Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Sluimerverbruik electriciteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuwe slimme meter.
Deze geeft dus keurig aan wat het actuele verbruik is.
Nu heb ik elk apparaat stuk voor stuk aangezet, dus weet nu precies welk apparaat hoeveel verbruikt.

Als alles uit staat geeft ie aan dat er nog 0,064 kwh wordt verbruikt. De apparaten die dan nog aan staan zijn: koelkast, CV-ketel, Ziggo modem en router.
Maar als ik in de meterkast alle stoppengroepen uitschakel, dus in het hele huis geen stroom meer. Dan geeft de slimme meter een actueel verbruik aan van 0.013 kwh.
Is dit bij jullie ook het geval? Is het stroomverbruik van de slimme meter zelf dan 0,013 kwh?

En als ik de stekker van de koelkast, CV-ketel, Ziggo modem en router eruit haal, dan is het stroomverbruik 0,043 kwh. Dus ergens zit nog 0,030 sluimerverbuik en heb al ontdekt dat dit zit in groep 2. Groep 2 is bij mij de keuken. Ik heb een gasfornuis. Ik heb de stroomkabel van het gasfornuis al bekeken en is een hele dikke stroomkabel die rechtstreeks zonder stekker op het net is aangesloten. Is dit dan misschien krachtstroom en geeft dit 0,030 kwh continu?

Hoe hoog is bij jullie het sluimerverbruik?

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:22

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:15:
Sinds kort heb ik een nieuwe slimme meter.
Deze geeft dus keurig aan wat het actuele verbruik is.
Nu heb ik elk apparaat stuk voor stuk aangezet, dus weet nu precies welk apparaat hoeveel verbruikt.

Als alles uit staat geeft ie aan dat er nog 0,064 kwh wordt verbruikt. De apparaten die dan nog aan staan zijn: koelkast, CV-ketel, Ziggo modem en router.
Maar als ik in de meterkast alle stoppengroepen uitschakel, dus in het hele huis geen stroom meer. Dan geeft de slimme meter een actueel verbruik aan van 0.013 kwh.
Is dit bij jullie ook het geval? Is het stroomverbruik van de slimme meter zelf dan 0,013 kwh?
13Watt sluip verbruik dus als ik het goed lees (alles uit, geeft 0,013kWh)
kost je per jaar ongeveer een euro ... ;-) kost ongeveer 20euro per jaar

zou bijna zeggen : ja, het is de meter
En als ik de stekker van de koelkast, CV-ketel, Ziggo modem en router eruit haal, dan is het stroomverbruik 0,043 kwh. Dus ergens zit nog 0,030 sluimerverbuik en heb al ontdekt dat dit zit in groep 2. Groep 2 is bij mij de keuken. Ik heb een gasfornuis. Ik heb de stroomkabel van het gasfornuis al bekeken en is een hele dikke stroomkabel die rechtstreeks zonder stekker op het net is aangesloten. Is dit dan misschien krachtstroom en geeft dit 0,030 kwh continu?

Hoe hoog is bij jullie het sluimerverbruik?
gasfornuis ? krachtstroom?
lijkt mij niet - 3*16A om een gasfornuis aan te zetten >:)

per ongeluk nog een magnetron klokje of een trafo van lampen ergens in je keuken liggen?

[ Voor 82% gewijzigd door Crazy- op 07-05-2018 21:37 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Waarschijnlijk bedoel je 0,013kW realtime oftewel 13Watt. Stel je zou dit een uur aan laten staan kost dit je 0,013kWh. Ik heb geen slimme meter maar het zou me niet verbazen als hij dit zelf verbruikt. Als op groep 2 alleen het gasfornuis zit dan zal deze inderdaad verantwoordelijk zijn voor het sluipverbruik. Gezien het een gasfornuis betreft zal dit geen krachtstroom zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Net even opgezocht en het is geen krachtstroom, want dan zou er een aparte groep in de meterkast moeten zitten en dat is niet het geval. Het is wel denk ik een 2-fasen aansluiting van het gasfornuis. Het is een 5-pits gasfornuis met klokje, 2 ovens en afzuigkap.
In de keuken heb ik verder alleen een vaatwasser en verlichting (geen trafo).
Dit zal dan wel die 0,030 kwh zijn denk ik. Ik ga de stroom er wel even af halen en dan met de schroevendraaier die draad van het gasfornuis loskoppelen en dan opnieuw kijken wat het stroomverbruik is.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:22

