Zijn er minimale eisen m.b.t. ramen die open kunnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:49
Na een rondje lopen in mijn buurt viel mij opeens op dat alle huizen in mijn straat (80 huizen, 5 verschillende huistypen maar de kozijnen en kamerindeling zijn hetzelfde) op de slaapkamer 2 ramen hebben die open kunnen, en 1 vast raam, en ik heb het enige huis met 2 vaste ramen en 1 raam dat open kan.

Omdat dit een slaapkamer betreft met een plat dak en een redelijke raampartij is het in de zomer heel snel, heel warm, en de warmte blijft nog dagen hangen. Ventileren gaat heel lastig met het kleine raampje wat open kan (we spreken van ramen van 60x60). Door het uitzetijzer kan hij niet eens extreem ver open. Met een beetje geluk is het een winderige avond en dan kan ik 2 van die raampjes tegenover elkaar open zetten (slaapkamer aan andere kant van huis) voor een beetje luchtstroming.

Nu vroeg ik mij af of er ook 'wettelijke' argumenten zijn als eventueel stok achter de deur als ik dit wil bespreken bij de huurcorporatie. Als ik Google op 'ventilatieeisen slaapkamer' dan gaat het logischerwijs voornamelijk over mechanische ventilatie waar een minimum geldt van 1dm³/s per m² (in mijn geval 15,6 m²). Maar het is bestaande bouw uit 1976 dus ik kan de moderne bouweisen niet per se gebruiken. Er is verder geen mechanische ventilatie op de slaapkamer aanwezig (alleen badkamer op de bovenverdieping).

Zit ik in de goede hoek te zoeken of moet ik mijn heil vinden in huis-tuin-en-keukenlapmiddeltjes zoals een ventilator in het raam voor wat geforceerde stroming (wat trouwens niet goed helpt :+ )? Heeft een extra raam naast het bestaande raam überhaupt zin? Als het weinig uitmaakt dan helpt dat ook voor de gemoedsrust natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 16-05-2018 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Iets van een Mobiele Airco lijkt mij de makkelijkste oplossing. Best kans dat er eisen zijn voor ventilatie op slaapkamers. Maar in het beste geval is die zoals te lezen gewoon aanwezig en in het slechtste geval zal de wooncorporatie zeggen dat het dan dus geen slaapkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:41
maarud schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:39:
Na een rondje lopen in mijn buurt viel mij opeens op dat alle huizen in mijn straat (80 huizen, 5 verschillende huistypen maar de kozijnen en kamerindeling zijn hetzelfde) op de slaapkamer 2 ramen hebben die open kunnen, en 1 vast raam, en ik heb het enige huis met 2 vaste ramen en 1 raam dat open kan.

Omdat dit een slaapkamer betreft met een plat dak en een redelijke raampartij is het in de zomer heel snel, heel warm, en de warmte blijft nog dagen hangen. Ventileren gaat heel lastig met het kleine raampje wat open kan (we spreken van ramen van 60x60). Door het uitzetijzer kan hij niet eens extreem ver open. Met een beetje geluk is het een winderige avond en dan kan ik 2 van die raampjes tegenover elkaar open zetten (slaapkamer aan andere kant van huis) voor een beetje luchtstroming.

Nu vroeg ik mij af of er ook 'wettelijke' argumenten zijn als eventueel stok achter de deur als ik dit wil bespreken bij de huurcorporatie. Als ik Google op 'ventilatieeisen slaapkamer' dan gaat het logischerwijs voornamelijk over mechanische ventilatie waar een minimum geldt van 1dm³/s per m² (in mijn geval 15,6 m²). Maar het is bestaande bouw uit 1976 dus ik kan de moderne bouweisen niet per se gebruiken. Er is verder geen mechanische ventilatie op de slaapkamer aanwezig (alleen badkamer op de bovenverdieping).

