[PV] kan 1 omvormer veel verschillende dakvlakken aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Moet ik met meerdere gebouwen, dakvlakken en hellingshoeken beter meerdere omvormers gebruiken, of kan 1 grote centrale omvormer dat ook aan?

Situatie
In de toekomst ga ik schuur, achtergevel en wellicht ook voorgevel vol zonnepanelen leggen. Die moeten ons verbruik (~3000 kWh), toekomstige elektrische wagen (ca. 7.500km/jaar), en in de toekomst ook koken (en verwarmen?) mogelijk maken.
Achtergevel (zuid): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFsb0zXKT6JQLWFGJp7uGz2C/thumb.jpg Voorgevel (noord): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBBQV1TLiBN22wpiU841WTrY/thumb.jpg

- schuur is op het zuiden gericht (190 graden). Panelen komen vrijwel vlak te liggen, op betontegels (ca. 2 graden). Er passen er 12.
- achtergevel is ook op het zuiden gericht (190 graden), normale dakhelling (ca. 40 graden). Daar passen ca. 8 panelen. De zonnepanelen op de dakkapel komen ook op die helling, of vrijwel plat zoals op de schuur.
- voorgevel is op het noorden gericht (10 graden), zelfde dakhelling. Daar passen ca. 9 panelen. Maar wellicht overbodig of te lage opbrengst.
We zitten nu nog op een 1x35A hoofdaansluiting, maar dat zullen we moeten upgraden naar 3x 25A. Inclusief nieuwe meterkast (nu nog porselein).

Omdat ik nu alvast kabels naar de schuur ga trekken voor de laadpaal, wil ik weten of ik daar DC of AC-kabels voor de zonnepanelen bij moet leggen (+ UTP). Sowieso komt het allemaal in zo’n rode mantelbuis, maar liever leg ik daar ook gelijk de goede kabels in.

Idee 1:
In de schuur omvormer voor 12 panelen. Met 3G6-kabel naar de meterkast trekken (ca. 20 meter kabel), op eigen groep.
Aparte omvormer op zolder voor zuid-dakvlak, of voor beide dakvlakken. Kabel naar eigen groep in de meterkast.

Idee 2:
DC-kabels vanaf het schuurdak naar zolder leiden (ca. 15-20 meter kabel). Daar 3-fasen omvormer voor schuur en één of beide dakvlakken.

Wat denken jullie?

Beste antwoord (via Moons op 08-06-2018 11:02)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik zou 2 omvormers nemen. 1 in de schuur.

1 omvormer met 2 mpp trackers op zolder en dan noord en zuid een eigen string geven.

Dan beide omvormer op een aparte fase en gaan met de banaan.

Zo kun je het ook makkelijker in fases bouwen. Dus bijv nu eerst de schuur en dan wanneer de auto er is het dak volgooien bijv ?

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 14-05-2018 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zoekt een omvormer met 2 MPPT's :)
Dat zijn gelukkig wel de meesten.

Je hebt ook een schuur blijkbaar, die kan je ook nog volleggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Ik heb er toch drie nodig, voor drie verschillende oriëntaties/hellingen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik zou 2 omvormers nemen. 1 in de schuur.

1 omvormer met 2 mpp trackers op zolder en dan noord en zuid een eigen string geven.

Dan beide omvormer op een aparte fase en gaan met de banaan.

Zo kun je het ook makkelijker in fases bouwen. Dus bijv nu eerst de schuur en dan wanneer de auto er is het dak volgooien bijv ?

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 14-05-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik zou adviseren je panelen op de schuur niet zo vlak te leggen.
Panelen hebben mogelijk meer schoonmaak onderhoud nodig als ze zo vlak liggen.
En het rendement is ook natuurlijk ook slechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Effekta 5000. Kan je tweedehands voor minder dan 400 euro kopen

MPPT B:
- schuur is op het zuiden gericht (190 graden). Panelen komen vrijwel vlak te liggen, op betontegels (ca. 2 graden). Er passen er 12.
MPPT A:
- achtergevel is ook op het zuiden gericht (190 graden), normale dakhelling (ca. 40 graden). Daar passen ca. 8 panelen. De zonnepanelen op de dakkapel komen ook op die helling, of vrijwel plat zoals op de schuur.
- voorgevel is op het noorden gericht (10 graden), zelfde dakhelling. Daar passen ca. 9 panelen. Maar wellicht overbodig of te lage opbrengst.

Plaats op noord 8 panelen en zet deze parallel aan de 8 op zuid. De MPPT spanning zal ongeveer gelijk zijn waardoor dit redelijk goed zal werken. Wel diodes toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Noord met 10 graden helling gaat net zo goed als oost of west met 40 graden helling.

https://www.google.nl/sea...560#imgrc=tqylPhM-vcu8ZM:

Best goed, maar alsnog zou ik die als laatste vol leggen, wanneer je de stroom nodig hebt.

Hoe zit het trouwens met schaduw?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1