Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC - prijs/kwaliteit of iets meer future-proof?

Pagina: 1
Acties:

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
Aangezien mijn oude machine deels kapot is gegaan bij een stroompiek (mogelijk alleen voeding, waarschijnlijk ook mobo) is het nu toch echt tijd voor een upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal worden gebruikt om mee te gamen i.c.m. een 1080p 144hz monitor (en een oude 720p als 2e monitor).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Blijf het liefst rond de prijzen waar ik nu op zit (<1500), maar ben flexibel als er betere keuzes zijn voor relatief weinig meerwaarde.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, monitoren en andere randapparatuur gaan sowieso mee.
Van binnen neem ik een 2 SSD's van een oude machine over (Samsung/Kingston), en de DVD Reader. Kan ik die zomaar over plaatsen, of zal ik ze moeten formateren?
Ik heb ook nog een oude Creative Sound Blaster Music (zoiets) geluidskaart. Loont dat nog de moeite, of hebben moederborden nu betere chipsets voor audio?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tja, ik wil er de komende 4-5 jaar mee vooruit kunnen. Ik speel de populaire AAA games, en wil graag op high+ met soepele frames kunnen spelen. Denk aan Overwatch, CSGO, Mass Effect Andromeda.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na wikken en wegen toch de voorkeur voor Intel, omdat ik niet wil rommelen met de moederbord firmware/RAM selectie en eventuele suboptimale resultaten daarin. Plus de (minimale) voorsprong op de single core performance.
Met zowel Nvidia als AMD slechte ervaringen, dus daarin eigenlijk geen voorkeur. Ik heb begrepen dat als je een 1070 Ti neemt je eigenlijk bijna beter een 1080 kunt nemen voor de kleine meerprijs met OC, dus dat staat open als keuze, evenals de RX580.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hecht veel waarde aan prijs/kwaliteit, maar wil ook gewoon een tijdlang vooruit kunnen. Hoe het er allemaal uitziet interesseert me niet, de kast komt naast mijn bureau. Mijn oude PC klonk als een stervende Chinook helicopter, dus veel meer lawaai zal de nieuwe niet gaan maken denk ik zo.

Ga je overklokken?
Bij setup A niet, de standaard turbo boost is dan afdoende. Bij Setup B is de meerwaarde volledig in het overclocken - de CPU naar een stabiel punt (4.8/9?) en de GPU ook. Doe ik dat niet vind ik het 't extra geld eigenlijk niet meer waard. Althans, dat is wat ik heb gevonden kijkende naar benchmarks met stock 8400vs8600vs8600k 5ghz.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies op de componenten, nu gekozen op basis van BBG en threads hier, plus wat puzzelwerk. Vooral RAM en moederborden zijn niet mijn ding. Ik heb geprobeerd onnodige LED te vermijden.
En ook advies over de gemaakte keuzes op basis van mijn wensen. Wat is verstandig? Ik geef graag die 300 euro meer uit als ik daardoor bij wijze van een jaar langer stabiele framerates kan blijven halen.

Lijstje 8400:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MSI B360-A Pro€ 69,95€ 69,95
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 569,-€ 569,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 159,95€ 159,95
1Seasonic Focus Gold 450W€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,80

Lijstje 8600k ter OC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Tray€ 241,27€ 241,27
1MSI Z370-A PRO€ 105,-€ 105,-
1Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix 8GB€ 603,50€ 603,50
1Scythe Fuma Rev.B€ 40,-€ 40,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 159,95€ 159,95
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,57

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:27
Kan je voor een langere houdbaarheid van het systeem beter een non K i7 pakken ipv een een i5K.

• Zebby
Uszka schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:21:
Kan je voor een langere houdbaarheid van het systeem beter een non K i7 pakken ipv een een i5K.
Heb ik met die 40 euro meer niet juist minder performance in games dan met een OC'd i5-8600k? Dat hij meer cores/HT heeft maakt daar nog steeds niet uit, en ik zie dat de komende 5 jaar ook niet veranderen.

• Uszka
Een paar jaar geleden werd ook gedacht dat je met een i5-4460 5 jaar probleemloos vooruit kon. Inmiddels weten we beter en hebben er veel spijt geen i7 gekocht te hebben. Nu zitten we mainstream op 6C/6T en 6C/12T waar Intel de volgende generatie met 8C/8T en 8C/16T komt. Dan weet je ook waar het met games naar toe zal gaan. Daarbij turboot een i7-8700 naar 4,3 @ all cores en als je sync all cores in het bios aanvinkt heb je 4,6 op alle cores.