Zit ik in de goede hoek te zoeken of moet ik mijn heil vinden in huis-tuin-en-keukenlapmiddeltjes zoals een ventilator in het raam voor wat geforceerde stroming (wat trouwens niet goed helpt :+ )? Heeft een extra raam naast het bestaande raam überhaupt zin? Als het weinig uitmaakt dan helpt dat ook voor de gemoedsrust natuurlijk ;)
Zorg dat er water op je dak ligt, desnoods met de tuinslang erop spuiten. Dit scheelt een hoop warmte instralend. De buurt zal beetje raar staan te kijken maar op hele zonnige dagen kan het een hoop warmte schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het dan inderdaad een kwestie wordt van trucjes om de warmte weg te houden.

Water spuiten is een leuke tip, nog niet aan gedacht. Ik kan echter niet op het dak kijken (slaapkamerdak is het hoogste dak) + er ligt grind op, wellicht 'dempt' dat ook al straling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

Theo

moederbord

De reden van ventilatie voor oudere woningen* is om de CO2 die je uitademt af te voeren. De CO2 waarde meet je in ppm waarbij een gezonde waarde <800 ppm is. Boven de 1200ppm ga je dit merken. (beetje suf, sneller moe)

Wil je de ventilatie dus goed op orde hebben moet je de CO2 meten als je met z'n tweeën slaapt, of als je 's ochtends net wakker bent.

Als blijkt dat je met je raam open op de slaapkamer niet een goede CO2 waarde kunt behouden dan kun je met deze cijfers dit bij de verhuurder aankaarten. Voor zover ik weet zij er geen eisen omtrent CO2 levels in woning.

https://www.lente-akkoord.nl/blog-slaap-lekker/
http://www.co2indicator.nl/
https://www.airsain.be/co...ten-voor-goede-ventilatie
https://www.ad.nl/gezond/...ers-schadelijk~a3b6dfeaf/

* Bij nieuwere woningen is ventilatie ook nodig om de radon gassen af te voeren, en bij nieuwbouwwoningen komt er nog behoorlijk wat vocht uit hout en beton zetten wat afgevoerd moet worden. Bij oudere woningen is dit beide niet relevant.

Voor koeling kun je ook overwegen om aan de buitenkant van de woning een set luxaflex op te hangen. Of plaats aan de binnenkant een plaat piepschuim tegen het raam met daarop alufolie (pak piepschuim met 12 platen van 2cm dik (100 bij 50cm) is bij de lokale bouwmarkt nog geen tientje) Dit werkt erg simpel en effectief om de zomerzon uit een slaapkamer te houden

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-05 19:35
Sedumdak geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Airco ophangen?
Het grote airconditioning topic - Deel 2 :)

Al heb je daarmee wel gekoelde lucht, verse lucht zou ook fijn zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
je zou het Bouwbesluit ook nog eens kunnen naslaan (van het jaar dat het is opgeleverd/gebouwd).
zo is tussen 2006 e n2016 al het nodige gewijzigd, o.a. met oog op hang-en sluitwerk (nu vanaf 2016 nieuwbouw verplicht anti-kerntrekbeveiliging bv).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik kan zelf vrij weinig doen omdat het een huurwoning is, dus een gat boren voor de aircoslangen gaat al wat ver, en een sedumdak is helemaal geen optie, al zijn dat wel super ideeën.

Vandaar dat ik mijn heil zocht in het simpelweg meer ventileren/afkoelen door natuurlijke ventilatie 's avonds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Heb zelf in een flat gewoond waar geen ramen open konden. Alleen 3 ventilatie roosters. Deze was in 2011 opnieuw gerenoveerd. Gezien de leeftijd van de woning wordt het lastig om een argument te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Uit mijn hoofd staat in het bouwbesluit de eis voor nieuwe woning dat er een spuiventilatie aanwezig is (openslaande deur of raam) in elke verblijfsruimte (dus ook slaapkamers), maar niet hoe groot of hoeveel.

Verder zijn er ventilatie-eisen voor nieuwbouw in termen van liter per m2, en niet in termen van CO2-concentraties. Maar deze gelden weer niet voor bestaande woningen. Dus wettelijk kun je weinig doen, vrees ik. Uiteraard zijn er wel richtlijnen voor gezonde ventilatie (zoals @Theo al aangaf), maar die zijn niet te handhaven.

