Overboeking Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 21:04
Hallo mede-tweakers,

Voor een nieuw project doe ik nu onderzoek naar de mogelijkheden m.b.t. het internet. Om het verhaal kort te houden is er ca. 3,5Gbit/s aan capaciteit nodig. Nu heb ik al gekeken naar enkele glasproviders, maar 10Gbit lijkt toch echt wel veel te duur. Als ik dan toch aan loadbalancing over meerdere verbindingen ga doen dan is het natuurlijk een stuk goedkoper om 7 a 8 Ziggo abonnementen te nemen via Coax met een snelheid van 500Mbit/s dan om 3 a 4 1Gbit lijntjes bij een zakelijke glasprovider af te nemen.

Nu weet ik dat er bij Ziggo sprake is van een flinke overboeking. Wat is nu eigenlijk de maximale capaciteit voor 1 segment? Ik kan me voorstellen dat 3,5Gbit niet haalbaar is en dat het niet wenselijk is dat de mensen in de straat hier last van hebben. Het is natuurlijk ook zonde als er niet genoeg capaciteit beschikbaar is en de meerdere abonnementen feitelijk geen zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Mijn tip: bel met ziggo daar zal vast iemand je wijzer kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:52
Is die capaciteit van 3,5Gbit/s alleen nodig voor download dan? want upload zit je bij Ziggo natuurlijk wel een stuk lager (factor 10).
Zonder een idee te hebben van de capaciteit van een segment bij Ziggo denk ik dat het ook afhankelijk zal zijn waar de locatie is en hoeveel mensen op dat segment zitten. In een woonwijk zal Ziggo niet zo snel op zo een klant zitten te wachten, kan me niet voorstellen dat ze die capaciteit over hebben.
Maar ik zou Ziggo Zakelijk eens bellen en kijken wat er mogelijk is.

Overigens heeft Ziggo ook lijnen zonder overboeking, maar die gaan maar tot 1Gbit/s.
https://www.ziggo.nl/zake...elijk/producten/internet/

[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 14-05-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:31
Qlimaxxx schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:16:..dan is het natuurlijk een stuk goedkoper om 7 a 8 Ziggo abonnementen te nemen via Coax met een snelheid van 500Mbit/s..
Normaal gesproken kun je op een adres maar één Ziggo Abo nemen.

Mbt de capaciteit zou je eens dit topic kunnen doornemen, staat veel info in: [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ziggo heeft op hun glasvezelverbindingen gewoon 1:1 overboeking.
Op een adres kun je meerdere AOP's hebben.
Eurofiber heeft iedere maand wel een leuke aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:36:
Ziggo heeft op hun glasvezelverbindingen gewoon 1:1 overboeking.
Op een adres kun je meerdere AOP's hebben.
Eurofiber heeft iedere maand wel een leuke aanbieding.
Daar ging de vraag niet over, de vraag gaat over overboeking op de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Raketje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:20:
Mijn tip: bel met ziggo daar zal vast iemand je wijzer kunnen maken.
Mijn ervaringen met de klantenservice van Ziggo zijn niet bijster goed(begin dit jaar voor mijn privé abonnement 20x moeten bellen en wel 6 verschillende verhalen gehoord). Vooral als de vragen wat minder standaard zijn en meer de diepte ingaan is de kans groot dat je geen (correct) antwoord krijgt. Ik denk ook niet dat Ziggo zit te springen om zo'n klant, dus het verhaal op zich zou ik niet meteen bij Ziggo neer willen leggen.
Arjant2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:30:
Is die capaciteit van 3,5Gbit/s alleen nodig voor download dan? want upload zit je bij Ziggo natuurlijk wel een stuk lager (factor 10).
Zonder een idee te hebben van de capaciteit van een segment bij Ziggo denk ik dat het ook afhankelijk zal zijn waar de locatie is en hoeveel mensen op dat segment zitten. In een woonwijk zal Ziggo niet zo snel op zo een klant zitten te wachten, kan me niet voorstellen dat ze die capaciteit over hebben.
Maar ik zou Ziggo Zakelijk eens bellen en kijken wat er mogelijk is.

Overigens heeft Ziggo ook lijnen zonder overboeking, maar die gaan maar tot 1Gbit/s.
https://www.ziggo.nl/zake...elijk/producten/internet/
Ziggo zakelijk(glas) is toch wel aardig aan de prijs als je het mij vraagt.
Het gaat voornamelijk om download inderdaad, een factor 10 kleinere upload is niet zo'n ramp. Het zal wellicht ook overkill zijn, Ziggo komt ook weg met overboeking. Ik wil echter onderzoeken wat het verschil is tussen verschillende opties, zowel in provider als in capaciteit. Het budget is niet bepaald klein, maar dat betekend niet dat ik niet op zoek ben naar een zo gunstig mogelijke prijs. De 3 a 4k per maand voor een 10Gbit lijn is denk ik te prijzig, dus vandaar dat ik verder kijk.
Nielson schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Normaal gesproken kun je op een adres maar één Ziggo Abo nemen.

