Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 09:55
Mijn huidige laptop, een Asus N56VB met i7 uit 2013, staat op het punt om het te begeven. Ik ben dus op zoek naar een vervanger maar zie ondanks onderzoek (of misschien juist dankzij onderzoek) door de bomen het bos niet meer en kom er zonder hulp niet uit.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor foto- en video-editing. Ik doe dat met de welbekende Adobe programma's, Lightroom, Photoshop en Premiere. Het videomateriaal gaat zeker de komende jaren niet boven de 1080p uitkomen, maar ik hoop wel een jaar of 5 met een machine te kunnen doen, dus wellicht is tegen die tijd 4k wel de norm.
Daarnaast wat browsen en mediaconsumptie. Gamen doe ik al heel lang niet meer (hoewel ik me er graag weer eens in zou verliezen...).

Wat is je budget?
Mijn max is 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Momenteel neem ik mijn laptop zelden ergens mee naar toe. Ik vind hem daar te log voor. Ik zou het prettig vinden om m'n laptop iets beter mee te kunnen nemen, maar wil graag wel wat screen real estate hebben bij met name video-editing. Wel hang ik er thuis vaak een monitor aan. Waarom dan geen desktop? Ik ben klein behuisd en heb geen plek voor een machine die er altijd staat. Batterijduur vind ik minder relevant. Thuis hang ik hem toch aan de stekker, als ik niet thuis ben en hem toevallig wel mee neem zal dat niet voor hele dagen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
OS
Hoewel ik Macbooks vreselijk mooie machines vind, heb ik geen zin om te wennen aan MacOS. Daarom kom ik al snel bij een Windows-machine uit.

Uiterlijk
Het klinkt achterlijk, maar ik vind het uiterlijk stiekem toch wel belangrijk, ik moet me er af en toe zetten om m'n laptop erbij te pakken, en dan helpt het als het een mooi apparaat is... Eenvoud does the trick voor mij.

Scherm
Ik heb een voorkeur voor een mat scherm. Dat gezegd hebbende, zit ik eigenlijk altijd binnen met mijn laptop en dan zijn reflecties minder aanwezig denk ik. Een goede kleurweergave is belangrijk voor me, maar ik ben geen professional, dus een professioneel gekalibreerd scherm is overkill. Een IPS-paneel lijkt me wel essentieel. Qua resolutie wil ik tenminste op FHD zitten. Meer is mooi meegenomen, maar ik besef dat daar een prijskaartje aan hangt. Ik zit zelf de denken aan een 15,6" scherm, maar iets kleiner mag eventueel ook (wat de draagbaarheid weer ten goede zal komen).

Opslag
Hoewel ik een NAS heb, hecht ik toch waarde aan opslag. Ik merk dat mijn draadloze netwerk (ondanks een goede router, maar met brakke adapter in mijn huidige laptop) niet geschikt is voor video-editing met het basismateriaal op mijn NAS. Dus dan kom je al snel uit op een SSD + HDD combinatie. Een flinke SSD kan natuurlijk ook (ik red het aardig met mijn huidige 512Gb SSD).

Processor en GPU
Vroegah, toen ik nog zelf mijn PC's bouwde, was de wereld van processors veel overzichtelijker dan nu. Ik heb me verdiept in de verschillen tussen i3, i5 en i7 processors, maar die zijn er uiteraard van verschillende variaties en dan ook nog in U en HQ varianten. En daar wordt het lastig. Ik zag op dit forum dit topic langskomen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1823161 waarin wordt gediscussieerd over de verschillen maar ben er niet zeker van wat in mijn situatie wijsheid is. Ik neig naar meteen goed doen, een i7 van de laatste generatie. Volgens mij zijn er nog weinig geschikte laptops met AMD Ryzen CPU's en die er zijn hebben vaak nog kinderziektes lees ik her en der in reviews.
Qua mobiele GPU's weet ik helemaal niet wat wijsheid is. 'Los' lijkt me beter dan geïntegreerd, maar ik ga er geen zware spellen op draaien (hoewel het me wel leuk lijkt weer eens een recente Tombraider te spelen...).

Overige connectiviteit
Een cardreader vind ik prettig om te hebben om snel mijn SD-kaartjes leeg te kunnen trekken. Ook een (mini)HDMI-aansluiting is een vereiste. Hoewel ik het nu niet heb lijkt een vingerafdruklezer me prettig om snel in te kunnen loggen. Dit is echter geen harde eis. Opladen met USB-C lijkt me mooi, maar opnieuw: geen harde eis.

