30 jaar oude Miniscribe 3053 harddisk: error code: Overshoot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een paar MFM datakabels heb ik "per ongeluk" een complete set van harddisk, controller en kabels gekocht (los niet te verkrijgen vertel ik mijn vrouw). De kabels gebruik ik met een andere schijf (zie dit topic). De schijf die ik kocht is een 5.25" Miniscribe 3053: 5 leeskoppen, 1024 cilinders per kop en 44MB theoretisch bruikbare capaciteit.

Over de schijf:
Deze schijf was lang geleden een van de paradepaardjes van Miniscribe: de leeskop wordt niet met een stappenmotor bestuurd zoals in de tijd gebruikelijk, maar met een heuse magnetisch aangedreven actuator die we terug vinden in alle roterende schijven sinds minstens 1990. Kostbaar destijds, maar veiliger voor de fysieke hardware, sneller en nauwkeuriger.
Een zesde leeskop wordt gebruikt om de locatie van de actuator te verifiëren, mede doordat de platen door temperatuur wat kunnen uitzetten. Het is een dure oplossing waarmee 1/6 van de potentiële capaciteit verloren gaat.

In een verloren moment heb ik de schijf toch eens aangesloten:
- gebruikte computer Philips P3105 XT-kloon, 8MHz 8088 met 768kB RAM beschikbaar.
- DTC 5150BX 2 MFM controller er in geprikt (8-bit, eigen bios, jumpers correct ingesteld, controller is werkend met 10MB Shugart SA712 schijf)
- zwikje aangesloten op de harde schijf
- on-board XTA controller uitgeschakeld
- PC aan.
De computer werkt naar behoren en de controller detecteert de harde schijf.

Deze Miniscribe schijf geeft een foutcode middels de activiteitled:
aan - aan - knipper - aan - knipper. Dit is code 11010 en komt volgens het boekje, pagina 12, neer op "overshoot" bij "rezero".

Eerlijk is eerlijk: ik ben best bekend met hardware uit deze generatie, maar overshoot ken ik niet.
Wie kan mij vertellen wat dit is?

Mijn gedachte (kan er volledig naast zitten):

De leessarm beweegt wat stroef en schiet over zijn doellocatie heen. Dit kan dan weer komen doordat de lagers wat zijn verdroogd. Nieuwe smering is dan de oplossing, waarvoor de schijf open moet.
Het openen van de schijf durf ik zeker wel aan; de schijf is nu defect. Echter zijn de risico's op verder kapot maken groot ivm stof: dat is jammer als blijkt dat de schijf niet open hoeft.

Wie kan mij vertellen of mijn gedachte over 'overshoot' klopt, en deze reparatie met nieuw lagervet / smeermiddel zo zal werken?
Of dat ik juist totaal verkeerd zit te denken?

PS. ik kon helaas de schijf, controller en PC niet terugvinden in de pricewatch om een koppeling te maken... 8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:09
Ik verwacht dat dit inderdaad wat te maken heeft met het stroef bewegen van de leesarm.
Bij oude schrijven zat een deel van de motor hiervoor vaak net nog buiten de platter area waardoor je deze kan oliën, maar waarbij dit juist het pluspunt van dit model is (magnetische arm) is het ook in dit geval je nadeel.

Verwachtend is inderdaad dat je de casing even open moet maken, stof is op dit level vaak nog niet extreem fataal zolang je het minimaliseert. Heel stom dus proberen te werken terwijl de schrijf of schuin of zelfs ondersteboven staat zodat stof minder kans heeft om gewoon naar beneden te gaan. Met voorkeur flesje met (bijvoorbeeld) naaimachine olie (of andere fine machine oil) al klaar hebben staan, casing er af en direct op het component afgaan en de klep er direct weer op.
(Oh en vergeet de klep/casing ook niet eerst goed schoon te maken, je zou niet de eerste zijn die het iets schuin houd tijdens het verwijderen en allemaal stof of andere zooi recht op de platter laat vallen)

Misschien heeft iemand meer ervaring, ik heb wel vaker oude 20MB of 40MB schrijven open gehad en allemaal hebben ze nog steeds 0 defecte sectoren terwijl ik echt geen cleanroom heb. Maar natuurlijk is dit geen garantie voor succes in elke reparatie.