Mbt de capaciteit zou je eens dit topic kunnen doornemen, staat veel info in: [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner
Een extra aansluiting op hetzelfde adres(bedrijfsverzamelband) is wel mogelijk(bijv. met toevoeging mk1 en mk2). Of ze dat meer dan 2x willen doen is natuurlijk de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:37

Glewellyn

is er ook weer.

Qlimaxxx schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:16:
Hallo mede-tweakers,

Voor een nieuw project doe ik nu onderzoek naar de mogelijkheden m.b.t. het internet. Om het verhaal kort te houden is er ca. 3,5Gbit/s aan capaciteit nodig. Nu heb ik al gekeken naar enkele glasproviders, maar 10Gbit lijkt toch echt wel veel te duur. Als ik dan toch aan loadbalancing over meerdere verbindingen ga doen dan is het natuurlijk een stuk goedkoper om 7 a 8 Ziggo abonnementen te nemen via Coax met een snelheid van 500Mbit/s dan om 3 a 4 1Gbit lijntjes bij een zakelijke glasprovider af te nemen.

Nu weet ik dat er bij Ziggo sprake is van een flinke overboeking. Wat is nu eigenlijk de maximale capaciteit voor 1 segment? Ik kan me voorstellen dat 3,5Gbit niet haalbaar is en dat het niet wenselijk is dat de mensen in de straat hier last van hebben. Het is natuurlijk ook zonde als er niet genoeg capaciteit beschikbaar is en de meerdere abonnementen feitelijk geen zin hebben.
Is het persé noodzakelijk de server op deze locatie te hosten? Misschien is het goedkoper om een server te plaatsen of te huren in een datacenter dat al de benodigde bandbreedte heeft.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:04

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je deelt op het huidige DOCSIS 3.0 netwerk zo'n 1Gbit aan downstream capaciteit met het gehele coax segment (dat kunnen wel 500 aansluitingen/huizen) zijn.
Met 2x een 500Mbit abonnement zit je dus eigenlijk al aan de maximale capaciteit voor het hele segment, en dan moeten de andere 498 modems in dat coax segment niets doen.

Zie ook het topic wat Nielson linkte.

[ Voor 50% gewijzigd door Kanarie op 14-05-2018 13:56 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Mogelijk kunnen we je beter helpen als je wat meer vertelt wat je wil doen? Ik snap dat je nu specifiek naar de overboeking vraagt, maar mogelijk is er in een andere richting ook van alles mogelijk.

Wat wil je precies met die lijn gaan doen? Waar ik werk hebben we 7.000 medewerkers en gigabit internet. Die lijn zit VERRE van vol... Wil je met 50.000 mensen tegelijk gaan internetten? Mogelijk scheelt het inzetten van een proxy al een heleboel?

Daarnaast is 4k / maand voor zo'n verbinding helemaal niet zo duur. En bedenk ook dat ze waarschijnlijk ook nog moeten gaan graven om die glasvezel bij jou te krijgen (tenzij je het geluk hebt dat er al ligt), dus daar komen nog een paar duizend euro bij, denk richting € 25 per meter, of 25k per kilometer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Wat is jouw definitie van 3,5Gbit/s internet? Waar moet dat heen? Eventueel dark fiber naar een datacenter en peeren met de partij waar t heen moet?

Mocht dit Reggefiber gebied zijn, je kan op een of andere manier U's uren in de PoP en op die manier je verbinding op 3,5/10Gbit/s krijgen. Moet je wel apparatuur en SFP+'s kopen en dan nog een verbinding vanuit die PoP naar ergens anders maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Kanarie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:51:
Je deelt op het huidige DOCSIS 3.0 netwerk zo'n 1Gbit aan downstream capaciteit met het gehele coax segment (dat kunnen wel 500 aansluitingen/huizen) zijn.
Met 2x een 500Mbit abonnement zit je dus eigenlijk al aan de maximale capaciteit voor het hele segment, en dan moeten de andere 498 modems in dat coax segment niets doen.

Zie ook het topic wat Nielson linkte.
Daar was ik al bang voor. Thanks!
Paul schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:33:
Mogelijk kunnen we je beter helpen als je wat meer vertelt wat je wil doen? Ik snap dat je nu specifiek naar de overboeking vraagt, maar mogelijk is er in een andere richting ook van alles mogelijk.

Wat wil je precies met die lijn gaan doen? Waar ik werk hebben we 7.000 medewerkers en gigabit internet. Die lijn zit VERRE van vol... Wil je met 50.000 mensen tegelijk gaan internetten? Mogelijk scheelt het inzetten van een proxy al een heleboel?

