Advies nieuw voeding of oude nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik wil dit jaar een nieuw systeem bouwen om mijn bijna tien jaar pc (i7 920) te vervangen. Ik vraag me of ik de voeding uit dit systeem kan gebruiken welke inmiddels 9 jaar oud is. Het gaat om een cooler master real power M620. Ik wil een systeem bouwen op basis van een ryzen 2700x of de 8 core opvolger van de 8700k. Ik zat te denken aan een Seasonic PRIME FOCUS Modular 650W.
https://tweakers.net/pric...-focus-plus-650-gold.html

Of kan ik beter deze nieuwe voeding kopen?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Beste antwoord (via drernie op 15-05-2018 16:15)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

drernie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:53:
Omdat de efficientie/prestaties naar verloop van tijd minder worden of omdat de huidige voedingen veel beter zijn?
Omdat je niet het risico wil lopen op schade als je veel geld gaat uitgeven aan nieuwe gear.
Velen vergeten voor €80/€100,- een goede voeding te kopen. terwijl een oude voeding vragen is om problemen bij een nieuwe pc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:34
Als die oude voeding ook 9 jaar oud is zou ik deze zeker niet meenemen naar een nieuw systeem.

• drernie
Omdat de efficientie/prestaties naar verloop van tijd minder worden of omdat de huidige voedingen veel beter zijn?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Omdat je huidige verslijt. ;) ik weet niet of je huidige c6 en c7 powerstates ondersteund maar dat is wel aan te raden voor een nieuw systeem.

Kijk hier maar eens! Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Omdat je niet het risico wil lopen op schade als je veel geld gaat uitgeven aan nieuwe gear.
Velen vergeten voor €80/€100,- een goede voeding te kopen. terwijl een oude voeding vragen is om problemen bij een nieuwe pc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Bij de meeste systemen heb je al genoeg met een 450-550W voeding (te zien welke videokaart je gaat nemen). 650W is in 99% van de gevallen weggegooid geld.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DenHond schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:28:
Bij de meeste systemen heb je al genoeg met een 450-550W voeding (te zien welke videokaart je gaat nemen). 650W is in 99% van de gevallen weggegooid geld.
Afhankelijk van het merk natuurlijk, maar TS kijkt al naar een Seasonic, dus gaat jouw reactie volledig op.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• drernie
de 650W is net zo duur als de 550W, vandaar dat ik dan voor de 650W kies.

• DavidvdBurgh
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-02-2021
Zoals de rest eigenlijk ookal zei zou ik inderdaad als ik jou was niet je oude PSU(voeding) gebruiken. Maar waar je ook naar moet kijken is de efficiëntie van de PSU, daarmee bedoel ik ook de 80+ PSU's. Waar je ook naar kunt kijken zijn 'tier charts' van PSU, je kan dat zien als hoe goed een PSU is. Ook is het niet slim om niet te besparen op je PSU aangezien dan ook vaak je efficiëntie slecht is van je PSU.

Om efficiëntie effe snel uit te leggen: je moet het zien als het maximale wat een voeding kan geven. dus wanneer je een 550w voeding hebt moet je er wel in rekening nemen dat het eigenlijk bijna nooit 550w maximaal gaat geven. Dit bedoel ik dus met de efficiëntie van een PSU.

Edit: Dacht hier opeens aan. Je PSU kan ook je stabiliteit van je systeem bepalen, dit is dus ook waarom ik zeg niet gaan besparen op je PSU en haal dus een goeie kwaliteit PSU.

[ Voor 11% gewijzigd door DavidvdBurgh op 15-05-2018 19:13 ]

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

drernie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:58:
de 650W is net zo duur als de 550W, vandaar dat ik dan voor de 650W kies.
Is hij ook even efficiënt? Anders ben je de komende jaren alsnog duurder uit, door de stroomkosten.

Cunning linguist.

• DavidvdBurgh
Bart ® schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Is hij ook even efficiënt? Anders ben je de komende jaren alsnog duurder uit, door de stroomkosten.
Nee dat is niet zo, je moet het eerder zo bekijken: je onderdelen vragen een bepaald aantal aan energie in dit geval watt. het is dus niet zo wanneer je een 600w PSU hebt of een 1000w psu hebt, dat de 1000w ook daad werkelijk 1000w aan energie verbruikt. Je onderdelen vragen aan je PSU ik heb bijvoorbeeld 450w nodig, dit geeft je PSU aan je systeem dus dan trekt het niet de hoeveelheid was je PSU is. Het is wat je PSU aan energie aan zou kunnen.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DavidvdBurgh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:16:
[...]

Nee dat is niet zo, je moet het eerder zo bekijken: je onderdelen vragen een bepaald aantal aan energie in dit geval watt. het is dus niet zo wanneer je een 600w PSU hebt of een 1000w psu hebt, dat de 1000w ook daad werkelijk 1000w aan energie verbruikt. Je onderdelen vragen aan je PSU ik heb bijvoorbeeld 450w nodig, dit geeft je PSU aan je systeem dus dan trekt het niet de hoeveelheid was je PSU is. Het is wat je PSU aan energie aan zou kunnen.
Ik weet wel hoe een voeding werkt na een studie elektrotechniek ;). Daarom vraag ik dus of hij even efficiënt is.

