34 jaar oude Multitech MPF-PC met opstartproblemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Recent heb ik via Marktplaats een computer gekocht: een Multitech MPF-PC 552, ook bekend als Multitech Plus 700. edit: de 700 is echt een andere uitvoering

Specs:
D8088 processor,
256kB RAM,
weigerende 5,25" FDD (getest in ander systeem, werkt vast wèl na schoonmaken),
CGA videokaart,
DTC 5150BX 2 MFM controller
MFM harde schijf (Shugart 712).
Originele toetsenbord
Monochrome monitor (Composiet aansluiting voor beeld, met zo'n heerlijke hoge piep).

Uit mijn eigen kast heb ik een mooie 5,25" DS/DD drive gepakt om er in te zetten.

Deze computer kwam binnen als niet functionerend, insteekkaartjes en FDD-kabel zaten los en de MFM kabels (control en data) ontbraken. Deze heb ik inmiddels (samen met een andere controller en schijf) van een medetweaker mogen ontvangen.

Inmiddels heb ik alles in elkaar gestoken en de computer:
- geeft beeld, ram wordt getest (moederbord, CGA-kaart en monitor werken dus)
- de FDD wordt geïnitialiseerd
- de HDD wordt als aanwezig gemerkt door de controller
- harddisk maakt zijn spin-up en de stappenmotor doet zijn zelftest (zonder gekke geluidjes).

Met de HDD aangesloten start de computer niet op: deze blijft hangen op de boot-sequence. De lampjes van zowel FDD als HDD gaan dan niet meer uit.
Met de HDD losgekoppeld en een flop in de drive (zowel PC-DOS 3.3 als PC-DOS 5.02) leest deze de flop, en geeft de melding 'DIOS.COM NOT FOUND' Deze lijk ik nodig te hebben om te kunnen opstarten, want het systeem blijft hangen.

Mijn vermoeden is dat deze DIOS.COM op de harde schijf staat. Echter data ven de schijf af halen lukt niet.

Wat heb ik geprobeerd?
1. De controller samen met de schijf in mijn Philips 3105 gehangen (en on-board XTA uitgeschakeld).
De HDD wordt netjes herkend door de controller, maar geeft de foutmelding dat deze niet kan booten.
Met PC-DOS 5.02 (opstartdiskette) kan ik de schijf niet benaderen met een 'DIR C:'. FDISK geeft de melding dat-ie de schijf niet kan benaderen (ik wilde de partities bekijken). FDISK /MBR doet ook niks.
De logische volgende stap is de schijf een lowlevel format te geven via DEBUG, maar dan ben ik de DIOS.COM gegarandeerd kwijt. Geen succes, kaart / schijf uit de Philips gehaald en de eigen XTA schijf terug aangesloten. Philips aan de kant gezet.

2. Nieuwe opstartflop gemaakt met PC-DOS 3.30, wat standaard externe commando's op de flop gezet en de IBMBIO.COM gekopiëerd als DIOS.COM (gevalletje trial error, veel kan ik zo niet verzieken aan deze computer). De Multitech gaat aan, en zonder de HDD krijg ik de melding "DISK BIOS LOADING", gevolgd door de melding dat het de verkeerde versie is (duh...) en ik op [ctrl] [alt] [del] moet drukken. Conclusie: de floppydrive en floppy werken beide. DIOS.COM nog niet. Multitech aan de kant gezet.

3. Me afgelopen week een breuk gezocht op Google, Bing, Yahoo en DuckDuckGo. DIOS.COM lijkt onvindbaar :( de enige aanknopingspunten zijn een thread op VCFED.COM en een Italiaanse website van iemand die ook hier tegenaan is gelopen.

Nu weet ik dat hier mensen zijn die ook veel oude computers hebben (soms zo veel dat ze een museum starten). Dus mijn vraag: Heeft iemand deze DIOS.COM voor de Multitech MPF-PC in zijn / haar arsenaal zitten? Enkel het bestand heb ik nodig. Deze op een flop zetten is zo gebeurd.

Of heeft iemand een goeie tip om de MFM drive uit te lezen?

Voor wat beeldmateriaal (en leesvoer samen met een vertaalservice):
http://www.vintagesbc.it/?page_id=151

Voor de discussie op VCFED:
http://www.vcfed.org/forum/showthread.php?26120-Multitech-MPF-PC-8088-need-help
(laatste berichtje is van mij :) )

[ Voor 0% gewijzigd door Waterbeesje op 19-04-2018 17:48 . Reden: klopte iets niet... ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is er geen oplossing om een MFM drive / controller op bridgechip te gooien oid en deze via usb aan te sluiten?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De controller heeft een 8 bit isa interface. In principe kan deze dus gewoon in een p3/p4 computer worden ingeplugd als hierop isa sloten zitten. Nadeel is dat deze zeer waarschijnlijk een conflict geeft met de onboard ide controller. (nog te proberen op een P3 met win98).