Dwarsventilatie zoals je aangeeft is een goede manier om 's-avonds en '-s-nachts te koelen. En naast het genoemde sedumdak zou je kunnen overwegen om het dat wit te (laten) verven voor meer reflectie van zonlicht. Dakisolatie helpt overigens ook een beetje tegen oververhitting.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:28
maarud schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:56:
Ik kan zelf vrij weinig doen omdat het een huurwoning is, dus een gat boren voor de aircoslangen gaat al wat ver, en een sedumdak is helemaal geen optie, al zijn dat wel super ideeën.

Vandaar dat ik mijn heil zocht in het simpelweg meer ventileren/afkoelen door natuurlijke ventilatie 's avonds :)
Je zou in dat kleine raam ook een houten plaat kunnen klemmen waar de afvoer van de mobiele airco in zit. Op die manier hoef je geen gaten te boren en kan je toch je slaapkamer actief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
N.a.v. het woord 'dwarsventilatie' vind ik nog wel wat eisen m.b.t. aan/afvoer van lucht (aan/afvoer mag niet door één raam plaatsvinden) maar volgens mij lees ik ook dat een aangrenzende verblijfsruimte dan wel telt als afvoer (al zit er wel een overloop tussen).

http://www.bouwhelp.nl/vr...urlijke_afvoer_in_1_gevel

Ik zal iig even een balletje opwerpen over de 'kwestie' en verder blijf ik wel knutselen met een ventilator en dichthouden van verduistering e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:42:
... en bij nieuwbouwwoningen komt er nog behoorlijk wat vocht uit hout en beton zetten wat afgevoerd moet worden. Bij oudere woningen is dit beide niet relevant.
Ook in oudere woningen veroorzaakt het ademen van de bewoners relatief veel vocht dat voor een gezond binnenklimaat afgevoerd moet worden. Bij de meeste oude woningen is de heel constructie voldoende (lucht)lek, waardoor dat probleem zichzelf min (als er weinig wind is) of meer (als het goed waait) oplost; als je een nageïsoleerde woning hebt of alle tochtgaten en -kieren milieubewust gedicht hebt, heb je snel een probleem.

In een heel pas gebouwde woning is er misschien meer vocht omwille van de nieuwe constructie; als je met twee volwassenen in een niet al te grote slaapkamer slaapt, genereren die al snel meer vocht (zo uit het hoofd ongeveer drie kwart liter per persoon per dag, dus een halve liter voor twee personen per nacht (8u)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

Theo

moederbord

indigo79 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:03:
[...]

Ook in oudere woningen veroorzaakt het ademen van de bewoners relatief veel vocht dat voor een gezond binnenklimaat afgevoerd moet worden. Bij de meeste oude woningen is de heel constructie voldoende (lucht)lek, waardoor dat probleem zichzelf min (als er weinig wind is) of meer (als het goed waait) oplost; als je een nageïsoleerde woning hebt of alle tochtgaten en -kieren milieubewust gedicht hebt, heb je snel een probleem.

In een heel pas gebouwde woning is er misschien meer vocht omwille van de nieuwe constructie; als je met twee volwassenen in een niet al te grote slaapkamer slaapt, genereren die al snel meer vocht (zo uit het hoofd ongeveer drie kwart liter per persoon per dag, dus een halve liter voor twee personen per nacht (8u)).
Vocht komt ook vrij bij koken en planten geven ook vocht af. Als je bij een oudere woning je ventilatie stuurt enkel op de CO2 zit je goed. (behalve de badkamer) Bij nieuwe woningen moet je ook sturen op luchtvochtigheid.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Vocht komt ook vrij bij koken en planten geven ook vocht af. Als je bij een oudere woning je ventilatie stuurt enkel op de CO2 zit je goed. (behalve de badkamer) Bij nieuwe woningen moet je ook sturen op luchtvochtigheid.
Volledig mee eens. Ik had hier specifiek op de slaapkamervraag van de OP, waar geen mechanische ventilatie aanwezig is, gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:38
In de bouwregelgeving wordt onderscheid gemaakt tussen normale ventilatie en spuiventilatie. Normale ventilatie is bedoeld om gezonde binnenlucht te waarborgen (CO2, schimmels e.d.). In principe realiseer je dat met ventilatieroosters (of gebalanceerde ventilatie). Spuiventilatie is bedoeld om in korte tijd de boel even goed te ventileren. B.v. om vieze luchtjes weg te werken; 'sterk verontreinigde binnenlucht' heet dat dan. Dat gaat dan over het open zetten van ramen en/of deuren. Nachtventilatie is in principe wat anders, maar daar gebruik je uiteraard wel diezelfde ramen en deuren voor.

