Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MyCroft AI - Open Source Voice Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-04 17:06

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter

Wat is MyCroft AI

MyCroft AI - Is werelds eerste open source voice assistant gemaakt en gelanceerd door een startup met dezelfde naam. Het bedrijf MyCroft was opgezet in 2015 met als doel; "AI voor iedereen" en omdat het open source is installeerbaar op elke hardware van computers, tot koelkasten, wearables, Televisies, auto's enzovoort.

Wat is er dan precies Open Source;

Half 2015, lanceerde het bedrijf een kickstarter campagne voor de ontwikkeling van de software te samen met hun eerste hardware versie, de Mark-I (gebaseerd op een Raspberry Pi.

Hieronder een video over de introductie van de Mark-I;

Ondertussen zijn er al verschillende releases geweest van de software en timmert het bedrijf hard aan de weg. Ze hebben ze onlangs een nieuwe Kickstarter campagne gelanceerd voor de Mark-II die zijn doel behaalde in de eerste 7 uur. Uiteraard is dit meer een marketing ding als wel een reel doel. Daarop volgend kwam een tweede run, dit keer op IndieGoGO

De laatste grote release van de software stack was op 18 Februari en er staat een grote update te wachten voor 18 Augustus.

Om een beter beeld te scheppen over de visie van MyCroft en wat er daarvan al in de 18.08beta release zal zitten, raad ik je aan onderstaande video te bekijken. Het is wel een zit van 50 minuten, maar naar mijn mening meer als waard.

De hardware

Op dit moment zijn er twee opties voor een "out-of-the-box" ervaring type hardware. De eerste is de Mark-I die nu alweer een tijdje uit is, maar nog steeds verkrijgbaar. Later zal deze vervangen worden voor de Mark-II die je nu kunt pre-orderen via een van de Crowdfunding campagnes.

Hier onder wat meer informatie over deze twee opties;

Mark-I

De MyCroft Mark 1 is via de MyCroft website verkrijgbaar voor $179,99 De Mark-I is een geavanceerd prototype voor ontwikkelaars, hackers, Tweakers, etc.

Onder de motorkap zit de volgende hardware;
  • Raspberry Pi 3; built-in speaker
  • RCA audio output ports
  • 8x32 LED display
  • Dual NeoPixel "eyes"
  • Built-in WiFi (802.11B/G/N)
  • 10/100 Ethernet port, HDMI debug port, 4 USB ports, 40 pin GPIO connector,
  • Integrated Arduino Mini
  • Enclosure with side-mount ports
  • US Power Adapter
Als remark op bovenstaande word gegeven; dat de 40-pin connector een andere pinout heeft en dat de interne ingebouwde bluetooth is uitgezet.

Mark-II

De nieuwe(re) Mark-II is nog niet verkrijgbaar anders dan hem via hun IndieGoGo capagne te bestellen voor $189,- inclusief verzendkosten. De tweede versie van hun hardware ziet er mooier uit en heeft nu ook een front display waar informatie op te zien zal zijn naast de oogjes en mond die ook al in zekere mate bij de Mark-I aanwezig waren.

De hardware voor de Mark-II bestaat uit;
  • Xilinx quad-core processor
  • Far-field 6-microphone array
  • Hardware AEC, beamforming and noise reduction
  • Stereo sound with dual 2" drivers (10W)
  • 4" IPS LCD touchscreen
  • ,-USB Type A
  • MicroSD card slot
  • Bluetooth in
  • Wifi
  • 3.5mm audio out
  • 18W power supply with international adapters
Buiten de Mark-II zijn er via dezelfde IndiGoGO campagne ook nog andere (hardware) opties te bestellen, zoals;
Een Mark-II Dev Kit voor $109,- wat eigenlijk de hardware is zonder enclosure.
Een Mark-I en Mark-II tegelijkertijd voor $249,-
Of een Mark-II 3- Pack voor $329,-

De software stack

Omdat de eerste proto-type Mark-I gebaseerd is op een Raspberry Pi 3, is de volledige software stack daar in eerste instantie ook op / voor ontwikkeld. Als jezelf een linux computer hebt, daar een speaker en microfoon aan toevoegt, dan kun je de software zelf ook installeren en gebruiken.

PiCroft
De gemakkelijkste manier om eens zelf te spelen met MyCroft AI is om de PiCroft images te flashen op eenSD kaart en deze in je RPi 3 met speaker / microfoon te stoppen.

