Vervanging CV(1983) en Boiler voor combiketel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb op dit moment een oude CV-ketel(Remeha 1XR), dit betreft een VR ketel uit het jaar 1983. Dit ding doet het verder nog prima maar ik kan me voorstellen dat ik met een nieuwe ketel veel kan besparen. Voor het warme water heb ik een 110L sentry boiler met energielabel B, dit is goed voor thuis maar eigenlijk meer geschikt voor kleine campings. Nu is het zo dat ik me helemaal scheel betaal(210€) aan gas en elektra en er aan zit te denken om een nieuwe HR combiketel aan te schaffen. Nu vraag ik mij af hoeveel ik op jaarbasis zou kunnen besparen?

groetjes,

Paul

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:08
Heb je ook gedacht aan een warmtepomp?
De overheid wil ons van het gas af hebben, dus of het nou verstandig is om nog te investeren in een nieuwe ketel...

De gasdiscussie : wanneer stap jij van het gas af?

En wellicht is het ook interessant om deze topics eens door te lezen om je energieverbruik te verlagen:
Serieus elektriciteit besparen
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Maar voor gasverbruik zal het wegdoen van de VR-ketel de grootste besparing opleveren denk ik.

En misschien zonnepanelen als je nog wat spaargeld hebt?

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Op Google zijn wel wat ervaringen te vinden. Eerste 2 resultaten die ik bekeken heb geven aan ongeveer 20-30% te besparen per jaar.

Verder is wat @ThinkPad ook aangeeft kijken naar een warmtepomp of een zonneboiler een goed idee als je daar het geld voor hebt.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:25
Wat meer achtergrond informatie over het huis is misschien ook handig, in een appartement is minder mogelijk dan een rijtjeshuis.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
@Verwijderd
een HR ketel tegen een VR ketel kun je op verwarmen van je huis een 20 tot 30% besparen op gas.
dat klink leuk en aardig, maar dan is de HR ketel wel juist geïnstalleerd.
(je moet dan ook je dakdoorvoer vervangen en dat moet maar net kunnen.
zonder die dakdoorvoer is je besparing een stuk minder.
de dakdoorvoer zorg er voor dat de warme lucht die uit de ketel komt vast de koude lucht van buiten voorverwarmd, en dus de laatste restjes warmte er uit trekt.)

zeker eens kijken of je een warmtepomp kunt installeren, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
(en er is subsidie te krijgen.
https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen )

een warmtepomp VS een goede HR ketel, stookt net iets goedkoper.
(tegen over een VR is het wel een stuk goedkoper)
maar veel mensen combineren dan de warmtepomp met zonnepanelen.
zodat ze de elektra voor de warmtepomp dan niet hoeven te betalen.

al die dingen in 1x uitvoeren kost wel een flinke hoeveelheid geld.
maar reken eens zo:
210€ per maand is 2.520€ per jaar en na 10 jaar is het 25.200€
dat is ook erg veel geld. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
@Verwijderd
een HR ketel tegen een VR ketel kun je op verwarmen van je huis een 20 tot 30% besparen op gas.
dat klink leuk en aardig, maar dan is de HR ketel wel juist geïnstalleerd.
(je moet dan ook je dakdoorvoer vervangen en dat moet maar net kunnen.
zonder die dakdoorvoer is je besparing een stuk minder.
de dakdoorvoer zorg er voor dat de warme lucht die uit de ketel komt vast de koude lucht van buiten voorverwarmd, en dus de laatste restjes warmte er uit trekt.)

zeker eens kijken of je een warmtepomp kunt installeren, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
(en er is subsidie te krijgen.
https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen )

een warmtepomp vs een goede HR ketel, stookt net iets goedkoper.
(tegen over een VR is het wel een stuk goedkoper)
maar veel mensen combineren dan de warmtepomp met zonnepanelen.
zodat ze de elektra voor de warmtepomp dan niet hoeven te betalen.

al die dingen in 1x uitvoeren kost wel een flinke hoeveelheid geld.
maar reken eens zo:
210€ per maand is 2.520€ per jaar en na 10 jaar is het 25.200€
dat is ook erg veel geld. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Je bespaart inderdaad 30% als je ook nog de aanvoertemperatuur wat omlaag kan schroeven van de CV. Daarnaast bespaar je op het stilstandsverlies van je boiler. Als die boiler het model is met een RG pijp door het midden van het vat is het rendement waarschijnlijk ook waardeloos. Hoeveel elektra verbruik je?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier ook enkele jaren geleden van VR met 3 liter boiler naar HR doorstroom (HReco24) van gemiddeld 1500 m3 naar gemiddeld 1000 m3

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik zou gewoon een intergas of een remeha erop hangen.
Lekker een combi ketel, zodat warm water ook alleen gas gebruikt wanneer je dat nodig hebt.
Daar ga je zeker wat op besparen zonder comfor verlies.
Die XR1 kan je afvoeren naar de oud ijzer boer of misschien wel musea die intresse hebben :p

1 voordeel van de XR1 is dat het een lomp en log apparaat is die niet kapot te krijgen is op de thermokoppel na. Hou 5 thermokoppels achter de hand en dat ding doet het tot het gas in groningen op is.

Warmtepomp is leuk als je huis hiervoor geschikt is en je open staat voor een beste investering i.v.m. een ketel.
Of een Daikin/Intergas Hybride, wel een warmtepomp maar voor de echt koude dagen de ketel erbij zonder hele grote aanpassingen aan je installatie (denk aan vloerverwarming leggen etc).

[ Voor 23% gewijzigd door DJKroon op 10-05-2018 13:29 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Pagina: 1