[DiY] Home (Personal AI) Assistant (HASS/GA/Alexa/MyCroft)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Al geruime tijd ben ik aan het kijken op welke manier ik mijn huis wil/kan automatiseren. Menig software en hardware optie al bekeken. In eerste instantie wilde ik voor een Homey gaan, maar gezien de problemen aldaar + het feit dat ik er te weinig mee kan tweaken (volledig gesloten om de apps na) word dat hem toch niet. Privacy is ook een dingentje. Ik maak mij geen illusies, ik geef al heel veel bloot, bewust en onbewust, maar ik wil met de apparaten in mijn huis wel alles onder controle kunnen houden. Zelf kunnen beslissen of en welke cloud services gebruikt worden. Uiteindelijk moet het apparaat ook volledig zelfstandig kunnen opereren. Niet dat de boel niet meer werkt omdat het internet eruit ligt, of dat een cloud service opgedoekt word.

Ben al weken, nee maanden, in de welbekende “Research & Development” fase, maar ben nu op het punt dat ik er softwarematig wel uit ben en bijna alle componenten heb geprobeerd en “goed gekeurd”.

Nu komt de fase om de juiste hardware bij elkaar te knutselen. Daar ben ik nog niet geheel uit, vandaar dat ik mijzelf hier uitspreek.

Dit topic dient voor mijzelf om te kunnen sparren met andere tweakers over de laatste twijfels, vragen of het ergste, misinformatie bij mij zelf. Hopelijk dient het ook als inspiratie voor andere voor een soort gelijk project. In zijn geheel of wellicht is er iets wat iemand alhier nog niet helemaal kent en kan hij/zij cherry-picken. Een ieder die met mij mee wil doen en aan wil haken precies hetzelfde te doen; Graag! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Even getwijfeld waar dit topic onder te brengen. Vanwege het DiY aspect wilde ik in eerste instantie gaan voor; “Modding, Mechanica & Elektronica”, maar aangezien het eigenlijk gaat over de juiste normale consumer hardware en aanverwante software aan elkaar te knopen lijkt het mij hier beter op zijn plek. Denk dat ik hier ook beter tot de juiste mensen kom.

Hoe ik mijn Personal AI Home Assistant zie;
  • Linux gebaseerd
  • Mooi uiterlijk (al zal dat in het begin niet de drijfveer zijn)
  • Lampen, sensoren en dergelijke via HASS
  • Spraak gekoppeld aan HASS (Vragen om lampen, scenes en dergelijke aan / uit te zetten)
  • Locatie voorziening voor zowel buiten als binnen.
  • HASS gekoppeld aan de spraak
  • Via bluetooth locatie baecon, wanneer HASS iets belangrijks te melden heeft, dit ook via de AI spraak assistent te laten vertellen.
  • MultiMedia bedienen en afspelen via spraak. Zowel gecast, als lokaal via HDMI (Kodi Integratie?)
Verdere toekomst
  • VOIP / Skype / (Video) bellen integreren
  • Camera die je “aankijkt” daar waar het geluid vandaan komt. ( http://1-ring.net/ )
Alles hierboven is eigenlijk wel al beschikbaar, alleen nog niet in een device die het ook allemaal “goed” kan. Nu wil ik niet zeggen dat ik zeker weet dat ik het wel kan, maar wil het zeker wel proberen. We blijven hoe dan ook Tweakers….

Goed gaan we dan. Hoe ik het aan wil gaan pakken;

Software

OS: Om niet later in een dependency nachtmerrie te komen tijdens het aan elkaar knopen van de verschillende (grotere) software pakketten te samen met het feit dat ik hardware technisch voor een RPi zal kiezen, heb ik gekozen voor een mainstream Linux OS. In dit geval dus Debian en vanwege de RPi dus Raspbian. Ik denk dat ik hier de grootste vrijheid mee krijg en mogelijkerwijs in de minste installatie, aan elkaar knoop issues zal komen. Tijdje getwijfeld of ik over de Debian laag dan met Docker containers moet gaan werken, maar gezien het feit dat ik straks waarschijnlijk de hardware aan verschillende software beschikbaar moet gaan stellen, denk ik dat Docker mij meer hoofdpijn gaat geven als dat het mij winst zal gaan opleveren.