Tevens heb ik ook twee 16 bit isa mfm controllers liggen, deze zijn nu nog ongetest. De kans dat met deze controllers de data kan worden gelezen is trouwens minimaal, omdat een mfm drive/controller combi zijn eigen unieke footpring heeft. Een swap betekent dus meestal een low level format uitvoeren om de leeskoppen weer op het spoof te krijgen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zag zelfs dat er usb nar 16bit ISA converters zijn.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Recent heb ik een ST-412 HDD (10MB, begin 1984) aan de praat gekregen met zo'n 16b MFM controller (een WD1003-WA2). Ik kan bevestigen dat een schijf aan een nieuwe controller hangen een initialisation (of je dat een "low-level format" mag noemen is zo'n heerlijke discussieonderwerp ;) ) nodig heeft. Ik lees ook dat na langere tijd buiten gebruik de tracks ook niet meer zitten waar de controller verwacht en het dus ook nodig kan zijn.
Dat laatste zou hier wel eens het geval kunnen zijn, want de symptomen van wel gedetecteerd maar niet doorbooten met schijf erin komen overeen met wat ik had met mijn schijf+controller totdat ik de boel initialiseerde. Verschil is dat ik op een AT-klasse (486DX-33) aan het werken was en de 16b controller geen eigen BIOS had. Ik moest in system BIOS alle schijven op 'none' zetten en dan booten met floppy waar ik SpeedStor op had staan. Speedstor kon de schijf initialiseren, waarna ik het wel in BIOS kon zetten (lekker makkelijk: ST-412 is drive type 1 :z ) en het 'normaal' kon gebruiken. Hoe je dat exact op een 8b XT controller met eigen BIOS zou kunnen doen is een tweede. Ik krijg als het goed is komende week zo'n ding binnen, dan zou ik het kunnen proberen (cq moet ik het wel proberen, want kans dat m'n WD1003-WA2-geinitialiseerde ST-412 het doet op een andere controller is minimaal).

Nu, dat helpt je niet met je DIOS.COM-probleem (sterker nog, als je de HDD onherropelijk her-initialiseert ben je zeker nog verder van huis). Als ik je foutmeldingen lees klinkt dit alsof ze het idee van Compaq om BIOS settings op HDD te bewaren nog een stapje verder gezet hebben en daadwerkelijke kritieke BIOSfunctionaliteit naar HDD verplaatst hebben. Zonder specifieke kennis van dit systeem klinkt dit als iets waar je A) de juiste software (o.a. dat bestand, maar mogelijk ook een installer die het op sector 1 zet oid) en B) goede documentatie voor nodig gaat hebben.

Ik kan je hooguit naast vcfed.org aanraden om een kijkje te nemen op vogons.org in het "General Old Hardware" subforum. Er komt vaker eea over XT's en/of MFM voorbij dus wie weet...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Van deze controller en schijf is door de vorige eigenaar verteld dat ze bij elkaar horen. Kan ik niet meer controleren en de test wijst uit dat ze nu niet samenwerken. Dat is denk ik dan wat jij beschrijft, de sporen niet meer te vinden zijn door de controller. De controller is wel beschreven in diverse bronnen op het net, maar hoe en wat... Geen idee hoe de controller onthoudt hoe de schijf in elkaar steekt.

Wel kreeg ik een extra mfm controller bij de computer meegeleverd (en heb ik een derde controller doe bij een miniscribe 40MB "hoort"), maar omdat deze 16bit is werkt dat niet in de xt. De enige at die ik verder heb is een IBM 8530-286. Deze heeft isa-16 poorten maar geen molex stekker, dus ga ik daar nog mee puzzelen icm een tweede at voeding.

De controller heeft een eigen bios extention chip en lijkt op de Philips computer wel te willen booten (maar krijgt de schijf niet gelezen). Wat betreft de controller kan ik deze terug zetten in de Philips computer en testen met de Miniscribe 40MB schijf (ongetest dus geen idee of het werkt).

De controller in het p3 systeem zetten was trouwens een no go.
- IDE poorten uitgeschakeld
- Seriele/parallelle poort uitgeschakeld
- Alle insteekkaarten er uit behalve video (irq10)
- Alle adressen tm irq7 / dma5 ingesteld op legacy isa
- MFM controller er in en schijf aansluiten
Bios post duurt een eeuw en de dos 5.02 diskette start daarna op. Maar geen melding van de controller en fdisk kan geen harddisk vinden (op de xt meldde de controller een disk te vinden en kon fdisk niet lezen dus wel vinden).

Deze controller heeft geen eigen fdc dus de diskettecontroller van heg moederbord heb ik aan laten staan.

Dus terug naar het begin: Verder zoeken en vogons plunderen.

fun fact: Ik heb een 16 bit ide/fdd/serieel/parallel kaartje uit een 286 aangesloten op de Multitech (omdat het kan), en deze leest ook gewoon een 720 diskette met 3,5" drive. IDE zal niet gaan vermoed ik ivm ontbreken van een bios en een tekort aan bitjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zou kunnen meevallen. Er bestaan zeker 8b IDE adapters (denk aan de recente hobbyontwerpen als XT-IDE), en een verrassend aantal 16b ISA kaarten wil ook in een 8b slot werken. Begin jaren '90, toen nogal wat XT's nog vol in gebruik waren, was dat nogal een selling point. Proberen kan geen kwaad en is niet bij voorbaat zinloos dus ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:46:
Dat zou kunnen meevallen. Er bestaan zeker 8b IDE adapters
Deze XTA adapter zit ook op het moederboard van mijn Philips 3105 vast, met een Miniscribe 8425 er aan gekoppeld. Uit ervaring kan ik zeggen: XTA en ATA zijn op deze PC niet uitwisselbaar, zelfs een CF kaart (met IDE-adapter) kreeg ik niet werkend op de XTA adapter en de Miniscribe op een ATA-poort was ook geen succes. (poging tot sneller data verslepen dan over Laplink)