• Zebby
Uszka schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:33:
Een paar jaar geleden werd ook gedacht dat je met een i5-4460 5 jaar probleemloos vooruit kon. Inmiddels weten we beter en hebben er veel spijt geen i7 gekocht te hebben. Nu zitten we mainstream op 6C/6T en 6C/12T waar Intel de volgende generatie met 8C/8T en 8C/16T komt. Dan weet je ook waar het met games naar toe zal gaan. Daarbij turboot een i7-8700 naar 4,3 @ all cores en als je sync all cores in het bios aanvinkt heb je 4,6 op alle cores.
Hm, ik snap wat je zegt, maar ben het niet helemaal met je eens. Mijn vorige CPU was de i5-2500k, en ik heb daar geen moment spijt van gehad. Met de i7 variant had ik maar weinig meer kunnen doen. Bij games is dat verschil tussen de 2 toch relatief klein.

Als ik de i7 overweeg zou ik alsnog de k variant nemen en de i5-8600k daar dus mee vervangen. Logischerwijs meer future proof, maar toch weer een stuk duurder waarbij je nu maar minimale performance winst ziet.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:25
Overweeg ook eens een Ryzen, iets lagere clock maar wel meer cores. Nu mis je een paar fps maar in de toekomst als je naar een hogere resolutie gaat of als games meer cores gaan gebruiken verdien je die terug.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
Zebby schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:39:
[...]

Hm, ik snap wat je zegt, maar ben het niet helemaal met je eens. Mijn vorige CPU was de i5-2500k, en ik heb daar geen moment spijt van gehad. Met de i7 variant had ik maar weinig meer kunnen doen. Bij games is dat verschil tussen de 2 toch relatief klein.

Als ik de i7 overweeg zou ik alsnog de k variant nemen en de i5-8600k daar dus mee vervangen. Logischerwijs meer future proof, maar toch weer een stuk duurder waarbij je nu maar minimale performance winst ziet.
Dit is waar ik het met je oneens bent. Zowel de i5-8400 als de i5-8600k is gewoon niet interessant als je het gewoon puur vergelijkt op budget en benchmarking met de Ryzen 2600 voor pure gaming. Ja, de i5 presteerd marginaal beter en die ene 10 á 15 fps meer ga je niet merken... Vooral op jouw budget niet. Als je bij Intel wilt blijven (nogmaals op jou budget), dan is de i7 gewoon de enige keuze met hoe de huidige ontwikkelingen lopen.

Van uitstel komt afstel, zeg ik maar. Je geeft 2 lijstjes aan één voor en één zonder overklokken. Dat verteld mij dat je twijfeld en in mijn ervaring op fora (en Tweakers) komt dat vaak uit op niet overklokken.

Ja de -k variant van de i7 is hoger geklokt samen met de mogelijkheid tot overklokken. Die 500Mhz ga je toch niet merken voor het puur gamen, punt. Je videokaart gaat dan eerder een upgrade of twee krijgen. 'Futureproofing' is gewoon kijken naar je behoeften, gebruiken op de langdurige termijn en daarop aanpassen, dusver krijg ik het idee dat je alleen gamed en dus kan je gerust dat extra geld gewoon in je zak steken door niet voor de k variant te gaan.

Mijn advies is overweeg de Ryzen 2600 of 2600x, presteert iets minder als de 8700K, maar ruimschoots beter dan de 8400. Die is veel meer zoals jij dat zegt "Futureproof", dan de i5-8600K en heeft ook nog eens een betere prijs-/kwaliteitsverhouding. En je kan dan ook nog eesn die cpu-koeler eruit laten, sinds ik overtuigd bent dat je toch niet gaat overklokken (met de 2600(x) houd je wel de mogelijkheid tot overklokken open!), van wat ik dusver lees.

[ Voor 2% gewijzigd door rain2reign op 09-05-2018 14:12 . Reden: typo ]

• Zebby
rain2reign schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:07:
[...]

Dit is waar ik het met je oneens bent. Zowel de i5-8400 als de i5-8600k is gewoon niet interessant als je het gewoon puur vergelijkt op budget en benchmarking met de Ryzen 2600 voor pure gaming. Ja, de i5 presteerd marginaal beter en die ene 10 á 15 fps meer ga je niet merken... Vooral op jouw budget niet. Als je bij Intel wilt blijven (nogmaals op jou budget), dan is de i7 gewoon de enige keuze met hoe de huidige ontwikkelingen lopen.