Verdere informatie en downloads zijn op hun GitHub pagina te vinden;
https://github.com/MycroftAI/enclosure-picroft

Linux
Iets moeilijker als de PiCroft image, maar met de mogelijkheid MyCroft AI op vrijwel elke Linux distributie te installeren inclusief bijvoorbeeld Raspbian is gebruik te maken van hun automatische install script. Verder informatie over hoe dat het beste te doen, wederom weer op hun GitHub account;
https://github.com/MycroftAI/mycroft-core/blob/dev/README.md

Als je KDE Plasma 5 Desktop hebt, dan is er ook een manier om MyCroft inclusief de nodige desktop widgets te installeren.
https://github.com/Mycrof...aster/kde_plasmoid_debian

Android
Ook voor Android is een versie beschikbaar, echter zul je die zelf moeten compilen met de nodige SDK kennis. Ikzelf heb die kennis niet, maar als iemand er mee aan de slag wil, hier staat hoe of wat;
https://github.com/MycroftAI/MycroftCore-Android

Bovenstaande installeerd dezelfde MyCroft als op Linux en kun je zien als standalone versie. Wellicht handig om Android-TV boxen van een nieuw / ander leven te voorzien. Er is echter ook een APP die soort gelijk is als de Google Assistent op je telefoon. Meer informatie daarover hier;
https://github.com/MycroftAI/Mycroft-Android

Ook daar geld, je zult zelf aan de bak moeten met de SDK van google. Wie het voor elkaar krijgt om een APK te compileren, laat het ons weten en hopelijk maak je dan de APK ook ter download beschikbaar voor de andere.

Onder de "motorkap"

De MyCroft AI core stack bestaat uit meerdere software pakketten die aan elkaar geknoopt worden door de core stack. Zo word elk deel van de voice assistent afgehandeld door zijn eigen stukje "expertise". Hier onder een kleine uitleg van de verschillende belangrijkere delen van de core stack.

Precise - Wake word spotting
In het begin maakte MyCroft AI gebruik van PocketSphinx. Al was phocketSphinx opensource en paste het prima in de filosofie van MyCroft, echt accuraat was het niet. Daarom heeft het team besloten zelf dit deel van de stack te programmeren. Precise was de uitkomst daarvan en is sinds midden Maart 2018 de default wake-word spotter.

Precise is een Wake Word-luisteraar. Zoals zijn naam suggereert, is het de taak van een Wake Word Listener om voortdurend naar geluiden en spraak rond het apparaat te luisteren en te activeren wanneer de geluiden of spraak overeenkomen met een Wake Word.

Meer informatie over Precise kun je vinden op de documentatie pagina;
https://mycroft.ai/documentation/precise/

De github pagina;
https://github.com/MycroftAI/mycroft-precise

En hoe je zelf Precise kan trainen op je eigen stem en wake-word;
https://github.com/Mycrof...-train-your-own-wake-word

Google SST -> OpenSTT -> DeepSpeech - Speech To Text

Adapt - Natural language understanding
Adapt is een intentie-parser - wat betekent dat het een bibliotheek is voor het converteren van natuurlijke taal in machine leesbare datastructuren, zoals JSON. De Adapt Intent Parser is open source software. Het is ontworpen om te worden uitgevoerd op apparaten met beperkte computer resources, zoals embedded hardware.

De volgende video legt beter uit wat Adapt precies is;

Padatious - Machine-learning, neural-network based intent parser
Padatious is een machine lerende, op neuraal netwerk gebaseerde intentie-parser. Het is een alternatief voor de Adapt intentie-parser. In tegenstelling tot Adapt, dat kleine groepen unieke woorden gebruikt, wordt Padatious getraind op de zin als geheel.

Padatious heeft een aantal belangrijke voordelen:
  • Met Padatious zijn intenties eenvoudig te maken
  • Het machine-leermodel in Padatious vereist een relatief kleine hoeveelheid gegevens
  • Machine learning-modellen moeten worden opgeleid. Het model dat Padatious gebruikt, is snel en gemakkelijk te trainen.
  • Intenties lopen onafhankelijk van elkaar. Hierdoor kun je snel nieuwe vaardigheden installeren zonder alle andere vaardigheden te hoeven omscholen.
  • Met Padatious kun je gemakkelijk entiteiten uitpakken en deze vervolgens gebruiken in Skills. Bijvoorbeeld: "Vind het dichtstbijzijnde tankstation" -> {"plaats": "tankstation"}

Mimic - Speech synthesis
Mimic is een snelle, lichtgewicht Text to Speech (TTS) engine ontwikkeld door Mycroft.AI en VocaliD. Mimic is gebaseerd op de FLITE-software van Carnegie Mellon University. Mimic gebruikt tekst als invoer en voert spraak uit met de gekozen stem.

De volgende video legt uit wat Mimic precies is;

Sinds April-2018 is Mimic 2 uitgebracht met een nieuwe vrouwelijke stem die echt een heel stuk beter klinkt. Omdat MyCroft A.I. toch ook rekeningen moet betalen, zit die nieuwe stem nu achter een verdien model van $1,99 maandelijkse donatie, maar ik verwacht dat zodra dat er nog meer stemmen komen er waarschijnlijk andere achter het verdienmodel komen en je standaard uit of een mannelijke of wel vrouwelijke stem kunt kiezen.

Hoe dan ook; Je kunt de TTS ook geheel aanpassen naar andere TTS engines. Op dit moment kun je via home.mycroft.ai standaard al kiezen tussen Mimic en Google.