Home Automation: Bijna alle topics en software wel geprobeerd in deze sectie van GoT. Getwijfeld tussen OpenHAB en HASS, maar gezien het laatste nieuws over HASS + Ubiquiti, is het dus HASS geworden. Wel een hoge drempel, maar dat is wel lekker voor de tweaker in ons. Nu de hoofd ontwikkelaar zich geen zorgen meer hoeft te maken voor zijn maandelijkse rekeningen, denk ik dat het snel zal gaan vanaf nu. Wellicht dat er in de verre toekomst een hardware HUB zal komen die stabiel is, maar dan nog vermoed ik dat bijvoorbeeld spraak daar weer niet in zal zitten. Sensoren die goed gaan samen werken met HASS en mogelijkerwijs ook met het Ubiquiti netwerk wat er ook al voor de helft ligt in mijn huis, doet mij 100% besluiten, HASS het Home Automation te laten uitvoeren.

AI Personal Assistant: In het begin zal ik alle drie de Personal Assistants gaan gebruiken. (ook puur omdat het kan) Dat word dus MyCroft, Google en Alexa. Voor de lange duur wil ik dan echt alleen gebruik gaan maken van MyCroft AI.

Zie ook mijn andere topic; MyCroft AI - Open Source Voice Assistant

Draai het nu een paar weken op mijn laptop. Heeft nog wel wat “quirks”. De standaard mannelijke stem klinkt nu nog wel een beetje te “Stephan Hawkings”. Heb de nieuwe vrouwelijke stem, nog niet geprobeerd, maar er zullen snel betere en nieuwere stemmen uitkomen. Voor nu heb ik MyCroft op Google TTS staan. Het is een vrouwen stem, dus die komt goed uit met mijn Wakeword; “Hey Gideon”. Er is zelfs al een MyCroft HASS skill, waarmee ik HASS spraak gestuurd kan aansturen(https://github.com/btotharye/mycroft-homeassistant#readme ). De andere kant op is ook al aanwezig. Een HASS component dat notificaties naar MyCroft stuurd (https://www.home-assistant.io/components/mycroft ).

MyCroft maakt gebruik van Wikipedia en DuckDuckGO voor weetjes vragen. “Hey Gideon, tell me about ….” zal wikipedia raadplegen. “Hey Gideon, what is ….” Zal DuckDuckGO raadplegen. Ben ik dan nog niet tevreden,. Dan kun ik dus altijd nog “ Hey google, ……” uitspreken.

Geen idee waar Alexa goed in is. Misschien dat ik die wel laat vallen, maar sta open voor meningen over waar Alexa beter in is als Google.

Als blijkt dat ik eigenlijk alleen maar MyCroft en Google gebruik, dan laat ik wellicht de stem ook op die van Google staan, zodat je eigenlijk niet weet welke AI eigenlijk tegen je praat. Dit gaat echter wel weer in tegen mijn privacy gevoel en zal altijd internet nodig hebben. Die pro’s en Con’s zal ik met het gebruik verder afwegen.

Dan nu welke hardware wil ik er voor gaan gebruiken. Lage power consumptie (altijd aan). Goede ondersteuning voor sensors en dergelijke. Goede ondersteuning voor software pakketten die erop kunnen draaien. Dan kom je eigenlijk maar tot 1 conclusie. Een Raspberry PI 3. Dit brengt ons dus tot het volgende hardware lijstje (voor nu);Op de Respeaker heb ik nog een I2C Grove aansluiting, dus zal denk nog wel een sensor in de case zelf ook proberen te integreren. Welke ben ik nog niet uit. Sta open voor suggesties.

Momenteel heb ik nog helemaal niets aan sensors en dergelijke in mijn huis. Ik wil verschillende stroom voorzieningen schakelen en meten met de Sonof artikelen (Wifi). Sensoren en dergelijke met de Aquara/Xiaomi artikelen (Zigbee toch?) en verlichting van Ikea Trafri (Ook zigbee).

Zoals je ziet, eigenlijk helemaal geen Z-Wave spul…. Wellicht dat ik hem laat vallen, maar denk dat ik verder op in mijn huis automatisering wellicht op bepaalde dingen toch voor duurder spul van Fibaro ga.

Brengt mij dus op het Zigbee gebeuren. Voor de experts onderons met bovenstaande gegevens; Is het beter om Zigbee de RPi3 in te gooien, of wellicht toch beter om zowel de Xiaomi bridge en Tradfri bridge ergens in mijn netwerk te knopen.