Cunning linguist.

• DenHond
_Dune_ schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:57:
Afhankelijk van het merk natuurlijk, maar TS kijkt al naar een Seasonic, dus gaat jouw reactie volledig op.
Ik snap hier je redenering niet, ik raad hem de 550W versie aan van de Seasonic ipv de 650W versie, kost €10 minder en is ruim voldoende voor de meeste systemen. Waarom gaat mijn reactie dan volledig op
DavidvdBurgh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:16:
[...]

Een voeding van 1000W gaat een 400W load aan een andere efficiëntie leveren dan een voeding van 600W van hetzelfde merk/type.
Hier kan je zien dat de 550W Seasonic voeding zijn efficiëntie piekt tussen de 116W & 412W, wat zowat het typische gevraagde vermogen is van een modern gamesyteem met een RX480/580 of GTX 1060/1070.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DenHond schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:10:
[...]
Ik snap hier je redenering niet, ik raad hem de 550W versie aan van de Seasonic ipv de 650W versie, kost €10 minder en is ruim voldoende voor de meeste systemen. Waarom gaat mijn reactie dan volledig op
[...]
Een voeding van 1000W gaat een 400W load aan een andere efficiëntie leveren dan een voeding van 600W van hetzelfde merk/type.
Hier kan je zien dat de 550W Seasonic voeding zijn efficiëntie piekt tussen de 116W & 412W, wat zowat het typische gevraagde vermogen is van een modern gamesyteem met een RX480/580 of GTX 1060/1070.
Ik denk dat ik mij niet helemaal goed heb uitgedrukt, als ik zou zeggen dat jouw reactive 'NIET op zou gaan' dan was jouw advies onjuist geweest, ik geef juist aan dat jouw reactie "op gaat", met andere worden, jij geeft het juiste advies. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DavidvdBurgh
Bart ® schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:51:
[...]

Ik weet wel hoe een voeding werkt na een studie elektrotechniek ;). Daarom vraag ik dus of hij even efficiënt is.
edit: lees anders me post boven deze :) niet letterlijk deze maar dat ik als eerst had gepost.

Om efficiëntie effe snel uit te leggen: je moet het zien als het maximale wat een voeding kan geven. dus wanneer je een 550w voeding hebt moet je er wel in rekening nemen dat het eigenlijk bijna nooit 550w maximaal gaat geven. Dit bedoel ik dus met de efficiëntie van een PSU.(effe gekopieerd ;) )

[ Voor 40% gewijzigd door DavidvdBurgh op 15-05-2018 20:34 ]

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DavidvdBurgh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:31:
[...]

edit: lees anders me post boven deze :) niet letterlijk deze maar dat ik als eerst had gepost.

Om efficiëntie effe snel uit te leggen: je moet het zien als het maximale wat een voeding kan geven. dus wanneer je een 550w voeding hebt moet je er wel in rekening nemen dat het eigenlijk bijna nooit 550w maximaal gaat geven. Dit bedoel ik dus met de efficiëntie van een PSU.(effe gekopieerd ;) )
... wat dus resulteert in hogere stroomkosten bij een minder efficiënte PSU. En daarom vroeg ik dat aan TS.

Cunning linguist.

• DenHond
_Dune_ schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat ik mij niet helemaal goed heb uitgedrukt, als ik zou zeggen dat jouw reactive 'NIET op zou gaan' dan was jouw advies onjuist geweest, ik geef juist aan dat jouw reactie "op gaat", met andere worden, jij geeft het juiste advies. :)
Te snel gelezen :P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Efficiëntie is überhaupt totaal niet interessant voor een PC die niet 24/7 draait (bovenop de twijfelachtige uitleg hierboven).

De voeding inderdaad wel vervangen, grote kans dat de condensators al overleden zijn of dat 'binnenkort' gaan doen.

Los daar van, voor een "2700X/8700k" systeem zonder videokaart is 300W al MEER dan genoeg.
Zonder de complete setup te benoemen kan er onmogelijk goed advies gegeven worden.

De bijna complete setup in je wenslijst heeft ook al meer dan genoeg aan 400W.

[ Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 16-05-2018 01:51 ]

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mitsumark schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:48:
Efficiëntie is überhaupt totaal niet interessant voor een PC die niet 24/7 draait (bovenop de twijfelachtige uitleg hierboven).
Tja, financieel is het misschien een paar tientjes over de levensduur van de voeding. Voor de een is dat meer dan voor de ander. We hebben daarnaast ook nog iets als milieubelasting, ook iets waar je rekening mee kan houden. Ik denk dat het daarom wel degelijk interessant is om naar te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart ® op 16-05-2018 07:53 ]

Cunning linguist.

Pagina: 1