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:38:
Bedankt voor je antwoord. Net even opgezocht en het is geen krachtstroom, want dan zou er een aparte groep in de meterkast moeten zitten en dat is niet het geval. Het is wel denk ik een 2-fasen aansluiting van het gasfornuis. Het is een 5-pits gasfornuis met klokje, 2 ovens en afzuigkap.
In de keuken heb ik verder alleen een vaatwasser en verlichting (geen trafo).
Dit zal dan wel die 0,030 kwh zijn denk ik. Ik ga de stroom er wel even af halen en dan met de schroevendraaier die draad van het gasfornuis loskoppelen en dan opnieuw kijken wat het stroomverbruik is.
Kijk! je hebt een electrische oven :) dat scheelt ook uiteraard. Dan kan het inderdaad 1,2 of 3 fase zijn (perilex bijvoorbeeld)
maar zodra jij al je automaten uitzet in je meterkast (....) is je oven ook uitgeschakeld. zal vreemd zijn dat je oven/gasfornuis dan alsnog stroom afneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 07-05-2018 21:58 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
0,013 kWh is 13 Watt in een uur (113,80 kWh per jaar, ofwel € 26).

Wat is het verbruik als je de hoofdschakelaar uitzet? Die zit tussen de groepen en de hoofdzekeringen en meter. Sommige meterkasten hebben nog geen hoofdschakelaar of zelf bedienbare hoofdzekeringen.

"Krachtstroom" is in huishoudens niets anders dan 3-fase verbruik. De dikte van de kabel is geen indicatie dat er sluipverbruik is. Het kan even goed het koffiezetapparaat of de magnetron zijn. 3-fase kabels zijn zo dik omdat er doorgaans 5 draden doorheen lopen (3 fasen, 1 nul en 1 aarde).

Eenheden zijn hoofdlettergevoelig, het is dus kW (vermogen) of kWh (energie).

De beste manier om verbruik van individuele apparatuur te meten is een gewone energiemeter die je bij de bouwmarkt kunt kopen. Het verbruik van 3-fasen kun je niet meten met een huis-tuin-en-keuken energiemeter en met inbouwapparatuur moet je de stekker kunnen bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 07-05-2018 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even het kapje losgeschroefd waar het gasfornuis op zit aangesloten en het is inderdaad een perilex systeem. Dus ondanks dat het fornuis/oven uitstaat verbruikt het 0,030. Heb net even gezocht of er ook een tijdschakelaar voor periflex is, maar dat kan ik niet vinden. Want 's nacht wil ik het uitgeschakeld hebben of ik moet voor het slapen gaan iedere keer in de meterkast groep 2 uitschakelen, dat is ook zo'n gedoe :-)

• mrmrmr
  • Niet online
Perilex is het type stekker.

Hier is het probleem eerder besproken.

• Jim423
Bovendien zijn die groepen niet gemaakt om veelvuldig te schakelen. Je kan een relais met DIN tijdschakelaar monteren, terugverdientijd ongeveer 2 jaar bij DIY. Lijkt mij persoonlijk niet de moeite waard tenzij je electriciën bent.

Wat wel nog interessant is is of andere mensen met een slimme meter ook 13 Watt verbruik zien met de hoofdschakelaar uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 18:29
Is er niet iets te vinden in de specificaties van de meter over het stroomverbruik?

• mrmrmr
  • Niet online
Wat wel nog interessant is is of andere mensen met een slimme meter ook 13 Watt verbruik zien met de hoofdschakelaar uit.
Ja, dat lijkt mij ook interessant. Ik dacht dat eigenverbruik van de meter niet werd gemeten. Dat zou ook wel raar zijn, want dat moet de meter zichzelf meten. Maar goed, het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een processor draait voor de meting. Dat zou dan wel de verkeerde volgorde zijn: ik ben van mening dat een meter (met "toebehoren") geen eigenverbruik moet meten ten laste van de consument.

• Jim423
Volgens mij moet je het eigenverbruik gewoon betalen. Er zit een communicatiemodule in voor de gasmeter. Backlight en wat elektronica, bijv uC processor, ook zit er een stevig GPRS modem in omdat het bereik in de meterkast natuurlijk niet echt geweldig is. Volgens mij zendt deze ook nog een signaal uit over een eigen netwerk rond de 530Mhz. Alles bij elkaar zou wel zo'n 13 Watt kunnen betekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie: de slimme meter verbruikt 13 Watt en dat kost je dus € 26,- per jaar.
Als je nog een oude meter hebt dan bespaar je dus € 26,- per jaar.