Daarnaast is 4k / maand voor zo'n verbinding helemaal niet zo duur. En bedenk ook dat ze waarschijnlijk ook nog moeten gaan graven om die glasvezel bij jou te krijgen (tenzij je het geluk hebt dat er al ligt), dus daar komen nog een paar duizend euro bij, denk richting € 25 per meter, of 25k per kilometer.
Het betreft een pand dat omgebouwd gaat worden tot wooncomplex met een kleine 100 studentenkamers. Ik ben nog volledig in de verkennende fase, ik weet nog niet eens precies wat de wensen zijn(behalve dat ze zelf internet willen voorzien en dat het snel moet zijn, vermoedelijk ook een publiciteitsdingetje...).

Intern wil ik sowieso met 10Gbit backbone naar switches gaan werken. Ik snap dat niet alle studenten tegelijkertijd hun piek zullen leveren, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat er af en toe problemen ontstaan.

Een van de opties die ik onderzoek is een verbinding die gegarandeerd genoeg capaciteit heeft, ten alle tijden. De vuistregel waar ik van uit ga is dat op z'n minst alle studenten probleemloos een 4K stream moeten kijken. I.v.m. het ontbreken van een TV-signaal en de populariteit van Netflix is de kans groot dat dit in de avond regelmatig een realistisch scenario kan zijn.

Als ik dan reken met 30Mbit per student dan ga je al gauw richting de 3,5 a 4Gbit benodigde capaciteit.

Daarnaast is het misschien nu zwaar overkill, maar de techniek staat ook niet stil. Er zal hoe dan ook een flinke investering vereist zijn, en dan is het niet de bedoeling dat binnen 5 jaar het dak bereikt is.

Het kan nog alle kanten op, en feedback is zeker welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Qlimaxxx schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:41:
Mijn ervaringen met de klantenservice van Ziggo zijn niet bijster goed(begin dit jaar voor mijn privé abonnement 20x moeten bellen en wel 6 verschillende verhalen gehoord). Vooral als de vragen wat minder standaard zijn en meer de diepte ingaan is de kans groot dat je geen (correct) antwoord krijgt. Ik denk ook niet dat Ziggo zit te springen om zo'n klant, dus het verhaal op zich zou ik niet meteen bij Ziggo neer willen leggen.
Je moet de vraag dan ook niet aan de consumenten klantenservice stellen. Je zoekt duidelijk een speciale verbinding, een consumentenverbinding valt dan al af. Schrijf diverse zakelijke providers of klantenservices aan en vraag om offertes. Dan krijg je een veel beter totaalplaatje dan hier op tweakers.

Edit:
Je post boven deze laat dat ook heel duidelijk zien. Wellicht kan bijvoorbeeld Kennisnet wat betekenen, informeer eens hoe bijvoorbeeld hoge scholen of universiteiten dit geregeld hebben. Vergeet ook niet dat uiteindelijk 100 studenten de prijs per maand gaan oplepelen en dat dergelijke projecten nu eenmaal niet goedkoop zijn. Anderzijds wellicht kun je meedoen met een glasvezel prohect in de gemeente waar de appartementen komen? Dan is vervolgens elke student zelf verantwoordelijk voor de verbinding die ze afnemen, als het dan toch niks mag kosten. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2018 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:08
Qlimaxxx schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:04:
Als ik dan reken met 30Mbit per student dan ga je al gauw richting de 3,5 a 4Gbit benodigde capaciteit.

Daarnaast is het misschien nu zwaar overkill, maar de techniek staat ook niet stil. Er zal hoe dan ook een flinke investering vereist zijn, en dan is het niet de bedoeling dat binnen 5 jaar het dak bereikt is.

Het kan nog alle kanten op, en feedback is zeker welkom.
Hoezo kan je intern niet overboeken op je netwerk. In de eerste plaats is een Netflix 4K stream maximaal 16 mbps. Als je dan al 100 studenten hebt die dat tegelijk doen dat zit je op 1,6 Gb/s pas. Ik denk dat je met een zakelijke 1 Gb/s glasvezellijn al een heel eind komt. Als je dan lokaal een proxy neerzet en het meest opgevraagde webverkeer cached dan zijn de responsetijden ook nog eens snel en kost het je slechts een paar honderd euro per maand.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
[...]
Het betreft een pand dat omgebouwd gaat worden tot wooncomplex met een kleine 100 studentenkamers.
Hoe officieel is het voor studenten? Mogelijk kan Surf iets voor je betekenen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 09:30
[...]
I.v.m. het ontbreken van een TV-signaal en de populariteit van Netflix is de kans groot dat dit in de avond regelmatig een realistisch scenario kan zijn.

