt toch van voren, de plaatsing van je fronts en center komt zoveel kritieker en juist daar zie je dat veel mensen er een rommeltje van maken (tv in de hoek of niet in het midden tussen de speakers etc).
@TBTL Tnx, ik zal eens een keer kijken of ik een exemplaar ergens kan vinden om er doorheen te bladeren.
@PhilipsFan Tnx voor het delen van je ervaring.
Ik neig nu meer richting satellietspeakers. Bedankt iedereen
Edit: gezien de lagere prijs, en hoe goed ze uit de reviews komen, denk ik dat ik voor een paar Q Acoustics 7000i ga.
[ Voor 12% gewijzigd door Chester op 21-05-2018 10:56 ]
Dat komt wel een keer na de surroundspeakers: een Atmos-update met speakers aan het plafond (of upward firing speakers).Jag schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:59:
Mijns inziens werkt hoog ophangen toch het beste voor deze situaties. En met hoog bedoel ik dan aan de muur tegen het plafond aan, op de bank gericht. Het voordeel is dat je dan geen surround vlakbij je oor hebt die dan door audyssey zo zacht gezet wordt dat alleen degene die er vlakbij zit hem nog hoort. En als ie harder staat gaat ie overheersen. Ook heeft het als voordeel dat je de vroege reflecties van plafond en muur kwijt bent, dat geeft een mooi precies geluidsbeeld.
Ik had juist begrepen dat surroundspeakers niet te hoog geplaatst moesten worden, maar 15 tot 30cm boven luisterhoogte?Jag schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:25:
Nee ik bedoel niet aan het plafond, maar hoog aan de muur. Niet voor atmosfeer maar gewoon als surround speaker. Dat werkt beter dan op een stand vlak naast je oor.

De surounds moeten schuin achter je staan of bij dipolen aan de zijmuren minimaal 10 cm van de achterwand op 140cm hoog
Bijna geen enkele huiskamer is geschikt voor dipolen of je moet muren aan weerszijden van de bank hebben.
Goed suround ga je anders haast niet krijgen met je oren bijna tegen de achterwand aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Goofy1978 op 21-05-2018 16:56 ]
Ik had vroeger de Rear Left en Rear Right naast de bank en daarmee haaks op de luisterpositie:Jag schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:03:
Ik had vroeger surrounds ook op standaard naast bank, was er nooit tevreden over. Sinds ik ze hoog in hoeken heb gehangen ben ik tevreden over surround geluid geworden.]

Fotootje was voor de show, normaal waren de speakers meer ingedraaid richting bank.
Zoals te zien wel er een stuk van de luisterpositie af, maar toch is zo'n opstelling niet je van het. Ik had eerst de lamp en speaker omgedraaid maar dan is het volume veel te hoog voor als je in die hoek zit.
Nu (nieuwe woning) staan de speakers een meter achter de bank en dat is wel een veel betere plek:

Moet ik wel zeggen dat de akoestiek van de huidige ruimte ook anders is dan van de vorige (vorige woning was vele malen lager). Maar het advies om speakers naast de bank / haaks op de luisterpositie te zetten zou ik afraden. Ik heb het dus zelf gehad en weet nu hoe het beter kan / is. Het surround effect wat ik nu heb is vele malen meer aanwezig.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
@Jag Tnx voor de tip. Ik heb ze uiteindelijk ook redelijk hoog gehangen, bevalt me best goed tot nu toe
Nu zit ik wel 2 meter voor de dipolen in plaats van ertussen
euhmmmm
Lekker bezigChester schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:44:
Uiteindelijk toch sattelietspeakers gehaald (een paar Q Acoustics 7000i's). Bedankt voor de feedback iedereen.
@Jag Tnx voor de tip. Ik heb ze uiteindelijk ook redelijk hoog gehangen, bevalt me best goed tot nu toe
Ik leesd it topic nu pas: maar @Chester zou je een after-fotootje kunnen posten (of via PM)? ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. Ook ik ben nl aan het worstelen met de rearspeakers met een bank tegen de muur...Chester schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:44:
Uiteindelijk toch sattelietspeakers gehaald (een paar Q Acoustics 7000i's). Bedankt voor de feedback iedereen.
In mijn vorige huis stond de bank ook tegen de muur. Aan de zijkanten had ik ruimte. 2 speakerstands met daar op BA-A25 speakers als rear left en right. Die iets indraaien en gaf een prima surround ervaring. Nu heb ik die speakers 1,5 meter achter de bank staan. Ik merk amper verschil.OmeRobbie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:13:
[...]
Ik leesd it topic nu pas: maar @Chester zou je een after-fotootje kunnen posten (of via PM)? ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. Ook ik ben nl aan het worstelen met de rearspeakers met een bank tegen de muur...
Dat is een makkelijkere oplossing dan speakers ophangen. Vaak krijg je de kabels ook niet meer mooi weggewerkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 15-07-2021 10:47 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
OmeRobbie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:13:
[...]
Ik leesd it topic nu pas: maar @Chester zou je een after-fotootje kunnen posten (of via PM)? ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. Ook ik ben nl aan het worstelen met de rearspeakers met een bank tegen de muur...