Maar test het zelf maar: zet de hoofdschakelaar maar uit en kijk dan op de slimme meter wat het actuele verbruik is. Ben benieuwd naar de resultaten.

Het is inderdaad verder de moeite niet waard om het fornuis 's nacht uit te schakelen. Dat zou maar een paar een euro schelen.

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Slimme meter gebruikt wel stroom, maar neemt dat af voor de meter en word dus niet gerekend

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:59
Zit er een bel trafo in de groepenkast?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 10:23

GforceNL

Out of memory....

Een inductie plaat heeft vaak een sensor die meet(en dan waarschuwt) of er wat op staat. Daarom verbruikt hij ook stroom als hij uitstaat.

<Zinloze tekst hier>

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 01:48:
Conclusie: de slimme meter verbruikt 13 Watt en dat kost je dus € 26,- per jaar.
Als je nog een oude meter hebt dan bespaar je dus € 26,- per jaar.
Het eigenverbruik van een slimme meter is zeker geen 13 Watt.
Voorbeeld ME382:
De shunt verbruikt 0.03 VA, en de meter zelf 1.5 W / 3.7 VA of 2.1 W / 4.8 VA als de GSM actief is.
Of de MT382 (3 fase):
De shunt 0.12 VA per fase, en 0.9 W / 2.3 VA of 1.2 W / 2.9 VA met GSM.
(bron)

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 08-05-2018 07:39 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Heeft je oven geen digitale klok of zoiets?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:25
Erwin_83 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 05:12:
Zit er een bel trafo in de groepenkast?
of: modern gasfornuis met (electrische) beveiliging?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-11 19:34
In het kooktoestel zitten volgens mij twee zaken die continu op het net zijn aangesloten. De elektrische ontsteking voor de gaspitten en het klokje voor de elektrische oven. Daar zit misschien nog ergens een ontstoringsfilter tussen dat ook nog voor wat extra sluimerverbruik kan zorgen.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
01001000 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 03:06:
Slimme meter gebruikt wel stroom, maar neemt dat af voor de meter en word dus niet gerekend
Pesiesssss staat ook in de handleiding beschreven.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Jim423
Als dat zo is, waar komt die 0,013kW dan vandaan. Kan me haast niet voorstellen dat er zaken buitenom de hoofdschakelaar/groepen zitten aangesloten. En 2.9VA SMPS is op de slimme meter 13 Watt dat weten jullie toch :+ Zonder gekheid, niemand die hier even de proef op de som kan nemen? Anders moet de TS verder zoeken, of de meter is defect.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat er iets niet lekker in de meterkast van TS zit. Wellicht staat de beltrafo en/of mechanische ventilatie altijd aan omdat die afgetakt is voor de installatieautomaten.
Iemand die weet waar hij mee bezig is kan de kap van de stoppenkast even los halen, en checken of alles aangesloten is zoals zou moeten. Als leek moet je hier niet aan willen beginnen.

• mrmrmr
  • Niet online
TommyboyNL schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 00:16:
Mijn vermoeden is dat er iets niet lekker in de meterkast van TS zit. Wellicht staat de beltrafo en/of mechanische ventilatie altijd aan omdat die afgetakt is voor de installatieautomaten.
Dat zou kunnen, vandaar dat ik voortstelde om de hoofdschakelaar om te zetten om dit uit te sluiten. Een beltrafo die 13W verbruikt is toe aan vervanging. Soms worden voedingen van verlichting (meestal spotjes) in de meterkastruimte gebouwd.
Iemand die weet waar hij mee bezig is kan de kap van de stoppenkast even los halen, en checken of alles aangesloten is zoals zou moeten. Als leek moet je hier niet aan willen beginnen.
Een complete leek niet, maar een gevorderde tweaker kan wel voldoende kennis en inzicht hebben in de gevaren van 230V bij 25A. Eerst de hoofdschakelaar omzetten en niet met je gezicht/haren/bril/kleding/vingers in de kast komen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:35:
Een complete leek niet, maar een gevorderde tweaker kan wel voldoende kennis en inzicht hebben in de gevaren van 230V bij 25A. Eerst de hoofdschakelaar omzetten en niet met je gezicht/haren/bril/kleding/vingers in de kast komen.
Dat is dus precies wat ik bedoelde :) Ik vertrouw er echter niet op dat als je tegen een leek zegt "zet de hoofdschakelaar uit", dat hij de juiste schakelaar te pakken heeft. 90% kans dat dat wél het geval is, maar je weet maar nooit.
Pagina: 1