[ Voor 9% gewijzigd door smiba op 20-05-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dit precies.

De schijf zal ik een dezer dagen nog eens open schroeven en hier en daar wat teflon spray voorzichtig toedienen (zonder op de platters te spetteren). Dat moet afdoende zijn hoop ik. En misschien kan ik zonder veel te extra schroeven verwijderen bij de hoofdmotor van de schijven komen om te smeren; de schijf maakt een slepend geluid.

Dat van de motor kan ik beamen. De 20MB XTA miniscribe uit mijn Philips P3105 heb ik ook aan de buitenkant van de motor zo behandeld en draait weer perfect.
De genoemde Shugart schijf heb ik preventief al gesmeerd langs buiten.

De Shugart heeft ook nog geen slechte sectoren trouwens... Ook na controle met de W98 Scandisk geeft geen fouten (draait gewoon op een XT met Dos 5.02!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ooit is er eens een post op circuits online geweest over het herstellen van een hdd, daar waren een aantal reacties over het zelf creëren van een clean room om stof zo veel mogelijk te minimaliseren.

https://www.circuitsonlin...7?query=badkamer&mode=and

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voortgang en vooruitgang :)

De schijf heb ik open geschroefd en de arm met zijn bewegingsmechanisme goed in de verse teflon gezet (PTFE spray; met zorg tegen het overspatten op de disks zelf uiteraard). Nu is de foutcode op het ledje weg. De schijf start gewoon zijn routine bij het aanslingeren van de computer en de controller geeft aan dat er een schijf is gevonden.

De DTC controller heb ik niet meer gebruikt hiervoor, deze heeft wat beperkingen qua instellingen. In plaats daarvan heb ik een WD 1002 WX1 gebruikt om de kaart te configureren. Deze heeft de zogenaamde Super Bios en de controller staat ook in de documentatie van de schijf aangegeven.

Bij het opstarten van de PC krijg ik bij de POST berichten dat de harde schijf is gedetecteerd door de controller. De PC start door met een disketten in DOS 5.02.
A:\>Debug
-G=C800:5
en de stappen wijzen zichzelf uit met het boekje er naast.

Nu krijg ik na een veel te snelle format, van Debug foutcode nr 20 in beeld.
Volgens het boekje is dat een "Controller timeout" (?). Is mijn controller dood?

Na een reboot zegt "Fdisk /status" doodleuk dat er een 20MB harde schijf aanwezig is. Klopt dus niet. Ik vermoed dat deze parameters worden genegeerd en de controller de jumper-settings gaat pakken :(
De schijf proberen in te delen met Fdisk geeft ook een hoop geratel zonder effect... na een uur maar de boel uitgezet.

Randinformatie:
Voor de schijf wordt standaard een interleave van 3 voorgesteld door de controller. Ook met een interleave van 6 en 8 is er geen goede afloop voor de low-level format (zou ook niets mogen uitmaken).

De controller / schijf combinatie heb ik in 2 computers gehad: een Tulip PC Compact 2 (V20 processor @ 10 MHZ, waar de controller oorspronkelijk uit kwam) en de genoemde Philips P3105 (8088 @ 8MHz, on-board XTA controller uitgeschakeld).

Nu nog in een AT testen (ik heb hoop dat mijn IBM PS/2 8530-286 een 16 bit AT MFM controller gaat slikken).

De controller ga ik misschien nog wel testen met de Shugart schijf die ik heb liggen. Deze parameters zijn in de controller wèl met jumpers in te stellen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
[schop omhoog]

De schijf is getest in een 286 computer. Deze lijkt nu wel te weken, maar heeft ook de nodige slechte zones op zijn platen. Bad sectors, te veel naar mijn zin.

Nu heb ik met wat 'kunst en vliegwerk' de schijf gelimiteerd tot een "veilige" zone, waarop een kleinere partitie staat.

De complete 286 ben ik trouwens beu, en mag er uit om plaats te maken voor wat mooiere paradepaardjes.
(nu tijdelijk: zie mijn v&a)
Dit geheel gaat er daarom uit n ik ga me meer concentreren op IBM machines en higher-end spulletjes uit de eigen klasse: XT, maar dan een V20 / 8 of 10 MHz. 386, maar dan op 40MHz. Socket 7, maar dan op 400/100 MHz. Dat soort dingen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1