De XT-IDE / CF adatpers zijn een ander verhaal, deze pakken een ATA schijf en converteren het signaal naar 8 bit ISA :) ben ik ook mee bezig trouwens: (http://www.malinov.com/Home/sergeys-projects/xt-cf-lite) maar het smd-solderen wilt nog niet erg. Vekeerd materiëel en gebrek aan kennis/kunde zegmaar...
dion_b schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:46:
een verrassend aantal 16b ISA kaarten wil ook in een 8b slot werken.
Het is een poging waard, dan zou ik wel de een of andere eeprom in de computer moeten stoppen om een XT-IDE bios extensie te kunnen laden. Deze kaart heeft helaas geen eigen boot-module (komt uit een Laser 286 computer oorspronkelijk).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beesje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:31:
[...]

Het is een poging waard, dan zou ik wel de een of andere eeprom in de computer moeten stoppen om een XT-IDE bios extensie te kunnen laden. Deze kaart heeft helaas geen eigen boot-module (komt uit een Laser 286 computer oorspronkelijk).
Ik heb hier zowaar een VLB IDE (+overige I/O) adapter met ruimte voor een BootROM. Helaas heeft m'n enige 16b ISA IDE adapter dat weer niet... maar ze bestaan zeker. Alleen: zie er maar eens eentje te vinden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Nog een poging voor aankomend weekend:

In mijn kast staat een mooie Pentium 1 150MHz computer met ISA/PCI sloten (van de oude stempel qua adressering).
Even de harde schijf loskoppelen, geluidskaart er uit graven, IDE controller deactiveren en de drive aansluiten.
Kijken wat-ie doet.
Eventueel als dat niet lukt een 16 bit MFM controller er in (heb daar 2 van) in de P1 zetten en hopen dat ik iets kan instellen in het BIOS van de PC.

Van de Shugart SA712 zijn de parameters te vinden op het net: 2 disks, 2 koppen per disk, 320 cilinders per oppervlak, 33 sectors per track, 256 bytes per sector: 4*320*33*256=10.31MB (99% beschikbaarheid na formatteren!)
https://all-guides.com/manual/725684/silicon-valley-computer-shugart-706-storage-62.html?page=10

Optionele format met 32 sectors per track was ook mogelijk, evt te testen hoe en wat...

Wordt vervolgd...

EDIT:
Voor de controller kaart heb ik wat jumper/dipswitch instellingen opgeduikeld op het net:
http://www.arvutimuuseum.ee/th99/c/C-D/20060.htm

Edit2:
Met de info uit Total Hardware 99 (link hierboven) blijkt de kaart nagenoeg correct te zijn ingesteld (306 cilinders ipv 320). Switchws 1-1 t/m 1-4 staan uit, 1-5 t/m 1-8 aan. Tevens maakt het niet uit blijkbaar, of de schijf op datakanaal 1 of 2 zit: Beide geven hetzelfde resultaat.

Zojuist heb ik even het zwikje aan de P1 gehangen. Dat was nog n klus met de full length kaartjes!
Uiteraard eerst de 1GB SSD van de ide poort losgekoppeld en de bios verlost van ide adressering.
De 8 bit DTC kaart slikte de computer niet. Door de bios post heen komen lukte niet. Vast iets vaags...
Daarna een WD 1002 WAH kaart er in geprikt en schijf aangesloten. De bios post kwam de computer goed door. Tijdens de post werden de 3,5" en 5,25" floppendrives gedetecteerd, en ging op de harddisk even een lampje aan en uit. Lijkt of de kaart iets probeerde te detecteren?
Opgestart met dos 3.3 en met fdisk een controle gedaan op partities, maar kreeg de melding dat er geen harde schijf aanwezig was. Met dos 5.02 idem.
Daarna met de ssd op secundaire ide poort en enkel primaire ide uitgeschakeld de boel opgestart in windows 95 (geen fouten bij bios post) en een hardware detectie uitgevoerd. Resultaat was een vastgelopen rundll32.exe :(

Dus nu heb ik nog vier opties:
1: Deze routine in de P1 herhalen met een KP2000 mfm controller;
2. De schijf/controller aan de veel te kieskeurige IBM model 30-8086 koppelen, met een extra AT voeding er naast voor de molex;
3. De schijf/controller aan de net zo kieskeurige IBM model 30-286 koppelen, met een extra AT voeding er naast voor de molex;
4. De schijf voor een kapitaal laten uitlezen bij een data recovery bedrijf. (nee dit laatste is geen serieuze overweging waard).