Hier onder kun je de verschillende stemmen met elkaar vergelijken;
https://mycroft.ai/blog/available-voices/

Functionaliteit

Vertaald van de MyCroft documentatie: Skills bieden Mycroft functionaliteit. Skills zijn wat Mycroft toestaat om je het weer op jouw locatie te vertellen, de tijd in een andere tijdzone weer te geven, een liedje te spelen of je een grap van Chuck Norris te vertellen.

Mycroft bepaalt welke Skill gebruikt moet worden om er een intentie / handeling aan te koppelen door een intentie-parser zoals "Adapt" of "Padatious" te gebruiken om de intentie van de gebruiker te identificeren.

Als de intentieparser bijvoorbeeld bepaalt dat de gebruiker vraagt ​​naar het weer, dan zal Mycroft de intentiegegevens doorgeven aan de Weather Skill.

Mycroft wordt geleverd met verschillende Skills ingebouwd. Dit worden kernvaardigheden genoemd. Het is gemakkelijk om meer Skills aan Mycroft toe te voegen.

Vaardigheden worden zowel door medewerkers van Mycroft.AI, als door onze ontwikkelaars community ontwikkeld. Management van Skills - bestaande uit activiteiten zoals code-evaluatie, planning en beveiliging - is gedelegeerd aan het team voor Skill management. Het Skills Management Team bestaat uit zowel Mycroft.AI-medewerkers als ervaren leden van de ontwikkelaars community en zorgt ervoor dat de productontwikkeling van Mycroft stevig gericht blijft op de behoeften van de gemeenschap.

Skills
De volgende Skill zijn standaard aanwezig binnen MyCroft;
https://mycroft.ai/documentation/skills/#core-skills

Als je nieuwe Skills voor Mycroft wilt ontwikkelen, moet je de programmeertaal Python kennen, aangezien alle Skills in Python zijn ontwikkeld.

De onderstaande Skills zijn door de community gemaakt en vrijgegeven;
https://mycroft.ai/docume...ommunity-developed-skills

Hoe kan ik/jij helpen?

Precise - Wakeword tagging
DeepSpeech

Handige links

De MyCroft AI website
De download pagina
De officiele MyCroft documentatie
Het MyCroft forum voor verdere hulp en feedback

TS - Revisie tabel

11 Mei 2018 : Eerste initieele opzet van TS, zeer sterke "Work In Progres..."
16 Mei 2018 : Aanvulling met; Adapt, Padatious, Mimic en Skills.

j1nx wijzigde deze reactie 16-05-2018 09:50 (90%)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Heb je er al ervaring mee? Ik heb een testopstelling gemaakt op basis van een Raspberry Pi 3 maar ik werd erg slecht verstaan. Ik heb uiteraard gecontroleerd of m'n geluid wel goed was maar ik kon mezelf wel goed verstaan. Het was ook mijn headset-microfoon die ik gebruikte.

Ik vond vooral de communicatie naar mij als gebruiker erg minimaal als hij me niet verstond. In de logging kwam het neer op "Ah ik hoor mijn naam" .... "en weer in de idle modus". Geen melding wat er niet duidelijk was.

Het was wel echt makkelijk om op te zetten. Je hebt enkel een Pi, een USB-geluidskaart, microfoon en speakertje nodig voor de basisfunctionaliteit.

Ik vind het een erg interessant project, zeker door het open karakter! Ik hoop dat het een groot succes zal zijn waar meer bedrijven aan mee gaan ontwikkelen. Maar ik vrees dat ik geen early adopter zal zijn. Zeker met niet-directe input ben ik altijd erg snel geïrriteerd als het niet goed werkt.

edit:
Ohja, wat me ook irriteerde was dat je voor andere stemmen dan weer de betaalde Mycroft Supporter moest worden, terwijl de standaard stem soms erg slecht verstaanbaar is.

Disclaimer: Bovenstaande ervaring is op basis van een goede week testen in januari van dit jaar ;)

Evanescent wijzigde deze reactie 12-05-2018 02:04 (21%)

Ruimteverspilling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
@Evanescent Ik heb het nu een aantal weken draaien op mijn laptop en moet zeggen, werkt best goed. Tuurlijk, ze zijn nog niet zo ver als Google / Alexa, maar zeker niet verkeerd.

Het word een feitelijke onderdeel van mijn eigen "Home (Personal) Home Assistant" projectje.