Van uitstel komt afstel, zeg ik maar. Je geeft 2 lijstjes aan één voor en één zonder overklokken. Dat verteld mij dat je twijfeld en in mijn ervaring op fora (en Tweakers) komt dat vaak uit op niet overklokken.

Ja de -k variant van de i7 is hoger geklokt samen met de mogelijkheid tot overklokken. Die 500Mhz ga je toch niet merken voor het puur gamen, punt. Je videokaart gaat dan eerder een upgrade of twee krijgen. 'Futureproofing' is gewoon kijken naar je behoeften, gebruiken op de langdurige termijn en daarop aanpassen, dusver krijg ik het idee dat je alleen gamed en dus kan je gerust dat extra geld gewoon in je zak steken door niet voor de k variant te gaan.

Mijn advies is overweeg de Ryzen 2600 of 2600x, presteert iets minder als de 8700K, maar ruimschoots beter dan de 8400. Die is veel meer zoals jij dat zegt "Futureproof", dan de i5-8600K en heeft ook nog eens een betere prijs-/kwaliteitsverhouding. En je kan dan ook nog eesn die cpu-koeler eruit laten, sinds ik overtuigd bent dat je toch niet gaat overklokken (met de 2600(x) houd je wel de mogelijkheid tot overklokken open!), van wat ik dusver lees.
Als ik een K neem, gaat er een OC komen. Mijn i5-2500k heeft sinds het begin op 4ghz gedraaid, zonder problemen. Dat mag je in vertrouwen nemen. De reden dat ik twijfel is dat de 2e build toch aardig duurder uitdraait, maar ik niet weet of ik er echt merkbaar op vooruit ga. En stel dat het gat klein is, blijft dat zo, of ga ik die besparing in geld wel merken in performance over 2-3 jaar?

Kijkend naar wat een OC doet met FPS (bijvoorbeeld bij deze benchmarks: https://www.gamersnexus.n...king-vs-8700k-8400/page-2) is het inderdaad minimaal, maar dan kun je ook zeggen over het verschil tussen de i5-8600k en de i7-8700k. Zelfs tussen de i7-8700k en de i5-8400 zit relatief maar 15 fps.

Zoals ik aangeef is mijn voornaamste reden om niet naar AMD te kijken dat ik onvoldoende op de hoogte ben van de moederbord/RAM problematiek. Ik weet alleen dat het er is, en dat er veel gesproken wordt over suboptimaal verbruik. Ik ben absoluut niet tegen de aanschaf van een 2600x, maar zou dan graag een voorbeeld build zien waarbij mobo + ram geen problemen leveren of actie vereisen. Zelfs de build uit de BBG wordt hierop bekritiseerd.

Uiteindelijk wil ik een goed systeem voor een net bedrag - als dat met AMD beter lukt dan wordt het AMD.

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Zebby schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Zoals ik aangeef is mijn voornaamste reden om niet naar AMD te kijken dat ik onvoldoende op de hoogte ben van de moederbord/RAM problematiek. Ik weet alleen dat het er is, en dat er veel gesproken wordt over suboptimaal verbruik. Ik ben absoluut niet tegen de aanschaf van een 2600x, maar zou dan graag een voorbeeld build zien waarbij mobo + ram geen problemen leveren of actie vereisen. Zelfs de build uit de BBG wordt hierop bekritiseerd.

Uiteindelijk wil ik een goed systeem voor een net bedrag - als dat met AMD beter lukt dan wordt het AMD.
Als je gewoon oplet dat de RAM setjes die je kiest gebruik maken van de Samsung B-die, zou het geen problemen moeten opleveren met Ryzen. De BBG high end build kan je dus simpelweg de RAM in vervangen en heb je een prima future proof Ryzen build.

Ik geloof dat de Ripjaws & Tridentz van G.Skill daarvoor geschikt zijn.

Verder weet ik ook dat de Corsair Vengeance RGB & LED latjes ook gebruik maken van de Samsung B-die.
De Vengeance LPX (non-LED) variant maakt daarentegen weer gebruik van Hynix, gek genoeg

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

• rain2reign
Zebby schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Als ik een K neem, gaat er een OC komen. Mijn i5-2500k heeft sinds het begin op 4ghz gedraaid, zonder problemen. Dat mag je in vertrouwen nemen. De reden dat ik twijfel is dat de 2e build toch aardig duurder uitdraait, maar ik niet weet of ik er echt merkbaar op vooruit ga. En stel dat het gat klein is, blijft dat zo, of ga ik die besparing in geld wel merken in performance over 2-3 jaar?