Het Bouwbesluit stelt niet alleen eisen aan de spuiventilatie van nieuwbouw maar ook aan bestaande bouw. In principe zijn die eisen zelfs even zwaar. Of je situatie aan de eisen voldoet is van een aantal factoren afhankelijk, maar op basis van een raam van 60x60cm dat niet helemaal open kan en een ruimte van 15,6m2 dan voldoe je in principe niet. Als je het raam 90 graden open kunt zetten voldoe je bijna. Of je met een raam dat helemaal open kan wel voldoet zal afhangen van de exacte afmetingen van het raam en de kamer (als de kamer onder een schuine kap ligt kan het goed zijn dat het oppervlakte volgens de norm kleiner is dan het totale vloeroppervlak).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De woningbouw kan gewoon zeggen dat het geen slaapkamer is en dan gelden die eisen mbt ventilatie niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Interessant. Het is een kamer van 15,6 m² aan de voorkant met een gevel van 5 meter lengte. Het is een plat dak maar de hoek is 'afgesneden' (vergelijkbaar met een omgevouwen hoekje van een A4'tje).

Vanaf ooghoogte begint het schuine gedeelte van 45 graden, het is dus maar een klein, schuin stukje. In dat schuine stukje zitten 3 vaste ramen (dus de zon schijnt vol in je kamer) en daaronder zitten dus weer 3 ramen waarvan er bij mij maar één open kan.

Volgens de tekening is het een slaapkamer en volgens de puntentelling ook, dus dat is wel redelijk geborgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:38
Oppervlakte waarboven je geen 1,5m ruimte (in de hoogte dus) hebt reken je niet mee. Maar ooghoogte zit daar meestal wel boven dus dan zal het wel die 15,6m2 zijn. Precieze afmeting van het raam en hoever dit open kan bepaalt dan of je wel of niet voldoet. Zit je er onder dan zou je idd de corporatie daar op aan kunnen spreken. Vraag is natuurlijk of je er wat mee opschiet. Met 2 ramen die open kunnen ventileer je meer, maar of dat tot een substantiële verhoging van het comfort leidt is de vraag.

Wat veel meer zoden aan de dijk zet is zorgen dat de zon niet vol in je kamer kan schijnen. Zonwering dus en dan heeft zonwering aan de buitenkant verreweg het meeste effect. Als je dat goed oplost heeft dat waarschijnlijk veel meer effect dan een extra raam. Als is dat laatste natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zonwering aan de binnenkant is wel goed geregeld, maar ja, als de zon eenmaal binnen is dan geeft hij zijn warmte al af, en je voelt het ontzetten stralen als je je hand voor de verduisterende zonwering houdt.

Folie aan de buitenkant zou wellicht nog iets kunnen doen. Ik gooi in ieder geval een balletje op voor het raam, dat is ongetwijfeld lekker zodra de temp buiten lager is dan binnen, en voor de rest is het gewoon even 'afzien' voor die week per jaar dat het warm is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:30
Theo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:42:

(...) Of plaats aan de binnenkant een plaat piepschuim tegen het raam met daarop alufolie (pak piepschuim met 12 platen van 2cm dik (100 bij 50cm) is bij de lokale bouwmarkt nog geen tientje) Dit werkt erg simpel en effectief om de zomerzon uit een slaapkamer te houden
Ooit gehoord van thermische breuk..?
Pagina: 1