Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkkabel door meterkast boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 13:17
Heren, Dames,

Ik heb even getwijfeld over waar dit thuis hoort, gezien het zowel netwerk als huisbouw/klus betreft.. Mocht dit topic toch verkeerd staan, verplaats het gerust!

Binnenkort ontvang ik mijn modem van Ziggo in mijn nieuwe (koop)huis. Dit modem komt in de meterkast te staan en in de kamer achter de meterkast staat straks mijn vaste desktop PC.

Je voelt de vraag al aankomen (of je hebt de titel gelezen): mag ik/is het veilig om door de achterwand van de meterkast (multiplex geloof ik?) te boren om netjes een kabel te leggen, zonder dat ik de hele gang door hoef met kabelgootjes e.d.? Ik weet namelijk niet wat er eventueel aan leidingen of kabels achter de wand langs loopt. Ik heb tekeningen/info opgevraagd bij de VVE, maar helaas..

Ik lees hier en daar op andere fora dat het zou moeten kunnen, omdat er geen kabels of leidingen achter die achterwand mogen lopen, maar ik zie nergens een bron of bewijs van deze regel.

TLDR: Mag ik door de achterwand van de meterkast boren? Ik probeer te voorkomen dat mijn vriendin er straks vroegtijdig met de erfenis vandoor gaat.

Groeten en dank!
Roy

Beste antwoord (via Roy4D op 22-05-2018 10:53)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:55
Zoals al gezegd gewoon met een vlinderboor eerst een ruim gat in de houten achterplaat boren.
Beetje voorzichtig doen zodat je alleen hout pakt.

Dan kun je zien of er een leiding achter zit, die smeren ze achter dat hout echt niet netjes dicht als hij er zit kun je hem dus zien.

Daarna vanuit de meterkast naar de andere kant boren, maakt niet uit als het aan de andere kant geen mooi gat wordt.
Aan de andere kant met een dozenboor gewoon ruimte boren voor een inbouwdoos die je daar dan plaatst.
Netjes afwerken met een netwerk wandcontact doos en alles is perfect.

Zo realiseer je ook netwerktechnisch hoogwaardig werk en heb je meteen een hoge waf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:48
De juiste plek is in dit topic:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja dat mag. En ja, doorgaans kan dat. De meeste leidingen in de meterkast gaan naar boven of beneden, om vervolgens door vloer of plafond te gaan. Niet iedere cm2 zit een kabel of leiding. Elektra leidingen gaan in ieder geval vanuit de groepenkast naar boven door het plafond.

Water kun je zien welke kant dat op gaat en gas idem. Dus met een beetje kijkwerk kun je al zien waar je wel of juist niet moet zijn.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

FYI, ik heb hetzelfde gedaan, Het enige wat je moet doen is meten! Liever 2 keer teveel gemeten dan 1 keer te weinig.

Zolang je afdoende afstand houdt tot de meterkast zelf ( spanningsverdeler ) en eventuele gas/waterleidingen dan komt het goed!

Succes ( en inderdaad foto's als je klaar bent! )

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
als je toch maar 1 wand door moet, overweeg een mooie opbouw of inbouwdoos
persoonlijk zou ik van meterkast naar de kamer boren, weet je zeker dat je niets raakt
zit je verkeerd moet je een gaatje opstoppen.. ach... bij een nieuwbouw is het toch schilderen geblazen

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Als je het zeker wil weten even een leidingzoeker huren.

Daarnaast meten meten meten en meten! Niks lulliger dat je gaat boren en je in de meterkast alsnog een buis of kabel raakt....

En dan vanuit de kamer de meterkast inboren want doe je het andersom dan heb je een groot lelijk gat in je muur zitten.

• Roy4D
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:16:
Ja dat mag. En ja, doorgaans kan dat. De meeste leidingen in de meterkast gaan naar boven of beneden, om vervolgens door vloer of plafond te gaan. Niet iedere cm2 zit een kabel of leiding. Elektra leidingen gaan in ieder geval vanuit de groepenkast naar boven door het plafond.