Overigens gelijk geprobeerd de 40 MB Miniscribe 3053 aan te slingeren op de P1 (controller zat er toch in) maar deze geeft na initialisatie een foutcode via de LED. Aan - knipper - aan - aan. Code 1011 zou zijn dat er een fout zit op de landing zone?
Maar das een ander verhaal waar ik nog achteraan ga (zodra ik oorbeschermers heb gehaald, wat een luidruchtige machine!)

[ Voor 55% gewijzigd door Waterbeesje op 07-04-2018 23:47 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
En met de 8086 loop ik ook weer tegen het bekende probleem aan, dat de eigen harde schijf niet samen met de mfm controller kan werken... En een diskette werkt ook niet, want de drive is kapot.

Op naar de 286.....

Of op een universele 286/386 at kloon proberen, maar die heb ik niet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Floorcleaner krijgt nostalgische gevoelens en duikt straks eens in zijn kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Deja vu. Maar MFM controllers hadden vaak een eigen rom met toevoegingen om een aangesloten HDD te kunnen gebruiken. Nergens zie ik TS vermelden dat hij geprobeerd heeft in welk BIOS dan ook deze adresruimte aan te spreken (was het niet iets in de trant van C800?) ..

Nostalgie ten top. Vroeger ook dagen besteed aan zulke problemen om erachter te komen dat een kabel niet goed contact maakte (MFM, als ik me goed herinner heb je 2 kabels en een stroomaansluiting) ..
Bookmarked vanuit nieuwsgierigheid naar de afloop.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
burrfoot schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:27:
Nergens zie ik TS vermelden dat hij geprobeerd heeft in welk BIOS dan ook deze adresruimte aan te spreken (was het niet iets in de trant van C800?) ..
Het mooie is dat de BIOS extensie op de controller, de harddisk types instelt middels de DIP switches op de kaart. Voor deze drive wordt geadviseerd dezelfde instellingen te gebruiken als de originele ST412: 4 koppen, 17 tracks per oppervlak en 306 sectors per track. Als de controller en schijf op elkaar zijn ingespeeld, zouden deze dan ook zonder extra adressering vanuit DOS moeten werken.

De BIOS extensie wordt aangesproken vanuit de opstartcyclus op de originele kaart. Op zowel de Multitech comuter als op mijn Philips XT wordt bij de Bios-post de schijf herkend door de controller als zijnde 'aanwezig'. Zelfs het lampje op de drive brandt eventjes.

Op de Philips krijg ik de melding dat de schijf niet kan worden gelezen. De Multitech start niet door zonder de BIOS software.

Om terug te komen op de C800: dit is de initialisatie procedure via het DEBUG programma uit DOS.
Voluit:
DEBUG [return]
G=C800:5 [return]
Hiermee start je de low level format / initialisatie van de schijf (zoals Dion_b ook aangaf is hier discussie over).
(let op: een IDE / SATA schijf wordt hiermee permanent onbruikbaar)

Op de Philips computer zou dit best kunnen werken, echter zal hiermee de schijf alle data onherroepelijk verliezen. Op de schijf staat echter het bestand DIOS.COM (vermoed ik!) welke ik nodig heb om de Multitech computer te gebruiken. De computer vraagt daar om, en start niet door vanaf de floppy omdat deze niet op de floppy is gevonden. Daarom hoop ik de schijf nog te kunnen uitlezen vóór ik hieraan begin.

De IBM 286 staat trouwens nog op de nominatie.
De derde controller in de Pentium is niet gelukt. Deze herkent de schijf niet...

edit: wat ik nog niet heb verteld is dat bij de computer een printje zat van o.a. de harde schijf gegevens: deze was daadwerkelijk zo ingesteld als de ST-412 was. Ook de DIP instellingen op de adapter waren al zo ingesteld. Even uitgaande dat deze schijf de juiste/matchende is! Dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, en dan kom ik er ook niet achter hoe en wat :(

edit2: intussen heb ik ook contact gezocht met Acer (Multitech is later veranderd in Acer). De eerste lijn van de helpdesk was meteen enthausiast dat ik en dergelijk oude computer in mijn arsenaal heb! Deze kon helaas nog niet direct aangeven of het bestand nog in de archieven te vinden is maar heeft het doorgezet naar een andere afdeling. Het antwoord kan iets langer duren dan gewoonlijk, maar er is hoop!

Indien dit bestand via Acer boven water komt (ik hoop het!), en ik de computer er middels een boot-diskette mee kan starten, is het eerste werk voor deze computer een low-level format op de harde schijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Waterbeesje op 09-04-2018 17:39 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jaaa, hier was ik dan weer.

Vanmorgen heb ik een e-mail teruggekregen van de Acer support divisie. Bij navraag aan de andere afdeling blijken zij deze niet meer te hebben helaas.

Het ziet er met de dag minder goed uit voor deze computer; door het ontbreken van de Disk Bios werkt-ie nog steeds niet volledig. De hoop op remedie wordt steeds kleiner, maar zolang de hoop er is... ^_^

Gedachtengang.
Ik concentreer me met deze computer op PC-DOS 3.30 en 5.02 (m.i. de fijnste versies).
Is het mogelijk dat dit systeem niet is bedoeld om DOS op te draaien, maar eerder een OS van Apple of het oude CP/M nodig heeft?