Zoals je ziet, heb ik nog wel wat uitzoek werk te gaan als het gaat om de rand apparatuur en sensoren. Sta open voor suggesties en dergelijke.

Dit is een eerste opzet voor dit topic. Ik zal proberen snel de TS verder aan te passen met de nodige links en foto en video materiaal van alle verschillende componenten. Uiteraard zal ik wanneer ik een bepaalde stap heb uitgevoerd daar goed verslag van doen en ook de nodige “tutorial / howto” achtige informatie geven voor diegene die hetzelfde willen doen.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
TS Revisie tabel;
  • 16-Mei-2018: Verandering in TS. Toch nog niet helemaal uit, welke Mic-Array het verstandigste is om aan te schaffen.

[ Voor 94% gewijzigd door j1nx op 16-05-2018 08:47 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Heb zelf een keer HASS geprobeerd, maar kreeg het niet onder de knie. Zal dit gaan volgen, misschien begrijp ik het dan wel. Bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Ja, inderdaad, HASS is zeker niet de makkelijkste van allemaal. Denk alleen wel de meest veelzijdige en icm NodeJS best te doen.

Wellicht dat er in de toekomst wel een soort van flow editor komt zoals Homey dat nu ook heeft. De GUI visie van Ubiquiti is daar in ieder geval MEGA sterk in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Na nog wat uitzoek werk over Z-Wave/Zigbee en welke precies te kiezen, kom ik eigenlijk toch ineens weer uit bij de Matrix Creator.

Deze had ik vanwege de prijs laten vallen ten opzichten van de ReSpeaker HAT, maar ik zie nu pas met mijn stomme koppie dat de Matrix Creator zowel; Zigbee als Z-Wave aan boord heeft. Plus IR receiver, IR blaster, Temp/Hum sensor, UV Sensor en NFC.

Ook 35 LEDs ipv 12 en de FPGA (Xilinx Spartan 6 XC6SLX4) zal later vast de nodige voordelen voor noise reduction opleveren.

Met zo'n 100,- is het niet de goedkoopste, maar als je kijkt naar wat ik zoek, eigenlijk een koopje!

Zijn er wellicht mensen hier die er al mee gespeeld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Matrix Creator ken ik helaas niet. Ziet er wel uit dat je zelf over wat skills moet bezitten om dit te gebruiken. Ben zelf programmeur dus heb gekozen om de software zelf te bouwen door gebruik te maken van hardware die zelf een goede API hebben. Mijn eigen Home Automation project ziet er als volgt uit:

* Raspberry Pi met Kodi
* Raspberry Pi met een webserver (apache)
* Raspberry Pi met Domoticz (API) + Razberry (ZWAVE)
* Lampen aangestuurd via Fibaro dimmers / switches (ZWAVE)
* Broadlink RM Mini 3 (API) voor aansturen IR (TV en Ziggo decoder
* Receiver Yamaha RX-v575 met API

Ik heb zelf een laravel backend (API) en frontend (Onsen UI / jQuery voor API calls) met de volgende features:

* TV kijken: receiver aanzetten op juiste input, TV aanzetten en Ziggo decoder
* Muziek en films starten via Kodi (receiver aanzetten op juiste input, TV aanzetten)
* Lampen bedienen / dimmen via de API van Domoticz (erg eenvoudig)

Hier ga ik in de toekomst nog aansturing via Voice Commands aan toevoegen. Dit systeem werkt voor mij erg goed en heb 100% controle.

Benieuwd hoe jouw project zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Thanks @Bartoz

Ziet er goed uit wat je heb kunnen bouwen!
Bartoz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:38:
Matrix Creator ken ik helaas niet. Ziet er wel uit dat je zelf over wat skills moet bezitten om dit te gebruiken.
Dit is precies het punt waarom ik hier terug kwam om te kijken of @Whuzz al iets gezegt had over zijn ervaring met de Matrix Creator, alhier;
Domoticz / Google Home Assistant met meerdere mics

Zo ver ik nu kan onderzoeken, is de Creator nog steeds niet feature complete en kan je Zigbee/Z-Wave niet tegelijk gebruiken. En dan nog word het een houtje-touwtje contructie om een van beide op een beetje goede manier HASS in te krijgen. Maar goed ik kan het fout hebben.