Wel een paar kanttekening voor jou;
- Jij zegt dat je laatste keer testen in januari was. Ik raad je dan aan nogmaals te kijken met de laatste versie van Februari.
- De standaard mannelijke stem is inderdaad niet zo'n beste. Heb die nieuwe vrouwelijke stem nog niet geprobeerd, maar die klinkt wel erg goed. Beter als Google en Alexa. Voor nu heb ik hem op Google TTS staan, wat je vrij simpel kan doen in de advanced settings op home.mycroft.ai (of als je niet gelinked hebt, via de config file). Hier kun je de verschillende stemmen vergelijken;
https://mycroft.ai/blog/available-voices/

- Over het verstaanbaar zijn. Als je daar op googled, voor vrijwel alle Voice Assistants, dan gaat 90% over de microfoon. Voor een goede experience heb je echt een mic-array nodig. Geen idee welke mic er in mijn laptop zit, maar die hoort mij op 2 a 3 meter afstond nog goed. En dat terwijl ik gebruik maak van een custom wake-word; "Hey Gideon", die dus eigenlijk helemaal nog niet goed getrained is.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21-04 13:04
Kan MyCroft ook conversaties aan? Ik heb ervaring met Snips, en daar kan je bijvoorbeeld vragen wat een vlucht kost van Nederland naar Engeland, waarbij hij vraagt welk(e) vliegveld(en) je bedoelt.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd ten opzichte van Snips, aangezien je bij Snips naar mijn idee meer vrijheid hebt in de zinnen/woorden die 'ie snapt. Het nadeel is wel dat je deze zinnen zelf aan Snips moet leren.

endness wijzigde deze reactie 15-05-2018 19:20 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
quote:
endness schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:19:
Kan MyCroft ook conversaties aan? Ik heb ervaring met Snips, en daar kan je bijvoorbeeld vragen wat een vlucht kost van Nederland naar Engeland, waarbij hij vraagt welk(e) vliegveld(en) je bedoelt.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd ten opzichte van Snips, aangezien je bij Snips naar mijn idee meer vrijheid hebt in de zinnen/woorden die 'ie snapt. Het nadeel is wel dat je deze zinnen zelf aan Snips moet leren.
MyCroft kan (nog) geen doorlopende conversaties voeren, maar dat staat wel hoog op de development lijst.

Je zal ze dan in ieder geval niet geheel zelf moeten aanleren.

Ik raad je aan om die lange visie video van de CEO toch even door te worstelen. Die legt goed uit hoe ze het AI neurale netwerk zien / willen opbouwen.

Daarna / Daarnaast is het een kwestie van skills die ontwikkeld moeten / zullen worden.

Ik heb in de TS het stukje over skills nog niet uitgewerkt, maar hier vind je de skills die nu default zijn en door de community zijn ontwikkeld;
https://mycroft.ai/documentation/skills/

Ik heb ook nog even naar Snips gekeken, maar daar kun je geen wake-word aanpassen en inderdaad zoals jij zegt: je moet de meeste intents en utterances zelf leren.

MyCroft bouwd aan een AI neural network waarbij de community uiteindelijk de intents en utterances steeds verder zal "leren". Daarbij spreekt de CEO ook over iets van derde wereld landen helpen met werk, met juist precies dat soort "werk".

Met een groeiende community en gebruikers, zal het leren van intents en utterances exponentieel toenemen.

Je kan in home.mycroft.ai een "opt-in" aanzetten om je spraak geanonimiseerd te doneren. Hierdoor kan de community helpen met wake-word detectie en Mozilla kan in verhoogd tempo (DeepSpeech) verder uitbouwen. (TS over wat jij/wij kunnen bijdragen, die ik ook nog moet aanvullen)

Uiteindelijk heeft mijn vertrouwen in de toekomst van MyCroft mij daarvoor laten kiezen.

j1nx wijzigde deze reactie 15-05-2018 20:26 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
note for self: geen posts editten op je mobiel

j1nx wijzigde deze reactie 15-05-2018 20:28 (94%)
Reden: Doh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berend.
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 26-11-2018
Interessant. Blijf dit volgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Zal snel weer met de TS verder gaan en een update geven over de 18.02.6 release.

Gebroken voet opgelopen vorige week, dus ik ga even niet zo snel...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-04 13:03
quote:
Evanescent schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:57:
edit:
Ohja, wat me ook irriteerde was dat je voor andere stemmen dan weer de betaalde Mycroft Supporter moest worden, terwijl de standaard stem soms erg slecht verstaanbaar is.
Dat viel mij ook direct op. Geef dan op zijn minst een vrouwenstem. Heb Alexa nu een jaar in gebruik, en we (de hele familie) zijn er erg content mee. Maar ja, Amazon en privacy.....tja. Vandaar toch maar eens naar dit project gekeken. Maar als ik als niet eens met een andere stem kan testen (lees vrouwenstem), gaat het snel tegenstaan ben ik bang. Ik zal me verbijten...

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Holy crap, time flies...

Nog niet aan verdere aanvulling voor de TS gekomen. Poot gebroken, daardoor achter lopen op werk, rete druk, 3 weekjes vakantie, weer 3 weekjes achter lopen, etc etc.

Hoe dan ook. Langzaam weer opgang. Mijn blog al weer beetje kunnen oppakken (daarover later meer in mijn project-topic). Paar dingen nog die ik moet afhandelen. Dan kan ik de TS verder uitwerken. Er zijn ook weer wat leuke ontwikkelingen gaande op Mycroft gebied, dus....

Maar waar ik voor kwam; De CEO van Mycroft is volgende week in Amsterdam om te praten over Mycroft en taal support (dus ook Nederlands).