Op de italiaanse website (eindje naar boven) vind ik dat er een aangepaste versie van DOS 2.x op draaide maar niet dat de CP/M-86 was aangepast... Studieobject.

Is iemand er mee bekend dat deze andere OSsen een andere hardware benadering hebben dan DOS met het IBMBIO en/of IO.SYS?

[ Voor 0% gewijzigd door Waterbeesje op 11-04-2018 12:40 . Reden: typo ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Nog een gedachtengang:

Zou een vervangende BIOS een optie zijn?

Ik vind op het net de onderstaande website waar een nagenoeg universele XT bios te vinden zou zijn. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet gaan doen... Meer studie :P

http://www.phatcode.net/downloads.php?id=101

Mijn idee is dan een BIOS chip voor te bereiden op een andere computer (een 286-laptop), en dan over te zetten in de Multitech. Dit omdat de Multitech niet wilt doorstarten.

Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de BIOS op een XT?

PS. De Multitech heeft trouwens nog wel 5 sloten over om extra chipjes in te prikken (ik vermoed voor 8k chipjes per stuk of zo, geen idee verder hoe en wat omdat documentatie ontbreekt). Slechts 1 is nu bezet.

Ik ben geloof ik bezig een Frankenstein te creëren of zo... XT-IDE te proberen, aangepaste BIOS, een 3,5" diskettedrive er aangehangen om de 3,5" floppen te lezen (en ook daar DIOS ontbrekend te zien :( )... Nog een poging te ondernemen om een Realtek RTVGA er in te frotten... Ooit ook gehoord van addon kaartjes waarmee een 8088 in een 286 werd getransformeerd, ook nog te proberen... }:O :9

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagesbc.it/wp-content/uploads/2011/11/Motherboard-IC.jpg had je neem ik aan al gezien?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
SMSfreakie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:38:
[ afbeelding ] had je neem ik aan al gezien?
Deze ken ik inderdaad. Op dezelfde site staat ook het een en ander om de bios switches sw1 t/m sw3 goed te zetten :)
http://www.vintagesbc.it/?page_id=151 (eerder genoemd)
Waar hier de FW slotjes staan, zit bij mij enkel in het bovenste slot een module. De ruimte is er dus fysiek, maar hier kom ik op voor mij onbekend terrein.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
staat er op die chip niet iets "nuttigs" kwa model / serie / capaciteit / etc ? waar google meer info over kan verschaffen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gisteravond heb ik weer een en ander kunnen testen en doen.

Allereerst heb ik een 360k flop uit de kast gepakt om daar CP/M-86 op te zetten. Gedoe: met een i5 laptop downloaden, daarna met USB op een W98 P3 computer zetten (die zit niet op internet want lek als een mandje) en daaraf via een harde schijf op een P1 met W95 gezet (want geen USB) om dààr op een 5,25 flop te kunnen gooien met een img bestand (RAWwrite 0.7).

Voor de geïnteresseerde: ik heb CP/M van deze site af geplukt:
https://winworldpc.com/product/cp-m-86/1x
en dan de 'R1.1 [CDP OEM V1.7]' versie.

Deze in de Multitech gestopt en de computer aangezet. Resultaat: de flop wordt gelezen en er gaat iets booten! Maar daarna al snel hangt er iets... geen idee waarom, maar doorstarten wilt niet.

Deze random afbeelding laat ongeveer zien wat de computer moet doen:
Afbeeldingslocatie: http://vintagecomputer.net/ibm/cpm%2D86/IBMCPM86_boot-scrn.JPG
Bij mij komt het niet verder dan de "copyright' regel vóór de hardware is geïnitialiseerd. Blijft dus hangen hierop...

Nog te doen:
- de harddisk controller er uit halen en opnieuw testen met dit systeem.
- Met de switches op het moederbord spelen als dat niet werkt, in de hoop dat er niet te veel foutmeldingen worden gegeven tijdens de post.
- Andere (concurrent?) CP/M versie op de flop zetten en testen.
- kijken of ik van de CP/M flop een bootloader kan rippen om op de DOS flop te zetten?
- BIOS chip vervangen?
Hopelijk is de boel dan op te starten tot een prompt.

De harde schijf en zijn controller laat ik dan even schieten, deze zal ik 'ter zijde stellen tot nader order'. En hopelijk nog een keer terug zetten om het systeem weer in zijn oude glorie te herstellen.

Om nog terug te komen op de BIOS chip: dit is hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GDSMQNhtd5lAePHSoUmqHJQk/full.jpg
M5L2764k 84282C
datasheet gevonden: http://html.alldatasheet.com/html-pdf/126049/MITSUBISHI/M5L2764K/601/1/M5L2764K.html

Vast wel te vervangen door iets 'moderns', maar daar moet ik nog in duiken.

