Beste OS voor een media center ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.555 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Mijn vraag
Ik wil graag op de pc bij mijn televisie een systeem waarbij ik eigenlijk alles media related kan doen. Ik wil kunnen browsen, films kunnen benaderen vanaf mijn nas en kunnen netflixen, popcorntime en youtuben.
Dan zeg je, ja draai gewoon windows 10, daar kan alles mee. Helaas is mijn Intel NUC veel en veel te langzaam voor windows 10. Opstarten duurt tussen de 4 en 15 minuten en browsen is ook tergend langzaam.

Nu heb ik gekeken naar OpenElec. Erg vlot en werkt prima. Helaas nog steeds geen h.265 capaciteit (zwart beeld) maar streamen van muziek en films gaat goed. Echter is er geen netflix en spotify beschikbaar. Deze valt dus per definitie af. Ook kan ik geen browser vinden. Heb er 3 geinstalleerd maar zie geen manier om het te openen.

Is android het beste alternatief? Kan dat op

Relevante software en hardware die ik gebruik
De pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH
4gb ram (compatible)
en een HDD (ssd geprobeerd zonder enige performance gain)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows 10
OpenElec

Edit: Wellicht als aanvullende vraag. Hoe kunnen er laptops verkocht worden met deze N3050 processor als hij geen w10 aan kan? pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T
Is w10 home lichter dan w10 pro? Of zijn er andere fanmade lightweight (virusscanner loze) w10 builds.

[ Voor 17% gewijzigd door Heilige Kaas op 04-05-2018 18:16 ]

Beste antwoord (via Heilige Kaas op 06-05-2018 13:40)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Heilige Kaas Toevallig heb ik precies deze NUC ook in huis op de slaapkamer staan. Draait prima op een Windows 10 Pro installatie met Kodi. Geen idee waarom het ding bij jou zo langzaam opstart. Heb er 8GB RAM en een SSD in zitten; niets aan de hand.

In de woonkamer een pricewatch: Intel NUC D54250WYK en die is dankzij de i5 inderdaad wel sneller. Maar in het dagelijkse gebruik draaien ze beiden prima. Enige moment dat ik het verschil tussen de machines echt merk is bij een schone installatie of W10-update.

Ik denk dat je het probleem echt elders moet zoeken...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Als je tevreden over openelec/librelec bent, maar netflix wilt zou ik kijken naar;

Windows 10 + kodi.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
j1nx schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:00:
Als je tevreden over openelec/librelec bent, maar netflix wilt zou ik kijken naar;

Windows 10 + kodi.
Die NUC kan geen windows 10 draaien helaas. w10 is daar veel te log voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Heilige Kaas Wat voor HDD zit er in die NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
atm een hdd, voorheen een ssd maar die is naar mijn desktop gegaan.
Het grappige, er was letterlijk geen performance verschil tussen de hdd en ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Heilige Kaas schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:03:
[...]

Die NUC kan geen windows 10 draaien helaas. w10 is daar veel te log voor.
Dan vermoed ik dat je h265 hoogst waarschijnlijk ook wel kan vergeten.

(kan gpu niet checken hier op phone)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08 18:10
Heilige Kaas schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:57:

Dan zeg je, ja draai gewoon windows 10, daar kan alles mee. Helaas is mijn Intel NUC veel en veel te langzaam voor windows 10. Opstarten duurt tussen de 4 en 15 minuten en browsen is ook tergend langzaam.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH
Ik zou eerder kijken waarom W10 zo langzaam draait. Ik heb hier een N3050 en een N3700. Beide met 4gb ram, en 128gb SSD. Draaien allebei W10, opstarten is zo'n 30sec. En W10 draait gewoon soepel voor HTPC toepassingen. Dus ik zou eerst eens je systeem nakijken. Want dat hoort toch echt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Lezparanza schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:25:
[...]

Ik zou eerder kijken waarom W10 zo langzaam draait. Ik heb hier een N3050 en een N3700. Beide met 4gb ram, en 128gb SSD. Draaien allebei W10, opstarten is zo'n 30sec. En W10 draait gewoon soepel voor HTPC toepassingen. Dus ik zou eerst eens je systeem nakijken. Want dat hoort toch echt prima te werken.
Ik heb w10 meerdere malen opnieuw geïnstalleerd. Diverse RAM bankjes gebruikt en dus twee hdd's.