Kijkend naar wat een OC doet met FPS (bijvoorbeeld bij deze benchmarks: https://www.gamersnexus.n...king-vs-8700k-8400/page-2) is het inderdaad minimaal, maar dan kun je ook zeggen over het verschil tussen de i5-8600k en de i7-8700k. Zelfs tussen de i7-8700k en de i5-8400 zit relatief maar 15 fps.

Duidelijk.

Dit zou één van de mogelijkheden kunnen zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 185,-€ 185,-
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,95€ 141,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 515,-€ 515,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 169,40€ 169,40
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,25

CPU - Ik heb de 2600 ipx de 2600x genomen. de X variant is maar 200Mhz sneller voor €30 meer, nou dat kleine beetje maakt niet uit of kan je wel overheen overklokken, vindt je niet? :P

Moederbord - de X470 ondersteund Ryzen 2x00 procesorren out-of-the-box. Je kan goedkoper gaan door een B350 bordje te nemen. Moet je wel even bij de leverancier navragen of de Bios van dat bordje wel ryzen 2 ready is (versie nummer verschilt per fabrikant; benaming 8)7 ). Bij de meeste winkels updaten ze dat wel voor je (voor een kleine meerpijs, lees vaak een tientje of iets meer).

Videokaart - Liggend aan de spellen die je nog meer speelt, plus als je monitor freesync ondersteund dan kan je een RX580 overwegen. Ik heb voor nu een GTX 1070Ti erin gezet, maar als je een beetje meer wilt uitgeven heb je anders een GTX1080 zoals een pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 8GB DUAL OC. Op de pricewatch staat slecht leverbaar, maar op de (winkel) website zelf op voorraad bij leverancier. Zelf hele slechte ervaringen met die winkel...

Voeding - Als je alleen de cpu overklokt is dit voldoende, klok je de gpu ook over kan je wellicht kijken naar een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of een pricewatch: Cougar GX-F 550W. Als je de gpu niet overklokt dan je met 450w ook een GTX1080 draaien.

ram - De ram zou ook gewoon moeten werken (staat ook op de QVL), maar je kan anders ook het advies van @Santho volgen en het vervangen.

De behuizing maar zo gelaten, is persoonlijke smaak vindt ik.

• Zebby
rain2reign schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:19:
[...]

Duidelijk.

Dit zou één van de mogelijkheden kunnen zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 515,-€ 515,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,25

CPU - Ik heb de 2600 ipx de 2600x genomen. de X variant is maar 200Mhz sneller voor €30 meer, nou dat kleine beetje maakt niet uit of kan je wel overheen overklokken, vindt je niet? :P

Moederbord - de X470 ondersteund Ryzen 2x00 procesorren out-of-the-box. Je kan goedkoper gaan door een B350 bordje te nemen. Moet je wel even bij de leverancier navragen of de Bios van dat bordje wel ryzen 2 ready is (versie nummer verschilt per fabrikant; benaming 8)7 ). Bij de meeste winkels updaten ze dat wel voor je (voor een kleine meerpijs, lees vaak een tientje of iets meer).

Videokaart - Liggend aan de spellen die je nog meer speelt, plus als je monitor freesync ondersteund dan kan je een RX580 overwegen. Ik heb voor nu een GTX 1070Ti erin gezet, maar als je een beetje meer wilt uitgeven heb je anders een GTX1080 zoals een pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 8GB DUAL OC. Op de pricewatch staat slecht leverbaar, maar op de (winkel) website zelf op voorraad bij leverancier. Zelf hele slechte ervaringen met die winkel...

Voeding - Als je alleen de cpu overklokt is dit voldoende, klok je de gpu ook over kan je wellicht kijken naar een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of een pricewatch: Cougar GX-F 550W. Als je de gpu niet overklokt dan je met 450w ook een GTX1080 draaien.

ram - De ram zou ook gewoon moeten werken (staat ook op de QVL), maar je kan anders ook het advies van @Santho volgen en het vervangen.

De behuizing maar zo gelaten, is persoonlijke smaak vindt ik.
Dank voor de voorbeeld build. Ik heb het even opgezocht en heb een Benq XL2430T, dus geen freesync.

Wat betreft de voeding - ik ben niet bekend met BitFenix of Cougar. Gezien de vergelijkbare prijs, waarom deze opties boven de Corsair?