Een foto van het moederbord zelf heb ik trouwens ook nog genomen toen de boel uit elkaar lag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NRBjSejN7z0WmYDm3BwEQH3f/full.jpg

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Nouja als je een blanco (of niet boeiende chip) hebt die compatible is zou je met een programmer misschien nog iets kunnen...?
Kopue van de huidige en die mogelijk bewerken?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is het een seagate ST-225? Die ziet in mijn 8088 clone van NEC. Nou die schijven zijn dom, ontbreekt iedere vorm van intelligentie. Die van mij moet eerst 10 minuten warmdraaien, totdat alle metalen zijn uitgezet. Dan reboot ik en doet die het probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
SMSfreakie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:35:
Nouja als je een blanco (of niet boeiende chip) hebt die compatible is zou je met een programmer misschien nog iets kunnen...?
Kopue van de huidige en die mogelijk bewerken?
Een chip zou ik van internet moeten plukken (ebay of zo) maar die zijn ook niet echt duur.
Het programmeren heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb gehoord dat deze chips vaak op een loze netwerkcontroller passen. Vanuit daar zou ik een nieuwe bios op de chip kunnen flashen met de juiste software (vertel me aub als dit niet gaat werken).
De XT bios (naar het schijnt universeel; zie link een paar postjes naar boven) is dan daarop te zetten en daarna kan deze de originele Multitech chip vervangen. Is de gedachte.
De originele bios bewerken... geen idee hoe/waar ik zou moeten beginnen?
sugarlee89 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:58:
Is het een seagate ST-225? Die ziet in mijn 8088 clone van NEC. Nou die schijven zijn dom, ontbreekt iedere vorm van intelligentie. Die van mij moet eerst 10 minuten warmdraaien, totdat alle metalen zijn uitgezet. Dan reboot ik en doet die het probleemloos.
Het is een Shugart SA712 van 10 MB, 5,25 halve hoogte bakbeest. Ook heb ik een Miniscribe 40MB schijf liggen, maar deze is nog geheel ongetest.
Wat betreft warm draaien: goede tip met deze kolossale oude en zware apparatuur. Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Ik ben een half uur aan het kl***en geweest met verschillende floppen en zo, en steeds een harde reset zonder de moel uit te zetten. Dit in zowel in de Multitech, als in mijn Philips XT als in een Pentium 1 PC (in 4 pogingen à zeker een half uur, dus de boel zal vast op temperatuur zijn geweest).

Tot zover bedankt allemaal :) ik ga binnenkort weer verder.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:20
Zo’n bios chip moet je met een eprom-programmer schrijven. Da’s de enige betrouwbare manier.
Ik heb zoiets helaas niet meer in de aanbieding maar kan wel eens rondvragen in mijn omgeving. Kans is groot dat iemand nog zo’n ding heeft en in ruil voor iets anders wel even een eprom voor je wil maken.
Stuur me maar een pm als ik moet rondvragen.
Is trouwens een 2764 eprom op de foto, die zijn inderdaad via ebay nog wel te vinden maar kijk wel uit dat je ook een werkende krijgt. Ze kunnen nl erg slecht tegen warmte en uv-licht. Om ze te wissen gebruik je een uvlamp (zonnebank is wat groot maar werkt wel ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Even een kleine update laat op de avond.

De harde schijf van de computer was niet leesbaar. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de schijf met controller in mijn Philips XT gezet, wat met switches gerommeld en PC-DOS 5.02 opgestart met flop.
Toch de debug gestart en een low level format gestart met de c800:5 procedure. Dit kostte een paar minuutjes en was klaar. Met fdisk een partitie aangemaakt en na een herstart de boel geformatteerd met format /s en 10 hele megabytes aan ruimte waren beschikbaar.

Via laplink (interlnk)een licht aangepaste PC-DOS 5.02 installatie van mijn pentium 3 af gekopieerd (intersvr), en de schijf is zelfstandig operationeel.

In een dapper moment nog even de schijf met controller teruggezet in de Multitech en in een dapper moment de aan/uit schakelaar omgezet.

Resultaat: Een XT kloon met 256kB geheugen die PC-DOS draait!

Nou ja, volgend probleem: Dos start op t/m de C:\> promt en reageert dan niet meer op het toetsenbord.
Misschien een adresprobleem, ik zal later nog wat met de switches gaan stoeien.

De voorgestelde BIOS upgrade loopt trouwens parallel hieraan nog, maar staat hier volledig los van.

Mijn conclusie is voor nu dat de diskettecontroller de DIOS vraagt bij het opstarten, niet de rest van de PC!

edit:
voor wie zich afvraagt waarom ik op een XT met 256kB geheugen het "logge" PC-DOS 5.02 draai: Interlnk natuurlijk!!!
En daarbij: van een Win98 opstartflop (MS-DOS 7.? heb ik Scandisk gekopieerd naar de DOS machine. Dit werkt volledig naar behoren op een XT met PC-DOS 5.02, maar wilt niet op MS-DOS 3.3x werken.
Defrag van MS-DOS 6.22 zal ik ook nog gaan testen, maar dat is een ander verhaal :)

[ Voor 13% gewijzigd door Waterbeesje op 15-05-2018 10:08 . Reden: toevoegingen ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Leuk dat je nu echt vooruitgang geboekt hebt! :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:36:
Leuk dat je nu echt vooruitgang geboekt hebt! :-)
Dat zeker! Het is een opluchting dat de computer ook ècht werkt als XT-kloon. Even was ik bang dat de hardware erg afwijkend zou zijn.