Voor wie in de buurt is denk, zeer intressant.

https://mycroft.ai/blog/mycrofts-world-tour/

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-04 09:38

The Chosen One

Zie signature!

Zit nu ook even naar de website en de indiegogo website te kijken. (enige plek om te "kopen" is de Indie site right?)

Benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid en de skills voor Nederland als het apparaat uitkomt. Dat het Engels spreken is is me minder belangrijk.

The Chosen One wijzigde deze reactie 30-08-2018 18:57 (28%)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
quote:
The Chosen One schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:46:
Zit nu ook even naar de website en de indiegogo website te kijken. (enige plek om te "kopen" is de Indie site right?)

Benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid en de skills voor Nederland als het apparaat uitkomt. Dat het Engels spreken is is me minder belangrijk.
Je hebt het denk over de Mark-II die straks uit komt? Ja, pre-order via Indiegogo inderdaad.

Als die uit komt dan zit de software op versie 18.08, dus als je wilt weten wat die versie allemaal kan of in ieder geval moet kunnen kun je denk beter de roadmap posts en videos bekijken van de 18.08 versie.

Theoretisch kijk hij alles aangezien iedereen Skill kan schrijven / ontwikkelen. Praktisch kan hij natuurlijk aleen dat waar bij lancering Skills voor zijn.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Hey, wat een leuk topic! Ik kende de MyCroft nog niet, totdat ik er net in een artikel op de Tnet homepage op werd gewezen.

Ga vanavond eens even verder verdiepen en denk zo'n Mark II pre-orderen. Skills maken kan met Python zag ik, kon alleen zo snel niets vinden of je straks ook skills kunt maken die iets op het display toveren. Dat zou erg leuk zijn.

Het eerste nuttige gebruik zou voor mij zijn een NS skill die ik in de ochtend kan vragen of mijn trein vertraging heeft. En de fart skill is ook handig natuurlijk >:). En ik wil integreren met OpenHAB als ik eindelijk eens de tijd vindt om die weer up en running te krijgen...

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Dennis schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:26:
Hey, wat een leuk topic! Ik kende de MyCroft nog niet, totdat ik er net in een artikel op de Tnet homepage op werd gewezen.
Een nieuw artikel? Want kan hem niet vinden.
Dennis schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:26:
Ga vanavond eens even verder verdiepen en denk zo'n Mark II pre-orderen. Skills maken kan met Python zag ik, kon alleen zo snel niets vinden of je straks ook skills kunt maken die iets op het display toveren. Dat zou erg leuk zijn.
Ja, skills kunnen nu ook al (additionele) info sturen naar een scherm. De KDE Plasma variant van Mycroft doet dat zelfs nu ook al. Wellicht straks ook naar een HDMI full screen. En zeker naar het scherm van de Mark-2

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:34
j1nx schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:51:
Een nieuw artikel? Want kan hem niet vinden.
Er werd in de reacties door een Tweaker naar verwezen in het topic over de Google Home.

Top van dat scherm, dat opent leuke mogelijkheden. Misschien moet ik maar eens Python gaan leren :*). Een ns.nl webservices account heb ik al.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Dennis schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:10:
[...]
Misschien moet ik maar eens Python gaan leren :*).
Hier idem, al valt het met de MSK ook wel weer mee. In jouw geval denk hooguit een klein stukje API toevoegen en je NS skill is klaar 8)

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11-04 09:40

Isniedood

nee, echt niet!

j1nx schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:53:
Holy crap, time flies...

Nog niet aan verdere aanvulling voor de TS gekomen. Poot gebroken, daardoor achter lopen op werk, rete druk, 3 weekjes vakantie, weer 3 weekjes achter lopen, etc etc.

Hoe dan ook. Langzaam weer opgang. Mijn blog al weer beetje kunnen oppakken (daarover later meer in mijn project-topic). Paar dingen nog die ik moet afhandelen. Dan kan ik de TS verder uitwerken. Er zijn ook weer wat leuke ontwikkelingen gaande op Mycroft gebied, dus....

Maar waar ik voor kwam; De CEO van Mycroft is volgende week in Amsterdam om te praten over Mycroft en taal support (dus ook Nederlands).

Voor wie in de buurt is denk, zeer intressant.

https://mycroft.ai/blog/mycrofts-world-tour/
Ik heb de mycroft gebacked via kickstarter, maar begin te twijfelen of het zo'n goede keus was, zeker nu google home al Nederlands ondersteund. Enig idee of de Nederlandse taal concreet op de roadmap staat?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Op de site van Mycroft lees ik over een samenwerking met Mozilla Voice.
https://mycroft.ai/docume...-support/adding-language/

Daar is ook ondersteuning voor Nederlands, maar het aantal (gevalideerde) uren blijft achter.
https://voice.mozilla.org/nl/new

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Isniedood schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Ik heb de mycroft gebacked via kickstarter, maar begin te twijfelen of het zo'n goede keus was, zeker nu google home al Nederlands ondersteund. Enig idee of de Nederlandse taal concreet op de roadmap staat?
Als het je puur en alleen gaat om het Nederlands spreken, dan ben je wellicht nu en in de nabije toekomst beter uit met de Google Home. Als het gehele privacy / big data gebeuren je zorgen maakt, blijf dan hangen...