En wat betreft de GPU - ik kan bijster weinig vinden over "Palit" - als ik 570 euro uitgeef wil ik wel kwaliteit hebben. De Gainward uit mijn lijst kende ik ook niet, maar daar wordt op het internet vol lof over gesproken. Op dat bedrag geef ik dan die 30 euro graag meer uit.

Kast is inderdaad smaak, maar dat interesseert me eigenlijk niet zo. Een goede airflow gecombineerd met geluidsisolatie vind ik belangrijker, maar ook niet cruciaal. Dit is volgens mij voor de prijs een goede op beide vlakken.

• rain2reign
Zebby schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:53:
[...]

Dank voor de voorbeeld build. Ik heb het even opgezocht en heb een Benq XL2430T, dus geen freesync.

Wat betreft de voeding - ik ben niet bekend met BitFenix of Cougar. Gezien de vergelijkbare prijs, waarom deze opties boven de Corsair?
Die Bitfenix model is bewezen uitstekende voeding, niet te zeggen dat een Corsair een slecht merk is, maar op 450w platform wel matig in kwaliteit in vergelijking. Ik raadt aan om even langs het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 te gaan. Daar zijn Tweakers die het beter begrijpen en kunnen uitleggen dan ik. Iets te technisch op sommige vlakken voor mij.
En wat betreft de GPU - ik kan bijster weinig vinden over "Palit" - als ik 570 euro uitgeef wil ik wel kwaliteit hebben. De Gainward uit mijn lijst kende ik ook niet, maar daar wordt op het internet vol lof over gesproken. Op dat bedrag geef ik dan die 30 euro graag meer uit.
Palit is een bekender merk in Noord-Amerika, daar is een van hun grootste markten voor die merk. Gainward is een dochterbedrijf van Palit om op de Europeze markt te richten. Beiden hebben een goede reputatie onder videokaart overklokkers.

Grootste verschil is dat de drie grootste merken Asus, Gigabyte, MSI (en EVGA?) gewoon een betere marketing campagne hebben (en de ventilatoren die ontwikkeld worden) en dat wordt op bekendheid gereflecteerd. De koelblok van de gainward en palit is hetzelfde, alleen de omhulsel die van je buitenaf ziet (denk aan kleuren en ledjes om de fans bijv.) is anders. Bij Asus, msi en gigabyte bijvoorbeeld geef je de meeste geld van het bedrag uit aan de merknaam zelf en dingen als RGB. Met een dichte kaste (geen TG of doorzichtig plastic) ga je dat toch niet merken. Uiteraard net als elk ander bedrijf heb je een rotte appel zo af en toe met productie fouten, maar wie heeft dat niet? ;)

Edit: ik zou gewoon op gevoel gaan, heb je er een slecht gevoel bij? Dan doe je het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door rain2reign op 09-05-2018 16:11 ]

• Zebby
rain2reign schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:02:
[...]

Die Bitfenix model is bewezen uitstekende voeding, niet te zeggen dat een Corsair een slecht merk is, maar op 450w platform wel matig in kwaliteit in vergelijking. Ik raadt aan om even langs het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 te gaan. Daar zijn Tweakers die het beter begrijpen en kunnen uitleggen dan ik. Iets te technisch op sommige vlakken voor mij.

[...]

Palit is een bekender merk in Noord-Amerika, daar is een van hun grootste markten voor die merk. Gainward is een dochterbedrijf van Palit om op de Europeze markt te richten. Beiden hebben een goede reputatie onder videokaart overklokkers.

Grootste verschil is dat de drie grootste merken Asus, Gigabyte, MSI (en EVGA?) gewoon een betere marketing campagne hebben (en de ventilatoren die ontwikkeld worden) en dat wordt op bekendheid gereflecteerd. De koelblok van de gainward en palit is hetzelfde, alleen de omhulsel die van je buitenaf ziet (denk aan kleuren en ledjes om de fans bijv.) is anders. Bij Asus, msi en gigabyte bijvoorbeeld geef je de meeste geld van het bedrag uit aan de merknaam zelf en dingen als RGB. Met een dichte kaste (geen TG of doorzichtig plastic) ga je dat toch niet merken. Uiteraard net als elk ander bedrijf heb je een rotte appel zo af en toe met productie fouten, maar wie heeft dat niet? ;)

Edit: ik zou gewoon op gevoel gaan, heb je er een slecht gevoel bij? Dan doe je het niet.
Op een aantal vlakken is gevoel ondergeschikt aan logica! Als het letterlijk dezelfde kaart betreft m.b.t. chipset, waarden en koeling dan is het niet logisch om voor een duurdere te kiezen.
Wat betreft marketing ben ik het met je eens, maar ook customer support kan een dingetje zijn met dat soort merken. Niet dat groot = goed en klein = slecht, maar je hebt wel meer ervaringen.