Bij mij is het juist makkelijker om op te hangen. Ik heb 15 jaar geleden de muren al gefreesd en op 2m hoogte is er dus een outlet voor 2 sat-boxes (destijds had ik melkpakjes) waartussen de zitbank (nog steeds) staat.Hulleman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:46:
[...]
In mijn vorige huis stond de bank ook tegen de muur. Aan de zijkanten had ik ruimte. 2 speakerstands met daar op BA-A25 speakers als rear left en right. Die iets indraaien en gaf een prima surround ervaring. Nu heb ik die speakers 1,5 meter achter de bank staan. Ik merk amper verschil.
Dat is een makkelijkere oplossing dan speakers ophangen. Vaak krijg je de kabels ook niet meer mooi weggewerkt.
Inmiddels deze sat-boxjes vervangen door Micropod SE als rear-speaker. Hoorbaar verschil!
Zoveel verschillende meningen: op speaker stands dichtbij, op 60cm hoger dan oorhoogte... een ander geeft aan dat hoger ophangen (zoals ik nu heb) misschien wel het beste is...
Ik ben niet ontevreden hoe het nu klinkt maar gewoon benieuwd naar hoe anderen dit oplossen en misschien als ik overtuigd ben verder gaan tweaken....
Thanx voor de pics! Neem aan dat je tevreden bent over geluid? Die Q Acoustics 7000i zijn wel hele vette speakertjes! Ik heb gekozen voor de Micropod SE (kevlar woofer, passend bij mijn B&W boxjes)
Is er een reden dat je exact die hoogte hebt aangehouden? Ik zal zo fotootje posten hoe het er nu bij mij uitziet.
Ondanks de cirkel die iedereen om de zitbank heen tekent, wil ik per se het beste compromis waarbij de bank nu eenmaal tegen de achtermuur staat.
Verder wil ik over een tijdje upgraden naar 5.1.4, waarbij deze speakertjes, samen met de frontspeakers die op zelfde hoogte hangen naast de TV, allemaal als atmos hoogte speakertjes dienen.
Idee is dan om naast de bank op een B&W boekenplank speaker op zuil te plaatsen.
Maar op korte termijn (zo'n receiver is >€1000!) kijken of de achterspeaker lager enig effect kan hebben...
Ik ben behoorlijk tevreden over het geluid. Het is iig goed genoeg dat ik me erger aan 5.1 content die een slechte mix hebben...OmeRobbie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Thanx voor de pics! Neem aan dat je tevreden bent over geluid? Die Q Acoustics 7000i zijn wel hele vette speakertjes! Ik heb gekozen voor de Micropod SE (kevlar woofer, passend bij mijn B&W boxjes)
Is er een reden dat je exact die hoogte hebt aangehouden? Ik zal zo fotootje posten hoe het er nu bij mij uitziet.
Ondanks de cirkel die iedereen om de zitbank heen tekent, wil ik per se het beste compromis waarbij de bank nu eenmaal tegen de achtermuur staat.
Verder wil ik over een tijdje upgraden naar 5.1.4, waarbij deze speakertjes, samen met de frontspeakers die op zelfde hoogte hangen naast de TV, allemaal als atmos hoogte speakertjes dienen.
Idee is dan om naast de bank op een B&W boekenplank speaker op zuil te plaatsen.
Maar op korte termijn (zo'n receiver is >€1000!) kijken of de achterspeaker lager enig effect kan hebben...
De hoogte is zo gekozen omdat ik eigenlijk geen keuze had