Nog wel een paar uitdagingen te gaan natuurlijk:

- Waarom doet het toetsenbord het niet? Ik vermoed iets met de BIOS instellingen, de dip switches nog eens lekker mee rommelen. Een ander XT-toetsenbord aansluiten heeft ook niet geholpen.
Bijkomend probleem is dat ik de harde schijf niet geparkeerd heb nu, misschien moet ik de schijf even terug zetten in de Philips computer en PARK aan de autoexec.bat toevoegen als laatste regeltje ("press any key to return to DOS")

- Waarom kan ik wèl opstarten van harde schijf, maar niet van flop? Zodra het toetsenbord werkt, zal ik eens proberen een opstartflop te maken vanuit deze machine. Hopelijk werkt dat... (DS-DD 5,25" floppen heb ik er tòch nog 15 liggen zonder ook maar een enkele bad sector ^_^ geen idee waarvoor ik ze anders zou moeten gebruiken).

En intussen dient het volgende projectje zich aan: een Tulip PC Compact 2 met heuse V20 processor!!! Pas van een medetweaker overgenomen. Zonder HDD/floppendrive/diskettedrive, maar dat komt nog wel goed.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
mini-update:

Op de harde schijf heb ik PARK aan de autoexec toegevoegd, dat voelt wel zo veilig voor het behoud van 34 jaar oude hardware... Dat heb ik gedaan met de genoemde Tulip computer! Die wekt dus! Alleen doet daar de fdd controller het weer niet... :/ error met de detectie vanuit de bios (zowel 5,25 als 3,5 drive).

Toetsenbord wilt echt niet. De Multitech plank kan ik niets mee, toetsenbord van de Tulip niet en toetsenbord van de Philips niet (allen XT kloon). Een AT PS/2 toetsenbord met DIN verloopstekker kan ik nog gaan proberen (lijkt me sterk dat het werkt trouwens).

Ook gelijk de 44MB Miniscribe 3053 aangesloten om eea te testen, maar deze geeft een foutcode, hierover een ander topic hier.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
(ik lees deze thread ook maar vluchtig)

Je onderzoek en meters die je maakt gaan nu zitten in dos compatible software. Ik lees niet dat je cp/m-86 probeert te installeren ? Express, later, of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
tweazer schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:57:
(ik lees deze thread ook maar vluchtig)

Je onderzoek en meters die je maakt gaan nu zitten in dos compatible software. Ik lees niet dat je cp/m-86 probeert te installeren ? Express, later, of ...?
Eigenlijk is de keuze voor Dos (specifiek PC-DOS 5.02) vanwege de uitgebreidere mogelijkheden. Laplink is met name waarmee ik bestanden versleep tussen een oude P3 computer (usb!) en de mastodonten als deze. En draait op mijn andere XT computers als OS dus overal hetzelfde OS. Xtree Gold als schil WP51 en spelletjes als Digger en Paratrooper zijn eigenlijk de minimale dingen die moeten werken.

CP/M(-86) is behoorlijk back to basic en heb ik verder geen ervaring mee. Enkel een flop die ik op mijn Pentium heb beschreven en niet verder opstart dan de hardware detectie. Ook is de beschikbare software hiervoor erg beperkt. Dat ik hier eerder naar gekeken heb, is omdat hiermee vooruitgang is geboekt elders op het net (zie ergens in een voorgaande post).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Maar is het niet zo dat dit model origineel met cp/m werd uitgeleverd ? Ik kan mij herinneren dat bij gebrek aan concurrentie op 8086 vwb OS (enkel IBM & microsoft) sommige fabrikanten geen ms-dos maar cp/m systemen leverden, quasi 'pc compatible'.

Side note:
Ik heb zelf ooit ook eens een multitech gehad, maar dan een MPF-III, apple 2e kloon :) Erg jammer dat die is verdwenen bij verhuizingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:46:
Inmiddels heb ik alles in elkaar gestoken en de computer:
- geeft beeld, ram wordt getest (moederbord, CGA-kaart en monitor werken dus)
- de FDD wordt geïnitialiseerd
- de HDD wordt als aanwezig gemerkt door de controller
- harddisk maakt zijn spin-up en de stappenmotor doet zijn zelftest (zonder gekke geluidjes).

Met de HDD aangesloten start de computer niet op: deze blijft hangen op de boot-sequence. De lampjes van zowel FDD als HDD gaan dan niet meer uit.
Met de HDD losgekoppeld en een flop in de drive (zowel PC-DOS 3.3 als PC-DOS 5.02) leest deze de flop, en geeft de melding 'DIOS.COM NOT FOUND' Deze lijk ik nodig te hebben om te kunnen opstarten, want het systeem blijft hangen.

Mijn vermoeden is dat deze DIOS.COM op de harde schijf staat. Echter data ven de schijf af halen lukt niet.
Maak je niet een denkfout?

Zover ik weet is dit ongeveer de start sequence:
BIOS
Dit doet al die dingen als de FDD controller even testen enz.
BOOTSECTOR
Het ding begint te lezen vanaf een bepaalde sector. Filesystem wordt geinit en dat soort djngen.
OS LADEN
Dit is waar DIOS.COM wordt geladen. Of COMMAND.COM.