Ik ga vanavond even een nieuw lijstje maken met al deze overwegingen, nogmaals dank voor je inzicht.

• rain2reign
Zebby schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:09:
[...]

Op een aantal vlakken is gevoel ondergeschikt aan logica! Als het letterlijk dezelfde kaart betreft m.b.t. chipset, waarden en koeling dan is het niet logisch om voor een duurdere te kiezen.
Wat betreft marketing ben ik het met je eens, maar ook customer support kan een dingetje zijn met dat soort merken. Niet dat groot = goed en klein = slecht, maar je hebt wel meer ervaringen.

Ik ga vanavond even een nieuw lijstje maken met al deze overwegingen, nogmaals dank voor je inzicht.
EVGA blijft naar mijn ervaring koning op customer service. Asus, gigabyte zijn bar en bar slecht in mijn ervaring, maar kan ook zijn dat ik gewoon telkens de verkeerde persoon toegewezen krijg. :P

Heb helaas geen kaart van Palit ooit terug moeten sturen of de customer service nodig gehad van dat merk, dus ik kan er niets over zeggen.

• Zebby
Op basis van wat benchmarks met de 2600 en 2600x (o.a. https://www.techspot.com/article/1618-ryzen-2600x-vs-2600/) ben ik het eens dat de 2600 met OC meer interessant is, maar ook dat de stock koeler toch al best hoge temperaturen laat zien met stock settings (tot 88c?), vandaar toch een custom koeler.
En toch voor het gevoel gegaan met de Gainward :) Uit de voedingen thread wordt de Corsair als iets beter omschreven, dus ook die heb ik genomen gezien het niet bestaande prijsverschil.
Moederbord lijkt prima, al vind ik ze allemaal eigenlijk fors aan te prijs i.v.m. Intel borden.

Het lijstje wordt dan als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix 8GB€ 603,50€ 603,50
1Scythe Fuma Rev.B€ 40,-€ 40,-
1Corsair RM550x Zwart€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.298,65

• Uszka
De RM550x wordt steeds slechter leverbaar want is EOL afwachtend op een opvolger die nog op de markt moet komen. Deze opvolger heeft hetzelfde platform als de Bitfenix Whisper BWGx50. De prijs die je nu voor de RM550x betaalt is vrij hoog, bij Megekko al bijna €100 waar €85 normaal is. Dan heb je op dit moment met een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W voor ongeveer dezelfde prijs een betere voeding.

• Giedo18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-11 12:14
Ik heb de topic door gelezen. Je geeft aan dat je een lange tijd vooruit wilt kunnen met de meeste bang voor the buck. Met een prijs limiet van 1500 euro, kun je dan niet gewoon het best gaan voor een i7-8700K i.c.m. een GTX 1080. Dan weet je zeker dat je de best performande CPU van het moment hebt voor gaming, met de op een na sterkste videokaart van dit moment. En dat past wel binnen je budget.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:42
https://www.overclockers....ml?linkId=100000002373846

Misschien nog een idee? Bespaar je heel veel geld t.o.v. een 1080 en je levert niet veel in op FPS>

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:44
Giedo18 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:54:
Ik heb de topic door gelezen. Je geeft aan dat je een lange tijd vooruit wilt kunnen met de meeste bang voor the buck. Met een prijs limiet van 1500 euro, kun je dan niet gewoon het best gaan voor een i7-8700K i.c.m. een GTX 1080. Dan weet je zeker dat je de best performande CPU van het moment hebt voor gaming, met de op een na sterkste videokaart van dit moment. En dat past wel binnen je budget.
Ik denk dat juist de AMD toekomstbestendiger is. Meer cores en nog veel belangrijker, AMD heeft bewezen lang de zelfde socket aan te houden, zodat je in de toekomst alleen met een nieuwe CPU en GPU af kunt.

Daarnaast zou ik toch de 2600x nemen met stock koeler. Die presteert best goed, en de boost die AMD toepast werkt erg goed. Zo goed dat overclocken eigenlijk niet meer nodig is.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1