Over NL als voertaal.

1) Een paar Tweakers zijn bezig / waren bezig met vertalen / helpen met "Common Voice", het taal gebeuren achter DeepSpeech, de STT backend van Mycroft A.I. (https://github.com/mozilla/voice-web/pull/1100) Ze hebben mij ook gevraagd te helpen, maar kom er maar niet aan toe echt potten te breken voor die jongens.

2) Toevallig "liep" ik vorige week tegen een 14:06:40 single user datapack aan (https://github.com/Kyubyong/css10) en vroeg op de Mycroft Chat of dat gebruikt kon worden om een Mimic2 voice te trainen. Antwoord daarop was in princiepe ja, echter ethisch moet ik de persoon in kwestie nog contacteren of hij dat erg vind. Dit staat voor mijzelf heel laag op de lijst aangezien ik niet de beefy server met GPU kracht heb om die 14 uur in redelijke tijd om te zetten in een Mimic2 stem. (https://github.com/MycroftAI/mimic2)

Deze persoon heeft nog VEEL meer boeken ingesproken op het LibriVox platform, dus die 14 uur kunnen gemakmelijk zelfs een 10-tal daarvan worden. Als je dan nog niet genoeg "data" hebt om van een robot stem tot natuurlijk stem te komen dat weet ik het niet. (en voor ons Nederlanders, nog gratis ook :D )

3) Je roadmap vraag: Jazeker is er een roadmap, echter staat NL er niet echt expliciet op. (https://docs.google.com/d...it#heading=h.ck6l3z2vlex4)

• jfdaniels
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19-02 16:36
RudolfR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:57:
Op de site van Mycroft lees ik over een samenwerking met Mozilla Voice.
https://mycroft.ai/docume...-support/adding-language/

Daar is ook ondersteuning voor Nederlands, maar het aantal (gevalideerde) uren blijft achter.
Ja inderdaad. Jammer genoeg heb je gelijk en is common voice in het Nederlands wat stilgevallen. Ik draag nog vaak bij maar heb het gevoel dat ik de enige ben. Er is vooral nood aan validaties. Uren gesproken tekst lijken nog steeds toe te nemen.

De laatste versie van Deepspeech is een maand geleden uitgekomen. Deze staat bijna op gelijke voet met Google en Amazon (gemeten in WER). Een extra voordeel van de manier waarop Common Voice data verzamelt - via mensen hun micro thuis - is dat je setup bij mycroft ook minder gevoelig is aan kleine storingen.

Mycroft is ondertussen ook begonnen met het vertalen van Mycroft maar het Nederlands. Dit zijn de utterances. Zodra die klaar zijn kan je Mycroft alvast gebruiken met geanonymiseerde calls naar de Google API.

https://translate.mycroft.ai/nl/

jfdaniels wijzigde deze reactie 31-10-2018 23:28 (4%)

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
jfdaniels schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:24:
[...]
Ja inderdaad. Jammer genoeg heb je gelijk en is common voice in het Nederlands wat stilgevallen. Ik draag nog vaak bij maar heb het gevoel dat ik de enige ben. Er is vooral nood aan validaties. Uren gesproken tekst lijken nog steeds toe te nemen.
[...]
Zoals ik al zei, kan niet echt potten breken. Maar het is goed te horen dat het vooral de validaties zijn, want dat is goed te doen in dode uurtjes.

Ik ga mijn best weer doen om her en der in de week toch weer eens het een en ander te valideren.

(koffie/lunch pauzes, op de bank met oordopjes als ik thuis weer eens niet in de buurt kan komen van de afstandsbediening, etc...)

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Ik heb er gister ook een groot stel gevalideerd. Grappig om, volgens mij, vooral 3 stemmen te horen. Maar volgens mij mogen er nog wel wat sterkere accenten tussen. Die Limburger is al vaak aan het woord maar ik denk dat het goed is om ook Groningers en Utrechtenaren in te leren.

D'r zit er ook een met een pompoen op zijn hoofd te praten. Die is zo zacht dat ik hem nauwelijks versta. Moet je die dan goedkeuren of afkeuren?

Evanescent wijzigde deze reactie 01-11-2018 08:42 (21%)

Ruimteverspilling

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Evanescent schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:41:
Ik heb er gister ook een groot stel gevalideerd. Grappig om, volgens mij, vooral 3 stemmen te horen. Maar volgens mij mogen er nog wel wat sterkere accenten tussen. Die Limburger is al vaak aan het woord maar ik denk dat het goed is om ook Groningers en Utrechtenaren in te leren.