Eigen onderzoek

Zoals ik al aangaf zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben redelijk tevreden over mijn Asus-machine en vind dat Asus mooie machines maakt. Zelf kwam ik bij dit model uit: Asus VivoBook S510UN-BQ256T.
https://tweakers.net/pric...0un-bq256t/specificaties/
Deze Asus voldoet aan vrijwel al mijn eisen en is redelijk elegant. Het is een recent model, heeft voldoende opslag en een mat scherm. Met 869 euro valt hij ook ruim binnen mijn budget. Nadeel is wel dat hij (slechts) een i5 aan boord heeft, echter wel van de 8e generatie (Intel Core i5-8250U Kaby Lake Refresh).

En toen kwam ik deze schoonheid tegen: de HP Envy x360 15-bp130nd https://tweakers.net/pric...envy-x360-15-bp130nd.html.
Echt een schitterende machine, wat mij betreft qua looks op het niveau van de Macbooks. Met roteerbaar touchscreen (wat ik niet nodig heb, maar het ziet er wel heel gaaf uit en is lekker om in bed eens een filmpje op te zetten of als TV te gebruiken) en een Intel Core i7-8550U CPU. Komt er niet verkeerd uit in de reviews en lijkt behoorlijk stevig te zijn. Nadelen: behoorlijk aan de prijs en een glanzend scherm.
Voor de rest redelijk vergelijkbaar met de Asus, hoewel de GPU van de HP 4 gig geheugen aan boord heeft en de Asus 2. De HP Envy is wel wat zwaarder dan de Asus.

Hebben jullie ideeën, tips of alternatieven? Hulp wordt zeer gewaardeerd!

Beste antwoord (via DUTCHSPiRiT op 14-05-2018 23:02)

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 18:46

Nohead

PSN ID: Nohead

De HP kan max 8GB aan memory in vermoed ik. De Asus kan tot 16GB aan wat handig is voor je photo / video edit apps. Beide MX150 GPU of die 2/4GB hierin uitmaakt... Tis geen snelheidsmomster de MX150

Ben wel benieuwd naar het scherm van de Asus, kleurechtheid, nits etc of hier een goede paneel in zit. Alleen IPS zegt helaas ook niet genoeg.

Note:
Tevens wil een I7 geen garantie geven dat het automatisch beter kan performance dan de I5 Kaby Lake R CPU. Geen idee wat de HP aan kan qua koeling en of ze het hebben dicht geknepen qua max Watt verbruik etc. Dus het zou zomaar kunnen dat bij een lange render de I5 sneller is dan de I7. Je ziet nu ook dat hier steeds meer aandacht aan besteed moet worden. Krijg je wel echt waar voor je geld...

[ Voor 58% gewijzigd door Nohead op 13-05-2018 18:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nohead

Nohead

De HP kan max 8GB aan memory in vermoed ik. De Asus kan tot 16GB aan wat handig is voor je photo / video edit apps. Beide MX150 GPU of die 2/4GB hierin uitmaakt... Tis geen snelheidsmomster de MX150

Ben wel benieuwd naar het scherm van de Asus, kleurechtheid, nits etc of hier een goede paneel in zit. Alleen IPS zegt helaas ook niet genoeg.

Note:
Tevens wil een I7 geen garantie geven dat het automatisch beter kan performance dan de I5 Kaby Lake R CPU. Geen idee wat de HP aan kan qua koeling en of ze het hebben dicht geknepen qua max Watt verbruik etc. Dus het zou zomaar kunnen dat bij een lange render de I5 sneller is dan de I7. Je ziet nu ook dat hier steeds meer aandacht aan besteed moet worden. Krijg je wel echt waar voor je geld...

[ Voor 58% gewijzigd door Nohead op 13-05-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
Nohead schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:44:
Note:
Dank voor je antwoord!
Enig idee hoe ik hier achter kan komen of is dat echt een kwestie van individuele reviews lezen en hopen dat daar vergelijkbare benchmarks in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead

Nohead

Enige hoe je er achter kan komen is reviews inderdaad. Was zelf ook wel geinteresseerd in de Asus maar bizar weinig over te vinden. (voornamelijk reviews uit india). De vorige Vivo book met 7th gen i5/7 had wel een goede scherm er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
Nohead schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:40:
Was zelf ook wel geinteresseerd in de Asus maar bizar weinig over te vinden.
Dan is het wellicht verstandig om vandaag je slag te slaan, nu een dagaanbieding bij Paradigit voor 769 euro. Scheelt 100 euro met gisteren en andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead

Nohead

DUTCHSPiRiT schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:11:
[...]

Dan is het wellicht verstandig om vandaag je slag te slaan, nu een dagaanbieding bij Paradigit voor 769 euro. Scheelt 100 euro met gisteren en andere aanbieders.
Ow damn lees nu pas je reactie, kans gemist :)
Pagina: 1