Ik vind hem ook net even te duur om de sprong te wagen aangezien ik anders eindig met een (te) dure MIC-Array!

De nieuwere "Matrix Voice" ziet er ook goed uit, maar voor dat geld kan ik dan toch beter voor een ReSpeaker HAT gaan denk ik. Zo ver ik op dit moment kan uitzoeken op het internet, kom je met de Matrix bordjes niet veel verder als het runnen van wat demo scripts. De ReSpeaker werkt out of de box, confirmed met MyCroft/GA/Alexa.

Lastig als je jezelf veel te veel informatie geeft met het eindeloos uitzoeken, welke componenten de kortste/snelste weg naar Rome geven. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 14:25
Qua mic-array kun je wellicht kijken naar de PS3 Eye. Voor de 10 euro dat 'ie kost kun je best wat klooien. Werkt op de Pi ook zonder installatie van extra drivers, en hij vangt mijn stem redelijk goed op.

Zie ook https://medium.com/snips-...ator-minidsp-950de8876fda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je moet goed na gaan hoe je het commando afkomstig van de spraakherkenninghardware (ReSpeaker of PS3 Eye) af gaat handelen. Je zult ergens in een commando door moeten sturen naar hardware die je lamp aanzet of dimt. Of bijvoorbeeld kodi vraagt om een nummer af te spelen etc. Ik heb er voor gek ozen om alles naar een centraal punt door te sturen die de verschillende hardware aanstuurt. Anders wordt het snel een kluwen van aan elkaar geknoopte componenten. Zoek eerst een goede basisstation en zoek daar dan de Voice hardware bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
endness schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:56:
Qua mic-array kun je wellicht kijken naar de PS3 Eye. Voor de 10 euro dat 'ie kost kun je best wat klooien. Werkt op de Pi ook zonder installatie van extra drivers, en hij vangt mijn stem redelijk goed op.

Zie ook https://medium.com/snips-...ator-minidsp-950de8876fda
Thx, ik had die benchmark ook al gezien/gelezen. Op zich komt hij niet slecht uit de bus, maar is inderdaad leuk om te testen. Maar dat is de fase die ik nu juist op mijn laptop al heb afgerond.

MyCroft draaide fantastisch op mijn laptop. Heb de boel nu weer verziekt door Ubuntu te upgraden, maar dat ter zijde.

@Bartoz goede feedback! De basis is zo goed als bekend en beide goed getest. De voice assistant word MyCroft AI. De home automation word HASS.

Beide zijn ook goed aan elkaar te knopen met de MyCroft skill voor HASS en zo kun je HASS besturen met voice en de MyCroft addon voor HASS. Met de laatste kun je dus ook event laten spreken door MyCroft.

Verder heb ik nog wel wat leuke ideetjes voor andere skill om mijn Python kennis weer een af te stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Tijdje stil/rustig geweest aan deze kant.

3 weken terug stap ik uit de auto, stap verkeerd en breek mijn voet 8)7 |:( Ik ging dus even niet meer zo snel 8)

Hoe dan ook, mag de pret niet drukken. De volgende bestelling is zojuist de deur uitgegaan;Ik ben nog even aan het bedenken hoe of wat met de Orbital case - Titanium White Je kunt hem alleen uit Duitsland of de UK bestellen, maar dat word het uiteindelijk best wel een duur case-je met zo'n beetje net zo veel verzendkosten als het ding zelf. Hoe dan ook, ik woon/werk tegen de Duitse grens, dus ga eens kijken naar dat afleveren bij ophaalpunt. Maar goed, kan/mag voorlopig nog geen autorijden, dus eerst maar even laten schieten voor nu. Eerst de boel softwarematig aan elkaar knopen en dan zien we wel weer.

Zal morgen of overmorgen wel binnen komen en dan gaan we aan de slag. Ik zal uiteraard zoveel mogelijk proberen te documenteren in het process en ook hier delen.

Of we go! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:50
Ik ben al een tijdje (lees: maand of 3) aan het klooien met Home Assistant in combinatie met:
  • Een slimme meter
  • Een Hue bridge (v2)
  • Tien Hue lampen
  • Een Osram Lightify GardenSpot (out-of-the-box niet helemaal werkend, maar dat is te fixen :Y)
  • Een stuk of 10 Sonoff devices (Basic, POW, Sensor) waar Tasmota op draait
  • Kodi
  • UniFy CloudKey (om te checken wie er thuis is)
Ik ben begonnen op een Pi 3, maar inmiddels ben ik overgestapt naar een oude Celeron NUC.
De Pi begon toch wat traag te worden (vooral logboek ophalen duurde lang).
Een SD kaartje voor opslag vond ik toch een risicootje.
De Database groeit snel! M'n 16Gb kaartje was toch wat aan de kleine kant.

