2 externe hddd western digital worden niet meer herkent.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freakylady
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik heb toevallig twee externe hdd van western digital en ze worden beide niet herkent.

Ik behandel eerst de minst belangrijke. Deze hdd is gevallen en toen deed hij het niet meer.

Ik draai win 7. Zowel de bios als schijfbeheer ziet de hdd niet. Nu heb ik al het printplaatje aan de achterkant er af gehaald en de connectors ed schoon gegumd. Geen succes. Nu heb ik hem helemaal open geschroefd en aan de pc gehangen, want ik hoorde hem ook niet spinnen. Maar hij spint wel. Zie filmpje.
Kan iemand mij vertellen of de hdd correct spint. Want ik heb dat nooit van de binnenkant gezien.

YouTube: Hdd wd

Alvast bedankt.
Gr Freakylady :)

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die is dood. Punt. Oorzaak A: Hij is gevallen. Oorzaak B: Je hebt hem open gemaakt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Alleen al het feit dat je de hardeschijf geheel geopend hebt buiten een cleanroom, kun je er op rekenen dat jij hier niets meer aan gaat redden. Een professional kan misschien nog iets, maar dat gaat een duur geintje worden.

Thematopic: Datarecovery

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 12-05-2018 00:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• freakylady
Het maakt me niet uit omdat ik de hdd toch al als verloren had gezien.
Ik zou graag willen weten of die harddisk zo zou moeten draaien zoals hij in dat filmpje deed.
De data was niet van belang wat er op staat.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De platters lijken prima te draaien alleen de koppen vertonen verkeerd gedrag, de arm slat steeds terug, maar dat heb je ook moeten kunnen horen zonder dat je de hardeschijf opened.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12-2025
Dit is een geintje, toch? TOCH?

• TommyboyNL
  • Niet online
Nee, die draait niet goed. Het ratelende geluid duidt meestal op een geturfd lager.

• freakylady
Nee ik hoorde helemaal niks dus. Dus ik was gewoon nieuwsgierig. En tot mijn verbazing spinde hij gewoon en bewoog die arm.

Met een geturfde lager bedoel je een beschadiging op die ronde schijf?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Even voor die andere harddisk: als je de data daarop nog nodig hebt, haal dan niet de print er vanaf, gum niets schoon en maak hem zeker niet open!
- probeer eerst of (want je geeft erg weinig informatie) een evt. originele externe voeding nog in orde is (probeer geen andere die er hetzelfde uitziet!)
- en geef eens wat meer informatie: wat doet de harddisk nog wel als je hem aansluit?

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Maar wat wil je hier nog mee dan? Want het is niet zo dat dat ding het ooit nog gaat doen.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
En de tweede hardeschijf? Zit die nog in elkaar?

• freakylady
De tweede hdd is waardevol dus geen geintjes daarmee.
Hij wordt niet herkend door windows maar soms hoor je wel het deuntje dat windows iets herkent. Echter verschijnt de hdd niet.
Ik heb hem uit de casing gehaald. Ik heb hem in mijn externe sharkoon hdd dock geklikt. Niks.
De hdd spint gewoon. Ik denk niet dat deze verloren is, zoals bij die andere die gevallen is.
Wat te doen? Heeft iemand een idee?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12-2025
Natuurlijk als eerste even openschroeven om te kijken of de arm wel goed beweegt.

• TommyboyNL
  • Niet online
zetje01 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:00:
Natuurlijk als eerste even openschroeven om te kijken of de arm wel goed beweegt.
Dat dus niet doen...

@freakylady Welk merk en type is deze disk? Heb je wellicht een foto of scan van het label?

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
freakylady schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:26:
De tweede hdd is waardevol dus geen geintjes daarmee.
Hij wordt niet herkend door windows maar soms hoor je wel het deuntje dat windows iets herkent. Echter verschijnt de hdd niet.
Ik heb hem uit de casing gehaald. Ik heb hem in mijn externe sharkoon hdd dock geklikt. Niks.
De hdd spint gewoon. Ik denk niet dat deze verloren is, zoals bij die andere die gevallen is.
Wat te doen? Heeft iemand een idee?
Heb je een andere HDD om te testen in het enclosure van de externe schijf om deze met 100% zekerheid uit te sluiten?

Verder denk ik dat je niet veel meer kunt doen, behalve jezelf de vraag stellen hoeveel de data op de schijf jou waard is. Ik zou namelijk overwegen om een datarecoveryservice in de hand te nemen, en dat gaat wel 600-1200 euro kosten, gok ik.
Elke rotatie die de schijf vanaf nu nog maakt kan de recovery potentieel moeilijker maken, dus ik zou er verder niet meer mee aan de slag gaan.

Je zou hem eventueel nog aan een interne SATA poort kunnen hangen... Maar de kans op succes acht ik klein als hij het niet doet in die dock... (en je getest hebt dat de dock werkt)

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 15-05-2018 22:29 ]

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Misschien moet je voor die tweede disk een driveletter toekennen in Schijfbeheer.

• freakylady
@Nortepe85 Had ik al naar gekeken. Maar hij komt niet bij schijfbeheer erbij.

@TommyboyNL ik zal er een foto van maken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
En je externe HDD dock werkt? Anders kun je hem ook gelijk in je PC pluggen. Verder, hoe is de dock aangesloten? Gewoon met USB? Heb je eventueel nog externe voeding nodig. Als Windows een deuntje geeft dat er wel "iets" aangesloten is, maar het niet naar behoren werkt, kan het ook zijn dat het aande USB kabel (of poort?) ligt. Dus probeer eventueel ook andere poorten en kabels. Daarbij zijn verlengkabels vaak funest. Het liefst dus ook een poort direct op je PC, en niet via een hub. De poorten achterop, direct op je moederbord, zijn daarbij het beste.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 16-05-2018 21:37 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
M.b.t. die tweede harddisk: lees dit eens door: Thematopic: Datarecovery

Je wil die data niet kwijt.
1. de zekerste manier: niets meer doen met die schijf, een datarecoverybedrijf inschakelen en betalen voor je gerecoverde data (en daarna structureel backups gaan maken)
2. een poging waard: eerst hulp zoeken of ervaring ermee opdoen en onder Linux met commando dd een 1 op 1 kopie maken van die schijf op een nieuwe schijf en op die "kopieschijf" datarecovery uit gaan voeren terwijl je de tweede schijf zelf verder ongemoeid laat.

Maar nu zeker niets doen met die tweede schijf, niet aansluiten op wat dan ook (zéker geen Windows) laat staan intiialiseren/formatteren/datarecovery op die schijf uitvoeren.

Dus: bezint eer gij begint (met de uitvoering)!
Pagina: 1