D'r zit er ook een met een pompoen op zijn hoofd te praten. Die is zo zacht dat ik hem nauwelijks versta. Moet je die dan goedkeuren of afkeuren?
Ik zeg goedkeuren. Hoe meer verschillende volumes/gains des te beter hij ook bij de goedkopere microfoons de boel op kan oppakken.

• jfdaniels
Die is zo zacht dat ik hem nauwelijks versta. Moet je die dan goedkeuren of afkeuren?
Inderdaad goedkeuren. Het neurale netwerk heeft hier minder problemen mee. Er is een update onderweg die het volume normaliseert. Deze was tijdelijk teruggedraaid omwille van problemen met Safari, maar zou snel terug moeten komen.

• jfdaniels
Maar volgens mij mogen er nog wel wat sterkere accenten tussen. Die Limburger is al vaak aan het woord maar ik denk dat het goed is om ook Groningers en Utrechtenaren in te leren.
Wat vooral ook nog mist zijn vrouwelijke stemmen. Ik denk dat er maar grofweg één op twintig opnames vrouwelijk zijn. Als het er niet minder zijn.

• jfdaniels
Je kan het verschil tussen opgenomen en gevalideerd trouwens zien op hun nieuwe home page.

Beetje naar beneden scrollen en Nederlands selecteren.

• RudolfR
  • Nu online
Ik zag deze release van een Android Companion App:
https://github.com/MycroftAI/Mycroft-Android/releases
This app version and release requires a seperate mycroft instance to work.
And you may have to install the google app.

Thanks,
The Mycroft Android Team.
Het lijkt alsof ik deze kan koppelen met een bestaande MyCroft-instance (ergens op een server/docker).
Is voor mij wel een leuke manier om met bestaande hardware aan de slag te gaan, 'ns kijken of ik dat in de benen krijg.

Oh, wacht:
The Android companion app. The app works by opening a websocket connection to the mycroft-core messagebus, and sending and receiving messages from there. It implements voice recognition and Text to Speech (TTS) via Google APIs at the moment
Via Google's API voor TTS, dat was nou precies niet de bedoeling. :X

Werkt wel goed! _/-\o_ Ik kan mezelf prima verstaanbaar maken; alleen heb ik regelmatig ruzie met de skills. HomeAssistant doet 't heel goed, maar een alarm instellen of naar het weer vragen is niet zo eenvoudig.
Ook een simpele Chuck Norris grap is teveel gevraagd.
tell me a Chuck Norris Joke
>> Please rephrase your request.
:-(

RudolfR wijzigde deze reactie 01-11-2018 16:11 (42%)

• jfdaniels
RudolfR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:38:
Via Google's API voor TTS, dat was nou precies niet de bedoeling. :X
Ja dat is de standaard optie bij Mycroft. De data loopt dan wel eerst via hun servers en ze garanderen anonimiteit op die manier.

Je kan het ook via andere APIs laten lopen.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
RudolfR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:38:

[...]

Werkt wel goed! _/-\o_ Ik kan mezelf prima verstaanbaar maken; alleen heb ik regelmatig ruzie met de skills. HomeAssistant doet 't heel goed, maar een alarm instellen of naar het weer vragen is niet zo eenvoudig.
Ook een simpele Chuck Norris grap is teveel gevraagd.

[...]
Wellicht een overbodig stomme vraag maar; Heb je wel de specifieke skills geïnstalleerd voor die "vragen"?

• RudolfR
  • Nu online
@j1nx Zeker! Die kan ik ook gewoon opvragen met 'What can I ask you?' gevolgd door een 'yes (please)'
Here are the installed skills:
>> mycroft-playback-control, mycroft-speak, mycroft-support-helper, mycroft-alarm, mycroft-singing,
mycroft-timer, mycroft-reminder, mycroft-spelling, mycroft-personal, mycroft-naptime, mycroft-
version-checker, mycroft-pairing, mycroft-volume, what-can-you-do, mycroft-stop, fallback-unknown,
mycroft-hello-world, btotharye-home-assistant, mycroft-stock, mycroft-audio-record, mycroft-joke,
fallback-wolfram-alpha, mycroft-ip, mycroft-configuration, mycroft-date-time, mycroft-installer,
mycroft-npr-news, mycroft-wiki, mycroft-weather, mycroft-fallback-duck-duck-go,
Wel is mijn docker-image een beetje verouderd; Travis is bezig met een nieuwe, want ik heb niet genoeg diskspace. :+

https://market.mycroft.ai/skills
Want zelfs een aantal skills die hiertussen staan als 'installed', doen 't bij mij niet lekker. IP bijvoorbeeld. Wordt prima verstaan, maar geen zinnig antwoord.
what's your IP address
>> Huh, I don't understand.
@jfdaniels Das voor de core misschien een optie, maar voor de androidcompanion volgens mij niet.
Ik heb die config file nog helemaal niet aangeraakt. Hij bestaat zelfs niet eens, zal eens kijken.