En op de NUC heb ik nu de verschillende componenten in docker containers draaien:
- Hass.io
- MQTT
- Database
- Grafana (grafiekjes, jeweetz! *O* )

Voordeel van de NUC:
- Sneller dan de Pi en verbruik is nog relatief laag (4-10w).
- Cpu (4% in gebruik), geheugen (3.1 van 4Gb vrij) en hdd ruimte in overvloed.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
@Nnoitra Ik loop de afgelopen dagen in mijn achterhoofd ook steeds meer rond om HASS op mijn celeron servertje te laten draaien en de A.I. Assistant daar niet mee te vermoeien.

Ik heb nu niet veel logging in het hoofd, met de lampen/switches/hardware die ik wil aanschaffen.

Maar goed, straks denk wel de Lyric T6 er ook aan. Wellicht als het automation virus helemaal heeft toegeslagen dat ik dan wel veel meer wil loggen.

Anyway,

Gister even kort kunnen spelen met de hardware.
- Raspbian er op
- HASS erop (Maar zie hier boven, wellicht er straks weer af)
- MyCroft geinstalleerd en getest via CLI, check
- ReSpeaker 4MIC hat driver gecompileerd, geinstalleerd en getest via CLI, check
- ReSpeaker LED drivers geinstalleeerd en getest via CLI, check

Daarna uren bezig geweest met waarom mijn MIC de ene keer wel, de andere keer niet in MyCroft werkt?!?! ALSA geprobeerd, dan over naar PulseAudio. Zelfs hardcoded doorgegeven, maar dan weer wel en dan weer niet werkend.

Opgegeven, bedtijd.

Kijk ik vanmorgen op het forum van MyCroft, staan er allemaal meldingen van users met MIC problemen met de laatste dev versie?!?! DOH! Lag het weer eens niet aan mij....

Voor de zekerheid, vanavond de boel even schoonvegen omdat ik zoveel heb lopen klooien als test. En dan nog maar eens kijken als MyCroft er ook naar gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Beetje progressie kunnen maken afgelopen weekend.
  • Debian Stretch lite als basis
  • Alles verder vanaf hier onde de "Pi" user om hoofdpijn over dat een "mycroft" user weer eens iets niet mag te voorkomen.
  • Drivers voor de ReSpeaker geinstalleerd, getest en werkende.
  • Geluid en Microfoon volledig werkend binnen ALSA
  • Dan PulseAudio geinstalleerd. Die neemt dan (denk ik) de ALSA settings over...
  • MyCroft geinstalleerd vanaf Git onder de Pi user. Het een en ander moeten tweaken, maar daarna werkt het geluid en microfoon zonder gedoe onder MyCroft/Pulseaudio.
Nu ga ik hier even een image van trekken voor de zekerheid als fallback en dan moet ik gaan kijken naar wat kleine quirks die er nu zijn voor de skills (mplayer, vlc, etc).

Als dat uit de weg is dan is er feitelijk een Raspbian Stretch minimal image dat out of the box werkt met de ReSpeaker 4-Mic array.

Overigens zeer tevreden over de ReSpeaker. Zelf als ik heel zachtjes "hey mycroft" fluister, dan pikt hij het op!!

[ Voor 3% gewijzigd door j1nx op 12-06-2018 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
Ik vorder gestaag met het project. Loop uiteraard weer eens hopeloos achter met het uitwerken van mijn aantekeningen tot duidelijke stappenplan, maar ben er mee bezig.

Gezien in NL er nog niet zo heel veel support is voor MyCroft, leun ik sterk op de Internationale community erom heen.