[...]
Deze snap ik even niet. Als er Ziggo aangesloten kan worden, kan er ook televisie aangesloten worden. Er zijn situaties mogelijk waarin Ziggo of KPN for that matter, televisie aansluit voor een hele groep. Echter moet je dit gaan navragen bij Ziggo Zakelijk. Dan heb je waarschijnlijk niet zo'n hele dikke pijp meer nodig en zou je met 500Mbit / 1Gbit makkelijk toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
alex3305 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:22:
[...]

Deze snap ik even niet. Als er Ziggo aangesloten kan worden, kan er ook televisie aangesloten worden. Er zijn situaties mogelijk waarin Ziggo of KPN for that matter, televisie aansluit voor een hele groep. Echter moet je dit gaan navragen bij Ziggo Zakelijk. Dan heb je waarschijnlijk niet zo'n hele dikke pijp meer nodig en zou je met 500Mbit / 1Gbit makkelijk toekomen.
Het probleem is echter vaak dat het niet rendabel is om coax naar elke kamer te trekken. Er worden steeds meer studentencomplexen opgeleverd met alleen een UTP aansluiting. Geen telefoon, geen coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45
Hoe had je het verder in gedachten?

Routering, firewalling? wou je alle studenten een eigen IP geven? Of ga je CGN toepassen? Hoe ga je loggen?

Tip: Laat het over aan een provider, of besteed het uit aan een (lokale) partij die ervaring hebben met dergelijke lijntjes.

Overigens kun je met 1Gbit makkelijk uit, je moet het alleen een beetje fatsoenlijk inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:51
100 studentenkamers achter 1 voordeur? Of ga je meerdere zelfstandige woningen realiseren? In het laatste geval zou ik bij iedere woning een eigen lijn aanleggen. Dat is het meest praktisch voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:08
TommyboyNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Het probleem is echter vaak dat het niet rendabel is om coax naar elke kamer te trekken. Er worden steeds meer studentencomplexen opgeleverd met alleen een UTP aansluiting. Geen telefoon, geen coax.
Inderdaad als je echt reclame wilt maken met state of the art infrastructuur dan zou ik zorgen voor per studentenkamer 2x een UTP aansluiting, eentje voor gewoon internet en eentje voor IPTV. Daarnaast zou ik zorgen voor fatsoenlijke wifi met 1 AP per 10-20 kamers ongeveer. Je wilt gewoon niet dat iedereen op zijn eigen kamer gaat zitten klooien met routers en eigen wifi netwerken dat wordt een drama. Daarnaast zou ik ook op elke verdieping een aantal 3G/4G repeaters ophangen zodat er ook in het gebouw fatsoenlijk mobiel bereik is. Dan heb je denk ik de meeste use-cases van studenten wel gecoverd denk ik zo.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ieder zijn eigen wifi netwerk is juist de lol van een studentencomplex; elkaar aftroeven met de meest foute, insinuerende, en provocerende netwerknamen. In het complex waar ik woonde waren er voldoende netwerknamen die ik hier niet kan/mag/durf te posten.
Ook willen studenten vaak sowieso hun eigen netwerk voor chromecasts, apple TVs, draadloze printers, etc.. Ik kom vaak genoeg complexen tegen met een Eduroam netwerk, maar daarnaast 100 "It hurts when IP" netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23
Wat is duur? Een consumenten internetlijn kost ook wel 20 euro per maand. Als je dit maal die 100 kamers doet heb je een budget van 2000euro per maand voor die lijn.

Ziggo heeft ook commerciele oplossingen voor zulke gebouwen (net zoals voor verzorgingstehuizen e.d.). Als er geen glasvezel te krijgen is heb je zelfs wel kans dat ze dit voor een dergelijk aantal appartementen wel kunnen aanleggen.

Daarnaast als het echt een studentencomplex is kun je, zoals al eerder genoemd, ook contact opnemen met SURFnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 11:07
Er is al eens zo'n zelfde soort topic voorbij gekomen met dezelfde casus. Wellicht kun je daar wat meer informatie uit filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Stukje vergelijkingsmateriaal:
In het studentencomplex in Delft waar ik tot een kleine 2 jaar terug woonde, deelden we met 700 man de internetlijn. We hadden 10Mbit per persoon (op een ongeknepen 100Mbit poort, dus is de praktijk gewoon 100Mbit) met een overboeking van 1:10. Dit resulteerde dus in een symmetrische 700Mbit lijn voor 700 man. Hier hadden we nooit last van congestie, maar dit had er wellicht ook wat mee te maken dat er enkele tientallen TBs aan lokale caching in het netwerk hing en dat we met zijn allen een publieke /22 deelden. Onze uplink was dan ook het mist gebruikt van alle complexen in Delft.
Pagina: 1