Dus alles werkt, alleen heb je een floppy met een bootsector die naar DIOS.COM verwijst maar niet op de floppy staat. Heeft weinig met je HDD te maken.
Je BIOS werkt ook prima, anders zou er gewoon niks gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 00:38:
[...]

Maak je niet een denkfout?

Zover ik weet is dit ongeveer de start sequence:
BIOS
Dit doet al die dingen als de FDD controller even testen enz.
BOOTSECTOR
Het ding begint te lezen vanaf een bepaalde sector. Filesystem wordt geinit en dat soort djngen.
OS LADEN
Dit is waar DIOS.COM wordt geladen. Of COMMAND.COM.

Dus alles werkt, alleen heb je een floppy met een bootsector die naar DIOS.COM verwijst maar niet op de floppy staat. Heeft weinig met je HDD te maken.
Je BIOS werkt ook prima, anders zou er gewoon niks gebeuren.
Zo... tijd is mij schaars momenteel, ik ben pas vader geworden van een zoon die zo'n beetje al mijn hobbytijd confisqueert... Maar af en toe heb ik een momentje vrij voor m'n ouwe meuk ^_^

Daar zat ik ook aan te denken ja. Dezelfde floppen starten op mijn andere XT computers zonder problemen door naar de promt. Het lijkt er op dat de floppencontroller (al dan niet zo aangestuurd vanuit de BIOS) vraagt naar dit bestand.

Het grappige is, dat ik de SA712 schijf juist heb geformatteerd en van DOS voorzien met precies díe flop (maar dan op mijn P3105 computer):
- Opstarten van flop (zonder foutmelding)
- Debug g=C800:5 [reboot]
- Fdisk instellen [reboot]
- Format c: /u /s [reboot]
- autoexec.bat / config.sys / interlnk.com (of exe?) / edit.com / park.com naar C gooien en config.sys aanpassen om interlnk in te laden [reboot]
- met interlnk alle overige meuk op de harde schijf zetten [park, uitzetten]
- controller met schijf overladen naar de Multitech en aanslingeren: DOS start op.

Overigens kwam ik er achter dat in mijn heldhaftigheid alle standaard DOS dingetjes aanstonden in Autoexec en config: landinstellingen, toetsenbordinstellingen en EGA scherm en zo. Deze heb ik inmiddels uitgezet op de schijf en ga binnenkort verder met de tests.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jaaaaa weer een stapje niet verder gekomen, maar wel een beetje wijzer geworden. Of niet...

Om nogmaals uit te sluiten dat het toetsenbord het probleem is, heb ik deze getest op mijn Philips P3105. Samen met het originele van deze P3105. En een Tulip XT plank. Alle toetsenborden werken probleemloos in PC-DOS 5.02. Vanaf de originele XTA schijf, vanaf de SA712 schijf en vanaf opstartflop geen problemen. Als opstart floppendrive de drive uit de Multitech even aangekoppeld en PC-DOS opgestart.

Nu de Multitech weer aangesloten, zonder harde schijf en controller en met zijn eigen floppendrive en eigen knopjesplank. Computer zegt na de post: Insert boot disk.

Na een enter komt de melding nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. Toetsenbord werkt dus wél gewoon.
Met de floppendrive gesloten en voorzien van dezelfde DOS flop, zegt-ie: DIOS.COM not found, system halted.
Gek, dit moet hem dus ècht in de controller/BIOS chip zitten.

Flop er uit, harde schijf met controller er in. Via de harde schijf laadt DOS gewoon in, zonder foutmeldingen. Maar toetsenbord reageert niet meer. De caps lock kan ik in/uitschakelen (want lampje op de plank) maar daar houdt het op. Met alle drie de toetsenborden hetzelfde resultaat.

En nu? Geen idee.... :'( |:( }:| :S :N :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou bijna denken dat de flopcontroller nog iets met de KB controller doet ofzo..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De floppycontroller en keyboard aansluiting zitten wel vrij dicht bij elkaar. Maar zijn dit niet twee aparte chips die dit aansturen? Alles in een controllers waren er nog niet in 1983 toch?

Een tenenkrommende machine...individueel werken alle componenten, maar het een schakelt het ander uit... Ook het frutselen met switches biedt geen soelaas, dat geeft enkel fouten tijdens de post.

Iets dat me te binnen schoot, is dat er soms gebruik is gemaakt van keyboard sloten. Maar hiervoor lijkt ook op het moederbord geen aansluiting te zitten.

Wat ik nog op mijn lijstje heb staan is de harde schijf inrichten met dos 3.30 en misschien een keer met 2.x iets proberen. Een flop laden met nog te vinden distro's van (concurrent) cp/m-86

Al met al begint het langzaamaan aantrekkelijker te worden de machine te bombarderen tot knutselproject en er een i5 in te knutselen... De harde schijf en floppydrive kan ik in andere (nog lege) machines nog wel kwijt. :+
Zonde van dit museumstuk uiteraard, veel komen deze niet meer voor.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
'tis zeker ook weer een onmogelijke om een identieke controller te vinden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De floppencontroller zit op het moederbord vast, dus die vervangen gaat mijn pet te boven ja :p

Als ik weet hoe ik deze moet uitschakelen zou ik een controller kunnen zoeken waar een bios extensie in zit. Maar dat is nog een zoektocht...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1