Dit heeft mij doen besluiten om toch ook alle stappen plannen en verdere howto informatie in het Engels te doen. Ga ik niet hier doen. Heb daarvoor dat oude blog ding van mij weer eens afgestoft.

http://j1nx.nl/diy-home-p...nt-hass-ga-alexa-mycroft/

http://j1nx.nl/diy-home-p...tant-how-i-see-it-part-2/

Even de kleine backlog wegwerken van NL->EN en dan gaan we verder. UITERAARD alles wat in het Engels uitgewerkt word op mijn blog, zal ik hier ook in het Nederlands posten. Wellicht wel in een iets beknoptere vorm, maar dat maakt voor ons Tweakers niet uit. De meeste hier kunnen al uit de voeten met mijn krabbel-nototies op papier. _/-\o_

Snelle update: Rasbian stretch + MyCroft A.I. + ReSpeaker volledig draaien. Basis smart speaker dus af. Straks de gehele installatie uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-06 15:47
Na ook al wat jaren Home-Assistant te hebben gebruikt ben ik tot de conclusie gekomen dat je rekening moet houden dat de combi RPI / SD-kaart toch om de zoveel tijd tot problemen leidt.

Daarvoor heb ik gekozen om gebruik te maken van Hass.io of hassos en niet een 'custom' installatie op raspbian. Het is erg gemakkelijk met de addons en de mogelijkheden die de UI je biedt voor backups, etc. Iets meer gebruiksgemak, tegen iets minder vrijheden.

De voicecontroller wil ik nog aan beginnen. Zat een hele tijd op het MyCroft pad, maar ben me nu ook aan het verdiepen in Snips.ai.

Hardware van de voicecontroller heeft me ook al wat tijd gekost. Je komt toch uit bij matrix.one of respeaker producten. Ik heb een PS3 eye al eens geprobeerd, maar die voldoet niet voor onze woonkamer. Je moet ook vanuit de bank of eetkamer het hotword kunnen gebruiken, niet alleen recht voor de microfoon. Andere overweging is dat een Mycroft Mark 1/2 een hoop tijd kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Topicstarter
sven_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:25:
Na ook al wat jaren Home-Assistant te hebben gebruikt ben ik tot de conclusie gekomen dat je rekening moet houden dat de combi RPI / SD-kaart toch om de zoveel tijd tot problemen leidt.

Daarvoor heb ik gekozen om gebruik te maken van Hass.io of hassos en niet een 'custom' installatie op raspbian. Het is erg gemakkelijk met de addons en de mogelijkheden die de UI je biedt voor backups, etc. Iets meer gebruiksgemak, tegen iets minder vrijheden.

De voicecontroller wil ik nog aan beginnen. Zat een hele tijd op het MyCroft pad, maar ben me nu ook aan het verdiepen in Snips.ai.

Hardware van de voicecontroller heeft me ook al wat tijd gekost. Je komt toch uit bij matrix.one of respeaker producten. Ik heb een PS3 eye al eens geprobeerd, maar die voldoet niet voor onze woonkamer. Je moet ook vanuit de bank of eetkamer het hotword kunnen gebruiken, niet alleen recht voor de microfoon. Andere overweging is dat een Mycroft Mark 1/2 een hoop tijd kan schelen.
Ik deel jou en voorgaande hun mening, dat Home Assistant draaien op dezelfde hardware als de Personal Assistant niet optimaal is. Ik laat HASS dus maar op mijn servetje draaien.

Ik werk nu aan MycroftOS, wat een bare minimal OS is gebaseerd op Buildroot (zelfde framework als nu de nieuwe HassOS). Begint richting een eerste release te komen. Nog wat kleine quirck's hier en daar, maar geen showstoppers meer. Al moet ik wel een slag om de arm houden omdat ik net buildroot, linux en rpi firmware gebumped heb naar de latest and greatest.

Hoe dan ook MycroftOS is en word GEEN development platform voor Mycroft A.I. en is puur om Mycroft A.I. als end-consumer type product te gaan gebruiken.

Meer info in mijn laatste blog post;
https://www.j1nx.nl/proje...ased-on-buildroot-part-2/
(de errors daar besproken zijn inmiddels ook de kop ingedrukt)

Als je de ontwikkeling wil volgen, of mee wilt helpen;
https://github.com/j1nx/MycroftOS/

Met wat geluk, volgende week een eerste alpha release die bruikbaar is met standaard USB (plug & play) microfoon en 3.5 jack speaker. Kan ik daarna kijken naar ReSpeaker support voor mij zelf en eventueel Mark-1 en Google AIY Voicehat support voor andere.

Dan op naar de nice-to-have's zoals setup wizards, auto expand FS etc..

Pagina: 1