Kan het zijn dat de NUC kapot is? Lijkt mij dat iets het dan niet doet, en niet gewoon langzamer.
Hier is een video van de performance: https://1drv.ms/v/s!AhevkdQ0DF0hj7Zp40jnhDHqvJUb2w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
Er zit in ieder geval iets niet goed in jouw WIndows 10 installatie. Dat zou vele malen sneller moeten zijn. De ingebouwde Celeron is geen snelheidsmonster, maar een Atom processor kan Windows 10 nog makkelijk en soepeler draaien.

Ik zou als ik jou was even de BIOS resetten als je dat nog niet hebt gedaan en na de installatie ook controleren of je alle drivers wel hebt in Device Manager. Ook ondertussen Task Manager openhouden om te zien waar de bottleneck nou eventueel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit er wel een SSD in?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
@Heilige Kaas Toevallig heb ik precies deze NUC ook in huis op de slaapkamer staan. Draait prima op een Windows 10 Pro installatie met Kodi. Geen idee waarom het ding bij jou zo langzaam opstart. Heb er 8GB RAM en een SSD in zitten; niets aan de hand.

In de woonkamer een pricewatch: Intel NUC D54250WYK en die is dankzij de i5 inderdaad wel sneller. Maar in het dagelijkse gebruik draaien ze beiden prima. Enige moment dat ik het verschil tussen de machines echt merk is bij een schone installatie of W10-update.

Ik denk dat je het probleem echt elders moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik ga de verse installatie proberen en anders de 3 year warranty van intel maar eens proberen.
Bedankt in ieder geval. Het is in veel reviews niet te peilen hoe langzaam langzaam nu eigenlijk is. Het is ook nét te doen maar als je dan een keer wel haast heb is het tergend irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, iedereen stapt eroverheen dat de NUC uit de topicstart geen Kaby Lake heeft en dus ook geen H.265 decoding?

Wil je hoge resolutie, H.265, HDR en 10-bit? Zal je een NUC7xxxxx moeten aanschaffen, bij voorkeur met dual-channel geheugen en Windows 10.

De topicstart heeft wel een allegaartje aan wensen; Netflix 4K is sowieso gelimiteerd op welke devices het draait.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
MAX3400 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:44:
Euh, iedereen stapt eroverheen dat de NUC uit de topicstart geen Kaby Lake heeft en dus ook geen H.265 decoding?

Wil je hoge resolutie, H.265, HDR en 10-bit? Zal je een NUC7xxxxx moeten aanschaffen, bij voorkeur met dual-channel geheugen en Windows 10.

De topicstart heeft wel een allegaartje aan wensen; Netflix 4K is sowieso gelimiteerd op welke devices het draait.
Ik wil geen 4k en h 265 is ook niet essentieel. Een normale gebruikservaring wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heilige Kaas schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:48:
[...]

Ik wil geen 4k en h 265 is ook niet essentieel. Een normale gebruikservaring wel.
Waarom benoem je dan in de topicstart expliciet dat je bij H.265 een zwart beeld krijgt? Ik vermoed dat ook een goed geinstalleerde machine last gaat krijgen om met die Celeron enige moderne codec af te handelen.

Maar constructief; het is 2018 en, vind ik, heb ik geen echt vertrouwen in jouw NUC voor langere termijn plezier. Maar dat kan; zoals ik aangaf, is de topicstart een beetje een allegaartje dus ik beoordeel puur de genoemde termen die je allemaal noemt.

Mogelijk dat je dan even je topic moet herdefinieren / verduidelijken? Welke resoluties, welke codecs, welke applicaties / services, welke randapparatuur (!!!), etc...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Als je 4k en H265 laat varen. is er nog genoeg plezier te beleven aan 1080p en X264.
en dat zou prima op de nuc moeten lukken. Heb die ook gebruikt hiervoor.

Deze is wel uiteindelijk weggegaan om dat ik ook H265 en 4k met HDR wou afspelen.
Maar genoeg mensen nog tevreden met "slechts"1080p

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik heb een Nuc NUC8i3BEH ook met windows 10 erop maar met een probleem.
Kodi versie 19.1 (gebruik al jaren kodi) maar ik heb veel last van micro stutter.
Ben nu al dagen bezig om het goed te krijgen maar helaas het beeld blijft maar schokjes geven.
Het vreemde is als ik dezelfde file in windows zelf afspeel dus buiten kodi om alles prima is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
@Theodor Het is niet handig om na 3 jaar dit oude topic omhoog te schoppen. Daarnaast is je post niet gerelateerd aan de openingspost.

Aangezien je het beschreven probleem niet in Windows zelf ervaart maar alleen in Kodi, zal het probleem waarschijnlijk in je instellingen daar zitten. De vraag stellen in Grote Kodi topic - deel XVI lijkt me daarom een betere plek. :)

Dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.