Water kun je zien welke kant dat op gaat en gas idem. Dus met een beetje kijkwerk kun je al zien waar je wel of juist niet moet zijn.
Dank je! Hoe zou ik precies kunnen zien waar een kabel of leiding naar toe gaat? Gaat dat altijd recht naar beneden/omhoog of kan het ook nog opzij lopen? En zijn deze altijd zichtbaar aan de buitenkant of kunnen ze verstopt zitten achter de achterwand?

En voor wat betreft een leidingzoeker, ik heb gelezen dat die in meterkasten nog wel eens vreemde resultaten kunnen geven. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Verwijderd

Check ook even de diepte van de meterkast, in sommige gevallen zit er achter die (multiplex) plaat een loze ruimte, waar leidingen, buizen, etc inzitten die van boven komen en richting de kruipruimte gaan.

• ijske
Jan-man schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:06:

En dan vanuit de kamer de meterkast inboren want doe je het andersom dan heb je een groot lelijk gat in je muur zitten.
als het triplex is , is het hout en is er geen gat
als het een echte muur is wees je gewoon voorzichtig met je klopfunctie.. . je kan er op 10 seconden doorzitten met een dikke hilti, maar dan heb je inderdaad veel "schade"

idealiter boor je zelfs zonder te kloppen met een verse kruisboor (die zijn zo scherp dat ie niet eens moet kloppen) , nadeel is dat ze op die manier erg snel verslijten ;)
google maar is op dewalt xlr boortjes :)

nadien zet je de opbouwdoos gewoon bovenop het gat

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 10-05-2018 10:23 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
ijske schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:20:
[...]

als het triplex is , is het hout en is er geen gat
als het een echte muur is wees je gewoon voorzichtig met je klopfunctie.. . je kan er op 10 seconden doorzitten met een dikke hilti, maar dan heb je inderdaad veel "schade"

idealiter boor je zelfs zonder te kloppen met een verse kruisboor (die zijn zo scherp dat ie niet eens moet kloppen) , nadeel is dat ze op die manier erg snel verslijten ;)
google maar is op dewalt xlr boortjes :)
Ik weet wel hoe ik gaatjes niet boren hoor.

Probleem is dat 99.9% van alle nieuwbouw gipsblokken gebruiken en dan heb je zelfs zonder de klopfunctie te gebruiken schade.

Gewoon boren vanaf de zichtzijde voorkom je het hele gezijk met eventuele zichtschade of eventuele herstel werkzaamheden. Niemand die erom maalt dat er schade aan de kant van de meterkast zit.
Roy4D schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 08:31:
[...]

Dank je! Hoe zou ik precies kunnen zien waar een kabel of leiding naar toe gaat? Gaat dat altijd recht naar beneden/omhoog of kan het ook nog opzij lopen? En zijn deze altijd zichtbaar aan de buitenkant of kunnen ze verstopt zitten achter de achterwand?

En voor wat betreft een leidingzoeker, ik heb gelezen dat die in meterkasten nog wel eens vreemde resultaten kunnen geven. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Dat weet je niet waar ze langslopen. Heb zelfs leidingen gezien die onder in de wcd werden ingevoerd en met een bocht omhoog gingen....

Daarom is een leidingzoeker wel zo handig als je vlak langs buizen moet boren.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-man op 10-05-2018 10:27 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Zoals je zelf aangeeft is het in principe veilig, maar zijn er geen garanties. Er zal maar net toch een leiding lopen recht voor je boor. Je moet je er toch echt van vergewissen dat zoiets niet het geval is. Recent zelf nog een wand moeten afbreken om zelf zeker te zijn dat ik er veilig iets achter kon doorduwen, en achteraf blij dat ik het gedaan had want de situatie was niet zoals ik ze mij herinnerde.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jan-man schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Ik weet wel hoe ik gaatjes niet boren hoor.

Probleem is dat 99.9% van alle nieuwbouw gipsblokken gebruiken en dan heb je zelfs zonder de klopfunctie te gebruiken schade.