Edit: Nieuwe container staat klaar @ https://hub.docker.com/r/rudolfrendier/docker-mycroft/tags/
maar hij is een stuk groter dan eerst, hoop dat 't gaat passen.... :/

RudolfR wijzigde deze reactie 01-11-2018 21:54 (5%)

• jfdaniels
Als je een oude Docker hebt is het misschien een python issue. Ze zijn naar 3.6 overgegaan en dat heeft een impact gehad op sommige skills.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
jfdaniels schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:15:
Als je een oude Docker hebt is het misschien een python issue. Ze zijn naar 3.6 overgegaan en dat heeft een impact gehad op sommige skills.
^ Dit inderdaad.

Ontwikkeling gaat in rap tempo. Mycroft A.I. is momenteel op versie 18.08.4 en raad ook aan om er zeker van te zijn dat je ook die versie draait. In ieder geval een 18.08.x versie gezien het python 2 -> python 3 verhaal.

Loop je dan nog steeds vast, dan hoor ik het graag....

• RudolfR
  • Nu online
Ik geloof dat ik al wel 3.6 had (image was 3 maanden oud), maar de nieuwe doet 't stukken beter!

Iemand een idee waar deze melding vandaan komt:
12:37:18.949 - mycroft.skills.settings:_send_settings_meta:214 - ERROR - [{'key': 'skill.schema.invalid'}]
Inmiddels een aantal nieuwe light groups aangemaakt met Engelse namen, dat klinkt een stuk beter.
Mycroft begreep me prima met 'Overloop', maar in het Engels uitgesproken klinkt dat toch wat vreemd.

Wat nog niet lekker werkt is het koppelen van custom intents in Home Assistant, de skill lijkt ze niet (goed) door te geven; ook al staat de fallback aan in de settings.

Hopelijk binnenkort aan de gang met een Jabra S410; kijken of dat een beetje werkt op een 3B+...

Edit: Ik wil aan HA vragen 'What is the current temperature in the living room'? Maar die utterance wordt opgegeten door de weather-skill... En die gaat dan rustig opzoek naar de stad 'Living Room' :F

RudolfR wijzigde deze reactie 05-11-2018 20:16 (90%)

• jfdaniels
Er is op dit moment een AmA gaande op Reddit over Mycroft.

https://www.reddit.com/r/...utm_source=reddit-android

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Leuke vragen hier en daar _/-\o_

• RudolfR
  • Nu online
Stuitte vandaag op een repo met een hass.io-addon voor Mycroft (icm PulseAudio).
https://gitlab.com/ndarilek/hassio-mycroft

Komt perfect op tijd, want vandaag ook m'n Jabra S410 ontvangen!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
RudolfR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:13:
Stuitte vandaag op een repo met een hass.io-addon voor Mycroft (icm PulseAudio).
https://gitlab.com/ndarilek/hassio-mycroft

Komt perfect op tijd, want vandaag ook m'n Jabra S410 ontvangen!
Intressant, zeker ook dat eac in pulse geconfigureerd is.

Ga ik eens goed bekijken, bedankt.

• RudolfR
  • Nu online
Mijn 3B+ loopt uit z'n RAM als ik die addon start. Ik zal eens kijken of ik dat kan voorkomen door andere addons uit te schakelen (Unifi bijv.).

Maar mijn hele hass.io-install wordt unresponsive, helaas. Kom niet eens aan pairen toe.

Ik geloof wel dat het image espeak gebruikt voor TTS, helaas.
mimic2 is ook wel heel groot, maar 't klinkt niet bijzonder goed. (maar dat kan ook het gebrek aan RAM zijn...)

• RudolfR
  • Nu online
Er is vrij recent een nieuwe blog gepost over de voortgang van de ontwikeling van Mark II
https://mycroft.ai/blog/m...ign-updates-gui-progress/

Mark II is iets veranderd t.o.v. de concept-plaatjes van indiegogo en het lijkt erop dat ze niet voor iedereen in december kunnen leveren (als ze dat al halen...)

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Ja, ik zag de blog ook al. Dat ze December niet gingen halen dat schemerde er overal al wel een beetje doorheen. Geen nieuws is meestal slecht nieuws in dit soort zaken. Overigens is het voor dit soort kickstart projecten niet geheel vreemd. Zijn er maar weinig die het halen.

Ik vind de behuizing zo een heel stuk lelijker. Ik heb er geen eentje gekocht, dus mag niet klagen, maar ik vind de plastic achter kant hem zo een "goedkopere" uitstraling geven. Bah, als je het mij vraagt.

• RudolfR
  • Nu online
Eindelijk weer een blogpost van Mycroft, maar geen concrete planning of ETA's, helaas.

https://mycroft.ai/blog/m...ry-2019-current-progress/

't Display ziet er wel goed uit en een Qt-schil voor de graphics spreekt me wel aan, maar ik vind 'm niet meer zo leuk om te zien en er zijn ook nog wat problemen met de microfoon en warmteontwikkeling.

Ik zie mezelf niet zosnel een Mark II kopen, misschien een Mark III, maar voorlopig probeer ik nog wel wat uit met bestaande hardware.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True