Gewoon boren vanaf de zichtzijde voorkom je het hele gezijk met eventuele zichtschade of eventuele herstel werkzaamheden. Niemand die erom maalt dat er schade aan de kant van de meterkast zit.
Als het om gipsblokken gaat: boren met lager toerental, niet te veel kracht zetten (liefst geen) en rustig boren. Langzamer toerental naarmate je dieper gaat omdat je weet dat je er bijna bent.

Ik zou er toch voor kiezen om vanuit de meterkast naar de kamer toe te boren: minder kans dat je voor verrassingen komt te staan...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Roy4D
Bedankt zover iedereen! Ik wordt steeds wat wijzer :). Ik lees een aantal zaken waar ik hier en daar toch nog vragen bij heb:
  • Boren in de achterwand mag, maar er zijn geen garanties dat het veilig is. Ik heb toevallig gisteren nog even in de meterkast gekeken en zie daar inderdaad ergens in een hoekje toch een leiding (vermoedelijk elektra) die in de kamer erachter uitkomt op een wcd. Dit was eerder een plek die mijn voorkeur had om het gat te boren.. Weet iemand of het inschakelen van een goede klusser (werkspot o.i.d.) ervoor kan zorgen dat het allemaal toch veilig gebeurt of zal deze uiteindelijk ook op "waarschijnlijk kan het wel" uitkomen?
  • Boren vanuit de meterkast lijkt het veiligst i.p.v. vanuit de kamer. Zo weet je zeker dat je niets raakt. Wel oppassen met boorsnelheid e.d. om te voorkomen dat de wand een groot gat krijgt. Volgens mij is dit overigens gewoon een gipswandje, maar ik sta er niet om te springen deze af te breken.
  • Ik heb nog geen reactie gezien op de leidingzoeker die op hol slaat in de meterkast. Is dit waar of moet je het proberen om er achter te komen of het werkt?
  • Ik lees het e.e.a. over powerline adapters om het gehele probleem te omzeilen. Meningen verschillen daarover. Mijn huis is van 2007, dus qua elektra verwacht ik dat het goed is. Ik hou nog steeds van een potje gamen en wil dus te allen tijde voorkomen dat mijn ping schommelt of dat mijn 200Mbit de volledige snelheid niet haalt. Heeft iemand ervaringen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou een cirkeltje op de spaanplaat van je meterkast tekenen en de omtrek uitboren; met een btje geweld komt die er wel uit. Dan kun je met een zaklamp inspecteren of het veilig is om daar te boren
Hou je er wel rekening mee dat in het gipswandje ook leidingen kunnen lopen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ijske
leidingzoekers reageren niet op alles, bv op sommige vloerverwarmingleidingen (omdat er geen metalen inzitten)
ook de nauwkeurigheid is niet op de millimeter...
als het n gipswand is moet je ook is kijken naar een 68mm klokboor :-) kan je ineens een hollewanddoos zetten

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als gamert zou ik toch proberen de powerline adapters te vermijden. En verder no guts no glory, als de leidingzoeker niks aangeeft.

• ijske
ik zou vooral veel meten en vergelijken met de buitenmuren bijvoorbeeld...

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:55
Zoals al gezegd gewoon met een vlinderboor eerst een ruim gat in de houten achterplaat boren.
Beetje voorzichtig doen zodat je alleen hout pakt.

Dan kun je zien of er een leiding achter zit, die smeren ze achter dat hout echt niet netjes dicht als hij er zit kun je hem dus zien.

Daarna vanuit de meterkast naar de andere kant boren, maakt niet uit als het aan de andere kant geen mooi gat wordt.
Aan de andere kant met een dozenboor gewoon ruimte boren voor een inbouwdoos die je daar dan plaatst.
Netjes afwerken met een netwerk wandcontact doos en alles is perfect.

Zo realiseer je ook netwerktechnisch hoogwaardig werk en heb je meteen een hoge waf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1